Karnawałowa zabawa w bajkowej scenerii
SCENARIUSZ ZABAWY KARNAWAŁOWEJ W GRUPIE DZIECI ŚREDNICHProwadzące: Iwona Krawiec , Renata Włosowicz Data: 09.02.2010Grupa : 4-5 latkiMiejskie Przedszkole nr 65 KatowiceTemat: „ Karnawałowa zabawa w bajkowej scenerii ”Cele ogólne :• stworzenie warunków do różnorodnej aktywności dziecka podczas zabawy karnawałowej• integracja dzieci całej grupyCele szczegółowe : Dziecko :• współdziała z innymi dziećmi podczas zabawy• tańczy w rytm muzyki• rywalizuje z innymi podczas konkursów • spontanicznie i swobodnie porusza się w rytm muzyki• podejmuje działania służące rozwiązaniu działaniaMetody:• czynna – zadań stawianych dziecku, samodzielnych doświadczeń• słowna – objaśnienia, instrukcje, żywego słowa• percepcyjna – bezpośredniego spostrzegania, przeżywanie• Pedagogiki ZabawyFormy pracy : praca z grupąPomoce : kostka do gry, „Zestaw Zadań do wykonania”, baloniki, nagrania CD, słodkie drobiazgi – nagrody ( cukierki, czekoladki, lizaki itp.), drobne naklejki, szary papier, tkanina PRZEBIEG 1.Przywitanie dzieci na balu karnawałowym.Witam was na tym jedynym w swoim rodzaju Balu Karnawałowym! Wszyscy dzisiaj przybyli do przedszkola i wyglądają całkiem inaczej. Słyszałam od zaprzyjaźnionego skrzata , że wybieracie się do bajkowej krainy radości....Teraz rozumiem te piękne przebrania. Na pewno chciałybyście pochwalić się swoim wyglądem? A więc...do roboty.(nauczycielka rozkłada kawałek kolorowej maty lub tkaniny na podłodze tworząc czarodziejski dywan )2.Przemarsz dzieci po czarodziejskim dywanie.-Czarodziejski dywan po którym przejdziecie sprawi, iż staniecie się silniejsi, mądrzejsi, odważniejsi i bardziej związani z postacią za którą jesteście przebrani. A po co to nam potrzebne dowiedzie się za chwilę.....(dzieci kolejno przechodzą po dywanie, prezentując swoje przebranie reszcie grupy)3.Bajka inspirująca działalność dzieci.Czy już czujecie się dzielniejsi, sprawniejsi, odważniejsi,mądrzejsi.....?Myślę, że czarodziejski dywan wykonał swoje zadanie i naprawdę zamienił was w dzielne królewny, czarodziejki i wróżki oraz bardzo odważnych rycerzy, Batmanów, piratów i królów. Posłuchajcie takiej bajki.Dawno, dawno temu w świecie , kiedy nie było jeszcze tramwajów, komputerów i filmów rysunkowych, mieszkała w wysokich górach wesoła wróżka „Bajmila”. Kochała wszystkie bajki na świecie, kochała wszystkie postacie, które w nich występowały : czarowników i baby Jagi, krasnoludków i królewny, sierotki i skrzaty, wilki i gąski, a szczególnie kochała malutkie duszki zwane elfami. Znała na pamięć bajki zamknięte w książkach i te opowiadane przy kominku, te krótkie i te długie, te śmieszne i te smutne. A co najważniejsze znała drogę do krainy baśni i bajek. Wiedziała dokładnie, gdzie trzeba zapukać, aby otworzyć bramę do tej cudownej krainy. Aż pewnego dnia, zazdrosny o tę jej miłość i znajomość bajek czarodziej Bajkomir zaczarował wróżkę Bajmilę. W jednej chwili wróżka zapomniała wszystkie bajki, przestały ją cieszyć opowieści bajkowych postaci. Nie potrafiła rozpoznać Kopciuszka, Czerwonego Kapturka, nawet malutkiej Calineczki i Tomcia Paluszka. Ale co najgorsze.....zapomniała drogę do krainy bajek...nie potrafiła przypomnieć sobie jak i gdzie do niej dotrzeć. Smutno zrobiło się na świecie. Bo jak wiecie świat bez bajek jest mroczny i nieciekawy. Dzieci nie potrafiły już zasypiać pogodnie w swoich łóżeczkach, przewracały się biedne z boku na bok ,czekając na sen. Trzeba było coś zrobić.Na szczęście w mądrej książce, takiej grubej bez obrazków, ludzie odnaleźli sposób jak odczarować Bajmilę ! Trzeba wykonać wszystkie Zadania , które wskaże Kostka Zadań. Zadania są spisane w tajemniczym dokumencie .Zadania , które trzeba wykonać, aby uwolnić od czarów wróżkę Bajmilę .I oto patrzcie...taką kartkę papieru z Zadaniami znalazłam u nas w przedszkolnej bibliotece. Może my moglibyśmy coś zrobić dla wróżki? Co wy na to ? Może w ten sposób znajdziemy drogę do królestwa bajek i kto wie co nas tam czeka ?( dzieci wyrażają chęć współpracy, nauczycielka prezentuje Kostkę zadań i pokazuje kartkę z zadaniami)4. Zapoznanie dzieci z Zestawem Zadań do Wykonania oraz Kostką Zadań.Na kartce papieru spisane są zadania do wykonania. Wybrane dzieci rzucają kostką, a wyrzucona cyfra wskazuje numer zadania do wykonania. Zadań jest sześć. Jeśli cyfra się powtórzy , rzut jest powtarzany.5.Wykonywanie zadań wyznaczonych przez Kostkę zadań.1.BAJKOWE PUZZLE Dzieci w czterech zespołach maja za zadanie ułożyć rozsypane puzzle o tematyce bajkowej, nakleić je na kartkę papieru i podać tytuł bajki.2.TANIEC BAJKOWY Każde dziecko ma wykonać najpiękniej jak potrafi taniec do karnawałowej piosenki zakończonej fantazyjnym ukłonem3.DMUCHAŃCE PRZEPYCHAŃCEDzieci maja za zadanie tylko za pomocą dmuchania przemieścić nadmuchany balonik z jednego końca Sali na drugi.4.TAŃCZYMY LAMBADĘWszystkie dzieci w wężu tańczą taniec Lambada. Starają się nie puścić poprzednika oraz skoordynować ruchy swoje do reszty dzieci.5.UKŁONY PRZED KRÓLEM I KRÓLOWĄ.Wybieramy dwoje dzieci chłopca i dziewczynkę (króla i królową) i sadzamy ich na tronach.Reszta dzieci ma za zadanie złożyć ukłon przed ich obliczem.6.BRAMA DO BAJKOWEJ KRAINYNa rozłożonym szarym papierze z naszkicowanym wejściem ( duża brama) dzieci kolorują, zdobią, dorysowują elementy wg własnej inwencji. Wykorzystane są świecowe kredki.6.Odczarowanie wróżki Bajmili.Nauczycielka używając różdżki odczarowuje Bajmilę słowami:Czary mary, czary mary , ząb pirataNiech bajki wrócą do naszego świataOkazuje się iż wróżka pozostawiła list w podziękowaniu za przywrócenie jej pamięci bajkowej.Kochane dzieci!Tak bardzo cieszę się iż udało się wam przywrócić mi dawną miłość do bajek. Wszystko znowu pamiętam, wiem jak kończą się i zaczynają się bajki. Z wdzięczności pragnę wam wskazać tajemnicza bramę ,która wpuszcza do krainy bajek. Zgadnijcie gdzie się ona znajduje..? Oto ona ...( nauczycielka wyciąga ogromne serce )To właśnie jest brama do bajkowej krainy, i gdy tylko chcecie możecie przez nią wejść.Życzę wam udanej zabawy w Krainie Bajek.Przesyłam wam gorące uściski. Wróżka Bajmila.Za odczarowanie świata bajek, za wasze trudy i wysiłki otrzymacie nagrodę w postaci słodkiego poczęstunku i słodkości.A teraz zapraszam do wspólnej dalszej zabawy.7. Konkursy z nagrodami przeplatane zabawa taneczną.• Wybór najpiękniejszej pary i koronacja• Konkurs „Taniec z balonikiem” zabawa w parach • Zabawa „O jedno krzesełko mniej” dla całej grupy• Zdobienie baloników przez wybrane dzieci markerami• Taniec w parach na kawałku szarego papieru• Przekładanie pociętych papierków z talerzyka na talerzyk przy pomocy rurki – wygrywa ten kto więcej przełoży podczas trwania utworu muzycznego• „Jaka to piosenka?” – odgadywanie piosenki po kilku taktach• Wyścigi „Z tacami” dwóch drużyn• Zabawa odgadywanka dotykowa „Co to jest ?” – dzieci z zamkniętymi oczami sięgają do worka i przy pomocy dotyku identyfikują przedmiot8. Zabawa taneczna w zamku Kopciuszka-A teraz zapraszamy do zabawy w pałacu Kopciuszka, zamykamy oczy i .....hu,hu,ha....przenosimy się do komnaty na zamku.Radosnej zabawy !!! ( nauczyciel przebija balonik na rozpoczęcie zabawy tanecznej )Tance dowolne z wybranym przez siebie partnerem do ulubionej muzyki.9.Kolorowanie ilustracji bajkowych i prezentowanie ich w galeryjce grupowej.
Iwona Krawiec
Zawiercie
annkrzpk3636