Plan pracy dydaktyczno-wych STYCZEŃ GRI.doc

(95 KB) Pobierz

Plan pracy dydaktyczno- wychowawczej na

miesiąc styczeń grupa dzieci  3- letnich.

 

Tematy kompleksowe:

1.   Zagościła zima – wszędzie biało.

2.   Bawimy się na balu przebierańców.

3.   Kocham babcię i dziadka.

4.   Co mróz maluje na szybach?

 

Zadania wychowawczo- dydaktyczne:

 

1.      Wiązanie typowych zjawisk atmosferycznych z aktualną pora roku.

Dziecko:


·         Wie, jak można spędzać czas wolny na powietrzu również zimą

·         Wiej jak bezpiecznie bawić się na śniegu i lodzie

·         Zna zmienne właściwości śniegu

·         Rozwiązuje zagadki o zimie

·         Wie, że nie należy brać śniegu do ust

·         Spokojnie oczekuje na swoją kolej podczas zabaw i rozmów

·         Zgodnie korzysta ze wspólnych miejsc do zabawy

·         Jest odpowiedzialne za powierzone zadanie

·         Przestrzega ustalonych umów

·         Stosuje zasadę mówienia  głosem o umiarkowanej sile w czasie zabaw dowolnych

·         Przestrzega zawartych umów

·         Utrzymuje porządek na stanowisku pracy


 

2.      Uczestniczenie w zabawach i grach zespołowych zbiorowych, dających możliwość obserwowania siebie na tle innych i budowanie obrazu własnego „ja”.

Dziecko:


·         Dziecko potrafi zachowywać się grzecznie

·         Potrafi rytmicznie się poruszać

·         Reaguje na polecenia nauczyciela

·         Potrafi bawić się wspólnie z innymi

·         Potrafi dzielić się swoimi spostrzeżeniami

·         Używa zwrotów grzecznościowych bez przypominania

·         Jest koleżeńskie i przyjacielskie w stosunku do kolegów

·         Zgodne korzysta ze wspólnych miejsc do zabawy, urządzeń, atrakcyjnych zabawek,

·         spokojne oczekuje na swoją kolejność


 

3.      Dostrzeganie wkładu wszystkich członków rodziny w codzienne prace domowe. Okazywanie szacunku osobom starszym.

Dziecko:


·         Dziecko potrafi: recytować wiersz

·         Śpiewać piosenkę

·         Właściwie zachowuje się w stosunku do osób starszych

·         Potrafi wskazać pasujące do siebie przedmioty

·         Potrafi malować

·         Szanuje starszych ludzi

·         Określa długość przedmiotów

·         Określa pierwsze głoski w nazwach obrazków

·         Używa zwrotów grzecznościowych bez przypominania

·         Potrafi utrzymać porządek na stanowisku pracy

·         Zgłasza się na zbiórki

Właściwie reaguje na sygnały słowne i wzrokowe


                                                                                                            

                                                                                                     Opracowała:

                                                                                   mgr Elżbieta Dybowska

 

 

WYCH. ZDROWOTNE

WYCH. SPOŁ- MORALNE

WYCH. ESTETYCZNE

plastyczno- techniczne

umuzykalnienie

 

 

Zabawa ruchowa „Śnieżki” s.148 Księga Uśmiechu 3- latek.

Ćwiczenia gimnastyczne zestaw 9 s. 50 Plany miesięczne dla 3-latków.

Stosowanie zasady mówienia głosem o umiarkowanej sile podczas zabaw dowolnych, unikanie organizowania zabaw wywołujących duży hałas w sali.

 

Staranne i sumienne wykonywanie powierzonych zadań- udział w pracach porządkowych. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności wobec innych za wykonane zadanie.

 

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania cech charakterystycznych dla każdej pory roku.

 

 

 

 

1. Wykonanie karty pracy nr 45 – dorysowywanie bałwankowi oczu i nosa, wyklejanie śniegu kawałkami białego papieru, naklejanie garnka na głowie - wzmacnianie mięśni dłoni, a zwłaszcza palców. Wdrażanie do utrzymania porządku na stanowisku pracy. Umożliwienie poznawania i stosowania różnych sposobów rozwiązywania zadań.

 

1.  Słuchanie piosenki Pt. „Wesoła zima ”. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki.

2.  Opowieść ruchowa „Dzieci i ptaki”.

3.  Muzykowanie dzieci- zapoznanie z wyglądem, budową i sposobem gry na tamburynie. Ćwiczenie umiejętności maszerowania w różnych kierunkach za osobą prowadzącą.

4.  Zabawa w formie opowieści ruchowej : „Zimowy spacer”.

5.  Zabawy przy piosenkach o tematyce zimowej: tak się zachmurzyło.

 

Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego : nauka prawidłowego oddychania (wdech- nos, wydech- usta).

Ćwiczenia gimnastyczne zestaw 9 s. 50 Plany miesięczne dla 3-latków.

 

Zabawa orientacyjno- porządkowa „Wielkoludy i krasnoludki”.

Opanowanie umiejętności samodzielnego przesuwania talerza z kanapką, drugim daniem, przestawianie kubka z kompotem (bez rozrzucania i rozlewania)

 

 

Używanie zwrotów grzecznościowych bez przypominania.

Reagowanie na polecenia nauczycielki, przychodzenie na zbiórki, ustawianie się we właściwy sposób.

 

Kształtowanie postaw przyjacielskich w stosunku do kolegów.

 

Rozpoznawanie , nazywanie i wartościowanie własnego oraz cudzego zachowania.

 

1.       Łączenie kilku technik plastycznych podczas wykonania maski na bal karnawałowy. Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności plastycznej.

 

1. Zabawa taneczna do piosenki „ wróbelki na zimowym balu”.

2.Ćwiczenie spostrzegawczości słuchowej w zabawie „Kto grał?”

3.Improwizacja ruchowa „ Śnieżna kraina” – w takt piosenki naśladowanie wirujących śnieżynek z jednoczesnym rytmicznym rozdzieraniem kartki na małe kawałeczki.

4.Zabawa rytmiczna przy akompaniamencie pianina- zabawy z różnymi zadaniami ruchowymi.

 

 

 

 

Ćwiczenia gimnastyczne zestaw 10 s. 51 Plany miesięczne dla 3-latków.

Zabawa ruchowo- naśladowcza „ Pomagam dziadkom” s.156 Księga Uśmiechu 3- latek.

 

Umożliwianie dzieciom udziału w zabawach ruchowych i gimnastyce.

 

 

Odkrywanie uczucia radości z dawania: przygotowanie upominków, wspólne organizowanie uroczystości z okazji świąt rodzinnych.

 

Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób starszych.

 

Kształtowanie umiejętności odczuwania radości ze wspólnej pracy.

 

 

1.       Praca plastyczna  „ Bukiet dla babci” – stemplowanie. Naklejanie na kartkach wazonów z papieru kolorowego, skomponowanie bukietu dla babci za pomocą odbijania stempli z ziemniaka, dorysowywanie kwiatom łodygi i liści -rozwijanie pomysłowości, wspieranie działań twórczych.

 

1. Ćwiczenia inhibicyjno- incytacyjne.

2. Nauka piosenki „Migu –           migu ”.

3. Zagadki polegające na dopasowaniu ruchu do słyszanej muzyki „Jaka to postać?”.

4. Zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność rozróżniania dźwięków.

5. Marsz po kole przy piosence „Migu- migu”.

 

 

Ćwiczenia gimnastyczne zestaw 10 s. 51 Plany miesięczne dla 3-latków.

Zabawa ruchowa „ Kra lodowa” s.170 Księga Uśmiechu 3- latek.

 

 

Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego: unikanie hałasu i jego wszczynania.

 

 

 

Zgodne korzystanie ze wspólnych miejsc do zabawy, urządzeń, atrakcyjnych zabawek, spokojne oczekiwanie na swoją kolejność.

 

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i komunikowania trudności.

 

Kształtowanie umiejętności dostrzegania dobra, prawdy                i piękna w swoim postępowaniu i  postępowaniu innych.

 

1. Praca plastyczna „ Ślady mrozu” – smarowanie klejem brzegów liścia wyciętego z kartonu, a następnie posypywanie  kaszą manną lub mąką. Zsypywanie do pojemniczka nadmiaru mąki. Wyrabianie nawyku sprzątania po skończonej pracy. Kształtowanie umiejętności odczuwania radości z efektów własnej pracy.

1. Improwizacja ruchowa „ Taniec śniegu” – wykonywanie płynnych ruchów na małej przestrzeni, poruszanie wyciągniętymi rękami z gwiazdkami.

2. Zabawa w formie opowieści ruchowej „ Na lodowisku” – odzwierciedlanie ruchem opowiadania nauczycielki oraz własnych przeżyć i doświadczeń.

3. Zabawa ruchowa do piosenki „ Wesoła zima”- próby przedstawienia rytmu i melodii piosenki prostymi elementami ruchu.

 

 

WYCHOWANIE UMYSŁOWE

 

 

TYDZIEŃ I

 

TYDZIEŃ I

 

 

 

 

 

Zagościła zima

1.      Rozmowa połączona z obserwacją „W ogrodzie”. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu- ośnieżone drzewa, zmarznięta ziemia, oszronione szyby w oknach. Zwracanie uwagi na ochronę roślin przed mrozem np. róż.      

2.      Słuchanie wiersza A. Rumińskiej  „Biały puszek”.  Zapoznanie z możliwością przeprowadzania zabaw na śniegu, spędzania czasu wolnego na powietrzu również zimą. Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka-zwracanie uwagi na bezpieczne wykorzystanie śniegu.

3.      Rozmowa połączona z działaniem „Czy śnieg jest czysty?”. Zapoznanie ze zmiennymi właściwościami śniegu- topnienie. Wspieranie samodzielnych działań dziecka- inspirowanie samodzielnych  doświadczeń w celu sprawdzenia stanu czystości śniegu. Przestrzeganie przed braniem śniegu do ust.

4.      Zabawa „ Które zdanie jest prawdziwe” – próby rozróżniania zdań prawdziwych i fałszywych wypowiadanych przez nauczyciela. Przestrzeganie zawartych umów.

5.      Zagadki zimowe z wykorzystaniem obrazków. Próby rozwiązywania zagadek, usystematyzowanie wiadomości zebranych o zimie. Próby uzasadniania odpowiedzi. Tworzenie sytuacji doskonalących zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.

6.      Wykonanie karty pracy nr 44 – dopasowywanie gwiazdek do ich cienia, przyklejanie.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin