TECHNIKA AKWARIUM.doc

(32 KB) Pobierz
TECHNIKA AKWARIUM

TECHNIKA AKWARIUM

(klasa III)

·         Metoda dyskusji stwarza warunki do wymiany zdań na określony temat.

·         Rozwija umiejętność:

o        skutecznej komunikacji, tj. prezentowania swoich poglądów i respektowania poglądów innych,

o        uważnego słuchania,

o        dobierania właściwych argumentów, parafrazowania, wnioskowania.

·         Charakteryzuje się tym, że praca przebiega w dwóch kręgach.

TEMAT Jak myślisz, czy chłopcy rzeczywiście dobrze zrozumieli treść lekcji?

Realizacja z wykorzystaniem tekstu Lekcja przepisów drogowych, Wesoła szkoła, Podręcznik, klasa 3,
część 1, s. 22 - 24

Materiały

·         Temat dyskusji zapisany na kartce (duży format)

·         Kartoniki z samogłoskami – tyle, ilu uczniów będzie zaproszonych do wewnętrznego kręgu

Przebieg

  1. Uczniowie siadają w kręgu.
  2. Dobrze czytający uczniowie zapoznają kolegów z tekstem, prezentując go poprzez czytanie
    z podziałem na role (grupa uczniów może przygotować prezentację wcześniej).
  3. Nauczyciel stawia problem przed klasą, eksponując kartę z zapisanym tematem:

Jak myślisz, czy chłopcy rzeczywiście dobrze zrozumieli treść lekcji?

  1. Nauczyciel proponuje, aby rozwiązać ten problem, wykorzystując technikę Akwarium.
  2. Zapoznanie uczniów z zasadami pracy.

o        Utwórzcie dwa kręgi, do środkowego zapraszam z krzesłami tych z Was, którzy dzisiaj przed wejściem do klasy otrzymali kartoniki z literkami. Jak je nazwiemy? Co to za głoski?

Wskazówka: Z uwagi na to, że uczniowie będą pracowali tą metodą pierwszy raz proponuję, by nauczyciel, znając możliwości swoich uczniów (umiejętność prowadzenia dialogu) sam podjął decyzję, kto usiądzie w wewnętrznym kręgu. Jedno krzesło w tym kręgu powinno zostać puste.

o        Pozostali uczniowie siadają w kręgu zewnętrznym.

o        Zadanie dla uczniów w kręgu wewnętrznym jest następujące. Porozmawiajcie na temat:

Jak myślisz, czy chłopcy rzeczywiście dobrze zrozumieli treść lekcji?

o        Zadanie dla pozostałych uczniów:
Uważnie przysłuchujcie się rozmowie swoich kolegów, możecie sporządzać notatki.

o        Jeśli chcecie zabrać głos w rozmowie wewnętrznego kręgu, to musicie zająć wolne krzesło
i wówczas macie prawo do wypowiedzenia swojego zdania.

o        Gdy zaprezentujecie swoje zdanie, należy wrócić na poprzednie miejsce (do zewnętrznego kręgu).

  1. Uczniowie rozpoczynają rozmowę.

    Wskazówka: Można wspierać dyskutujących uczniów poprzez zadawanie pomocniczych pytań.

o        Co świadczy o tym, że chłopcy zrozumieli treść lekcji?

o        Jakie zachowanie świadczy o tym, że chłopcy nie zrozumieli tego, o czym mówili na lekcji?

o        Czy coś może usprawiedliwić ich zachowanie po lekcji?

  1. Powrót do jednego kręgu i wymiana zdań na temat przebiegu pracy.

o        Co sądzicie o argumentach Waszych kolegów?

o        Który z argumentów Ciebie przekonał, że chłopcy zrozumieli treść lekcji?

o        Co było dla was łatwe, a czy coś sprawiło trudność?

o        Co się Wam podobało?

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin