12 plan (urządzenia techniczne).docx

(34 KB) Pobierz

 

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

             Termin realizacji: 31.01.201104.02.2011

 

 

             Oddział IVdzieci 5-,6- letnie

 

 

             Temat kompleksowy:  Życie nasze się zmienia przez techniczne urządzenia.

 

 

 

 

 

 

                  Opracowała:

                  L. D. – S.

                 

 

 

 

 

Cele ogólne według programu

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

Obszar nr 1.

prezentowanie własnych wyrobów

przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie

dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich

uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych prowadzonych metodą W. Sherborne.

Obszar nr 2.

wiązanie obuwia

porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw

zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków

pełnienie dyżurów

Ø      Aktywność językowa

Obszar nr 3.

ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek

ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem krótkich tekstów

wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami

stosowanie zdrobnień

formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy

słuchanie wierszy, opowiadań

Obszar nr 14.

wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności, dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab w słowach

wyodrębnianie w słowach głosek w nagłosie i wygłosie

liczenie głosek w słowach

wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną

wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami

rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych

wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni

rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym

składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru.

rozumienie wybranych znaków umownych

rozwijanie wyobraźni przestrzennej

Ø      Aktywność poznawcza

Obszar nr 4.

dbanie o higienę zmysłów

uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość

uczestniczenie  w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych sprzyjających koncentracji uwagi

rozwijanie twórczego myślenia poprzez stosowanie różnych metod i technik, np. burzy mózgów

rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek

wykorzystywanie w zabawach różnych znaków i symboli

Obszar nr 13.

poruszanie się pod dyktando n-la

wykonywanie ćwiczeń  w parach

Ø      Aktywność artystyczna

Obszar nr 8.

słuchanie nagrań piosenek z płyt kompaktowych

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce

estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce

improwizowanie piosenek ruchem

Obszar nr 9.

odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

rysowanie, wycinanie, wydzieranie, lepienie

wykorzystanie w pracach plastycznych materiałów odpadowych

Obszar nr 10

uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków

bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych

poznawanie różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi

poznawanie współczesnych środków łączności

poznawanie urządzeń gospodarstwa domowego

poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, zasad bezpiecznego korzystania z nich

Ø      Aktywność ruchowa i zdrowotna

Obszar nr 5.

uczestniczenie w zabawach ruchowych

uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie

przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych

dbanie o higienę poprzez zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki

Obszar nr 6.

wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy

 

1. poniedziałek: Urządzenia domowe.

Sprzęty domowe  – zabawa dydaktyczna. podział ilustracji na dwie grupy przedmiotów: te, które do pracy potrzebują prądu i te, którym nie jest on potrzebny. Doskonalenie logicznego myślenia. Wykorzystanie w zabawie własnych doświadczeń i obserwacji dzieci. Wypowiedzi na temat przeznaczenia przedstawionych na obrazkach przedmiotów.

Domowe odgłosy zabawy słuchowe połączone z ćwiczeniami artykulacyjnymi. Odgadywanie źródła słyszanego dźwięku. Nazywanie urządzeń domowych, naśladowanie wydawanych przez nie odgłosów. Doskonalenie słuchu fizjologicznego. Usprawnianie pracy narządów mowy.

Pożyteczne urządzeniarozmowa w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego i ilustracje. Budowanie wypowiedzi na temat urządzeń ułatwiających ludziom życie. Poznanie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. Zwrócenie uwagi na postęp techniczny. Rozumienie znaczenia doskonalenia warunków życia człowieka. Wykorzystanie własnych doświadczeń i obserwacji. Bogacenie i aktywizacja zasobu słownikowego dzieci.  Wdrażanie do słuchania w skupieniu utworu literackiego.

Domowe dźwięki – zabawy rytmiczne. Słuchanie piosenki Domowe sprzęty elektryczne. Określanie jej charakteru, tematyki i nastroju. Zabawy ruchowe przy muzyce. Doskonalenie umiejętności rozróżniania dźwięków wydawanych przez różne instrumenty i szybkiej reakcji na nie. Kształtowanie umiejętności wykonywania płynnych, swobodnych ruchów w rytm muzyki.

• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę w grupach, respektowanie potrzeb innych dzieci. Budowanie więzi w grupie.

Czajnik -czajniczek – ćwiczenia słownikowe. Tworzenie zdrobnień od urządzeń domowych. Rozwijanie mowy, koncentracji uwagi i logicznego myślenia. Doskonalenie kompetencji językowych.

Kabel telefoniczny ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie po śladzie. Doskonalenie sprawności manualnych i koordynacji wzrokowo – ruchowej. Ćwiczenie mięśni dłoni i palców. Zachęcanie do rysowania linii jednym ruchem, bez odrywania dłoni od kartki.

Prace domowezabawa w formie opowieści ruchowej. Inscenizowanie ruchem słów opowiadania n - la. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała. Wskazywanie prawej i lewej strony.

Dzieci do domu – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na umowny sygnał dźwiękowy. Rozwijanie orientacji  w przestrzeni.

Na śnieguzabawy na placu przedszkolnym.  Przypomnienie zasad bezpiecznej zabawy na placu i na śniegu. Kształtowanie nawyku zachowania bezpieczeństwa.

2. wtorek: Pstryk i światło.

W domu zabawy tematyczne w małych grupach w kącikach zainteresowań. Wchodzenie w różne role społeczne. Kształtowanie kompetencji społecznych i interpersonalnych. Budowanie dłuższych wypowiedzi w oparciu o własne obserwacje i doświadczenia.

Śnieżynki – ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie w białe piórka i skrawki bibułki. Usprawnianie pracy narządów oddechowych. Doskonalenie umiejętności nabierania powietrza nosem i wydychania ustami.

Światło - teatrzyk sylwet na podstawie tekstu I. Salach. Zapoznanie ze sposobami oświetlania pomieszczeń dawniej i obecnie. Nazywanie i wskazywanie różnych źródeł światła. Wyjaśnianie zasad ich działania, znaczenia dla człowieka i poprawy jego warunków życia. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zachęcenie do komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny. Próby przekazywania informacji za pomocą mimiki, gestu.  Zgodna zabawa dzieci w grupach.

Pralka, czy żelazko? układanie obrazka z części bez wzoru. Doskonalenie spostrzegawczości. Rozwijanie logicznego myślenia, procesów analizy i syntezy. Budowanie wypowiedzi na temat ułożonych obrazków.

Pstryk - słuchanie wiersza J. Tuwima. Budowanie wypowiedzi na temat treści utworu. Wyjaśnianie, skąd się bierze prąd. Wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich.

Wkręcanie żarówki – zabawa ruchowa z elem. równowagi. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. ćwiczenia dużych grup mięśniowych.

Samochody na baterie zabawa ruchowa bieżna. Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i koncentracji uwagi. Doskonalenie szybkości, sprawnego biegu w różnych kierunkach bez potrąceń...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin