1. PSTRYCZEK ELEKTRYCZEK ( 30.XI.- 4.XII )
CELE OGÓLNE:
· Budowanie systemu wartości, dostrzeganie tego, co jest dobre, a co złe;
· Budowanie wiedzy o świecie technicznym;
· Wspomaganie w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych;
SPOSOBY REALIZACJI TREŚCI PROGRAMOWYCH
CELE OPERACYJNE
Dziecko:
1. Kultywowanie tradycji związanych z „Andrzejkami”, czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
- piosenka powitalna według „Klanzy”, ilustracja ruchowa treści piosenki;
- opowiadanie nauczyciela o tradycji obchodzenia „Andrzejek”;
- zabawa: „czary- mary”;
- wróżby i odczytywanie znaczeń poszczególnych przedmiotów;
- piosenka na pożegnanie według Pedagogiki Zabawy.
2. Zabawa muzyczno- ruchowa przy piosence: „Wspólnie się bawimy”.
- różnicowanie dźwięków wysokich i niskich, dostosowywanie marszu do muzyki;
- ćwiczenia emisyjne na sylabach;
- słuchanie nagrania piosenki z płyty CD;
- nauka utworu metodą ze słuchu małymi fragmentami;
- wspólny śpiew;
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
· Współdziała z innymi podczas zabaw integracyjnych ( 18);
· Uczestniczy we wspólnych zabawach ( 18);
· Odpowiada na zadawane pytania, formułuje pytania (18);
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
· Samodzielnie organizuje stanowisko pracy ( 18);
· Pełni dyżury w kącikach tematycznych ( 19);
· Wykazuje inicjatywę w dbałości o salę zajęć ( 19);
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
· Stosuje kilkuzdaniową wypowiedź ( 26);
· Umiejętnie odczytuje oznaczenia i symbole ( 29);
· Formułuje dłuższe wypowiedzi ( 25);
· Posługuje się mową dialogową;
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
· Uczestniczy w ćwiczeniach wymagających koncentracji uwagi ( 35);
· Rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe ( 37);
· Rozpoznaje przedmioty na podstawie opisu słownego ( 35 );
· Koncentruje swoją uwagę na opowiadaniu (35);
· Dzieli się swoimi zainteresowaniami ( 35);
· Rozwiązuje zagadki ( 36);
·
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
· Uczestniczy w zabawie dającej satysfakcję i radość ( 42 );
· Doskonali orientację w schemacie ciała ( 59);
· Samodzielnie ubiera się i rozbiera ( 61);
· Uczestniczy w zabawach z elementami rywalizacji ( 60);
· Bierze udział w zabawach kształtujących postawę ( 60);
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
· Dostrzega niebezpieczeństwo wynikające z samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych ( 63);
· Przewiduje skutki wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań ( 63);
· Zdobywa wiedzę na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi ( 62 );
· Poznaje rolę policjanta dbającego o bezpieczeństwo ludzi ( 63);
7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.
· Skupia uwagę podczas oglądania przedstawienia teatralnego ( 52);
· Wykonuje ćwiczenia dykcyjne ( 53);
· Umiejętnie posługuje się rekwizytami ( 59);
8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
· Uczestniczy w zabawach rytmicznych ( 49);
· Wyczuwa akcent metryczny ( 49);
· Dostrzega zmiany w wysokości dźwięku ( 50);
· Uczy się piosenek metodą ze słuchu ( 48 );
· Śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie ( 48);
9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.
· Tworzy przestrzenne kompozycje ( 51);
· Poznaje różne techniki plastyczne ( 52);
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
· Bezpiecznie korzysta z wybranych urządzeń technicznych ( 55);
· Poznaje formy zastosowania techniki w życiu człowieka ( 55);
· Obserwuje zjawisko powstawania cienia ( 54 );
· Poznaje urządzenia gospodarstwa domowego(56);
· Dostrzega rolę urządzeń w ułatwianiu pracy ludziom (56);
· Poznaje różne rodzaje energii ( 56 );Poznaje współczesne środki łączności ( 55);
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
· Różnicuje prawą i lewą stronę ( 38);
· Orientuje się na kartce papieru ( 38);
· Układa kompozycje z patyczków ( 40);
· Układa działanie do podanych zadań ( 39 );
· Klasyfikuje przedmioty pod względem cech wspólnych ( 39);
· Posługuje się liczbami w aspekcie kardynalnym i porządkowym ( 40);
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
· Całościowo rozpoznaje napisy ( 29);
· Czyta krótkie wyrazy ( 29 );
· Nabiera płynności ruchów rąk ( 31);
· Rozwija wyobraźnię przestrzenną ( 32);
· Rysuje pod dyktando ( 32);
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
· Kultywuje tradycje i zwyczaje związane z obchodzeniem Andrzejek;
· Poznaje zawód policjanta ( 20);
· Zna zawód wykonywany przez rodziców ( 20);
1. Zapoznanie ze sposobami oświetlenia pomieszczeń dawniej i dziś, zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwo wynikające z zabawy zapałkami.
- teatrzyk kukiełkowy według tekstu I. Salach” „światło”, oglądanie i rozmowa na temat teatrzyku;
- rozwijanie umiejętności prowadzenia dialogu z wykorzystaniem kukiełek;
- układanie ilustracji w kolejności wg. kryterium: „dawniej i dziś”, nazywanie źródeł światła, analiza i synteza słuchowa wyrazów;
- zabawa dydaktyczna: „co mam na myśli”, odgadywanie obrazków na podstawie opisu słownego nauczyciela;
- zabawa orientacyjno- porządkowa: „urządzenia elektryczne”.
2. Rozwijanie umiejętności technicznych i konstrukcyjnych, tworzenie kolorowych lampek.
- ćwiczenia badawcze: „jak powstaje cień?”;
- rozpoznawanie przedmiotów na podstawie cienia, tworzenie własnych cieni;
- zapoznanie ze sposobem wykonania pracy;
- kolorowanie podstawki, ozdabianie żyrandola z kartonu według własnej pomysłowości;
- wystawa prac;
1. Dostarczanie wiedzy dotyczącej możliwości wykorzystania komputera w zdobywaniu wiedzy.
- rozwiązanie zagadek o komputerze;
- słuchanie opowiadania: „Terka z komputera” przeplatane wypowiedziami dzieci na temat opisanych zdarzeń;
- zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwo wynikające z nadmiernego korzystania z komputera;
- ćwiczenia manualne: „jak wygląda Terka?”, rysowania pod dyktando, oglądanie swoich prac;
- zabawa ruchowa: „roboty”;
2. Ćwiczenia matematyczne, wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania poprzez wykonywanie działań na liczmanach.
- tworzenie kompozycji z kolorowych patyczków, układanie konturów monitora;
- wykonywanie działań na patyczkach według zadań tekstowych.
- przeliczanie, sprawdzanie poprawności wykonania zadania.
1. Ćwiczenia spostrzegawczości i logicznego myślenia z wykorzystaniem ilustracji.
- rozwiązywanie zagadek słownych;
- wyszukiwanie w ilustracjach pomieszczeń urządzeń elektrycznych, nazywanie ich i określanie zastosowania;
- ćwiczenia słuchowe: „co powiedziałam?”;
- zabawa muzyczno- ruchowa: „muzyka i ruch”;
- zabawa dydaktyczna: „w sklepie elektrycznym”, układanie na półkach obrazków według wyznaczonego kryterium: kolor, wielkość, rodzaj;
2. 15- minutowy zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem woreczków.
- zabawy przy muzyce, marsz w różnym tempie, na piętach, na palcach;
- zabawy w parach z woreczkami, doskonalenie rzutu;
- ćwiczenia z woreczkami: „gąsienice”;
- ćwiczenia wyprostne, doskonalenie prawidłowej postawy, zabawa: „modelki na wybiegu”;
- zabawa orientacyjno- porządkowa: „słońce i deszcz”
1. Uświadomienie zagrożeń związanych z korzystaniem z urządzeń elektrycznych.
- zabawa ruchowa do piosenki: :roboty i robotki”;
- ustalanie zasad korzystania z urządzeń elektrycznych w gospodarstwach domowych;
- przypomnienie zagrożeń wynikających z zabaw z prądem i urządzeniami elektrycznymi na podstawie historyjki obrazkowej;
- wspólne ustalenie zasad prawidłowego obywania się z prądem;
- kolorowanie obrazków: „pamiętaj, nie baw się prądem!”;
2. Spotkanie z policjantami, poznanie szczegółów pracy w tym zawodzie.
- powitanie gości;
- pogadanka na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa, omówienie pracy policjanta;
- prezentacja multimedialna;
iwopaczko