WRZESIEŃ.doc

(151 KB) Pobierz
WRZESIEŃ-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich-wych

WRZESIEŃ-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich-wych. mgr Małgorzata Żmuda

 

                                            Cykl tematyczny: „ Wesoła nowina, przedszkole się zaczyna”

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia-dziecko:

1„Wesoła nowina, przedszkole się zaczyna”

-poznawanie swojego miejsca w grupie;

-wdrażanie do kulturalnego zachowania w kontaktach społecznych;

-prezentowanie literatury dziecięcej;

-poznawanie swojej sali zabaw, łazienki, swojego miejsca w szatni;

-poznawanie imion rówieśników;

-poznawanie i ustalanie wybranych norm i zasad zachowania obowiązujących w grupie; zasady bezpieczeństwa zabaw;

-uświadomienie sobie, jakie dźwięki można wydobyć rękoma i nogami, synchronizacja ruchów;

I. Zabawy integrujące grupę metodą pedagogiki zabawy-stwarzanie sytuacji ułatwiających lepsze poznanie się dzieci, tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa;

II. Poznanie sali zabaw-przeznaczenie kącików zainteresowań, sprzętów, zabawek, szatni, łazienki- prezentacja wybranych norm i zasad obowiązujących w grupie;

-pokazanie znaczków indywidualnych i miejsc, w których się znajdują;

-osłuchanie z piosenką „Wesołe przedszkole”- zapoznanie z tekstem i melodią piosenki, zabawy ruchowe ilustrujące treść piosenki;

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

zdrowotna

 

 

muzyczna

-bierze udział w zabawach integracyjnych i

ruchowych,

-zna wybrane imiona rówieśników i nauczycielki;

-rozpoznaje swoją salę zabaw, szatnię i łazienkę;

-zna wybrane zasady- słuchania i mówienia, zabaw w sali zajęć, korzystania z toalety i spożywania posiłków;

-wie jak wygląda jego znaczek rozpoznawczy i gdzie się znajduje;

-potrafi opowiedzieć treść piosenki, śpiewa jej fragmenty;

-odtwarza ruchem treść piosenki;

2„Poznajemy nasze przedszkole”

-poznawanie różnych pomieszczeń przedszkolnych i ich położenia;

-bezpieczne poruszanie się po budynku przedszkolnym oraz na terenie ogrodu przedszkolnego;

-poznawanie personelu przedszkola;

-poznawanie otoczenia przedszkola-ogród przedszkolny;

-rozwijanie czynnej postawy wobec zdrowia (pobyt na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek);

-kształcenie motoryki(zabawy ruchowe);

 

I. Integrowanie grupy-tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa;

II. Oglądanie i nazywanie różnych pomieszczeń na terenie przedszkola (sale zajęć, sypialnie, gabinety np. dyrektora, intendentki, sala gimnastyczna, kuchnia)-zapoznanie z dyrekcja i personelem przedszkola;

-zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym-rozmowa na temat zasad obowiązujących podczas zabaw i pobytu w ogrodzie przedszkolnym;

-praca plastyczna „Nasze przedszkole”- odtwarzanie w formie plastycznej przeżyć związanych z wycieczką po przedszkolu;

-nauka piosenki „ Wesołe przedszkole”;

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

zdrowotna

 

 

plastyczna

-nawiązuje kontakt z wybranymi dziećmi;

-zna pomieszczenia przedszkola, potrafi je opisać;

-zna dyrektora przedszkola i innych pracowników;

-poznaje teren, sprzęt i roślinność ogrodu przedszkolnego;

-potrafi bezpiecznie poruszać się na terenie przedszkola i ogrodu przedszkolnego;

-korzysta ze sprzętu i zabawek zgodnie z zasadami ich użytkowania;

-potrafi posługiwać się kredkami, umie wyrazić swoje przeżycia w formie plastycznej, dba o estetykę prac;

3„Każda rzecz ma swoje miejsce”

-poznawanie swoich praw i obowiązków, zasady zachowania obowiązujące w grupie;

-uważne słuchanie opowiadania nauczyciela;

-wypowiadanie się na podany temat;

-rozwijanie słuchu fonemowego;

-globalne czytanie wybranych podpisów;

-rozpoznawanie swojego znaczka rozpoznawczego;

I. Zabawy integracyjne metodą pedagogiki zabawy;

II. Inscenizacja bajki J. Huszczy pt. „Bajeczka o tym, jak to zabawki pewnego razu uciekły z szafki”- wprowadzenie umów dotyczących korzystania z zabawek i przyborów. Wprowadzenie napisów dotyczących rozmieszczenia kącików zainteresowań, zabawek, pomocy.

-opowiadanie „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach”- utrwalenie znajomości indywidualnych znaczków rozpoznawczych; zabawa dydaktyczna „Czyj to znaczek”

-rysowanie swojego znaczka rozpoznawczego-umieszczenie go na teczce indywidualnej na prace;

 

 

językowa

 

 

społeczna

 

 

plastyczna

-potrafi opowiedzieć treść bajki;

-wie, co to jest umowa;

-zna hasło dotyczące sprzątania sali;

-odczytuje globalnie nazwy wybranych przedmiotów;

-rozpoznaje swój znaczek indywidualny, wie gdzie się on znajduje;

-zna podstawowe kolory;

-właściwie komponuje rysunek;

-wykorzystuje symbole do oznaczenia swojej teczki na prace;

                                              Cykl tematyczny: „ Wspominamy wakacje”

1.„Wakacyjny czas”

-rozbudzanie zainteresowania krajem ojczystym;

-poznawanie krajobrazów i folkloru ziemi ojczystej – wskazywanie charakterystycznych elementów krajobrazu, np. góry, jeziora, lasy, morze) odwoływanie się do doświadczeń i wspomnień dzieci;

-doskonalenie wypowiedzi ustnych – dzielenie się wrażeniami,

przeżyciami;

-rozwijanie słuchu fonemowego;

I. „Wizytówki” -analiza fonemowa imion dzieci, globalne odczytywanie ich;

II. „Opowiadamy o wakacjach” -wypowiedzi dzieci na przykładzie przyniesionych widokówek i zdjęć, gdzie były, jakie przeżyły przygody itp.

-prezentacja mapy Polski-wskazanie granic Polski, terenów górskich, morza, jezior, Wisły i Odry, kilku większych miast, naszej miejscowości;

-wyszukiwanie rejonów, w których dzieci były w czasie wakacji-analiza i synteza wybranych nazw;

-zabawa ruchowa „Naśladuj”- naśladowanie ruchem wakacyjnych zabaw;

-omówienie ilustracji w książce s.4,5.-dostrzeganie piękna przyrody.

-zabawa słowna „Dokończ zdanie- np. Morze jest…”

-ćw. manualne przygotowujące do pisania -Ćw. s.3.

-praca plastyczna „Łódka”-W.

-ćwiczenie pamięci wzrokowej-gra „Memo”;

 

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

przyrodnicza

 

 

zdrowotna

 

 

plastyczna

-rozpoznaje polskie krajobrazy, potrafi wskazać na mapie Polski wybrane miejsca (z pomocą n-la);

-wskazuje charakterystyczne cechy krajobrazów, np. góry, jeziora, lasy, morze odwołując się do własnych doświadczeń i wspomnień;

-wypowiada się swobodnie, dzieli się własnymi przeżyciami i wrażeniami;

-dokonuje syntezy i analizy sylabowej wyrazów;

-potrafi z sensem dokończyć zdanie;

2.„Kończy się lato”

-poznawanie schematu swojego ciała;

-dostrzeganie symetrii i wzajemnego podobieństwa;

-obdarzanie innych uwagą;

-dostrzeganie, układanie i kontynuowanie rytmu;

I „.Wizytówki”- odnalezienie wizytówki ze swoim imieniem, odczytanie imion innych dzieci;

II. „Wiem, jak wyglądam”- ustalanie koloru włosów i oczu, oglądanie głowy i ustalanie części twarzy, oglądanie rąk i nóg, nazywanie wyróżnionych części, przekazywanie informacji ruchem rąk i nóg i próby odczytywania.;

-rysowanie postaci ludzkiej;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą W. Sherborne;

-dostrzeganie i konstruowanie rytmów- Ćw. s.4 z.1-2;

matematyczna

 

językowa

 

plastyczna

 

zdrowotna

-potrafi nazwać części ciała (głowa, ręce, nogi, tułów) nazywa ich części, dostrzega symetrię;

-potrafi porozumieć się niewerbalnie;

-wykorzystuje wiedzę o sobie i innych w trakcie rysowania postaci;

-poznaje własne ciało w czasie ćwiczeń, potrafi nawiązać kontakt z grupą w czasie ćwiczeń;

-dostrzega rytm i potrafi go kontynuować;

3.„Wspomnienia z wakacji”

-poznawanie budowy swojego ciała;

-rozumienie znaczenia gestów, min, ruchów ciała;

-odgadywanie zagadek słownych i ruchowych;

-kształcenie umiejętności posługiwania się kredkami i nożyczkami;

-estetyczne i do końca wykonywanie prac plastycznych;

-rozpoznawanie wybranych dźwięków;

I. Swobodne i ukierunkowane wypowiedzi dzieci na temat ilustracji K. s. 8,9;

II. „Mina i gest”- zabawy dydaktyczno- ruchowe- trening w rozumieniu znaczenia gestów, min, ruchów ciała i wykonywanych czynności;

„Co robię rękami”- zagadki słowne i pantomimiczne;

-„Moje ręce i moje nogi”- oglądanie kończyn: porównywanie wielkości, wyróżnianie i nazywanie ich części, nazywanie i liczenie palców, określanie prawej i lewej strony;

-„Co robią moje nogi”- zagadki słowne i pantomimiczne;

-oglądanie krajobrazu za oknem i na ilustracjach- rozbudzanie wyobraźni dźwiękowej (CD 19,20);

-„Letni krajobraz”- praca plastyczna;

-ćwiczenia słuchowe- ustalanie źródła dźwięku- Ćw.s.5 z.1,2, Ćw.s.6z.2,CD9,4; ćwiczenia ortofoniczne;

-nauka piosenki „Kończy się lato” CD5,6;

 

matematyczna

 

 

językowa

 

 

ruchowa

 

 

plastyczna

 

 

muzyczna

-nazywa części ciała;

-porównuje swój wygląd z wyglądem innych;

-rozróżnia i nazywa kończyny i ich części;

-porozumiewa się za pomocą min, gestów, ruchów ciała;

-zna odpowiedzi na zadane zagadki, samodzielnie układa zagadki słowne i ruchowe;

-bezpiecznie posługuje się kredkami i nożyczkami;

-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną;

-w pracy plastycznej wykorzystuje zebrane wiadomości oraz własne doświadczenia;

-rozpoznaje dźwięki z otoczenia;

-naśladuje głosy wybranych zwierząt;

-potrafi zaśpiewać fragmenty piosenki;

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin