biologia.pdf

(2114 KB) Pobierz
Biologia
Biuletyn maturalny
Ewa Jastrzębska
Ewa Pyłka-Gutowska
Biologia
Centralna Komisja
Egzaminacyjna
publikacja współfinansowana
przez Europejski Fundusz Społeczny
171000884.051.png
Autorzy biuletynu: Ewa Jastrzębska, Ewa Pyłka-Gutowska
Autor opracowania graficznego: Maja Chmura (majachmura@wp.pl)
Redaktor merytoryczny cyklu: Joanna Dziedzic
Redaktor z ramienia CKE: Lucyna Grabowska
Redaktor językowy: Renata Frątczak
Redaktor techniczny: Stefan Drobner
Stan prawny na dzień 1 grudnia 2005 r.
Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2006
ISBN 83-7400-205-0
Łamanie tekstu:
Trzecie Oko S.C. (trzecieoko@q.pl)
171000884.062.png
Spis treści
4
2. Miejsce biologii wśród przedmiotów egzaminu maturalnego . . . . . . . . . . . . . .
7
8
4. Co należy wiedzieć o standardach wymagań egzaminacyjnych
5. Informator maturalny dla przedmiotu biologia,
9. Jak przygotować się do matury, czyli zasady racjonalnego uczenia się
10. Przykładowe zadania z biologii według standardów dla poziomu
Wstęp
Egzamin maturalny to kolejny egzamin, jaki będziecie zdawać w ciągu dwunas-
tu lat swojej nauki w szkole. Jak każdy z poprzednich egzaminów, zamyka on pewien etap
nauki, będąc jednocześnie przepustką do etapu następnego. W przypadku egzaminu ma-
turalnego – przepustką do dalszej nauki w szkołach wyższych. Wyniki egzaminu matu-
ralnego zadecydują o waszej dalszej edukacji. Dlatego ważne jest optymalne przygo-
towanie się do tego egzaminu. Kluczem do powodzenia na egzaminie – poza wiedzą i umie-
jętnościami – jest pełna informacja o formie i strukturze egzaminu, o wymaganiach, jakie
spełnić musi zdający, aby otrzymać maksymalną liczbę punktów oraz o typach zadań,
z jakimi zetknie się na egzaminie. Ważna jest także informacja o tym, w jaki sposób naj-
efektywniej przygotowywać się do egzaminu, jak wykorzystywać swoje mocne strony i uni-
kać pułapek, jakie niosą stres, nieuwaga i niepełna wiedza.
Biuletyn maturalny podejmuje to informacyjne zadanie. Liczymy, że dzięki
niemu sukces na maturze będzie łatwiejszy i że jego lektura zaoszczędzi wam na egza-
minie wiele nerwów.
3
171000884.069.png
1
Co powinniśmy wiedzieć
o nowej maturze
1. Jakie dokumenty wyznaczają zakres i dobór treści egzaminu maturalnego?
Te dokumenty to:
podstawa programowa,
standardy wymagań egzaminacyjnych,
Informator maturalny.
2. Kto będzie zdawał nową maturę?
Nową maturę będą zdawać:
w maju 2006 – absolwenci liceów ogólnokształcących i profilowanych;
w maju 2006 – absolwenci techników i uzupełniających liceów ogólnokształcących;
w maju 2007 – absolwenci liceów ogólnokształcących i profilowanych, absolwenci techników i uzu-
pełniających liceów ogólnokształcących, absolwenci techników uzupełniających.
3. Ile egzaminów będziesz zdawał obowiązkowo?
Obowiązkowo zdajesz egzaminy z trzech przedmiotów:
język polski (egzamin ustny i pisemny);
wybrany nowożytny język obcy (egzamin ustny i pisemny);
jeden wybrany przedmiot wyłącznie w formie pisemnej:
w roku szkolnym 2005/2006 oraz 2006/2007 – biologia, chemia, fizyka z astronomią, geografia,
historia, matematyka, wiedza o tańcu, wiedza o społeczeństwie, historia sztuki, historia muzyki (por.
tab. 1);
w roku szkolnym 2007/2008 – biologia, chemia, fizyka z astronomią, geografia, historia, matematyka
(por. tab. 2).
Nieobowiązkowo zdajesz egzamin z jednego, dwóch lub trzech dodatkowo wybranych przedmiotów.
Wynika stąd, że minimalnie zdajesz egzamin z trzech przedmiotów, a maksymalnie z sześciu.
Przedmioty obowiązkowe zdajesz na obowiązującym wszystkich poziomie podstawowym, lub dla
chętnych – na poziomie rozszerzonym.
4. Kiedy egzamin maturalny uznawany jest za zdany?
Egzamin maturalny uznawany jest za zdany, kiedy zdający przystępując do trzech obowiązkowych przed-
miotów (język polski, język obcy i wybrany przedmiot np. biologia), otrzyma:
co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania z każdego ze zdawanych przedmiotów obowiązko-
wych w części ustnej;
co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania na poziomie podstawowym z każdego ze zdawa-
nych przedmiotów obowiązkowych w części pisemnej.
Niezdanie egzaminu maturalnego z przedmiotu lub przedmiotów w części ustnej nie stanowi przeszkody
w zdawaniu egzaminu maturalnego w części pisemnej.
4
171000884.070.png 171000884.001.png 171000884.002.png 171000884.003.png 171000884.004.png 171000884.005.png 171000884.006.png 171000884.007.png 171000884.008.png 171000884.009.png 171000884.010.png 171000884.011.png 171000884.012.png 171000884.013.png 171000884.014.png 171000884.015.png 171000884.016.png 171000884.017.png 171000884.018.png 171000884.019.png 171000884.020.png 171000884.021.png 171000884.022.png 171000884.023.png 171000884.024.png 171000884.025.png 171000884.026.png 171000884.027.png 171000884.028.png 171000884.029.png 171000884.030.png 171000884.031.png 171000884.032.png 171000884.033.png 171000884.034.png 171000884.035.png 171000884.036.png 171000884.037.png 171000884.038.png 171000884.039.png 171000884.040.png 171000884.041.png 171000884.042.png 171000884.043.png 171000884.044.png 171000884.045.png 171000884.046.png 171000884.047.png 171000884.048.png 171000884.049.png 171000884.050.png 171000884.052.png 171000884.053.png 171000884.054.png 171000884.055.png 171000884.056.png 171000884.057.png 171000884.058.png 171000884.059.png 171000884.060.png
Tabela 1. Egzamin maturalny w bieżącym roku szkolnym i roku szkolnym 2006/2007 1)
Część ustna
oceniana w szkole, obejmuje przedmioty
Część pisemna
oceniana przez egzaminatorów okręgowych
komisji egzaminacyjnych, obejmuje przedmioty
obowiązkowe
dodatkowe
obowiązkowe
zdawane na poziomie
podstawowym albo
podstawowym
i rozszerzonym
dodatkowe
język polski
– nie określa się
poziomu
język obcy no-
wożytny
– inny niż
wybrany jako
obowiązkowy,
zdawany na
poziomie rozsze-
rzonym
język polski
jeden, dwa lub trzy,
inne niż wybrane
jako obowiązkowe,
wybrane spośród
następujących:
biologia
chemia
fizyka i astronomia
geografia
historia
historia muzyki
historia sztuki
matematyka
wiedza
o społeczeństwie
wiedza o tańcu
język obcy nowo-
żytny (ten sam,
który został wybra-
ny jako dodatkowy
w części ustnej)
zdawane na poziomie
podstawowym
i rozszerzonym
język obcy nowo-
żytny
– ten sam, który
został wybrany
jako obowiązkowy
w drugiej części
ustnej
język obcy nowo-
żytny
– zdawany na po-
ziomie podstawo-
wym albo rozsze-
rzonym (absolwenci
klas dwujęzycznych,
którzy wybiorą jako
obowiązkowy drugi
język wykładowy –
angielski, francuski,
hiszpański lub nie-
miecki zdają go na
jednym poziomie
określonym w stan-
dardach egzamina-
cyjnych)
język mniej-
szości etnicznej,
– zdawany na
jednym poziomie
określonym
w standardach
jeden przedmiot
wybrany spośród
następujących:
biologia
chemia
fizyka i astronomia
geografia
historia
historia muzyki
historia sztuki
matematyka
wiedza
o społeczeństwie
wiedza o tańcu
język regionalny
– kaszubski,
zdawany na jed-
nym poziomie
określonym
w standardach
język mniejszości
narodowej
– dla absolwentów
szkół lub oddziałów
z językiem danej
mniejszości – nie
określa się
poziomu
język mniejszości
narodowej
– dla absolwentów
szkół lub oddziałów
z językiem danej
mniejszości
informatyka
język łaciński i kultura
antyczna
język mniejszości
etnicznej
język regionalny
– kaszubski
język grecki i kultura
antyczna
język obcy nowożytny
można zdawać z następujących dziewięciu języków:
angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, portugalski, rosyjski, słowacki, szwedzki, włoski
Uwaga! Istotne zmiany dotyczące egzaminu maturalnego obowiązywać będą dopiero od roku
szkolnego 2007/2008 (por. tabela 2).
1)
Według Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2004 r., Nr 199, poz. 2046) z późniejszymi zmianami z 24 paź-
dziernika 2005 r. (Dz.U. z 2005 r.. Nr 218, poz. 1840).
5
171000884.061.png 171000884.063.png 171000884.064.png 171000884.065.png 171000884.066.png 171000884.067.png 171000884.068.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin