Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 08.11.2010 – 12.11.2010
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: To bardzo ważna sprawa – jestem Polakiem, mieszkam w Puławach.
Opracowała:
L.D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
• podawanie swojego adresu zamieszkania
• wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich
•współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych
•dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, sytuacji
• uczestniczenie we wspólnych zabawach np. ruchowych metodą W. Sherborne
• wspólne wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych
Obszar nr 2.
• porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw
• zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków
•tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
Obszar nr 15.
•dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie
•nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków i miejsc
•podawanie adresu zamieszkania
•słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu, poznawanie przyśpiewek, tańców
•wykonywanie albumów o swojej miejscowości
•poznawanie wierszy dotyczących historii państwa polskiego
•podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
•podawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. F. Chopina
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
•wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami
• ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów
•wspólne układanie opowiadania
• wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi
•formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy
Obszar nr 14.
• składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru
•wykonywanie prac plastyczno- konstrukcyjnych różnymi technikami
• rozwijanie sprawności całego ciała
• nabywanie płynności ruchów rąk
• odwzorowywanie elementów
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
• uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
• uczestniczenie w zabawach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi
• uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych
• rozwijanie myślenie logicznego poprzez rozwiązywanie zagadek, analizowanie, syntezowanie
Obszar nr 13.
• poruszanie się pod dyktando n-la
• liczenie na wspak
•posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym i porządkowym
Obszar nr 11.
• obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią
Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
• nauka elementów wybranych tańców ludowych
• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
• słuchanie utworów muzyki poważnej o różnym tempie, dynamice, nastroju
Obszar nr 9.
• uczestniczenie w zabawach z barwną plamą, kreską
• wyrażanie swoich emocji poprzez barwy
•malowanie farbami plakatowymi
•odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
•tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką
Obszar nr 10
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
• zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
• uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod i metod twórczych
• przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
Obszar nr 6.
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, przyrządów, urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym
1. poniedziałek: Lubelszczyzna.
• Ziemia lubelska – oglądanie albumów, książek, pocztówek przedstawiających miasta i miejsca charakterystyczne dla Lubelszczyzny. Budowanie wypowiedzi na temat oglądanych obrazów. Budzenie zainteresowań regionem, w którym żyjemy.
• Wycieczka po mieście – ćwiczenia ortofoniczne. Powtarzanie krótkich tekstów zawierających zgłoski: tup, szur, brum, siup. Wzmacnianie mięśni narządów mowy, usprawnianie ich pracy. Zachęcenie do aktywnego udziału w ćwiczeniach wszystkich dzieci
ᴥ Lubelski koziołek – rozmowa w oparciu o legendę i ilustracje. Wysłuchanie legendy o lubelskim koziołku. Zapoznanie z herbem Lublina. Określanie jego wyglądu, kolorystyki. Doskonalenie umiejętności budowania kilkuzdaniowych wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym. Opowiadanie legendy z przestrzeganiem kolejności zdarzeń. Rozwijanie kompetencji językowych dzieci.
ᴥ Muzyka Lubelszczyzny – zabawy muzyczno – ruchowe. Słuchanie piosenek ludowych regionu lubelskiego: W moim ogródeczku, Mach. Rozmowa na temat nastroju, tematyki i melodii piosenek. Zabawa przy muzyce Walczyk lubelski. Zapoznanie z krokiem podstawowym. Kształtowanie umiejętności wykonywania płynnych ruchów. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę w grupach, respektowanie potrzeb innych dzieci. Budowanie więzi w grupie.
• Miasta i miasteczka – układanie obrazka z części bez wzoru. Doskonalenie procesów analizy i syntezy. Rozwijanie spostrzegawczości, logicznego myślenia. Budowanie indywidualnych wypowiedzi na temat treści obrazka.
• Nasze osiedle – zabawy konstrukcyjne. Budowanie z różnych rodzajów klocków. Wykorzystanie innych przedmiotów znajdujących się w sali. Wspólne tworzenie makiety osiedla .Rozumienie konieczności planowania swojej pracy.
• Skała – zabawa ruchowa metodą W. Sherborne. Doskonalenie płynności i koordynacji wykonywanych ruchów. Rozwijanie sprawności psychofizycznej.
• Znajdź swoją parę - zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na sygnał. Rozwijanie orientacji w przestrzeni.
• Co się zmieniło na naszym osiedlu? – spacer uliczkami osiedla. Dostrzeganie zmian zachodzących w najbliższym otoczeniu.
2. wtorek: Moja miejscowość.
• Moje Puławy – tworzenie albumów w grupach. Rozmowa na temat wyglądu herbu Puław. Zapoznanie z jego historią. Wypowiedzi dzieci na temat przyniesionych przez nie zdjęć, pocztówek, ilustracji. wklejanie obrazów i podpisów do albumów. Rozbudzanie przywiązania do rodzinnej miejscowości.
• Koledzy – zabawa integracyjna. Zaproszenie do kręgu wszystkich dzieci. Określanie ich zalet i pozytywnych cech charakteru i wyglądu. Wprowadzanie miłej atmosfery. Integracja dzieci w grupie.
w grupie.
ᴥ W Parku Czartoryskich - zabawy matematyczne. Rozmowy na temat ilustracji przedstawiających puławskie zabytki. Wykorzystanie w wypowiedziach doświadczeń własnych dzieci. Przeliczanie obiektów z lewej do prawej i na odwrót. Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
• Co wyczarowałbyś w swojej miejscowości? – zabawa twórcza. Podawanie własnych pomysłów, uzasadnianie swojego wyboru. Rozwijanie pomysłowości. Doskonalenie twórczego myślenia.
• Mój dom - rysowanie cienkopisami i mazakami. Rozmowa na temat adresu dzieci, domowników mieszkających pod tym adresem. Utrwalanie znajomości swojego adresu. Budowanie kilkuzdaniowych wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym. Stosowanie spójników i przyimków.
• Wypady – zabawa ruchowa metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona. Rozwijanie percepcji przestrzennej. Relaksacja całego ciała.
• Dwóm tańczyć się zachciało - zabawa inscenizacyjna ze śpiewem piosenki. Wdrażanie do wykonywania płynnych zamierzonych ruchów. Wprowadzanie radosnej atmosfery
w grupie. Integracja dzieci poprzez wspólną zabawę.
ᴥ Pomnik Obrońcom Ojczyzny – wycieczka pod pomnik we Włostowicach. Poznawanie historii kraju. Wyjaśnianie pojęcia „obrońcy ojczyzny”. Rozumienie konieczności przestrzegania ciszy oraz odpowiedniego sposobu zachowania się w miejscu publicznym. Obserwacja pomnika, opisywanie jego wyglądu.
• Nasze osiedle – spacer. ...
dyrektor-1