Frantisek ZLESAK
SYSTEMOWE PODEJŚCIE W TRENINGU TENISOWYM
Podczas 10-go Światowego Kongresu Trenerów Tenisa Frank Zlesak zaprezentował w swoim wystąpieniu koncepcję opartą o doświadczenia z trzyletniej pracy w charakterze trenera kadry narodowej juniorów w Finlandii. W tym okresie Frank pracował z sześcioma najbardziej obiecującymi młodymi zawodnikami fińskimi w wieku od 15- 18 lat. W poniższym artykule Frank proponuje zestaw celów i zadań, które jego zdaniem powinny stanowić elementy składowe koncepcji szkoleniowej juniorów w wieku 15-18 lat, mających aspiracje do zawodowej gry w tenisa.
Poziom gry zawodnika podczas meczu zależy od jego umiejętności technicznych (uderzeń) i ich taktycznej interpretacji. Na skuteczność taktycznej interpretacji mają wpływ następujące czynniki:
· Psychika (odporność psychiczna, pewność siebie, waleczność, koncentracja)
· Kondycja (wytrzymałość tlenowa, wytrzymałość beztlenowa)
· Poziom rozwoju zdolności motorycznych (koordynacja, szybkość reakcji, siła specjalna, zdolność rozluźniania mięśni)
· Doświadczenie meczowe i turniejowe.
I. Cele i zadania w zakresie rozwoju technicznego.
1. Uzyskanie maksymalnej efektywności uderzeń – silnych a jednocześnie w pełni kontrolowanych zagrań – poprzez wypracowanie optymalnej (bio)mechaniki wykonywania uderzeń.
2. Uzyskanie maksymalnej efektywności we wszystkich sytuacjach gry dzięki optymalnej kombinacji siły, rotacji i precyzji oraz dużej płynności uderzeń.
3. Wszechstronny repertuar uderzeń, ze szczególnym naciskiem na:
- wysoką efektywność serwisu; automatyzację kombinacji serwis – wolej (serve-and-volley)
- agresywną, a przy tym różnorodną grę z głębi kortu
- wysoki procent celności uderzeń umożliwiających dojście do siatki (approach) w połączeniu ze skutecznym wolejem i smeczem
- uderzenia kontratakujące (agresywny return w odpowiedzi na drugi serwis, passing szoty i loby topspinowe)
II. Cele i zadania w zakresie rozwoju taktycznego.
1. Opanować wszechstronną grę na całym korcie, jako bazę dla wykształcenia indywidualnego stylu gry.
2. Przyswojenie strategii dominowania- dążenie do kontrolowania przebiegu rozgrywania punktów przy każdej okazji i we wszystkich fazach gry (inicjatywa i agresywność)
3. Zwiększenie repertuaru uderzeń we wszystkich sytuacjach w grze.
4. Dążyć do opanowania umiejętności wyboru optymalnych rozwiązań w różnorodnych sytuacjach meczowych (uderzenie końcowe „winner” – czy uderzenie umożliwiające dojście do siatki „approch”; uderzenie kończące „winner” – czy uderzenie „budujące akcję – rozpracowujące przeciwnika”; uderzenie po crossie – czy uderzenie wzdłuż linii; uderzenie kontratakujące – czy uderzenie „obronne – ratujące sytuację” itd.).
5. Opanowanie agresywnej gry deblowej.
6. Nauczyć się adaptować własny styl gry do różnych nawierzchni i różnych stylów gry przeciwników.
III. Cele i zadania w zakresie przygotowania fizycznego.
1. Znaczące zwiększenie siły dynamicznej dolnych i górnych partii tułowia.
2. Utrzymanie wysokiego poziomu zdolności tlenowych.
3. Rozwinięcie wysokiego poziomu potencjału zdolności beztlenowych niekwasomlekowych.
4. Uzyskanie maksymalnej zwinności i zwrotności w pracy kończyn dolnych.
5. Doskonalenie specyficznej koordynacji.
6. Utrzymanie wysokiego poziomu elastyczności mięśni.
7. Obniżenie ogólnego poziomu napięcia mięśniowego.
IV. Cele i zadania w zakresie przygotowania psychologicznego.
Wspomagać rozwój i wzmacniać:
- motywację i ambicję
- pewność siebie, wiara w swoje umiejętności i pozytywne myślenie
- stabilność i odporność emocjonalną
- waleczność
- zdolność długotrwałej koncentracji.
V. Cele i zadania w zakresie udziału w zawodach.
1. Zwiększyć liczbę startów w turniejach międzynarodowych.
2. Uczestniczyć w turniejach rozgrywanych na różnych nawierzchniach, w hali i na kortach odkrytych.
3. Uzyskać prawidłową proporcję meczów singlowych i deblowych.
VI. Cele i zadania o charakterze ogólnym.
- zwiększyć objętość specyficznego treningu kondycyjnego
- wysoka intensywność treningów oraz maksymalne zbliżenie do warunków meczowych
- profesjonalne podejście do przygotowania tak do treningów, jak i do zawodów
- prawidłowy harmonogram (rozkład, reżim) dnia
- regularne i urozmaicone formy regeneracji
- prawidłowe nawyki w odżywianiu się i doborze napojów.
logopeda.karolina