plan wynikowy matematyka kl IV.doc

(205 KB) Pobierz
ZAŁOŻENIA DO PLANU WYNIKOWEGO

PLAN WYNIKOWY Z MATEMATYKI DLA KLASY IV

 

Program nauczania: Matematyka z plusem, numer dopuszczenia programu DKOW–5002-37/08

Liczba godzin nauki w tygodniu: 4

Planowana liczba godzin w ciągu roku: 140

 

Podręczniki i książki pomocnicze wydane przez GWO:

Matematyka 4. Podręcznikowa wersja,  M. Dobrowolska, M. Jucewicz, P. Zarzycki, Gdańsk 2008

Matematyka 4. Zeszyty ćwiczeń. Nowe wersje.  Liczby naturalne, Ułamki , S. Wojtan, P. Zarzycki, Figury geometryczne, P. Zarzycki, Gdańsk 2008

Matematyka 4. Zbiór zadań, M. Braun, K. Zarzycka, P. Zarzycki

Matematyka 4. Podręcznik. Wersja dla nauczyciela,  M. Dobrowolska, M. Jucewicz, P. Zarzycki, Gdańsk 2008

Matematyka 4. Sprawdziany dla klasy czwartej szkoły podstawowej, M. Grochowalska

Matematyka 4. Sprawdziany dla klasy czwartej szkoły podstawowej. Druga wersja, M. Karnowska

Matematyka 4. Lekcje powtórzeniowe, M. Grochowalska

 

Kategorie celów nauczania:

A – zapamiętanie wiadomości

B – rozumienie wiadomości

C – stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych

D – stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych

Poziomy wymagań edukacyjnych:

K – konieczny – ocena dopuszczająca (2)

P – podstawowy – ocena dostateczna (3)

R – rozszerzający – ocena dobra (4)

D – dopełniający – ocena bardzo dobra (5)

W – wykraczający – ocena celująca (6)

 

Ścieżki edukacyjne realizowane przy poszczególnych tematach:

prozdrowotna (ZDR)

ekologiczna (EKO)

czytelnicza i medialna (C–M)

wychowanie do życia w społeczeństwie (WYCH)

regionalna (REG)

 

Tematy nieobowiązkowe oznaczono tekstem pochyłym.

 

 

PLAN WYNIKOWY Z MATEMATYKI DLA KLASY IV

 

DZIAŁ

PROGRAMOWY

JEDNOSTKA

LEKCYJNA

JEDNOSTKA TEMATYCZNA

CELE KSZTAŁCENIA W UJĘCIU OPERACYJNYM WRAZ Z OKREŚLENIEM WYMAGAŃ

KATEGORIA A

UCZEŃ ZNA:

 

KATEGORIA B

UCZEŃ ROZUMIE:

 

KATEGORIA C

UCZEŃ UMIE:

 

KATEGORIA D

UCZEŃ UMIE:

 

 

1

 

Czego będziemy się

uczyli na lekcjach

matematyki w klasie

czwartej? (ZDR)

 

 

 

 

LICZBY

I DZIAŁANIA

(21 h)

 

2–3

 

Rachunki pamięciowe

– dodawanie i odejmowanie.

(ZDR,C-M)

pojęcie składnika i sumy (K)

pojęcie odjemnej, odjemnika

i różnicy (K)

nazwy elementów działań (P)

 

rolę liczby 0 w dodawaniu i odejmowaniu

(K)

 

pamięciowo dodawać liczby w zakresie

100 bez przekraczania

progu dziesiątkowego i z jego przekraczaniem (K)

pamięciowo odejmować liczby w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego i z jego

przekraczaniem (K)

posługiwać się liczbą 0 w dodawaniu i odejmowaniu (K)

dopełniać składniki do określonej wartości (P)

obliczać odjemną (lub odjemnik) mając daną różnicę i odjemnik (lub odjemną) (P)

sprawdzać poprawność wykonania działania (P)

dodawać i odejmować wyrażenia dwumianowane (P-D)

rozwiązywać nietypowe zadania tekstowe wielodziałaniowe (W)

dostrzegać zasady zapisu ciągu liczb naturalnych (D-W)

 

4-5

O ile więcej, o ile mniej (EKO)

 

porównywanie różnicowe (P)

 

powiększać lub pomniejszać liczby o daną liczbę naturalną (K-P)

rozwiązywać zadania tekstowe:

– jednodziałaniowe (P)

– wielodziałaniowe (R-D)

rozwiązywać nietypowe zadania tekstowe wielodziałaniowe (W)

 

6-7

 

 

Rachunki pamięciowe

– mnożenie

i dzielenie (EKO)

 

pojęcie czynnika i iloczynu (K)

pojęcie dzielnej, dzielnika i ilorazu (K)

niewykonalność dzielenia przez 0 (K)

nazwy elementów działań (P)

 

rolę liczb 0 i 1 w mnożeniu

i dzieleniu (K)

 

pamięciowo mnożyć liczby jednocyfrowe

przez dwucyfrowe

w zakresie 100 (K)

pamięciowo dzielić liczby dwucyfrowe przez jednocyfrowe lub dwucyfrowe w zakresie 100 (K)

mnożyć liczby przez 0 (K)

posługiwać się liczbą 1 w mnożeniu i dzieleniu (K)

obliczać jeden z czynników, mając dane iloczyn i drugi czynnik (P)

obliczać dzielną (lub dzielnik), mając dane iloraz i dzielnik (lub dzielną) (P)

sprawdzać poprawność wykonanych działań (P)

rozwiązywać zadania tekstowe:

– jednodziałaniowe (P)

– wielodziałaniowe (R-D)

rozwiązywać nietypowe zadania tekstowe wielodziałaniowe (W)

dostrzegać zasady zapisu ciągu liczb naturalnych (D-W)

 

8-9

Ile razy więcej, ile razy mniej (EKO,WYCH)

 

porównywanie ilorazowe(P)

 

pomniejszać lub powiększać liczbę n razy (K-P)

rozwiązywać zadania tekstowe:

– jednodziałaniowe (P)

– wielodziałaniowe (R-D)

rozwiązywać nietypowe zadania tekstowe wielodziałaniowe (W)

 

10

 

Dzielenie z resztą.

 

pojęcie reszty z dzielenia (K)

 

że reszta jest mniejsza od dzielnika (P)

 

wykonywać dzielenie z resztą (P)

sprawdzać poprawność wykonania dzielenia z resztą (P-R)

rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dzielenia z resztą (R-D)

rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dzielenia z resztą (W)

 

11-12

Kwadraty i sześciany

liczb. (WYCH)

 

zapis potęgi (K)

pojęcie potęgi II i III stopnia (P)

 

związek potęgi z iloczynem (R)

 

obliczać kwadraty i sześciany liczb (R)

zapisywać liczby w postaci potęg (D)

rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące potęg (D)

rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące potęg (W)

 

13–15

 

Kolejność wykonywania

działań.

 

 

kolejność wykonywania działań, gdy nie występują nawiasy (K)

kolejność wykonywania działań, gdy występują nawiasy (P)

kolejność wykonywania działań, gdy występują nawiasy i potęgi (R)

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin