Mitolgie_współczesno¶ci.doc

(31 KB) Pobierz
MITOLOGIE WSPÓŁCZESNOŚCI

2

 

MITOLOGIE WSPÓŁCZESNOŚCI

Celebryta.

Jednym z mitów współczesnych jest biografia popkulturowego herosa – celebryty. Celebryci to – w najkrótszej definicji – ludzie znani z tego, że są znani. Są oni produktami kultury medialnej, jako osoby rozpoznawane w przestrzeni publicznej (picture personalities) związane głównie z telewizją. Rola celbrytów w kulturze telewizji jest określana za sprawą własności tej ostatniej – nieciągłości. Nieciągłość przekazu telewizyjnego sprawia, iż musi być on spajany wyrazistymi postaciami, tzw. osobowościami telewizyjnymi/medialnymi. Wedle niektórych badaczy system celebrities  to rodzaj nowej religii: celebryta jest herosem – półbogiem. Ciekawe kategorie wśród celebrytów stanowią: celebrealities – czyli gwiazdy realisty shows („Celebrity Big Brother” itp.) oraz celetoidzi – czyli celebryci tabloidów. Celebrities to przede wszystkim gwiazdy muzyki i sportu. Zaskakujące jest, iż silniej na „wyznawców” oddziałują gwiazdy płci męskiej (być może autorytet w kulturze związanej z patriarchalną religią może mieć tylko mężczyzna?).

O celebrytach czytaj w: Wiesław Godzic, Znani z tego, że są  znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007.

Mit piękna ucieleśnionego.

W sytuacjach społecznych postrzegamy się poprzez własne wizerunki rzutowane na ekrany naszych ciał. Automatyzmem jest wiązanie wartości estetycznych z etycznymi (piękne jest dobre, por. starożytny ideał kalokagatii). Paradoksem jest, że wzorce piękna naturalnego, cielesnego oparte są w kulturze Zachodu na mechanizmach denaturalizacji ciała. Szczególnym polem dyscyplinowania i kontroli jest ciało kobiety, z definicji mocniej wiązane z naturą (bo podległe naturalnym rytmom miesięcznym, rozrodczości), a zatem niejako przeznaczone owej kulturowej dyscyplinie. Kultura Zachodu wyprodukowała i utrwaliła takie opozycje, jak: ciało-duch, materia-dusza, natura-kultura, kobieta-mężczyzna. Kobieta wciela naturę, zatem mit piękna maskuje „przyrodzoną”, tj. naturalną brzydot kobiety. Kobieta piękna to ta, która poddała swą biologię rygorom kultury. Michel Foucault mówił, iż ciało jest siedziba biowładzy – mit piękna kobiecego ciała jest produktem kultury patriarchalnej (a więc formy władzy). Wizerunki kobiet przeznaczone są dla męskiej widowni – ciało kobiety jest spektaklem (jak w filmie porno – kamera patrzy zawsze z punktu wiedzenia mężczyzny). Dyscyplinowanie kobiecego ciała polega m.in. na:

- manifestacji jego kobiecości”: od XVIII wieku kobiecość=macierzyńskość, zdolność do rozrodu (kobieta to jej narządy rozrodcze), zatem kobiecość polega na podkreślaniu bioder, pośladków, piersi,

- manifestacji kobiecości jako opozycji męskości: poprzez optyczne powiększanie lub pomniejszanie niektórych elementów ciała, np. wysokie obcasy optycznie skracają stopę i czynią ją „mniejszą” tj. „kobiecą”,

- manifestacji kobiecości jako opozycji „niekobiecej”, bo nieproduktywnej biologicznie,  starości: poprzez infantylizację (udziecinnienie) kobiecego ciała za sprawą depilacji,

- medykalizacji płciowości biologicznej (ginekologia)  i kulturowej (chirurgia plastyczna), a także dyscyplinie uzyskiwanej dzięki dyskursom czystości i higieny: np. artystka francuska Orlan od 43 roku życia dostosowuje swą twarz do obranych ideałów urody (modelek malarstwa klasycznego) w serii odbywanych w galeriach sztuki operacji plastycznych

- rygorach dietetycznych i gimnastycznych: „piękne” są ciała szczupłe i aktywne,

Mit piękna stawia kobiety przed fałszywa alternatywą „bycia piękną” lub „bycia inteligentną”.

Mit ten wikła kobiety w błędne koło: ciała niepoddane ww. rygorom sprawiają, że ich posiadaczki stają się „społecznie niewidoczne”, bezwartościowe, natomiast nadmierna dbałość o własne ciała uważana jest za narcyzm.

Mit piękna kobiecego ciała wiąże się z szerszym zjawiskiem kultury współczesnej – mianowicie  z przesunięciem tożsamości z wnętrza na powierzchnię. Ciało=tożsamość (nie ma kobiety bez spoglądania w lustro).

Lektura: B. McNair, Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, Muza 2004.

N. Etcoff, Przetrwają najpiękniejsi, W. A. B. 2002.

N. Wolf, The Beauty Myth. How Images of Beauty Are Used Against Women, NY 1991.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin