SPRAWDZIAN NA KONIEC ROKU-KLASA 4.doc

(64 KB) Pobierz
Siedmiu synów wdowy

Imię i nazwisko…………………………….

Data…………………………………

 

TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI NA ZAKOŃCZENIE KLASY IV.

 

„Siedmiu synów wdowy”.

Przy piecu siedzi stara matka i przędzie lniana nić. Przędzie i z rozrzewnieniem wspomina swoich utraconych synów.

Pierwszy urodził się pod znakiem Byka. Był niezwykle silny. Ramiona miał rozłożyste. Kamień młyński sam sobie zakładał na barki. Niósł go pod górę śpiewając. Miał na imię Krzesimir.

Drugi i trzeci urodził się pod znakiem Bliźniąt. Byli bardzo podobni do siebie. Nawet matka miała kłopoty z ich rozpoznaniem. Siwymi wołami orali kmiece pola. Nosili imiona: Mścisław i Mścigniew.

Czwarty przyszedł na świat pod znakiem Lwa. Był niezwykle odważny. Sam chodził do głuchego boru. Mocował się z niedźwiedziem. Zabijał dziki. Nazywał się Władybój.

Piąty przyszedł na świat pod znakiem Panny. Był urodziwy. Twarz miał gładką, zaróżowioną jak morele. Pięknie grał i śpiewał. Był to Radosław.

Szósty urodził się, gdy słońce było w znaku Koziorożca. Najchętniej brał łuk i szedł w góry. Gonił za stadami kozic. Dano mu na imię Wróciwój.

Siódmy przyszedł na świat pod znakiem Wodnika. Nie odstraszały go kąpiele, bystre nurty, czy niebezpieczne wiry. Śmiało rzucał się w każdą wodę. Miał na imię Miłosz.

1)     Przedstawiony fragment to:

a)      opowiadanie

b)     legenda

c)      baśń

d)     wiersz

2)     Ułóż w porządku alfabetycznym imiona synów wdowy.

a)       

b)      

c)       

d)      

e)       

f)        

 

 

 

 

3)     Podaj 5 cech baśni.

·          

·                                        

·                                        

·                                        

·                                        

4)     Podaj po jednym wyrazie bliskoznacznym do słów:

·         Bór:

·         Kamień:

5)     Połącz w pary:

·         wróżka                                       *  ch nie wymienia się na sz            

·         morze                                         * ż niewymienne

·         mucha                                        *  rz wymienia się na r

5a) W 4-5 zdaniach zachęć kolegę do czytania baśni:

 

 

 

 

 

 

 

6)     Z rozsypani wyrazów ułóż zdanie:

ze sobą, stokrotka, zaprzyjaźnili się, i, pięknie, miała, słownik, śpiewający

 

 

 

7)     Jeżeli masz kłopoty z pisownią wyrazów, poszukasz pomocy w słowniku?

a)      wyrazów obcych

b)     ortograficznym

c)      języka polskiego

8)     W którym podpunkcie znajdują się tylko epitety z określanymi przez nie wyrazami?

a)      „ piecze mama ”, „ leśna dama ”, „ leży wszędzie ”

b)     „ leśna dama ”, „ grzeczne dzieci ”, „ puszysty ogon ”

c)      „ dobry święty ”, „ śnieg za oknem ”, „ brodzisko mleczne ”

d)     „ grzeczne dzieci ”, „ dzwonków brzmienie ”, „ radują się dzieci ”

 

 

 

 

9)     Wśród podanych środków poetyckich wskaż ożywienie:

a)      księżyc był zielony, jak z drzewa

b)     rude włoski

c)      róża ziewa i niedługo chyba uśnie

d)     wskazówki jak liście

10) Tylko wyrazy dźwiękonaśladowcze występują w grupie wyrazów:

a)      szumi, lśni, czeka

b)     gra, śpiewa, tańczy

c)      szemrze, stuka, skrzypi

d)     woła, ucieka, śpiewa

11) Dopisz anonimy do wyrazów:

a)      mądry-

b)     czysty-

c)      jasny-

d)     łatwy-

12) Określ formę gramatyczną ( osoba, liczba, rodzaj, czas ) czasowników:

a)      ruszyła

- osoba

- liczba

- rodzaj

- czas

b)     pędzimy

- osoba

- liczba

- rodzaj

- czas

c)      będziecie podróżowali

- osoba

- liczba

- rodzaj

- czas

13) Do podanych bezokoliczników dopisz wskazaną formę czasownika osobowego:

a)      figlować ( 1 os. l. mn. cz. teraźniejszy ) -

b)     szarpnąć ( 3 os. l. poj. r. męski, cz. przeszły ) -

c)      jść ( 2 os. l. mn. cz. przyszły ) -

d)     rozpocząć ( 2 os. l. mn. r. nm. os. cz. przeszły )

 

 

 

13a)  Który szereg wyrazów tworzą same bezokoliczniki:

a)      liść, sześć, nieść, złość

b)     szyć, sieć, nić, iść

c)      biec, biec, zjeść, miłość

d)     pić, kosić, jeść, umieć

14) Do podanych zdań dopisz rzeczownik „ przyjaciel ” we właściwej formie:

a)      Tomek i Mirek to prawdziwi………………………………………

b)     Mam dwóch wspaniałych………………………………………….

c)      Zawiodłem się na swoim…………………………………………..

d)     Nigdy nie zapomnę o………………………………………………

e)      Nie mam wielu…………………………………………………….

f)       Składam życzenia………………………………………………….

14a)  Określ przypadek podkreślonego rzeczownika w zdaniu i zadaj odpowiednie pytanie:

Lubię moją szkołę ………………………………………………………

 

14b)  Uzupełnij tabelkę wyrazami z ramki:

 

RZECZOWNIK

PRZYMIOTNIK

CZASOWNIK

PRZYSŁÓWEK

 

……………………..

……………………..

……………………..

……………………..

……………………..

 

 

……………………..

……………………..

……………………..

……………………..

……………………..

 

 

……………………..

……………………..

……………………..

……………………..

……………………..

 

 

……………………..

……………………..

……………………..

……………………..

……………………..

 

 

Kałamarz, morska, dawno, pióro, dziwne, tworzył, daleko, przyfrunęła, zdolny, czary,

Błędnie, opuściłem

 

15) Rozwiń zdanie nierozwinięte, dodając określenia do podmiotu i orzeczenia:

Brat przyjechał.

 

 

 

 

 

 

 

16) Podane zdanie podziel kreską pionową na grupę podmiotu i grupę orzeczenia. Podkreśl raz podmiot, a dwa razy orzeczenie:

Nasza klasa chętnie bierze udział w konkursach.

17) Utwórz przysłówki od przymiotników:

a)      szybki

b)  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin