Zabawy_grafomotoryczne_nauczyciele(1).pdf

(845 KB) Pobierz
136054743 UNPDF
Zabawy grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania
Wysyłając dzieci do szkoły, oczekujemy od nich dobrych wyników w nauce. Niestety, wielu uczniom nauka
sprawia znaczne trudności. Napotykane przez dzieci niepowodzenia w pierwszych latach nauki mają bardzo nie-
korzystny wpływ na ich rozwój psychiczny. Rolą rodziców i nauczyciela powinno być zatem wspomaganie swoich
wychowanków w przezwyciężaniu niepowodzeń. Pojawiające się w szkole trudności często dotyczą opanowania
umiejętności czytania i pisania. Są to dwa procesy wymagające bardzo skomplikowanych czynności.
Podczas procesu pisania dziecko musi prawidłowo spostrzegać oraz zapamiętać graiczny obraz poszczegól-
nych liter, poznać dźwięki tworzące wyraz, przyporządkować im odpowiednie znaki graiczne i w odpowiedniej
kolejności je zapisać. Dziecko powinno posiadać także znaczną sprawność grafomotoryczną, a więc mieć m.in.
sprawną rękę i być spostrzegawcze. Mechanizm pisania obejmuje umiejętności: wzrokowego rozpoznawania liter
i wyrazów, spostrzegania kształtów liter, dostrzegania elementów różniących litery. Po rozpoznaniu liter dziecko
zapisuje je, wykorzystując ich wzrokowe wyobrażenie. Podstawowym celem nauki czytania i pisania w klasie I jest
powiązanie dźwięku z jego obrazem graicznym i ruchami, które są konieczne do jego zapisania.
Biorąc pod uwagę skomplikowane czynności w procesie pisania, proponujemy kilka ćwiczeń – zabaw grafo-
motorycznych, które przygotowują do nauki pisania dzieci prawo- i leworęczne. Przedstawione ćwiczenia przy-
czyniają się do usprawnienia motorycznego ręki, doskonalą koordynację wzrokowo-ruchową (współpracę oka
i ręki), spostrzeganie i koncentrację uwagi. Proponowany materiał, odpowiadający wymaganiom programowym
i metodycznym, przeznaczony jest dla sześciolatków do pracy w szkole i w domu. Może być także wykorzystany
przez starsze dzieci na zajęciach wyrównawczych i reedukacyjnych. Wprowadzone labirynty celowo poprzedzo-
no ćwiczeniami rozmachowymi (ruchy ciągłe), by przygotowana w ten sposób ręka bez trudu poradziła sobie
z wymagającymi większej precyzji wzorami. Proponowane ćwiczenia, polegające także na rysowaniu oburącz,
rozwijają koordynację i orientację ciała w przestrzeni.
Poniżej podajemy kilka przykładów zabaw grafomotorycznych zawartych W Krainie Szlaczków Elżbiety Lekan:
136054743.103.png 136054743.114.png 136054743.125.png 136054743.135.png 136054743.001.png
Rysuj po œladzie kolorowymi kredkami, nie odrywaj¹c rêki. Przyjrzyj siê ilustracji
i poszukaj na naklejkach zwierz¹t chowaj¹cych siê w trawie.
???
136054743.012.png 136054743.023.png 136054743.034.png 136054743.045.png 136054743.056.png 136054743.059.png 136054743.060.png 136054743.061.png 136054743.062.png 136054743.063.png 136054743.064.png 136054743.065.png 136054743.066.png 136054743.067.png 136054743.068.png 136054743.069.png 136054743.070.png 136054743.071.png 136054743.072.png 136054743.073.png 136054743.074.png 136054743.075.png 136054743.076.png 136054743.077.png 136054743.078.png 136054743.079.png
Dokoñcz rysowaæ mapê (w ramce) wed³ug narysowanej nad ni¹ ilustracji.
Rysuj po œladach kolorow¹ kredk¹, nie odrywaj¹c rêki. PrzeprowadŸ spragnione
antylopy najkrótsz¹ drog¹ przez pustynne wydmy do oazy.
Rysuj po œladzie kredk¹, nie odrywaj¹c rêki. Przyklej w okienko zebrê i zaprowadŸ
j¹ bezpieczn¹ drog¹ do stada. Uwa¿aj, by nie trafi³a na groŸne drapie¿niki.
Rysuj po œladach kolorow¹ kredk¹, nie odrywaj¹c rêki. Ile ptaszków stoi w paszczy
krokodyla? Przyklej odpowiedni¹ naklejkê.
136054743.080.png 136054743.081.png 136054743.082.png 136054743.083.png 136054743.084.png 136054743.085.png 136054743.086.png 136054743.087.png 136054743.088.png 136054743.089.png 136054743.090.png 136054743.091.png 136054743.092.png 136054743.093.png 136054743.094.png 136054743.095.png 136054743.096.png 136054743.097.png 136054743.098.png 136054743.099.png 136054743.100.png 136054743.101.png 136054743.102.png 136054743.104.png 136054743.105.png 136054743.106.png 136054743.107.png 136054743.108.png 136054743.109.png 136054743.110.png 136054743.111.png 136054743.112.png 136054743.113.png 136054743.115.png 136054743.116.png 136054743.117.png 136054743.118.png 136054743.119.png 136054743.120.png 136054743.121.png 136054743.122.png 136054743.123.png 136054743.124.png 136054743.126.png 136054743.127.png 136054743.128.png 136054743.129.png 136054743.130.png 136054743.131.png 136054743.132.png 136054743.133.png
 
Rysuj po œladach kolorow¹ kredk¹, nie odrywaj¹c rêki. Przyjrzyj siê konturom na
obrazkach i przyklej naklejkê z odpowiednimi zwierzêtami. PrzeprowadŸ ptaka
przez labirynt do jego przyjaciela, uwa¿aj¹c na ostre krawêdzie.
Rysuj po œladzie kolorowymi kredkami, nie odrywaj¹c rêki. Przyjrzyj siê ilustracji
i poszukaj na naklejkach zwierzaka, który obudzi³ lwa.
Kto obudzi³ lwa?
?
Rysuj po œladzie kolorowymi kredkami, nie odrywaj¹c rêki. Przyjrzyj siê ilustracji
i poszukaj na naklejkach zwierz¹t oblanych przez s³onia.
Przyjrzyj siê ilustracji i odpowiedz, czy na rysunkach s¹ dwa wielb³¹dy
jednogarbne, czy dwa dwugarbne. Rysuj po œladach, nie odrywaj¹c rêki. Pokoloruj
jednego z wielb³¹dów.
?
?
136054743.134.png 136054743.136.png 136054743.137.png 136054743.138.png 136054743.139.png 136054743.140.png 136054743.141.png 136054743.142.png 136054743.143.png 136054743.144.png 136054743.145.png 136054743.002.png 136054743.003.png 136054743.004.png 136054743.005.png 136054743.006.png 136054743.007.png 136054743.008.png 136054743.009.png 136054743.010.png 136054743.011.png 136054743.013.png 136054743.014.png 136054743.015.png 136054743.016.png 136054743.017.png 136054743.018.png 136054743.019.png 136054743.020.png 136054743.021.png 136054743.022.png 136054743.024.png 136054743.025.png 136054743.026.png 136054743.027.png 136054743.028.png 136054743.029.png 136054743.030.png 136054743.031.png 136054743.032.png 136054743.033.png 136054743.035.png 136054743.036.png 136054743.037.png 136054743.038.png 136054743.039.png 136054743.040.png 136054743.041.png 136054743.042.png 136054743.043.png 136054743.044.png 136054743.046.png 136054743.047.png 136054743.048.png 136054743.049.png 136054743.050.png 136054743.051.png 136054743.052.png 136054743.053.png 136054743.054.png 136054743.055.png 136054743.057.png 136054743.058.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin