Plan pracy korekcyjno- kompensacyjnej z dziećmi 4-l.(1).doc

(52 KB) Pobierz
Plan pracy korekcyjno - kompensacyjnej,

Plan pracy korekcyjno - kompensacyjnej,

w grupie dzieci czteroletnich

 

Cel główny:   Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci -

- wyrównywanie szans edukacyjnych.

 

 

 

 

 

Ćwiczenia usprawniające zaburzoną sprawność manualną: 

 

Cele szczegółowe:

·         rozwijanie elastyczności i precyzji ruchów dłoni i palców.

·         zwiększanie bądź zmniejszanie napięcia mięśniowego.

·         wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała

·         koordynacja pracy rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej .

·         ćwiczenie ruchów postępujących od strony lewej do prawej.

·         wyrobienie płynności i harmonii ruchów ręki ( ruchy okrężne , pionowe, poziome, faliste od strony lewej do prawej i z góry do dołu )

Rodzaje ćwiczeń:

·         malowanie farbami dużych kształtów, płaszczyzn.

·         kolorowanie obrazków

·         wypełnienie kolorem całej powierzchni od lewej krawędzi do prawej oraz z góry do dołu.

·         modelowanie w plastelinie , glinie , masie solnej itp.( wałeczki ,placuszki ,kule itp.)

·         stukanie czubkami palców ( gra na fortepianie , rytmy , idzie mrówka, deszcz itp. )

·         nawlekanie korali , guzików.

·         wydzieranki ( gazety , lignina , karton itp. )

·                                                                       dokańczanie rysunków.

·                                                                       odrysowanie od szablonu.

·         ilustrowanie  (ruchem , patykiem itp. ) na papierze linii pionowych , poziomych n.p. płotka , drabinki , deszczu  itp.

·         przetwarzanie obrazu ruchowego na obraz graficzny i odwrotnie .

·         temperowanie kredek .

·         zabawy ilustracyjne ruchami ręki i palców n.p. ”Idzie kominiarz po drabinie „

·         kreślenie linii  zgodnie z kierunkiem pisania ( l proste – poziom , pion  łamane , owalne , krzywe itp. )

 

DZIECI WYMAGAJĄCE ZINTENSYFIKOWANIA W/W ĆWICZEŃ, W TOKU ZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH I ZESPOŁOWYCH:

………………………………………………

………………………………………………

II. Ćwiczenia zaburzonej orientacji przestrzennej:

 

Cele szczegółowe :

·         ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

·         rozwijanie wyobraźni przestrzennej .

·         ćwiczenia w rozumieniu stosunków przestrzennych zachodzących pomiędzy poszczególnymi obiektami .

 

Rodzaje ćwiczeń:

·         ćwiczenia w odnajdywaniu takich samych obrazków , przedmiotów i różnych ich układów wśród innych.

·         zabawy z lustrem .

·         opis ilustracji .

·         odtwarzanie kompozycji w określonym układzie .

·         rozpoznawanie źródła odgłosów dochodzących z otoczenia .

·         określenie .położenia przedmiotu w przestrzeni względem siebie i względem innych.

 

DZIECI WYMAGAJĄCE ZINTENSYFIKOWANIA W/W ĆWICZEŃ,

W TOKU ZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH I ZESPOŁOWYCH.

………………………………………………

………………………………………………

 

 

III .  Ćwiczenia z zakresu rozwijania mowy i myślenia.

 

a. Mowa i wymowa:

Zajęcia prowadzone indywidualnie lub zespołowo w zależności od stopnia nasilenia zaburzeń.

Cele szczegółowe:

·         usprawnianie narządów mowy

·         wdrażanie do poprawnych, wyrazistych wypowiedzi

·         bogacenie słownictwa dzieci.

Rodzaje ćwiczeń:

·         praca nad bogaceniem słownika dzieci ( biernego i czynnego).

·         praca nad korygowaniem wad wymowy ( zaburzeń artykulacyjnych).

·         praca nad usprawnianiem motoryki narządów mowy ( język, wargi, podniebienie, żuchwa).

·         ćwiczenia słuchowe.

·         praca nad usprawnianiem wymowy wyćwiczonych głosek w izolacji, w sylabie, w wyrazie, w zdaniu, w mowie potocznej.

·         ćwiczenia oddechowe

·         ćwiczenia logorytmiczne

·         inne ćwiczenia

DZIECI WYMAGAJĄCE PRACY INDYWIDUALNEJ W W.W KIERUNKU:

………………………………………………

………………………………………………

 

b. Myślenie:

Cele  szczegółowe:

·         kształtowanie pojęć i umiejętności matematycznych.

·         pobudzenie operacji umysłowych tj. analiza i synteza, porównywanie, klasyfikowanie…

·         rozwijanie inteligencji dzieci.

Rodzaj ćwiczeń:

·         praca z ilustracją czy historyjką obrazkową.

·         praca z tekstem.

·         działania na zbiorach.

·         indywidualne karty pracy, dla dzieci.

 

DZIECI WYMAGAJĄCE PRACY INDYWIDUALNEJ W W.W KIERUNKU :

………………………………………………

………………………………………………

 

 

 

IV. Niwelowanie agresji u dzieci.

 

Cele  szczegółowe

·         hamowanie niepożądanych zachowań

·         rozładowywanie napięć poprzez wyciszanie i relaksację dziecka.

·         zachęcanie do samokontroli

·         wyrabianie poczucia odpowiedzialności

Postępowanie:

·         konsekwencja

·         ustalony system wymagań

·         tworzenie interesujących dziecko zajęć

·         rozwijanie zainteresowań i zdolności indywidualnych

·         unikanie sytuacji konfliktowych –próby oceny zachowania własnego niepożądanych innych.

·         niwelowanie niepożądanych zachowań

 

Rodzaj ćwiczeń:

·         zabawy z elementem dramy

·         zabawy i gry ruchowo-zręcznościowe

·         dyskusje, rozmowy, pogadanki

·         zabawy integracyjne

·         zabawy interakcyjne

·         zabawy tematyczne

·         praca z obrazkiem, bajką , historyjką itd.

      

DZIECI WYMAGAJĄCE PRACY INDYWIDUALNEJ W W.W KIERUNKU:

………………………………………………

………………………………………………

 

 

 

 

V. Nadwrażliwość emocjonalna dzieci.

 

Cele  szczegółowe

·         wzmacnianie poczucia własnej wartości

·         rozwijaniu inteligencji emocjonalnej dzieci.

·         niwelowanie i minimalizowanie leków i niepokojów.

Postępowanie:

·         zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.

·         wzajemne zaufanie

·         stopniowe usamodzielnianie dziecka.

·         integracja w grupie.

·         terapia bajką.

 

DZIECI WYMAGAJĄCE PRACY INDYWIDUALNEJ W W.W KIERUNKU :

………………………………………………

………………………………………………

 

 

  Podczas realizacji powyższego planu pracy zaleca się wykorzystanie m. in. metod:

·         Elementy Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz

·         Elementy Kinezjologii edukacyjnej G. Dennisona

·         Elementy Arterapii

·         Muzykoterapię

·         Bajkoterapię

·         Wybrane techniki relaksacyjne

·         Ćwiczenia grafomotoryczne M. Bogdanowicz

·         „Dziecięcą matematykę”- E. Gruszczyk- Kolczyńskiej

·         Metodę Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

·         Elementy metody- Pedagogika zabawy

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin