4-latki, kwiecień(1).doc

(189 KB) Pobierz
Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich

Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich

 

 

 

 

KWIECIEŃ

Tematyka:

I   Dbamy o zdrowie

II Na wiejskim podwórku

 

Obszary edukacyjne:

I. Obszar edukacji społeczno- moralnej

·         Uczenie się zwrotów grzecznościowych w danych sytuacjach: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.

·         Słuchanie nauczycielki, podchodzenie na jej przywołanie. Wykonywanie poleceń bez ociągania się.

·         Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów.

·         Pamiętanie o chorym koledze- wspólne zastanowienie się, co mogłoby mu sprawić radość.

·         Słuchanie utworów literackich o wymowie moralnej- wiązanie sprawiedliwości i dobrych uczynków z pięknem.

II. Obszar edukacji przyrodniczej

·         Poznanie wybranych zwierząt hodowlanych w gospodarstwie domowym- nazwa i wygląd zwierząt dorosłych i młodych, sposób poruszania się i odżywiania  rozpoznawanie głosów wydawanych przez te zwierzęta.

·         Obserwowanie zwierząt i ich potrzeb oraz pracy człowieka związanej z hodowlą zwierząt w gospodarstwie domowym. Poznawanie maszyn usprawniających pracę.

·         Zbieranie skarbów do kącika przyrody.

II. Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia

·         Uczestniczenie w zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych.

·         Słuchanie krótkich utworów literackich o treściach bliskich dzieciom ilustrowanych obrazkami.

·         Odczytywanie treści obrazka i opowiadanie, co dzieje się na obrazku.

·         Uczenie się budowania poprawnych, prostych i zrozumiałych zdań.

·         Rozwijanie zasobu słownika biernego i czynnego.

·         Udział w różnych zabawach dydaktycznych.

·         Rozwiązywanie zagadek o bliskich, znanych przedmiotach.

·         Oglądanie krótkich filmów na wideo- bajek- rozmowa na temat treści filmów.

·         Próby odtwarzanie fragmentów bajek- opowiadanie własnymi słowami.

III. Obszar edukacji w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania

·         Składanie wzoru prostych obrazków pociętych na 2/3 części.

·         Rozpoznawanie odgłosów i dźwięków wydawanych przez znane zwierzęta- ich naśladowanie.

IV. Obszar edukacji matematycznej

·         Wdrażanie do posługiwania się pojęciami oznaczającymi wysokość położenia przedmiotów w przestrzeni: wysoko, nisko.

·         Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 4.

·         Rozumienie i stosowanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni (obok, przy, pod, za).

·         Porównywanie liczebności zbiorów, układanie parami wzajemnie jednoznacznie przyporządkowanych elementów jednego zbioru z elementami drugiego dla uzyskania oceny więcej, mniej, tyle samo.

·         Układanie obrazka z 2/ 3 części.

·         Klasyfikowanie przedmiotów według ciężkości, stosowanie pojęć: ciężki, lekki.

·         Klasyfikowanie przedmiotów według przeznaczenia- rzeczy przeznaczone do jedzenia i zabawy.

V. Obszar edukacji zdrowotnej

·         Informowanie nauczycielki o złym samopoczuciu, skaleczeniu czy określonej dolegliwości.

·         Przyswajanie nawyku zasłaniania nosa i ust podczas kichania i kaszlu.

·         Opanowanie lęku przed wizytami u lekarza pediatry czy stomatologa.

·         Rozumienie konieczności jedzenia potraw niezbędnych dla zdrowia (np. surówki, owoce, mleko, produkty mleczne).

·         Pokonywanie  uprzedzeń do niektórych potraw poprzez ich próbowanie (poza tymi, które wywołują uczulenia).

·         Uświadomienie konieczności szukania pomocy lekarza w razie choroby,

·         Przestrzeganie zakazu brania do rąk rzeczy znalezionych.

VI. Obszar edukacji kulturowo- estetycznej

·         Lepienie z plasteliny całymi dłońmi i palcami.

·         Malowanie farbami plakatowymi: rozwijanie ekspresji śmiałości i płynności ruchów.

·         Przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego.

·         Stosowanie określeń przeciwstawnych podczas poznania zmysłowego: czarny- biały, miękki- szorstki itp.

·         Próby wycinania i wydzierania z różnego rodzaju papieru, naklejanie na karton.

·         Próby cięcia nożyczkami- dowolne formy, naklejanie na karton.

VII. Obszar edukacji muzycznej

·         Słuchanie piosenek z tekstem o treści zrozumiałej dla dzieci.

·         Udział z zabawach ćwiczących prawidłowe oddychanie.

·         Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki.

·         Kształtowanie wrażliwości na zmianę dźwięku „głośno i cicho”.

·         Reagowanie ruchem na pojawienie się przerwy w muzyce

·         Reagowanie ruchem ciała na zmianę nastroju w muzyce.

·         Określenie liczby zwrotek w piosence, ćwiczenie umiejętności dostrzegania powtarzających się fragmentów.

·         Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem.

 

Zestaw zabaw ruchowych nr 14, 15 w/g K. Wlaźnik

 

Spacery:

·         Zabawy na terenie przedszkolnym- naśladowanie ruchów i odgłosów zwierząt.

·         Spacer po okolicy – obserwacja ogródków kwiatowych i wiosennych prac hodowlano- porządkowych

 

Zabawy ruchowe:

·         Z elementem biegu Koniki

·         Z elementem czworakowania „Przejdź przez okienko”.

·         Z elementem równowagi „Omiń pokrzywy”.

·         Z elementem celowania „Kto rzuci dalej.

·         Z elementem skoku „Wróbelki i kot

·         Zabawa orientacyjno- porządkowa „Znajdź sobie parę.

 

Zabawy dydaktyczne:

·         Co się zmieniło?”- ćwiczenie spostrzegawczości dzieci.

·         Czy poznasz zabawkę?”- kształcenie wrażliwości dotykowej, poznawanie kształtu znanych dzieciom przedmiotów po dotyku.

 

Zabawy gramatyczne:

·         Co dzieci robiły?”- prawidłowe stosowanie końcówek -li/ -ły w czasie przeszłym, wdrażanie do kolejności przestrzegania wypowiedzi.

 

Zabawy ortofoniczne:

·         Chora lalka”- przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach „uuu, ooo, aaaa.

·         Zła pogoda”- ćwiczenie na zgłoskach: chlup”, „plusk”, „ćwir”, „szur”, „kap”.

 

Zabawy oddechowe:

·         Listek”- dmuchanie na listek, zróżnicowanie natężenia dmuchania, rozwijanie pojemności płuc, prawidłowe oddychanie.

·         Balonik”- naśladują nadmuchiwanie balonika – głęboki wdech nosem, długi wydech ustami

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMATY KOMPLEKS-OWE

DATA

TEMATY

CEL PODSTAWOWY

CELE OPERACYJNE

 

D

B

A

M

Y

 

O

 

Z

D

R

O

W

I

E

 

 

D

B

A

M

Y

 

O

 

Z

D

R

O

W

I

E

 

 

D

B

A

M

Y

 

O

 

Z

D

R

O

W

I

E

 

 

D

B

A

M

Y

 

O

 

Z

D

R

O

W

I

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin