GMDSS_1.doc

(308 KB) Pobierz
1

3

 

1.     Jakie działania należy podjąć  w radiostacji statkowej po odebraniu alarmu HF DSC, jeżeli stacja brzegowa nie potwierdziła alarmu?

Statek musi przesłuchać częstotliwości telefoniczne i tlx przeznaczone do korespondencji niebezpieczeństwa. Jeżeli się nie stwierdzi żadnej korespondencji nadać DISTRESS RELAY

 

2.     Co to jest certyfikat bezpieczeństwa radiowego statku? Jakie informacje   zawiera?

 

Certyfikat bezpieczeństwa radiowego wystawiany przez Urząd Morski, wydany dla potwierdzenia, że statek spełnia wymagania konwencji SOLAS w zakresie wyposażenia w sprzęt radiowy; ważność 1 rok. Do niego jest dołączony spis wyposażenia radiowego, który określa ilość, typ sprzętu radiowego jak też liczbę wymaganej obsługi w odniesieniu do rejonu pływania.

 

 

3.     Co to jest licencja radiostacji statkowej? Jakie informacje zawiera?

 

    Jest to zezwolenie na używanie radiostacji. Wypisane są w tym dokumencie wszystkie urządzenia nadawcze, ich : moc, rodzaj emisji, zakres częstotliwości pracy. Licencja wydawana jest przez PAR, na urządzenia nowoczesne na 5lat, na stare na 2lata.

 

4.     Jak prezentowany jest na ekranie radaru sygnał transpondera radarowego? Jakie zmiany można zaobserwować w miarę zbliżania się do rozbitków?

 

Na ekranie radarowym odbierzemy 12 kropek, odległość między nimi 1200m = 0,65Mm. Maksymalny błąd może wynieść 1350m. Jeżeli radar pracuje na 9,2GHz.  Przy zbliżeniu się do aktywacji transpondera wystarczają listki boczne promieniowania anteny i dlatego obraz zmienia się w szerokie łuki.

 

5.     Jakie działania należy podjąć w radiostacji statkowej po odebraniu alarmu VHF DSC, jeżeli stacja brzegowa potwierdziła alarm?

 

Potwierdzenie telefoniczne, jeżeli wymaga tego sytuacja na kanale 16 i pozostanie na nasłuchu na kanale 16

 

6.     Jakie działania należy podjąć w radiostacji statkowej po odebraniu alarmu MF DSC, jeżeli stacja brzegowa potwierdziła alarm?

 

Potwierdzamy fonicznie odbiór sygnału, jeżeli wymaga tego sytuacja na częstotliwości 2182kHz  i prowadzimy nasłuch na 2182kHz.

 

7.     Jakie działania należy podjąć w radiostacji statkowej po odebraniu alarmu HF DSC, jeżeli stacja brzegowa potwierdziła alarm?

 

Po odebraniu alarmu pozostajemy na nasłuchu akcji ratowniczej, nie potwierdzamy fonicznie.

 

8.     Jakie działania należy podjąć w radiostacji statkowej po odebraniu alarmu VHF DSC, jeżeli stacja brzegowa nie potwierdziła alarmu?

 

Potwierdzić fonicznie odbiór na kanale 16 i prowadzić nasłuch na kanale 16. Jeżeli po 4 minutach stacja brzegowa nie potwierdziła odbioru sygnału na DSC to my to potwierdzamy i zaraz po tym nadajemy DISTRESS RELAY (do stacji brzegowej lub do wszystkich), prowadzimy nasłuch na kanale 16

 

9.     Jakie działania należy podjąć w radiostacji statkowej po odebraniu alarmu MF DSC, jeżeli stacja brzegowa nie potwierdziła alarmu?

 

Potwierdzamy fonicznie odbiór sygnału na 2182kHz i prowadzimy na tej częstotliwości nasłuch. Jeżeli po 4 minutach stacja brzegowa nie potwierdziła odbioru sygnału na DSC to my to robimy i zaraz nadajemy DISTRESS RELAY na 2187,5kHz. Prowadzimy nasłuch na 2182kHz.

 

  1. Jakie działania należy podjąć w radiostacji statkowej  po odebraniu na DSC wywołania DISTRESS RELAY?

 

Jeżeli wymaga tego sytuacja ,statki po odebraniu DISTRESS RELAY na DSC powinny zastosować taką procedurę jak potwierdzenie alarmu niebezpieczeństwa. To znaczy po odbiorze sygnału odczekać 4 minuty aby dać możliwość potwierdzenia przez stację brzegową, a następnie wysłać potwierdzenie fonią na kanale 16VHF lub częstotliwości 2182kHz w zależności w jakim paśmie sygnał został nadany.

 

11. Jakie informacje podaje RCC kończąc korespondencję niebezpieczeństwa?

 

Po zakończeniu korespondencji niebezpieczeństwa RCC kierujący akcją powinien przekazać wiadomość o jej zakończeniu w formie:

 

-          dla radiotelefonii:

              MAYDAY

              CQx3

              DE  "sygnał wywoławczy lub inna identyfikacja stacji"

              UTC

              "nazwa lub sygnał wywoławczy stacji, która była zagrożona"

              SEELONCE FEENEE

-          dla telegrafii dalekopisowej;

MAYDAY

DE  "sygnał wywoławczy lub inna identyfikacja stacji"

UTC

"nazwa lub sygnał wywoławczy stacji, która była zagrożona"

SILENCE FINI

(są to zasady systemu klasycznego)

  1. Jaki wpływ na pracę nadajnika ma niedopasowanie jego stopni końcowych do anteny?

Moc z końcówki mocy nadajnika nie jest odprowadzona poprawnie do anteny. W konsekwencji nadajnik nie nadaje z odpowiednią mocą, a jego wzmacniacz mocy jest przeciążony.

 

2.     Jakich jednostek monetarnych używa się do rozliczania korespondencji statkowej? Podaj ich symbole oraz przelicznik między nimi.

 

Waluta używana to SDR(Special Drawing Rights) lub GFr(Gold Franks); 1SDR=3,061GFr

 

3.     Jakie informacje cyfrowe przesyła radiopława INMARSAT-E?

 

Pozycję i czas jej określenia, kurs?, czas aktywacji radiopławy, prędkość? oraz rodzaj niebezpieczeństwa.?

 

4.     Jakie informacje zawiera alarm w niebezpieczeństwie, nadawany za pomocą DSC? Które z nich wprowadza operator?

 

Numer MMSI statku wysyłającego alarm, rodzaj niebezpieczeństwa, pozycję statku, czas dotyczący pozycji, rodzaj dalszej korespondencji na MF/HF. Numer MMSI jest wysyłany automatycznie, natomiast pozycja i czas jej określenia w zależności czy DSC jest podłączone do odbiornika określającego pozycję będzie wysyłane automatycznie lub też będzie wpisywane przez operatora. Rodzaj niebezpieczeństwa jest podawany przez operatora, bądź automatycznie wysyłane „nieznane niebezpieczeństwo”.

 

5.     Jakie obowiązki ma RCC względem radiowej korespondencji niebezpieczeństwa?

 

Muszą ją koordynować??????

 

6.     Jakie rodzaje komunikatów oznaczone są w systemie NAVTEX symbolami: A, B, D oraz L? Jakie komunikaty mają numer 00?

 

A- ostrzeżenia nawigacyjne

B- ostrzeżenia meteorologiczne, serwisy pogodowe

D- informacje SAR, alarmowanie, ataki pirackie

L- ostrzeżenia nawigacyjne (dodatkowa litera do a)

 

numer 00 powoduje że wszystkie odbiorniki znajdujące się w zasięgu pokrycia danej stacji wydrukują wiadomość niezależnie od wyboru stacji i wyboru informacji dokonanej przez użytkownika. Dlatego też numer ten jest używany jedynie w wyjątkowych przypadkach związanych ściśle z grożącym niebezpieczeństwem.

 

7.     Jakimi środkami i na jakich częstotliwościach jest prowadzona komunikacja na miejscu akcji SAR?

 

    -radiotelefonia 2182 kHz oraz kanał 16VHF

    -telegrafia dalekopisowa 2174,5 kHz

 

8.     Na czym polega konserwacja anten statkowych?

Dbanie o czystość i pewność doprowadzenia do anteny wyjścia nadajnika oraz utrzymanie w czystości izolatorów.

 

9.     Na czym polega kontrola baterii zasilających?

 

Kontrola codzienna polega na sprawdzaniu napięcia wyjściowego, miesięczna polega na kontroli styków i stanu elektrolitu(jeżeli to możliwe, co rok należy sprawdzić pojemność.

 

22) SCHEMAT NADAJNIKA RADIOKOMUNIKACYJNEGO

 

 

 

 

 

Rola wzbudnika polega na dostarczaniu do wzmacniacza sygnału zmodulowanego o odpowie

dnim poziomie i częstotliwości wyjściowej nadajnika.Zawiera wzmacniacz m. cz., modulator

jednowstęgowy, układ manipulacji telegraficznej,wysokostabilne generatory częstotliwości.

Reguluje się w nim częstotliwość, rodzaj emisji i wzmocnienie.

Stopień końcowy mocy- są tu : 1) wzmacniacz mocy - służy do wzmacniania sygnału w. cz.

do poziomu wymaganej mocy wyjściowej nadajnika ;2)obwód dopasowywujący do anteny.(pomiędzy wzmac

niaczem mocy a anteną) ich rola polega na skompensowaniu reaktancji anteny i dopasowaniu

jej rezystancji do wartości optymalnej dla wzmacniacza mocy.

Zasilacz dostarcza napięć na wzbudnik(kilka watów) i wzmacniacz mocy(kilka kV).

Układ kontrolno-sterujący- wyłacza nadajnik w razie awarii, przegrzania.

 

23) NARYSUJ I OMOW SCHEMAT BLOKOWY ODBIORNIKA RADIOKOMUNIK.

 

 

 

 

Jest to odbiornik o wzmocnieniu bezposrednim?????????/

 

24) OMOW PRZEZNACZENIE I ZASADY UZYWANIA „ LOGIN” W INMARSAT C

Procedura ta stanowi zarejestrowanie terminalu do pracy w danym obszarze oceanicznym.

LOGIN informuje caly system iż SES nastrojona jest na częstotliwosć wspólnego kanału

sygnalizacyjnego stacji NCS,co oznacza gotowość do podjęcia pracy w danym obszarze.

Wiekszość terminali wymaga ręcznego wyboru NCS i przeprowadza procedury LOGIN

w sposób ręczny.Przy zmianie obszaru oceanicznego wystarczy,jedynie, przeprowadzić

LOGIN w stosunku do nowej NCS.

 

25) OMOW ZASADY UZYWANIA I PRZEZNACZENIE PROCEDURY „ LOGOUT”

W INMARSAT-C

LOGOUT stanowi procedurę wyrejestrowania terminalu SES z pracy w danym obszarze ocea

nicznym.LOGOUT potrzebne jest stacji NCS jako powiadomienie,iż dana SES nie jest zdolna

do odbioru informacji i będzie odmawiać nadawcy ,wskazując ,że jest nieosiągalna.

Niewyrejestrowanie terminalu przed jego wyłączeniem powoduje ,że nadawca wielokrotnie

ponawia próby połączenia przez daną CES.Po pewnej liczbie prób, CES odmawia dalszych

wywołań.Wyłączenie SES przed procedurą LOGOUT grozi utratą informacji.

 

26)OMÓW PRZYCZYNY I CEL WPROWADZENIA GMDSS.

Przyczyną sa głównie wady dotychczasowego tradycyjnego systemu łączności : minimalny zasięg nadajników 500 kHZ jest zbyt mały, co poważnie ogranicza możliwości powiadamia

nia o wypadku słuzb SAR, brak automatycznego systemu pozwalającego ustanowić łączność

statek-brzeg, brzeg-statek,poważne wady łączności Morsea,brak systemu który w chwili ka

tastrofy automatycznie wyśle sygnał wzywania pomocy.

CELE. - odbiór sygnałow alarmowych w relacji statek-statek,- nadawanie i odbiór sygnałów

do lokalizacji,- nadawanie i odbiór informacji komercyjnych za pośrednictwem ośrodków

lądowych,-nadawanie i odbiór informacji dotyczących koordynacji akcji SAR, jak i na

miejscu katastrofy.

 

27) OMOW ZASADE PRACY TRANSPONDERA.

Transponder jest urządzeniem radiowym, wysyłającym automatycznie sygnał odpowiedzi na impuls

emitowany z radaru.Na ekranie radaru transponder „daje” obraz 12 kropek.Stosowany jest

w transponderze sygnał z szybkim przesuwem częstotliwości w zakresie 9 GHZ o czasie trwa

nia 100 mikrosekund.

 

28) OMOW ZASADY USTAWIANIA CZESTOTLIWOSCI ROBOCZYCH W NBDP, ZALEZNIE OD DOSTEPNOSCI EMISJI  F1B/J2B. ??

 

 

29) OPISZ DZIALANIE UKLADU PODWOJNEGO NASLUCHU W RADIOTELEFONIE VHF

Przez 1/10s sondowany jest wybrany przez operatora kanał, przez pozostałe 9/10s przeslu

chiwany jest kanał 16.Jeżeli odbiornik odbierze sygnał z kanału dodatkowego sondowania

( 1/10s) to odbiornik automatycznie przechodzi na odbiór tego kanału, wyłaczając kanał 16.

( i odwrotnie).W przypadku niewykrycia sygnału z żadnego kanału utrzymywany jest podwój

ny nasłuch.

Tak jest w polskich UKF-kach.

 

30) OPISZ FUNKCJE SYSTEMU EGC.

- automatyczne przesyłanie na statki informacji MSI ( ostrzeżenia nawigacyjne,meteo, prog

nozy,inne)

- adresowanie komunikatów SAFETY NET do wszystkich statków lub na wybranym obszarze

   adresowanie komunikatów FLEET NET ( łaczność komercyjna) do wybranych statków ban

dery, kraju.  

 

31) OPISZ KOD STOSOWANY W DSC

W DSC stosowany jest system synchroniczny z 10 elementowym kodem detekcyjnym,zbudowanym na bazie Międzynarodowgo Alfabetu nr 5 złożonego ze 128 ciągów. Kod ( stanowiący sekwencję wywoławczą) dzieli się na część kontrolna (3 bity) i informacyjną(7 bitów), w którą wpisane jest rozwiniecie binarne symbolu.

 

32) OPISZ KOD STOSOWANY W NBDP ??

Po stronie modulatora częstotliwości jest to ALFABET TELEGRAF NR 2, po stronie wzm częst. Jest to kod 7 bitowy o stałym stosunku 1/0=3/4

 

33) OPISZ METODY LADOWANIA AKUMULATOROW  ??

 

34) OPISZ OBIEG INFORMACJI W SYSTEMIE COSPAS-SARSAT

Odebrany przez satelitę sygnał z pławy jest retransmitowany( w zależności od trybu pokrycia)  do odbiornika,wchodzącego w skład lokalnej stacji naziemnej(LUT)gdzie zostaje poddany obróbce w celu lokalizacji ( w zależności od typu radiopławy).Informacja o katastrofie(pozycja) kierowane są do MCC i ona przesyła do odpowiedniego RCC.

 

35) OPISZ OGOLNA STRUKTURE SYSTEMU INMARSAT

4 satelity geostacjonarne na wysokości 36 tys. km.po jednym nad każdym z oceanów z antena

mi szerokowiązkowymi pokrywającymi 1/3 Ziemi.Segment naziemny: stacje CES ,4 stacje(dla każdego systemu oddzielnie A,B,C,M)

NCS ( koordynujące) mające połaczenie z RCC.NCS przydziela do akcji właściwą, RCC.

 

36) OPISZ PODZIAL TERMINALI  INMARSAT-C NA KLASY, ZE WZGLEDU NA MOZLIWOSC ODBIORU EGC

1-terminal SES bez możliwości odbioru EGC

2- terminal SES mogący pracować w dwóch przelączanych trybach pracy( wybieranych przez

użytkownika): a) jako terminal klasy 1 z możliwością odbioru transmisji EGC lecz tylko

i wyłącznie wtedy,gdy nie jest zaangażowany w normalną łączność, b) jako terminal klasy 0:

odbiór EGC bez możliwości prowadzenia rutynowej łączności

3- terminal SES mogący prowadzić łącznosć w INMARSAT-C i jednocześnie odbierać komunikaty EGC

 

37) OPISZ PROCEDURE NADAWANIA ALARMU W NIEBEZPIECZENSTWIE

W INMARSAT A (TELEFON)

- nacisnąć odpowiedni przycisk ( sos, distress lub emergency- w zależności od terminalu)

- wybrać numer CES,zakończyć „haszem” ( połaczy nas z RCC)

- podać : MAYDAY( 3 razy), nazwa ( call sign),pozycja, kurs, predkość,rodzaj zagrożenia,

oczekiwanej pomocy,inne.

 

 

38) OPISZ PROCEDURE NADAWANIA ALARMU W NIEBEZPIECZENSTWIE

W INMARSAT A (TELEKS)

wybrać priorytet P=3, wybrać numer CES zakończony „+” ( w priorytecie P=3

wiadomosć automatycznie kierowana jest do RCC) , poczekać na wydruk znamiennika,świad

czący o nawiązaniu łączności z RCC, wysłać wiadomość o niebezpieczeństwie:

SOS( 3 razy),nazwa statku( call sign), pozycja ,kurs, prędkość, rodzaj niebezpieczeństwa

i oczekiwanej pomocy, inne informacje ułatwiające akcję.

 

 

39) OPISZ PROCEDURE NADAWANIA ALARMU W NIEBEZPIECZENSTWIE

W INMARSAT B ( TELEFON)

 

40) OPISZ  PROCEDURE NADAWANIA ALARMU W NIEBEZPIECZENSTWIE

W INMARSAT A ( TELEX)

 

41) OPISZ PROCEDURE NADAWANIA KOMUNIKATU „DISTRESS RELAY”ZA POMOCA INMARSAT-C ??

 

42. OPISZ PROCEDURE NADAWANIA PRZEZ STATEK OSTRZEZENIA NAWIGA

CYJNEGO W PASMIE VHF.

1) zawiadomic o wiadomości bezpieczeństwa- wybrac kanał 70 vhf ,wybrać format sekwen

cji : do wszystkich statków, do określonego obszaru lub do określonego statku, czyli na kla

wiaturze wybrać parametry obszaru lub 9 cyfrowy MID , wybrać kategorię : bezpieczeństwo,

wybrać kanał przesłania wiadomości, rodzaj komunikacji ( radiotelefon) tylko dla MF/HF.

2) nadać na wcześniej zaproponowanym kanale roboczym,  zawiadomienie o wiadomości bezpieczeństwa: SECURITE (3 RAZY), ALL

STATIONS lub wywołana stacja ( 3 RAZY), 9 cyfrowy MID i CALL SIGN lub inny znak

identyfikacyjny własnego statku, nadać tekst.

 

43. Procedura nadawania przez statek ostrzeżenia nawigacyjnego z użyciem MF DSC.

  1. wywołanie DSC

-          przygotować nadajnik do pracy na częstotliwości bezpieczeństwa np. 2187,5 kHz

-          wprowadzić lub wybrać z klawiatury:

·         wywołanie do wszystkich statków (all ships) lub 9 cyfrową identyfikację

·         kategorię wywołania częstotliwość na której wiadomość ponaglenia będzie przekazana

·         rodzaj łączności użyty do przekazania wiadomości

-          nadać wywołanie DSC

  1. nadanie ostrzeżenia nawigacyjnego

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin