PSTRYCZEK ELEKTRYCZEK.doc

(79 KB) Pobierz
1

1.      PSTRYCZEK ELEKTRYCZEK ( 30.XI.- 4.XII )

 

CELE OGÓLNE:

·         Budowanie systemu wartości, dostrzeganie tego, co jest dobre, a co złe;

·         Budowanie wiedzy o świecie technicznym;

·         Wspomaganie w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych;

 

SPOSOBY REALIZACJI TREŚCI PROGRAMOWYCH

 

CELE OPERACYJNE

Dziecko:

 

1. Kultywowanie tradycji związanych z „Andrzejkami”, czerpanie radości ze wspólnej zabawy.

- piosenka powitalna według „Klanzy”, ilustracja ruchowa treści piosenki;

- opowiadanie nauczyciela o tradycji obchodzenia „Andrzejek”;

- zabawa: „czary- mary”;

- wróżby i odczytywanie znaczeń poszczególnych przedmiotów;

- piosenka na pożegnanie według Pedagogiki Zabawy.

 

2. Zabawa muzyczno- ruchowa przy piosence: „Wspólnie się bawimy”.

- różnicowanie dźwięków wysokich i niskich, dostosowywanie marszu do muzyki;

- ćwiczenia emisyjne na sylabach;

- słuchanie nagrania piosenki z płyty CD;

- nauka utworu metodą ze słuchu małymi fragmentami;

- wspólny śpiew;

 

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

·         Współdziała z innymi podczas zabaw integracyjnych ( 18);

·         Uczestniczy we wspólnych zabawach ( 18);

·         Odpowiada na zadawane pytania, formułuje pytania (18);

 

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.

·         Samodzielnie organizuje stanowisko pracy ( 18);

·         Pełni dyżury w kącikach tematycznych ( 19);

·         Wykazuje inicjatywę w dbałości o salę zajęć ( 19);

 

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

·         Stosuje kilkuzdaniową wypowiedź ( 26);

·         Umiejętnie odczytuje oznaczenia i symbole ( 29);

·         Formułuje dłuższe wypowiedzi ( 25);

·         Posługuje się mową dialogową;

 

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

·         Uczestniczy w ćwiczeniach wymagających koncentracji uwagi ( 35);

·         Rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe ( 37);

·         Rozpoznaje przedmioty na podstawie opisu słownego ( 35 );

·         Koncentruje swoją uwagę na opowiadaniu (35);

·         Dzieli się swoimi zainteresowaniami ( 35);

·         Rozwiązuje zagadki ( 36);

·          

 

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

·         Uczestniczy w zabawie dającej satysfakcję i radość ( 42 );

·         Doskonali orientację w schemacie ciała ( 59);

·         Samodzielnie ubiera się i rozbiera ( 61);

·         Uczestniczy w zabawach z elementami rywalizacji ( 60);

·         Bierze udział w zabawach kształtujących postawę ( 60);

 

6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

·         Dostrzega niebezpieczeństwo wynikające z samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych ( 63);

·         Przewiduje skutki wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań ( 63);

·         Zdobywa wiedzę na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi ( 62 );

·         Poznaje rolę policjanta dbającego o bezpieczeństwo ludzi ( 63);

 

7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.

·         Skupia uwagę podczas oglądania przedstawienia teatralnego ( 52);

·         Wykonuje ćwiczenia dykcyjne ( 53);

·         Umiejętnie posługuje się rekwizytami ( 59);

 

8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

·         Uczestniczy w zabawach rytmicznych ( 49);

·         Wyczuwa akcent metryczny ( 49);

·         Dostrzega zmiany w wysokości dźwięku ( 50);

·         Uczy się piosenek metodą ze słuchu ( 48 );

·         Śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie ( 48);

 

9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.

·         Tworzy przestrzenne kompozycje ( 51);

·         Poznaje różne techniki plastyczne ( 52);

 

10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

·         Bezpiecznie korzysta z wybranych urządzeń technicznych ( 55);

·         Poznaje formy zastosowania techniki w życiu człowieka ( 55);

·         Obserwuje zjawisko powstawania cienia ( 54 );

·         Poznaje urządzenia gospodarstwa domowego(56);

·         Dostrzega rolę urządzeń w ułatwianiu pracy ludziom (56);

·         Poznaje różne rodzaje energii ( 56 );Poznaje współczesne środki łączności ( 55);

 

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

 

12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
 

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

·         Różnicuje prawą i lewą stronę ( 38);

·         Orientuje się na kartce papieru ( 38);

·         Układa kompozycje z patyczków ( 40);

·         Układa działanie do podanych zadań ( 39 );

·         Klasyfikuje przedmioty pod względem cech wspólnych ( 39);

·         Posługuje się liczbami w aspekcie kardynalnym i porządkowym ( 40);


 

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

·         Całościowo rozpoznaje napisy ( 29);

·         Czyta krótkie wyrazy ( 29 );

·         Nabiera płynności ruchów rąk ( 31);

·         Rozwija wyobraźnię przestrzenną ( 32);

·         Rysuje pod dyktando ( 32);

 

15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

·         Kultywuje tradycje i zwyczaje związane z obchodzeniem Andrzejek;

·         Poznaje zawód policjanta ( 20);

·         Zna zawód wykonywany przez rodziców ( 20);

 

 

1. Zapoznanie ze sposobami oświetlenia pomieszczeń dawniej i dziś, zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwo wynikające z zabawy zapałkami.

- teatrzyk kukiełkowy według tekstu I. Salach” „światło”, oglądanie i rozmowa na temat teatrzyku;

- rozwijanie umiejętności prowadzenia dialogu z wykorzystaniem kukiełek;

- układanie ilustracji w kolejności wg. kryterium: „dawniej i dziś”, nazywanie źródeł światła, analiza i synteza słuchowa wyrazów;

- zabawa dydaktyczna: „co mam na myśli”, odgadywanie obrazków na podstawie opisu słownego nauczyciela;

- zabawa orientacyjno- porządkowa: „urządzenia elektryczne”.

 

2. Rozwijanie umiejętności technicznych i konstrukcyjnych, tworzenie kolorowych lampek.

- ćwiczenia badawcze: „jak powstaje cień?”;

- rozpoznawanie przedmiotów na podstawie cienia, tworzenie własnych cieni;

- zapoznanie ze sposobem wykonania pracy;

- kolorowanie podstawki, ozdabianie żyrandola z kartonu według własnej pomysłowości;

- wystawa prac;

 

1. Dostarczanie wiedzy dotyczącej możliwości wykorzystania komputera w zdobywaniu wiedzy.

- rozwiązanie zagadek o komputerze;

- słuchanie opowiadania: „Terka z komputera” przeplatane wypowiedziami dzieci na temat opisanych zdarzeń;

- zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwo wynikające z nadmiernego korzystania z komputera;

- ćwiczenia manualne: „jak wygląda Terka?”, rysowania pod dyktando, oglądanie swoich prac;

- zabawa ruchowa: „roboty”;

 

2. Ćwiczenia matematyczne, wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania poprzez wykonywanie działań na liczmanach.

- tworzenie kompozycji z kolorowych patyczków, układanie konturów monitora;

-  wykonywanie działań na patyczkach według zadań tekstowych.

- przeliczanie, sprawdzanie poprawności wykonania zadania.

 

 

1. Ćwiczenia spostrzegawczości i logicznego myślenia z wykorzystaniem ilustracji.

- rozwiązywanie zagadek słownych;

- wyszukiwanie w ilustracjach pomieszczeń urządzeń elektrycznych, nazywanie ich i określanie zastosowania;

- ćwiczenia słuchowe: „co powiedziałam?”;

- zabawa muzyczno- ruchowa: „muzyka i ruch”;

- zabawa dydaktyczna: „w sklepie elektrycznym”, układanie na półkach obrazków według wyznaczonego kryterium: kolor, wielkość, rodzaj;

 

2. 15- minutowy zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem woreczków.

- zabawy przy muzyce, marsz w różnym tempie, na piętach, na palcach;

- zabawy w parach z woreczkami, doskonalenie rzutu;

- ćwiczenia z woreczkami: „gąsienice”;

- ćwiczenia wyprostne, doskonalenie prawidłowej postawy, zabawa: „modelki na wybiegu”;

- zabawa orientacyjno- porządkowa: „słońce i deszcz”

 

1. Uświadomienie zagrożeń związanych z korzystaniem z urządzeń elektrycznych.

- zabawa ruchowa do piosenki: :roboty i robotki”;

- ustalanie zasad korzystania z urządzeń elektrycznych w gospodarstwach domowych;

- przypomnienie zagrożeń wynikających z zabaw z prądem i urządzeniami elektrycznymi na podstawie historyjki obrazkowej;

- wspólne ustalenie zasad prawidłowego obywania się z prądem;

- kolorowanie obrazków: „pamiętaj, nie baw się prądem!”;

 

2. Spotkanie z policjantami, poznanie szczegółów pracy w tym zawodzie.

- powitanie gości;

- pogadanka na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa, omówienie pracy policjanta;

- prezentacja multimedialna;

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin