Plan pracy dydaktyczno- wychowawczej na
miesiąc styczeń grupa dzieci 3- letnich.
Tematy kompleksowe:
1. Zagościła zima – wszędzie biało.
2. Bawimy się na balu przebierańców.
3. Kocham babcię i dziadka.
4. Co mróz maluje na szybach?
Zadania wychowawczo- dydaktyczne:
1. Wiązanie typowych zjawisk atmosferycznych z aktualną pora roku.
Dziecko:
· Wie, jak można spędzać czas wolny na powietrzu również zimą
· Wiej jak bezpiecznie bawić się na śniegu i lodzie
· Zna zmienne właściwości śniegu
· Rozwiązuje zagadki o zimie
· Wie, że nie należy brać śniegu do ust
· Spokojnie oczekuje na swoją kolej podczas zabaw i rozmów
· Zgodnie korzysta ze wspólnych miejsc do zabawy
· Jest odpowiedzialne za powierzone zadanie
· Przestrzega ustalonych umów
· Stosuje zasadę mówienia głosem o umiarkowanej sile w czasie zabaw dowolnych
· Przestrzega zawartych umów
· Utrzymuje porządek na stanowisku pracy
2. Uczestniczenie w zabawach i grach zespołowych zbiorowych, dających możliwość obserwowania siebie na tle innych i budowanie obrazu własnego „ja”.
· Dziecko potrafi zachowywać się grzecznie
· Potrafi rytmicznie się poruszać
· Reaguje na polecenia nauczyciela
· Potrafi bawić się wspólnie z innymi
· Potrafi dzielić się swoimi spostrzeżeniami
· Używa zwrotów grzecznościowych bez przypominania
· Jest koleżeńskie i przyjacielskie w stosunku do kolegów
· Zgodne korzysta ze wspólnych miejsc do zabawy, urządzeń, atrakcyjnych zabawek,
· spokojne oczekuje na swoją kolejność
3. Dostrzeganie wkładu wszystkich członków rodziny w codzienne prace domowe. Okazywanie szacunku osobom starszym.
· Dziecko potrafi: recytować wiersz
· Śpiewać piosenkę
· Właściwie zachowuje się w stosunku do osób starszych
· Potrafi wskazać pasujące do siebie przedmioty
· Potrafi malować
· Szanuje starszych ludzi
· Określa długość przedmiotów
· Określa pierwsze głoski w nazwach obrazków
· Potrafi utrzymać porządek na stanowisku pracy
· Zgłasza się na zbiórki
Właściwie reaguje na sygnały słowne i wzrokowe
Opracowała:
mgr Elżbieta Dybowska
WYCH. ZDROWOTNE
WYCH. SPOŁ- MORALNE
WYCH. ESTETYCZNE
plastyczno- techniczne
umuzykalnienie
Zabawa ruchowa „Śnieżki” s.148 Księga Uśmiechu 3- latek.
Ćwiczenia gimnastyczne zestaw 9 s. 50 Plany miesięczne dla 3-latków.
Stosowanie zasady mówienia głosem o umiarkowanej sile podczas zabaw dowolnych, unikanie organizowania zabaw wywołujących duży hałas w sali.
Staranne i sumienne wykonywanie powierzonych zadań- udział w pracach porządkowych. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności wobec innych za wykonane zadanie.
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania cech charakterystycznych dla każdej pory roku.
1. Wykonanie karty pracy nr 45 – dorysowywanie bałwankowi oczu i nosa, wyklejanie śniegu kawałkami białego papieru, naklejanie garnka na głowie - wzmacnianie mięśni dłoni, a zwłaszcza palców. Wdrażanie do utrzymania porządku na stanowisku pracy. Umożliwienie poznawania i stosowania różnych sposobów rozwiązywania zadań.
1. Słuchanie piosenki Pt. „Wesoła zima ”. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki.
2. Opowieść ruchowa „Dzieci i ptaki”.
3. Muzykowanie dzieci- zapoznanie z wyglądem, budową i sposobem gry na tamburynie. Ćwiczenie umiejętności maszerowania w różnych kierunkach za osobą prowadzącą.
4. Zabawa w formie opowieści ruchowej : „Zimowy spacer”.
5. Zabawy przy piosenkach o tematyce zimowej: tak się zachmurzyło.
Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego : nauka prawidłowego oddychania (wdech- nos, wydech- usta).
Zabawa orientacyjno- porządkowa „Wielkoludy i krasnoludki”.
Opanowanie umiejętności samodzielnego przesuwania talerza z kanapką, drugim daniem, przestawianie kubka z kompotem (bez rozrzucania i rozlewania)
Używanie zwrotów grzecznościowych bez przypominania.
Reagowanie na polecenia nauczycielki, przychodzenie na zbiórki, ustawianie się we właściwy sposób.
Kształtowanie postaw przyjacielskich w stosunku do kolegów.
Rozpoznawanie , nazywanie i wartościowanie własnego oraz cudzego zachowania.
1. Łączenie kilku technik plastycznych podczas wykonania maski na bal karnawałowy. Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności plastycznej.
1. Zabawa taneczna do piosenki „ wróbelki na zimowym balu”.
2.Ćwiczenie spostrzegawczości słuchowej w zabawie „Kto grał?”
3.Improwizacja ruchowa „ Śnieżna kraina” – w takt piosenki naśladowanie wirujących śnieżynek z jednoczesnym rytmicznym rozdzieraniem kartki na małe kawałeczki.
4.Zabawa rytmiczna przy akompaniamencie pianina- zabawy z różnymi zadaniami ruchowymi.
Ćwiczenia gimnastyczne zestaw 10 s. 51 Plany miesięczne dla 3-latków.
Zabawa ruchowo- naśladowcza „ Pomagam dziadkom” s.156 Księga Uśmiechu 3- latek.
Umożliwianie dzieciom udziału w zabawach ruchowych i gimnastyce.
Odkrywanie uczucia radości z dawania: przygotowanie upominków, wspólne organizowanie uroczystości z okazji świąt rodzinnych.
Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób starszych.
Kształtowanie umiejętności odczuwania radości ze wspólnej pracy.
1. Praca plastyczna „ Bukiet dla babci” – stemplowanie. Naklejanie na kartkach wazonów z papieru kolorowego, skomponowanie bukietu dla babci za pomocą odbijania stempli z ziemniaka, dorysowywanie kwiatom łodygi i liści -rozwijanie pomysłowości, wspieranie działań twórczych.
1. Ćwiczenia inhibicyjno- incytacyjne.
2. Nauka piosenki „Migu – migu ”.
3. Zagadki polegające na dopasowaniu ruchu do słyszanej muzyki „Jaka to postać?”.
4. Zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność rozróżniania dźwięków.
5. Marsz po kole przy piosence „Migu- migu”.
Zabawa ruchowa „ Kra lodowa” s.170 Księga Uśmiechu 3- latek.
Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego: unikanie hałasu i jego wszczynania.
Zgodne korzystanie ze wspólnych miejsc do zabawy, urządzeń, atrakcyjnych zabawek, spokojne oczekiwanie na swoją kolejność.
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i komunikowania trudności.
Kształtowanie umiejętności dostrzegania dobra, prawdy i piękna w swoim postępowaniu i postępowaniu innych.
1. Praca plastyczna „ Ślady mrozu” – smarowanie klejem brzegów liścia wyciętego z kartonu, a następnie posypywanie kaszą manną lub mąką. Zsypywanie do pojemniczka nadmiaru mąki. Wyrabianie nawyku sprzątania po skończonej pracy. Kształtowanie umiejętności odczuwania radości z efektów własnej pracy.
1. Improwizacja ruchowa „ Taniec śniegu” – wykonywanie płynnych ruchów na małej przestrzeni, poruszanie wyciągniętymi rękami z gwiazdkami.
2. Zabawa w formie opowieści ruchowej „ Na lodowisku” – odzwierciedlanie ruchem opowiadania nauczycielki oraz własnych przeżyć i doświadczeń.
3. Zabawa ruchowa do piosenki „ Wesoła zima”- próby przedstawienia rytmu i melodii piosenki prostymi elementami ruchu.
WYCHOWANIE UMYSŁOWE
TYDZIEŃ I
Zagościła zima
1. Rozmowa połączona z obserwacją „W ogrodzie”. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu- ośnieżone drzewa, zmarznięta ziemia, oszronione szyby w oknach. Zwracanie uwagi na ochronę roślin przed mrozem np. róż.
2. Słuchanie wiersza A. Rumińskiej „Biały puszek”. Zapoznanie z możliwością przeprowadzania zabaw na śniegu, spędzania czasu wolnego na powietrzu również zimą. Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka-zwracanie uwagi na bezpieczne wykorzystanie śniegu.
3. Rozmowa połączona z działaniem „Czy śnieg jest czysty?”. Zapoznanie ze zmiennymi właściwościami śniegu- topnienie. Wspieranie samodzielnych działań dziecka- inspirowanie samodzielnych doświadczeń w celu sprawdzenia stanu czystości śniegu. Przestrzeganie przed braniem śniegu do ust.
4. Zabawa „ Które zdanie jest prawdziwe” – próby rozróżniania zdań prawdziwych i fałszywych wypowiadanych przez nauczyciela. Przestrzeganie zawartych umów.
5. Zagadki zimowe z wykorzystaniem obrazków. Próby rozwiązywania zagadek, usystematyzowanie wiadomości zebranych o zimie. Próby uzasadniania odpowiedzi. Tworzenie sytuacji doskonalących zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
6. Wykonanie karty pracy nr 44 – dopasowywanie gwiazdek do ich cienia, przyklejanie.
...
kagra