Temat: „JAK KRASNAL WIOSNY SZUKAŁ”. Zestaw zabaw ruchowych prowadzony metodą opowieści ruchowej.
Cel główny:
Rozwijanie umiejętności reagowania na sygnały słowne i dźwiękowe.
Pobudzenie dziecięcej wyobraźni.
Doskonalenie sprawności ruchowej.
Cel operacyjny:
Dzieci reagują ruchem na dźwięk poszczególnych instrumentów muzycznych oraz polecenie – hasło nauczyciela.
Dzieci są aktywne i pogodne podczas zajęcia.
Dzieci potrafią wyrażać swoje emocje w zabawach.
Dzieci potrafią wykonać ćwiczenia.
Pomoce dydaktyczne:
pacynka krasnala, ilustracje przedstawiające postacie występujące w zabawach, bębenek, tamburyno, ławeczka, woreczki, obręcze
Przebieg zajęcia:
Część I: Wstępna
1. Przygotowanie grupy do zabaw ruchowych. Rozmowa nawiązująca do zajęcia. Zapoznanie z postacią krasnala, który rusza na poszukiwanie wiosny.
2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „wiosenny deszcz”.
Dzieci chodzą za krasnalem przy akompaniamencie bębenka (szybko-wolno). Na dźwięk tamburyna wykonują przysiad i stukają palcami o podłogę (pada deszcz).
Część II: Główna
1. Zaświeciło słońce. Krasnal spojrzał na swój ogródek i postanowił w nim posprzątać.
Zabawa kształtująca duże grupy mięśniowe „Przekopujemy ziemię”. Dzieci naśladują ruchem ciała kopanie ziemi łopatą (skłony tułowia z ruchem ramion, naśladującym kopania i odkładanie ziemi, akcentowanie przytupnięciem).
2. Ćwiczenie tułowia – skręty „podlewanie”. Dzieci stoją w lekkim rozkroku ręce mają lekko ugięte i złączone. Dzieci wykonują wymachy ramion w lewo i w prawo zataczając wysoki łuk, jakby podlewały kwiaty konewką.
3. Do krasnala przybiegł zajączek. Zabawa z elementami czworakowania. Dzieci naśladują skoki zajączków (cały dłonie oparte przed sobą na podłodze, dociąganie nóg do rąk). Odpoczynek – siad skrzyżny – zajączki nasłuchują czy nikt nie wchodzi do ogródka.
4. Krasnal postanowił dalej szukać wiosny. Przed sobą ujrzał rzeczkę. Bardzo chciał przejść na drugi brzeg więc musiał poszukać kładki. Zabawa z elementami równowagi. Dzieci przechodzą przez ławeczkę.
5. Zabawa z elementami skoku „Kamienie na ścieżce”. Dzieci przeskakują obunóż przez woreczki leżące na podłodze.
6. Zabawa z elementami rzutu „Kamyki do wody”. Na sygnał słowny dzieci wrzucają woreczki do kosza.
7. Idąc na spotkanie z wiosną krasnal spotkał motyle. Chciał się z nimi przywitać, ale one ciągle mu uciekały. Postanowił je dogonić.
Zabawa bieżna. Dzieci biegają w różnych kierunkach „za motylem”. Na hasło „Hop” wyskok w górę – próba złapania motyla, lądowanie i przysiad.
Część III: Końcowa
1. Krasnal spotyka Panią Wiosnę (muzyka z taśmy magnetofonowej). Z towarzyszeniem wesołej muzyki tańczą same ręce, same nogi, tańczy noga, tańczy całe ciało.
2. Relaks. Muzyka cichnie. Dzieci leżą na dywanie słuchając odgłosów wiosennej przyrody.
bciepielewska