Nawigacja morska Zadania kontrolne: przeliczanie kursów
Przykład 1
Jacht płynie prawym halsem, kursem kompasowym KK=150° po akwenie na którym nie występują prądy. Odczytana z mapy i uaktualniona wartość deklinacji wynosi d = (-3°). Wartość dryfu oceniono na pw = (+10°). Z tabeli odczytano wartość dewiacji, która dla kursu kompasowego KK=150° wynosi δ = (+4°). Wyznaczyć kąt drogi nad dnem KDd.
Dane:
KK = 150° ; d = (-3°) ; δ = (+4°) ; pw = (-10°) ; pp = 0
Prawy hals oznacza ujemną wartość poprawki czyli pw = -10
Rozwiązanie:
KDw = KK + (±d) + (±δ) + (±pw) (Przy przeliczaniu KK na KDd all poprawki dodajemy)KDw = 150 + (-3) + (+4) + (-10) = 141 KDw = 141° KDw = KDd (KDw = KDd dlatego, ża pp = 0)KDd = 141°
Przykład 2
Na mapie nawigacyjnej wyznaczono KDd = 340°, poprawka na prąd wynosi pp = (-5°), odczytana z mapy i uaktualniona wartość deklinacji wynosi d = (+1°). Siła wiatru 6°B, kierunek wiatru jest WNW. Dewiacja dla kursu kompasowego podana jest we fragmencie tabeli.Jaki kurs kompasowy KK należy podać sternikowi?
KK
320
325
330
335
340
345
350
δ
+4
+5
KDd = 340° ; pp = (-5) ; pw = (+10°) ; d = (+1°)
KM = KDd - (±pp) - (±pw) - (±d) (przy przeliczaniu KDd na KK all poprawki odejmujemy)KM = 340 - (-5) - (+10) - (+1) = 334 KM = 334° KK = KM - (±δ)
Zauważmy, że tabela dewiacji sporządzona jest z funkcji kursu kompasowego KK, a nie kursu magnetycznego KM, ale ze względu na niewielkie różnice dewiacji (w tym przykładzie) można przyjąć, że wartości dewiacji odczytane dla KM z tabeli dla KK nie różnią się bardzo, co nie będzie miało wpływu na końcowy wynik. A zatem:
KK = 334 - (+5) = 329 KK = 329°
Sprawdzenie:
KDd = KK + (±δ) + (±d) + (±pw) + (±pp) KDd = 329 + (+5) + (+1) + (+10) + (-5) = 340
Przykład 3
W przypadku gdy dysponujemy jedynie tabelą dewiacji sporządzoną z funkcji kursu kompasowego KK, a różnice wartości są znaczne, obliczanie kursu kompasowego KK przeprowadza się metodą kolejnych przybliżeń. W praktyce drugie przybliżenie jest wystarczająco dokładne, więc potocznie metoda ta jest często nazywana "podwójnym wejściem do tabeli dewiacji".
Na mapie nawigacyjnej wyznaczono KDd = 060°, poprawka na prąd wynosi pp = (-10°), odczytana z mapy i uaktualniona wartość deklinacji wynosi d = (+5°). Siła wiatru 3°B, kierunek wiatru jest WSW. Dewiacja dla kursu kompasowego podana jest we fragmencie tabeli. Jaki kurs kompasowy KK należy podać sternikowi?
045
050
055
060
065
070
075
0
+2
+6
+8
+10
KDd = 060° ; pp = (-10°) ; pw = 0 ; d = (+5°)
KM = KDd - (±pp) - (±pw) - (±d) KM = 060 - (-10) - (±0) - (+5) = 065 KM = 065°
Pierwsze wejście do tabeli dewiacyjnej wyliczonym kursem magnetycznym KM = 065, zamiast kursem kompasowym dla którego sporządzona jest tabela.
KK = KM - (±δ) KK = 065 - (+8) = 057 KK = 057°
Drugie wejście do tabeli dewiacyjnej obliczoną wartością KK = 057°. Z tabeli wartość dewiacji odczytujemy interpolując, więc δ = 5°. Stąd ostatecznie:
KK = KM - (±δ) KK = 065 - (+5) = 060KK = 060°
Dalsze wchodzenie do tabeli dewiacyjnej obliczoną wartością KK = 060° daje wynik zawierający się między 059° a 060° czyli praktycznie nie różniący się od otrzymanego po drugim wejściu.
alfred1980