Frantisek ZLESAK Systemowe.doc

(34 KB) Pobierz
Frantisek ZLESAK

Frantisek ZLESAK

 

SYSTEMOWE PODEJŚCIE W TRENINGU TENISOWYM

 

 

Podczas 10-go Światowego Kongresu Trenerów Tenisa Frank Zlesak zaprezentował w swoim wystąpieniu koncepcję opartą o doświadczenia z trzyletniej pracy w charakterze trenera kadry narodowej juniorów w Finlandii. W tym okresie Frank pracował z sześcioma najbardziej obiecującymi młodymi zawodnikami fińskimi w wieku od 15- 18 lat. W poniższym artykule Frank proponuje zestaw celów i zadań, które jego zdaniem powinny stanowić elementy składowe koncepcji szkoleniowej juniorów w wieku 15-18 lat, mających aspiracje do zawodowej gry w tenisa.

 

Poziom gry zawodnika podczas meczu zależy od jego umiejętności technicznych (uderzeń) i ich taktycznej interpretacji. Na skuteczność taktycznej interpretacji mają wpływ następujące czynniki:

·         Psychika (odporność psychiczna, pewność siebie, waleczność, koncentracja)

·         Kondycja (wytrzymałość tlenowa, wytrzymałość beztlenowa)

·         Poziom rozwoju zdolności motorycznych (koordynacja, szybkość reakcji, siła specjalna, zdolność rozluźniania mięśni)

·         Doświadczenie meczowe i turniejowe.

 

I.                    Cele i zadania w zakresie rozwoju technicznego.

1.      Uzyskanie maksymalnej efektywności uderzeń – silnych a jednocześnie w pełni kontrolowanych zagrań – poprzez wypracowanie optymalnej (bio)mechaniki wykonywania uderzeń.

2.      Uzyskanie maksymalnej efektywności we wszystkich sytuacjach gry dzięki optymalnej kombinacji siły, rotacji i precyzji oraz dużej płynności uderzeń.

3.      Wszechstronny repertuar uderzeń, ze szczególnym naciskiem na:

-          wysoką efektywność serwisu; automatyzację kombinacji serwis – wolej (serve-and-volley)

-          agresywną, a przy tym różnorodną grę z głębi kortu

-          wysoki procent celności uderzeń umożliwiających dojście do siatki (approach) w połączeniu ze skutecznym wolejem i smeczem

-          uderzenia kontratakujące (agresywny return w odpowiedzi na drugi serwis, passing szoty i loby topspinowe)

 

II.                  Cele i zadania w zakresie rozwoju taktycznego.

1.      Opanować wszechstronną grę na całym korcie, jako bazę dla wykształcenia indywidualnego stylu gry.

2.      Przyswojenie strategii dominowania- dążenie do kontrolowania przebiegu rozgrywania punktów przy każdej okazji i we wszystkich fazach gry (inicjatywa i agresywność)

3.      Zwiększenie repertuaru uderzeń we wszystkich sytuacjach w grze.

4.      Dążyć do opanowania umiejętności wyboru optymalnych rozwiązań w różnorodnych sytuacjach meczowych (uderzenie końcowe „winner” – czy uderzenie umożliwiające dojście do siatki „approch”; uderzenie kończące „winner” – czy uderzenie „budujące akcję – rozpracowujące przeciwnika”; uderzenie po crossie – czy uderzenie wzdłuż linii; uderzenie kontratakujące – czy uderzenie „obronne – ratujące sytuację” itd.).

5.      Opanowanie agresywnej gry deblowej.

6.      Nauczyć się adaptować własny styl gry do różnych nawierzchni i różnych stylów gry przeciwników.

 

III.                Cele i zadania w zakresie przygotowania fizycznego.

1.      Znaczące zwiększenie siły dynamicznej dolnych i górnych partii tułowia.

2.      Utrzymanie wysokiego poziomu zdolności tlenowych.

3.      Rozwinięcie wysokiego poziomu potencjału zdolności beztlenowych niekwasomlekowych.

4.      Uzyskanie maksymalnej zwinności i zwrotności w pracy kończyn dolnych.

5.      Doskonalenie specyficznej koordynacji.

6.      Utrzymanie wysokiego poziomu elastyczności mięśni.

7.      Obniżenie ogólnego poziomu napięcia mięśniowego.

 

IV.               Cele i zadania w zakresie przygotowania psychologicznego.

Wspomagać rozwój i wzmacniać:

-          motywację i ambicję

-          pewność siebie, wiara w swoje umiejętności i pozytywne myślenie

-          stabilność i odporność emocjonalną

-          waleczność

-          zdolność długotrwałej koncentracji.

 

V.                  Cele i zadania w zakresie udziału w zawodach.

1.      Zwiększyć liczbę startów w turniejach międzynarodowych.

2.      Uczestniczyć w turniejach rozgrywanych na różnych nawierzchniach, w hali i na kortach odkrytych.

3.      Uzyskać prawidłową proporcję meczów singlowych i deblowych.

 

VI.               Cele i zadania o charakterze ogólnym.

-          zwiększyć objętość specyficznego treningu kondycyjnego

-          wysoka intensywność treningów oraz maksymalne zbliżenie do warunków meczowych

-          profesjonalne podejście do przygotowania tak do treningów, jak i do zawodów

-          prawidłowy harmonogram (rozkład, reżim) dnia

-          regularne i urozmaicone formy regeneracji

-          prawidłowe nawyki w odżywianiu się i doborze napojów.


...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin