22 plan (wakacje zapraszają).docx

(24 KB) Pobierz

 

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

             Termin realizacji:    20.06.201124.06.2011

 

 

             Oddział IV dzieci 5-,6- letnie

 

 

             Temat kompleksowy:     Wakacje zapraszają.

 

 

 

 

 

 

                  Opracowała:

                  L. D.-S.

                 

 

 

 

 

Cele ogólne według programu

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

- obszar nr 1.

- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.

- Dzielenie się wrażeniami i spostrzeżeniami

z obserwacji danego zdarzenia.

- Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów

i zasad regulujących współżycie w grupie.

- obszar nr 2.

- Porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw.

- obszar nr 15.

- Poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski np. wejście do Unii Europejskiej.

- poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków np. Fryderyka Chopina.

- Wyjaśnianie, jakie znaczenie dla Polski ma przynależność do Unii Europejskiej.

- Poznawanie nazw wybranych państw należących do Unii Europejskiej.

Ø      Aktywność językowa

- obszar nr 3.

- Uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków w zabawie w echo wokalne.

- Wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek.

- Ćwiczenie narządów artykulacyjnych.

- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi.

- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi.

- obszar nr 14.

- Składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru.

- Wyodrębnianie  w słowach głosek.

- Czytanie całościowe wyrazów.

- Rozwijanie sprawności całego ciała.

- Rozwijanie koordynacji  wzrokowo-ruchowej.

- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni.

- Wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną.

- Nabywanie świadomości własnego ciała.

- Nabywanie płynności ruchów rąk.

Ø      Aktywność poznawcza

- obszar nr 4.

- Uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość.

- Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą zmysłów: dotyku, słuchu.

- Rozwijanie myślenia

- Uczestniczenie w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi.

- Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych.

- obszar nr 11.

- Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata: burza, tęcza.

- obszar nr 13.

- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni: blisko, daleko.

- Porównywanie liczebności zbiorów.

- Poruszanie się pod dyktando nauczyciela.

- Wykonywanie ćwiczeń w parach.

- Zauważanie rytmów np. w powtarzających się dźwiękach; kontynuowanie ich.

- Posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym i porządkowym.

Ø      Aktywność artystyczna

- obszar nr 8.

- Zbiorowe śpiewanie piosenek.

- Uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych przy muzyce.

- Estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy  muzyce.

- Improwizowanie piosenek ruchem.

- Rozpoznawanie piosenek na podstawie zanuconej melodii.

- Słuchanie utworów instrumentalnych muzyki poważnej.

- obszar nr 9.

- Rysowanie, malowanie.

- Odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego.

- Dostrzeganie piękna wokół siebie.

- Wyrażanie swoich emocji przez barwy.

- Tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką.

- obszar nr 10.

- Wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków.

- Budowanie z naturalnych materiałów (piasek).

- Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych, budowanie z różnych rodzajów klocków.

Aktywność ruchowa i zdrowotna

- obszar nr 5.

- Zacieśnianie kontaktów interpersonalnych

z grupą poprzez organizowanie swobodnych zabaw.

- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.

- Uczestniczenie w zabawach organizowanych

w terenie.

- Przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem.

- Uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji.

- Przebywanie na świeżym powietrzu.

Aktywność ruchowa i zdrowotna

- obszar nr 6.

- Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu).

- Wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw.

- Poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.

- Bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu.

 

1. poniedziałek:  Zwiedzamy różne kraje.

Europejskie obrazki – oglądanie fotografii przedstawiających znane miejsca z różnych krajów europejskich. Budowanie wypowiedzi na temat ich wyglądu. Rozbudzanie zainteresowań historią Europy.

Budowle w miastach Europy – zabawy konstrukcyjne. Konstruowanie budynków zapamiętanych z fotografii. Próby odzwierciedlenia ich kształtu, charakterystycznych elementów. Doskonalenie pamięci wzrokowej. Rozwijanie zainteresowań architekturą.

Europa – słuchanie legendy o Europie. Uważne słuchanie tekstu. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat legendy. Rozmowa na temat znaczenia wspólnoty państw. Wprowadzenie podstawowych informacji na temat Unii Europejskiej (flaga, waluta, państwa członkowskie). Zapoznanie z brzmieniem powitań w różnych językach.

Europa zna muzykę Chopina – zabawy muzyczne. Zapoznanie

z sylwetką F. Chopina, życiorysem, twórczością. Słuchanie fragmentów wybranych utworów (Nokturn Des-dur, Polonez A-dur, Mazurek

F-dur). Określanie charakteru poszczególnych utworów muzycznych. Improwizacje ruchowe przy muzyce. Doskonalenie wyobraźni, inwencji ruchowej. Rozwijanie zainteresowań muzycznych dzieci.

Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Nabywanie nawyku uznawania prawa do zabawy wszystkich dzieci. Rozumienie znaczenia kulturalnego zwracania się do współuczestników zabawy i do n-la.

Rysujemy muzykę – zabawy plastyczne. Rysowanie dowolnych kompozycji przy słuchaniu Ody do radości. Utrwalanie znajomości hymnu Unii Europejskiej. Doskonalenie umiejętności przedstawiania formy muzycznej za pomocą środków plastycznych. Rozwijanie inwencji twórczej dzieci.

• Pożegnanie przedszkola – uroczyste zakończenie roku szkolnego z udziałem zaproszonych rodziców. Recytacja wierszy, śpiew piosenek. Wspólny poczęstunek. Rozdanie pamiątkowych albumów ze zdjęciami i dyplomów. Wprowadzanie miłej atmosfery. Integracja grupy.

 

 

 

Podróż po Europie – zabawa w formie opowieści ruchowej. Odzwierciedlanie ruchem opowiadania n-la. Wdrażanie do płynnego wykonywania ruchów. Usprawnianie ogólno fizyczne dzieci.

Do Anglii i Francji – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie umiejętności szybkiej reakcji na umowny sygnał dźwiękowy, koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz orientacji w przestrzeni. Wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł zabawy.

Bawimy sięzabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem piłek koszy do koszykówki i bramek do piłki nożnej. Rozwijanie ogólnej sprawności motorycznej. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci.

2. wtorek: Bezpieczne wakacje.

Lubimy się bawić – zabawy tematyczne w kącikach zainteresowań. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę  w małych grupach. Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych w kontaktach z innymi osobami. Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci.

Już wakacje – rozmowy indywidualne z dziećmi na temat spędzania wakacji. Rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi. Dbałość o ich poprawność gramatyczną. Aktywizacja słownika biernego dzieci.

Niebezpieczne zabawy – historyjka obrazkowa. Rozmowa na temat niebezpiecznych zachowań w trakcie zabaw dziecięcych. Rozumienie konieczności dbania o własne bezpieczeństwo, wybierania do zabawy miejsc bezpiecznych, nieoddalania się od rodziców, ostrożnego traktowania obcych osób. Wspólne ustalenie zasad, jakich dzieci przestrzegać powinny w okresie wakacyjnym.

Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań z niewielkim udziałem n-la. Rozmowy z dziećmi na temat aktualnych zabaw. Rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi.

Wiaderka i łopatki – układanie obrazka z części. Doskonalenie percepcji wzrokowej, procesów analizy i syntezy. Zachęcanie do dokładnego wykonania pracy i doprowadzenia jej do końca.

Jak się zachowasz?rozwiązywanie quizu na temat bezpiecznych zachowań. Kształtowanie nawyku dbania o własne bezpieczeństwo. Wyjaśnianie, dlaczego dane zachowanie jest pożądane, a inne nie.

Na tropie- zabawa ruchowa ogólnorozwojowa. Poruszanie się drogą, obraną przez jedno dziecko. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Rozwijanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości.

Schroń się w domu - zabawa ruchowa bieżna. Doskonalenie ogólnej sprawności psychomotorycznej. Ćwiczenia mięśni nóg. Zachowanie bezpieczeństwa.

Letni czas - zabawy ruchowe. Rozwijanie dużych grup mięśniowych. Doskonalenie umiejętności bezpiecznego poruszania się. Kształtowanie szybkiej reakcji na umówiony sygnał. Ćwiczenia mięśni nóg i grzbietu.

Baw się ze mną – zabawy swobodne na placu przedszkolnym. Wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy. Wdrażanie do zgodnej zabawy w grupach.

3. środa:  Letnie dni.

Jaka to piosenka? zabawa słuchowa. Rozpoznawanie znanych piosenek po fragmentach nuconych przez n-la. Doskonalenie pamięci słuchowej. Samodzielne śpiewanie refrenów usłyszanych piosenek.

Na plaży praca z obrazkiem. Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni: przed, za, obok, bliżej, dalej. Budowanie wypowiedzi na temat ilustracji. Stosowanie w wypowiedzi zdań złożonych.

Kolorowe kapelusze zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie

i nazywanie koloru poszczególnych elementów. Liczenie kapeluszy ułożonych w rzędzie. Określanie liczebności zbiorów. Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozumienie stałości liczby elementów w zbiorze mimo zmiany ich ułożenia.

• A po burzy tęcza… wycinanie pasków z papieru kolorowego, naklejanie ich na pomalowane wcześniej kartony. Doskonalenie zdolności manualnych, koordynacji wzrokowo - ruchowej. Ćwiczenie dokładności  w wykonywaniu pracy. Nazywanie kolejnych kolorów tęczy. Zachowanie czystości w miejscu pracy.

Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Nabywanie nawyku uznawania prawa do zabawy wszystkich dzieci w małych grupach. Zachęcanie do powstrzymywania zachowań agresywnych w grupie.

Parasol na plażę – ćwiczenia grafomotoryczne. Ozdabianie konturów parasola szlaczkami wg wzoru. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Rozwijanie sprawności manualnej, ruchów drobnych dłoni i palców

Co nas chroni przed słońcem? rozwiązywanie zagadek słownych. Doskonalenie procesów logicznego myślenia, wnioskowania, uogólniania. Próby układania własnych zagadek przez chętne dzieci. Rozwijanie wyobraźni.

Lustro ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin