PLAN WYNIKOWY Z MATEMATYKI DLA KLASY IV
Program nauczania: Matematyka z plusem, numer dopuszczenia programu DKOW–5002-37/08
Liczba godzin nauki w tygodniu: 4
Planowana liczba godzin w ciągu roku: 140
Podręczniki i książki pomocnicze wydane przez GWO:
• Matematyka 4. Podręcznikowa wersja, M. Dobrowolska, M. Jucewicz, P. Zarzycki, Gdańsk 2008
• Matematyka 4. Zeszyty ćwiczeń. Nowe wersje. Liczby naturalne, Ułamki , S. Wojtan, P. Zarzycki, Figury geometryczne, P. Zarzycki, Gdańsk 2008
• Matematyka 4. Zbiór zadań, M. Braun, K. Zarzycka, P. Zarzycki
• Matematyka 4. Podręcznik. Wersja dla nauczyciela, M. Dobrowolska, M. Jucewicz, P. Zarzycki, Gdańsk 2008
• Matematyka 4. Sprawdziany dla klasy czwartej szkoły podstawowej, M. Grochowalska
• Matematyka 4. Sprawdziany dla klasy czwartej szkoły podstawowej. Druga wersja, M. Karnowska
• Matematyka 4. Lekcje powtórzeniowe, M. Grochowalska
Kategorie celów nauczania:
A – zapamiętanie wiadomości
B – rozumienie wiadomości
C – stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
D – stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
Poziomy wymagań edukacyjnych:
K – konieczny – ocena dopuszczająca (2)
P – podstawowy – ocena dostateczna (3)
R – rozszerzający – ocena dobra (4)
D – dopełniający – ocena bardzo dobra (5)
W – wykraczający – ocena celująca (6)
Ścieżki edukacyjne realizowane przy poszczególnych tematach:
• prozdrowotna (ZDR)
• ekologiczna (EKO)
• czytelnicza i medialna (C–M)
• wychowanie do życia w społeczeństwie (WYCH)
• regionalna (REG)
Tematy nieobowiązkowe oznaczono tekstem pochyłym.
DZIAŁ
PROGRAMOWY
JEDNOSTKA
LEKCYJNA
JEDNOSTKA TEMATYCZNA
CELE KSZTAŁCENIA W UJĘCIU OPERACYJNYM WRAZ Z OKREŚLENIEM WYMAGAŃ
KATEGORIA A
UCZEŃ ZNA:
KATEGORIA B
UCZEŃ ROZUMIE:
KATEGORIA C
UCZEŃ UMIE:
KATEGORIA D
1
Czego będziemy się
uczyli na lekcjach
matematyki w klasie
czwartej? (ZDR)
LICZBY
I DZIAŁANIA
(21 h)
2–3
Rachunki pamięciowe
– dodawanie i odejmowanie.
(ZDR,C-M)
• pojęcie składnika i sumy (K)
• pojęcie odjemnej, odjemnika
i różnicy (K)
• nazwy elementów działań (P)
• rolę liczby 0 w dodawaniu i odejmowaniu
(K)
• pamięciowo dodawać liczby w zakresie
100 bez przekraczania
progu dziesiątkowego i z jego przekraczaniem (K)
• pamięciowo odejmować liczby w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego i z jego
przekraczaniem (K)
• posługiwać się liczbą 0 w dodawaniu i odejmowaniu (K)
• dopełniać składniki do określonej wartości (P)
• obliczać odjemną (lub odjemnik) mając daną różnicę i odjemnik (lub odjemną) (P)
• sprawdzać poprawność wykonania działania (P)
• dodawać i odejmować wyrażenia dwumianowane (P-D)
• rozwiązywać nietypowe zadania tekstowe wielodziałaniowe (W)
• dostrzegać zasady zapisu ciągu liczb naturalnych (D-W)
4-5
O ile więcej, o ile mniej (EKO)
• porównywanie różnicowe (P)
• powiększać lub pomniejszać liczby o daną liczbę naturalną (K-P)
• rozwiązywać zadania tekstowe:
– jednodziałaniowe (P)
– wielodziałaniowe (R-D)
6-7
– mnożenie
i dzielenie (EKO)
• pojęcie czynnika i iloczynu (K)
• pojęcie dzielnej, dzielnika i ilorazu (K)
• niewykonalność dzielenia przez 0 (K)
• rolę liczb 0 i 1 w mnożeniu
i dzieleniu (K)
• pamięciowo mnożyć liczby jednocyfrowe
przez dwucyfrowe
w zakresie 100 (K)
• pamięciowo dzielić liczby dwucyfrowe przez jednocyfrowe lub dwucyfrowe w zakresie 100 (K)
• mnożyć liczby przez 0 (K)
• posługiwać się liczbą 1 w mnożeniu i dzieleniu (K)
• obliczać jeden z czynników, mając dane iloczyn i drugi czynnik (P)
• obliczać dzielną (lub dzielnik), mając dane iloraz i dzielnik (lub dzielną) (P)
• sprawdzać poprawność wykonanych działań (P)
8-9
Ile razy więcej, ile razy mniej (EKO,WYCH)
• porównywanie ilorazowe(P)
• pomniejszać lub powiększać liczbę n razy (K-P)
10
Dzielenie z resztą.
• pojęcie reszty z dzielenia (K)
• że reszta jest mniejsza od dzielnika (P)
• wykonywać dzielenie z resztą (P)
• sprawdzać poprawność wykonania dzielenia z resztą (P-R)
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dzielenia z resztą (R-D)
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dzielenia z resztą (W)
11-12
Kwadraty i sześciany
liczb. (WYCH)
• zapis potęgi (K)
• pojęcie potęgi II i III stopnia (P)
• związek potęgi z iloczynem (R)
• obliczać kwadraty i sześciany liczb (R)
• zapisywać liczby w postaci potęg (D)
• rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące potęg (D)
• rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące potęg (W)
13–15
Kolejność wykonywania
działań.
• kolejność wykonywania działań, gdy nie występują nawiasy (K)
• kolejność wykonywania działań, gdy występują nawiasy (P)
• kolejność wykonywania działań, gdy występują nawiasy i potęgi (R)
•...
saturn3231