6 plan (ojczyzna).docx

(28 KB) Pobierz

 

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

             Termin realizacji: 08.11.2010 – 12.11.2010

 

 

             Oddział IVdzieci 5-,6- letnie

 

 

             Temat kompleksowy:  To bardzo ważna sprawajestem Polakiem, mieszkam w Puławach.

 

 

 

 

 

 

                  Opracowała:

                  L.D. – S.

 

 

 

 

 

Cele ogólne według programu

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

Obszar nr 1.

podawanie swojego adresu zamieszkania

wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych

przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie

dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich

współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych

dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, sytuacji

uczestniczenie we wspólnych zabawach np. ruchowych metodą W. Sherborne

wspólne wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych

Obszar nr 2.

porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw

zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków

tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań

Obszar nr 15.

dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie

nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków i miejsc

podawanie adresu zamieszkania

słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu, poznawanie przyśpiewek, tańców

wykonywanie albumów o swojej miejscowości

poznawanie wierszy dotyczących historii państwa polskiego

podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu

podawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. F. Chopina

Ø      Aktywność językowa

Obszar nr 3.

wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami

ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów

wspólne układanie opowiadania

wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi

formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy

Obszar nr 14.

składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru

wykonywanie prac plastyczno- konstrukcyjnych różnymi technikami

rozwijanie sprawności całego ciała

nabywanie płynności ruchów rąk

odwzorowywanie elementów

Ø      Aktywność poznawcza

Obszar nr 4.

uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą

uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość

uczestniczenie w zabawach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi

uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych

rozwijanie myślenie logicznego poprzez rozwiązywanie zagadek, analizowanie, syntezowanie

Obszar nr 13.

poruszanie się pod dyktando n-la

liczenie na wspak

posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym i porządkowym

Obszar nr 11.

obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią

Aktywność artystyczna

Obszar nr 8.

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce

nauka elementów wybranych tańców ludowych

estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce

słuchanie utworów muzyki poważnej o różnym tempie, dynamice, nastroju

Obszar nr 9.

uczestniczenie w zabawach z barwną plamą, kreską

wyrażanie swoich emocji poprzez barwy

malowanie farbami plakatowymi

odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką

Obszar nr 10

uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków

 

Ø      Aktywność ruchowa i zdrowotna

Obszar nr 5.

zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych

uczestniczenie w zabawach ruchowych

uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie

uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod i metod twórczych

przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych

Obszar nr 6.

wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw

bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, przyrządów, urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym

 

1. poniedziałek: Lubelszczyzna.

Ziemia lubelska oglądanie albumów, książek, pocztówek przedstawiających miasta i miejsca charakterystyczne dla Lubelszczyzny. Budowanie wypowiedzi na temat oglądanych obrazów. Budzenie zainteresowań regionem, w którym żyjemy.

Wycieczka po mieście ćwiczenia ortofoniczne. Powtarzanie krótkich tekstów zawierających zgłoski: tup, szur, brum, siup. Wzmacnianie mięśni narządów mowy, usprawnianie ich pracy. Zachęcenie do aktywnego udziału w ćwiczeniach wszystkich dzieci

Lubelski koziołek rozmowa w oparciu o legendę i ilustracje. Wysłuchanie legendy o lubelskim koziołku. Zapoznanie z herbem Lublina. Określanie jego wyglądu, kolorystyki. Doskonalenie umiejętności budowania kilkuzdaniowych wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym. Opowiadanie legendy z przestrzeganiem kolejności zdarzeń. Rozwijanie kompetencji językowych dzieci.

Muzyka Lubelszczyzny – zabawy muzyczno – ruchowe. Słuchanie piosenek ludowych regionu lubelskiego: W moim ogródeczku, Mach. Rozmowa na temat nastroju, tematyki i melodii piosenek. Zabawa przy muzyce Walczyk lubelski. Zapoznanie z krokiem podstawowym. Kształtowanie umiejętności wykonywania płynnych ruchów. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.

Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę w grupach, respektowanie potrzeb innych dzieci. Budowanie więzi w grupie.

Miasta i miasteczkaukładanie obrazka z części bez wzoru. Doskonalenie procesów analizy i syntezy. Rozwijanie spostrzegawczości, logicznego myślenia. Budowanie indywidualnych wypowiedzi na temat treści obrazka.

Nasze osiedle – zabawy konstrukcyjne. Budowanie z różnych rodzajów klocków. Wykorzystanie innych przedmiotów znajdujących się w sali. Wspólne tworzenie makiety osiedla .Rozumienie konieczności planowania swojej pracy.

 

 

Skała – zabawa ruchowa metodą W. Sherborne. Doskonalenie płynności i koordynacji wykonywanych ruchów. Rozwijanie sprawności psychofizycznej.

Znajdź swoją parę - zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na sygnał. Rozwijanie orientacji w przestrzeni.

Co się zmieniło na naszym osiedlu?spacer uliczkami osiedla. Dostrzeganie zmian zachodzących w najbliższym otoczeniu.

 

2. wtorek: Moja miejscowość.

Moje Puławytworzenie albumów w grupach. Rozmowa na temat wyglądu herbu Puław. Zapoznanie z jego historią. Wypowiedzi dzieci na temat przyniesionych przez nie zdjęć, pocztówek, ilustracji. wklejanie obrazów i podpisów do albumów. Rozbudzanie przywiązania do rodzinnej miejscowości.

Koledzy  – zabawa integracyjna. Zaproszenie do kręgu wszystkich dzieci. Określanie ich zalet i pozytywnych cech charakteru i wyglądu. Wprowadzanie miłej atmosfery. Integracja dzieci w grupie.

w grupie.

W Parku Czartoryskich - zabawy matematyczne. Rozmowy na temat ilustracji przedstawiających puławskie zabytki. Wykorzystanie w wypowiedziach doświadczeń własnych dzieci. Przeliczanie obiektów z lewej do prawej i na odwrót. Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.

Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę w grupach, respektowanie potrzeb innych dzieci. Budowanie więzi w grupie.

Co wyczarowałbyś w swojej miejscowości? – zabawa twórcza. Podawanie własnych pomysłów, uzasadnianie swojego wyboru. Rozwijanie pomysłowości. Doskonalenie twórczego myślenia.

Mój dom - rysowanie cienkopisami i mazakami. Rozmowa na temat adresu dzieci, domowników mieszkających pod tym adresem. Utrwalanie znajomości swojego adresu. Budowanie kilkuzdaniowych wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym. Stosowanie spójników i przyimków.

 

Wypady – zabawa ruchowa metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona. Rozwijanie percepcji przestrzennej. Relaksacja całego ciała. 

Dwóm tańczyć się zachciało - zabawa inscenizacyjna ze śpiewem piosenki. Wdrażanie do wykonywania płynnych zamierzonych ruchów. Wprowadzanie radosnej atmosfery

w grupie. Integracja dzieci poprzez wspólną zabawę.

Pomnik Obrońcom Ojczyzny – wycieczka pod pomnik we Włostowicach. Poznawanie historii kraju. Wyjaśnianie pojęcia „obrońcy ojczyzny”. Rozumienie konieczności przestrzegania ciszy oraz odpowiedniego sposobu zachowania się w miejscu publicznym. Obserwacja pomnika, opisywanie jego wyglądu.

Nasze osiedle – spacer. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin