Zabawy_grafomotoryczne_nauczyciele(1).pdf
(
845 KB
)
Pobierz
136054743 UNPDF
Zabawy grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania
Wysyłając dzieci do szkoły, oczekujemy od nich dobrych wyników w nauce. Niestety, wielu uczniom nauka
sprawia znaczne trudności. Napotykane przez dzieci niepowodzenia w pierwszych latach nauki mają bardzo nie-
korzystny wpływ na ich rozwój psychiczny. Rolą rodziców i nauczyciela powinno być zatem wspomaganie swoich
wychowanków w przezwyciężaniu niepowodzeń. Pojawiające się w szkole trudności często dotyczą opanowania
umiejętności czytania i pisania. Są to dwa procesy wymagające bardzo skomplikowanych czynności.
Podczas procesu pisania dziecko musi prawidłowo spostrzegać oraz zapamiętać graiczny obraz poszczegól-
nych liter, poznać dźwięki tworzące wyraz, przyporządkować im odpowiednie znaki graiczne i w odpowiedniej
kolejności je zapisać. Dziecko powinno posiadać także znaczną sprawność grafomotoryczną, a więc mieć m.in.
sprawną rękę i być spostrzegawcze. Mechanizm pisania obejmuje umiejętności: wzrokowego rozpoznawania liter
i wyrazów, spostrzegania kształtów liter, dostrzegania elementów różniących litery. Po rozpoznaniu liter dziecko
zapisuje je, wykorzystując ich wzrokowe wyobrażenie. Podstawowym celem nauki czytania i pisania w klasie I jest
powiązanie dźwięku z jego obrazem graicznym i ruchami, które są konieczne do jego zapisania.
Biorąc pod uwagę skomplikowane czynności w procesie pisania, proponujemy kilka ćwiczeń – zabaw grafo-
motorycznych, które przygotowują do nauki pisania dzieci prawo- i leworęczne. Przedstawione ćwiczenia przy-
czyniają się do usprawnienia motorycznego ręki, doskonalą koordynację wzrokowo-ruchową (współpracę oka
i ręki), spostrzeganie i koncentrację uwagi. Proponowany materiał, odpowiadający wymaganiom programowym
i metodycznym, przeznaczony jest dla sześciolatków do pracy w szkole i w domu. Może być także wykorzystany
przez starsze dzieci na zajęciach wyrównawczych i reedukacyjnych. Wprowadzone labirynty celowo poprzedzo-
no ćwiczeniami rozmachowymi (ruchy ciągłe), by przygotowana w ten sposób ręka bez trudu poradziła sobie
z wymagającymi większej precyzji wzorami. Proponowane ćwiczenia, polegające także na rysowaniu oburącz,
rozwijają koordynację i orientację ciała w przestrzeni.
Poniżej podajemy kilka przykładów zabaw grafomotorycznych zawartych
W Krainie Szlaczków
Elżbiety Lekan:
Rysuj po œladzie kolorowymi kredkami, nie odrywaj¹c rêki. Przyjrzyj siê ilustracji
i poszukaj na naklejkach zwierz¹t chowaj¹cych siê w trawie.
???
Dokoñcz rysowaæ mapê (w ramce) wed³ug narysowanej nad ni¹ ilustracji.
Rysuj po œladach kolorow¹ kredk¹, nie odrywaj¹c rêki. PrzeprowadŸ spragnione
antylopy najkrótsz¹ drog¹ przez pustynne wydmy do oazy.
Rysuj po œladzie kredk¹, nie odrywaj¹c rêki. Przyklej w okienko zebrê i zaprowadŸ
j¹ bezpieczn¹ drog¹ do stada. Uwa¿aj, by nie trafi³a na groŸne drapie¿niki.
Rysuj po œladach kolorow¹ kredk¹, nie odrywaj¹c rêki. Ile ptaszków stoi w paszczy
krokodyla? Przyklej odpowiedni¹ naklejkê.
Rysuj po œladach kolorow¹ kredk¹, nie odrywaj¹c rêki. Przyjrzyj siê konturom na
obrazkach i przyklej naklejkê z odpowiednimi zwierzêtami. PrzeprowadŸ ptaka
przez labirynt do jego przyjaciela, uwa¿aj¹c na ostre krawêdzie.
Rysuj po œladzie kolorowymi kredkami, nie odrywaj¹c rêki. Przyjrzyj siê ilustracji
i poszukaj na naklejkach zwierzaka, który obudzi³ lwa.
Kto obudzi³ lwa?
?
Rysuj po œladzie kolorowymi kredkami, nie odrywaj¹c rêki. Przyjrzyj siê ilustracji
i poszukaj na naklejkach zwierz¹t oblanych przez s³onia.
Przyjrzyj siê ilustracji i odpowiedz, czy na rysunkach s¹ dwa wielb³¹dy
jednogarbne, czy dwa dwugarbne. Rysuj po œladach, nie odrywaj¹c rêki. Pokoloruj
jednego z wielb³¹dów.
?
?
Plik z chomika:
BiTS
Inne pliki z tego folderu:
grafo.JPG
(43 KB)
grafo7.JPG
(47 KB)
grafo6.JPG
(44 KB)
grafo4.JPG
(44 KB)
grafo2.JPG
(45 KB)
Inne foldery tego chomika:
1
311 szlaczków i zygzaczków
4 - 5 lat
5 - 6 lat
50 lekcji grafomotoryki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin