wypadki_4_11.pdf

(185 KB) Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 4/11.
4/11. Wypadek ucznia bêd¹cego pod opiek¹ szko³y
Stanis³aw Wójcik
4/11. Wypadek ucznia bêd¹cego pod opiek¹ szko³y
Spis treœci
1. Komentarz ................................ 1
1.1. Podstawowe pojêcia..................... 1
1.2. Obowi¹zki pracowników i dyrektora szko³y . . 3
1.3. Powo³anie zespo³u powypadkowego ........ 4
1.4. Ustalanie okolicznoœci i przyczyn wypadku . . . 5
2. Wyjaœnienia do wzoru protoko³u powypadkowego 6
3. Wyjaœnienia do wzoru rejestru wypadków ....... 10
WZÓR A. Protokó³ powypadkowy ............. 11
WZÓR B. Rejestr wypadków .................. 13
1. Komentarz
1.1. Podstawowe pojêcia
Za wypadek ucznia mo¿na przyj¹æ nag³e zdarzenie wywo³ane przyczyn¹ zew-
nêtrzn¹, powoduj¹ce uraz lub œmieræ. Zdarzenie takie musi mieæ miejsce w czasie
zajêæ dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuñczych realizowanych przez
jednostki organizacyjne systemu oœwiaty, albo podczas odbywania praktyki prze-
widzianej organizacj¹ nauki.
Powy¿sz¹ definicjê wypadku sformu³owano w oparciu o przepisy ustawy
z 30.10.2002 r. o zaopatrzeniu z tytu³u wypadków lub chorób zawodowych po-
wsta³ych w szczególnych okolicznoœciach (Dz.U. Nr 199, poz. 1674, ze zm.). Dziêki
takiemu ujêciu ³atwiej ustaliæ, czy dane nieszczêœliwe zdarzenie dotycz¹ce ucznia,
nosi cechy wypadku ucznia bêd¹cego pod opiek¹ szko³y, czy te¿ nie.
Definicje
Aby uznaæ konkretne zdarzenie za wypadek ucznia , musi ono:
byæ nag³e,
byæ spowodowane przyczyn¹ zewnêtrzn¹,
powodowaæ uraz lub œmieræ oraz
wydarzyæ siê w czasie przebywania ucznia pod opiek¹ szko³y.
Warunki
uznania
wypadku
Je¿eli te cechy wyst¹pi¹ ³¹cznie , to wypadek spe³nia kryteria okreœlone w definicji,
a gdy brakuje którejkolwiek z nich, to wypadku nie mo¿na uznaæ za wypadek pod-
czas pozostawania ucznia pod opiek¹ szko³y.
Zdarzenie spe³nia kryterium nag³oœci , jeœli nie trwa d³u¿ej ni¿ czas przebywania
ucznia pod opiek¹ szko³y w ci¹gu jednego dnia. Wbrew potocznemu mniemaniu
nie musi wyst¹piæ „w mgnieniu oka”, ale nie mo¿e trwaæ d³u¿ej ni¿ czas, jaki
uczeñ spêdza w szkole w trakcie jednego dnia .
Nagłość
maj 2007
1
Rozdzia³ 4/11.
4. Wypadki
maj 2007
162343481.003.png
OPINIE
4. Wypadki
Rozdział 4/11.
PRZYKŁAD
W danym dniu, podczas pobytu w szkole, uczeñ uczestniczy³ w zajêciach na otwartej przestrzeni i do-
zna³ udaru s³onecznego. Dzia³anie promieni s³oñca na odkryt¹ g³owê trwa³o 3 godziny. Kryterium
nag³oœci zdarzenia bêdzie jednak spe³nione, poniewa¿ do zdarzenia dosz³o w czasie przebywania
ucznia w szkole (uczeñ pozostawa³ pod opiek¹ szko³y w czasie nara¿ania na promienie s³oneczne).
Przyczyna
zewnętrzna
Przyczyna zewnêtrzna wystêpuje wtedy, gdy wypadek wydarzy³ siê w wyni-
ku dzia³ania czynników maj¹cych swoje Ÿród³o poza organizmem ucznia .
PRZYKŁAD
Czynniki zewnêtrzne mog¹ce powodowaæ wypadek to, m.in.:
wzmiankowane ju¿ dzia³anie promieni s³onecznych,
kontakt z ruchomymi elementami urz¹dzeñ (huœtawka na placu zabaw, drzwi od klasy, itp.),
pora¿enie pr¹dem elektrycznym,
kontakt z substancj¹ chemiczn¹ (np. podczas zajêæ w pracowni chemicznej, lub ze œrodkami
czyszcz¹cymi Ÿle zabezpieczonymi w magazynku, itp.),
spo¿ycie zepsutej ¿ywnoœci (sklepik szkolny, sto³ówka, czy ¿ywnoœæ przyniesiona z domu),
nadmierny wysi³ek fizyczny (zajêcia z wf-u, prace porz¹dkowe),
potkniêcie i upadek (np. na schodach, czy w trakcie zabaw na korytarzu).
Przyczyn¹ zewnêtrzn¹ nie bêdzie omdlenie.
Uraz
Uraz to uszkodzenie tkanek cia³a lub narz¹dów cz³owieka wskutek dzia³ania czyn-
nika zewnêtrznego. Uraz lub œmieræ stwierdza (potwierdza) lekarz.
Wypadki uczniów, w zale¿noœci od powodowanych skutków, dzielimy na:
œmiertelne,
ciê¿kie,
powoduj¹ce czasow¹ niezdolnoœæ do nauki w szkole (tzw. wypadki „lekkie”).
Ka¿dy z ww. wypadków mo¿e byæ indywidualny lub zbiorowy .
Kryteria podzia³u s¹ takie same, jak wypadków przy pracy.
Uczeń pod
opieką szkoły
Czas przebywania ucznia pod opiek¹ szko³y, to czas pobytu ucznia w szkole zgod-
nie z obowi¹zuj¹cym go planem zajêæ, a tak¿e czas uczestnictwa w zajêciach po-
zaszkolnych organizowanych przez szko³ê, w tym w ró¿nego rodzaju formach: kra-
joznawstwa i turystyki, sportu, kolonii oraz obozów.
PRZYKŁAD
Je¿eli uczeñ samowolnie opuœci³ szko³ê (poszed³ na wagary) lub ukry³ siê na terenie szko³y zamiast
pójœæ na zaplanowane dla niego zajêcia lekcyjne, to uwalnia siê sam spod opieki szko³y (w czasie jego
nieobecnoœci na zajêciach jest wy³¹czony spod opieki szko³y).
Dla zdarzenia, które nosi cechy wypadku ucznia pozostaj¹cego pod opiek¹ szko³y,
nale¿y wszcz¹æ postêpowanie powypadkowe i sporz¹dziæ stosown¹ dokumenta-
cjê . Obowi¹zek ten wynika z rozporz¹dzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeñstwa i higieny w publicznych i niepublicznych
szko³ach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69).
2
maj 2007
162343481.004.png
4/11. Wypadek ucznia będącego pod opieką szkoły
OPINIE
Rozdział 4/11.
Efektem postêpowania powypadkowego powinno byæ:
sporz¹dzenie dokumentacji powypadkowej, w tym protoko³u powypadko-
wego;
przygotowanie dyrektorowi szko³y rzetelnych materia³ów do:
omówienia z pracownikami oraz uczniami okolicznoœci i przyczyn zaist-
nia³ego wypadku,
wyci¹gniêcia wniosków i zastosowania œrodków profilaktycznych zmie-
rzaj¹cych do unikania w przysz³oœci podobnych zdarzeñ.
1.2. Obowi¹zki pracowników i dyrektora szko³y
Powinnoœci¹ pracownika (tak¿e dyrektora, gdy znajdzie siê w podobnych okolicz-
noœciach) jest zapewnienie poszkodowanemu uczniowi opieki poprzez:
wezwanie (w razie potrzeby) pomocy medycznej dla ratowania ¿ycia lub zdro-
wia osoby lub osób poszkodowanych,
udzielenie poszkodowanemu, w miarê mo¿liwoœci pomocy przedlekarskiej.
Obowiązki
pracownika
Pracownik powinien ponadto niezw³ocznie zawiadomiæ dyrektora szko³y o zaist-
nia³ym wypadku i to nie tylko wtedy, gdy by³ naocznym œwiadkiem zdarzenia, ale
tak¿e jeœli tylko dowiedzia³ siê o wypadku, np. od innych uczniów.
Po uzyskaniu informacji o wypadku, dyrektor szko³y (lub upowa¿niony przez nie-
go pracownik szko³y) zobowi¹zany jest do:
podjêcia niezbêdnych dzia³añ eliminuj¹cych lub ograniczaj¹cych zagro¿enie ,
bêd¹ce przyczyn¹ wypadku;
zabezpieczenia miejsca wypadku, w tym do:
niedopuszczenia do miejsca wypadku osób niepowo³anych,
nieuruchamiania bez koniecznoœci urz¹dzeñ, które w zwi¹zku z wypadkiem
zosta³y zatrzymane,
niedokonywania zmian w po³o¿eniu urz¹dzeñ i przedmiotów, które spo-
wodowa³y wypadek lub pozwalaj¹ odtworzyæ jego okolicznoœci;
zawiadomienia o wypadku:
Obowiązki
dyrektora
rodziców lub opiekunów poszkodowanego ucznia,
pracownika s³u¿by bhp,
spo³ecznego inspektora pracy,
organu prowadz¹cego szko³ê (np. urzêdu gminy),
rady rodziców,
prokuratora i kuratora oœwiaty, je¿eli wypadek by³ œmiertelny, ciê¿ki lub
zbiorowy,
w³aœciwego pañstwowego inspektora sanitarnego, je¿eli dosz³o do wypad-
ku w wyniku zatrucia.
Przypomnijmy, ¿e:
dyrektor szko³y:
sprawuje opiekê nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwo-
ju psychofizycznego poprzez aktywne dzia³ania prozdrowotne,
zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu uczniów w szkole i na
zajêciach pozaszkolnych organizowanych przez szko³ê;
maj 2007
3
162343481.005.png
OPINIE
4. Wypadki
Rozdział 4/11.
organ prowadz¹cy szko³ê sprawuje nadzór nad jej dzia³alnoœci¹, m.in. nad
przestrzeganiem obowi¹zuj¹cych przepisów dotycz¹cych:
bezpieczeñstwa i higieny pracy pracowników oraz
bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole i na
organizowanych przez ni¹ zajêciach pozaszkolnych;
nadzór pedagogiczny kuratora oœwiaty polega m.in. na zapewnieniu uczniom
bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
1.3. Powo³anie zespo³u powypadkowego
W celu ustalenia okolicznoœci i przyczyn wypadku i sporz¹dzenia dokumentacji
powypadkowej dyrektor szko³y powo³uje zespó³ powypadkowy, z³o¿ony z pra-
cownika s³u¿by bhp i spo³ecznego inspektora pracy.
Skład zespołu
Szko³y to zwykle niewielkie zak³ady pracy, w których z regu³y nie zatrudnia siê na
etacie pracownika s³u¿by bhp. Rzadkie s¹ te¿ przypadki wybierania w szkole
spo³ecznego inspektora pracy. Zatem w sytuacjach, w których dyrektor nie jest
w stanie powo³aæ do zespo³u powypadkowego pracownika s³u¿by bhp lub
spo³ecznego inspektora pracy, mo¿e powo³aæ zamiast jednego z nich innego pra-
cownika szko³y . Pracownik ten powinien byæ przeszkolony w dziedzinie bhp w za-
kresie postêpowania w razie wypadków, w tym powinien umieæ ustaliæ okoliczno-
œci i przyczyny wypadku oraz go zaklasyfikowaæ (stwierdziæ, czy wypadek jest czy
nie jest wypadkiem ucznia bêd¹cego pod opiek¹ szko³y).
Szkolenie wstêpne (instrukta¿ ogólny i stanowiskowy) nie daje wystarczaj¹cej
wiedzy w tym zakresie, dlatego konieczne jest ukoñczenie co najmniej szkolenia
okresowego, w programie którego znajduje siê ustalanie okolicznoœci i przyczyn
wypadków w szko³ach i analiza przyczyn tych wypadków.
Je¿eli w zespole nie mog¹ byæ ani pracownik s³u¿by bhp, ani spo³eczny inspektor
pracy , w jego sk³ad wchodzi:
dyrektor oraz
przeszkolony pracownik szko³y.
Dyrektor szko³y bêdzie móg³ w³aœciwie prowadziæ postêpowanie powypadkowe,
jeœli ukoñczy szkolenie okresowe dla pracodawców i innych osób kieruj¹cych pra-
cownikami.
Obserwatorzy
i konsultanci
W pracach zespo³u, na prawach obserwatorów czy konsultantów mog¹ uczestni-
czyæ przedstawiciele:
organu prowadz¹cego szko³ê (np. pracownik s³u¿by bhp zatrudniony przez
ten organ),
kuratora oœwiaty lub
rady rodziców.
Nie s¹ to jednak cz³onkowie zespo³u powypadkowego.
Przewodniczący
zespołu
Przewodnicz¹cym zespo³u powypadkowego jest pracownik s³u¿by bhp, a je¿eli
nie ma go w zespole – spo³eczny inspektor pracy. Je¿eli w sk³adzie zespo³u brak jest
pracownika s³u¿by bhp i spo³ecznego inspektora pracy – dyrektor wyznacza prze-
wodnicz¹cego spoœród pracowników szko³y.
Dyrektor szko³y nie mo¿e byæ przewodnicz¹cym zespo³u powypadkowego.
4
maj 2007
162343481.006.png 162343481.001.png
4/11. Wypadek ucznia będącego pod opieką szkoły
OPINIE
Rozdział 4/11.
1.4. Ustalanie okolicznoœci i przyczyn wypadku
Rozporz¹dzeniem MENiS z 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeñstwa i higieny w pu-
blicznych i niepublicznych szko³ach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69) nie
okreœlono trybu postêpowania w celu ustalenia okolicznoœci i przyczyn wypadku
ucznia, czy innej osoby pozostaj¹cej pod opiek¹ szko³y lub placówki. W rozporz¹dze-
niu s¹ tylko odes³ania do przepisów dotycz¹cych ustalania okolicznoœci i przyczyn
wypadków przy pracy. Zatem, aby rzetelnie:
przeprowadziæ postêpowanie powypadkowe,
sporz¹dziæ dokumentacjê, w tym protokó³ powypadkowy
nale¿y stosowaæ siê do przepisów rozporz¹dzenia RM z 28.7.1998 r. w sprawie
ustalania okolicznoœci i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich doku-
mentowania, a tak¿e zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków
przy pracy (Dz.U. Nr 115, poz. 744, ze zm.).
Tryb
postępowania
Ustalanie okolicznoœci i przyczyn wypadku ucznia jest obligatoryjne , tzn. prze-
prowadza siê je z urzêdu, a nie na wniosek. Podstaw¹ wszczêcia postêpowania
jest powziêcie wiadomoœci o wypadku. Dyrektor szko³y powinien wiêc zarz¹dziæ
przeprowadzenie postêpowania powypadkowego, jak tylko dotrze do niego wia-
domoœæ, ¿e zdarzenie takie mia³o miejsce. Nie mo¿e czekaæ, a¿ ktoœ (np.: nau-
czyciel, poszkodowany uczeñ lub jego rodzic/opiekun) wyst¹pi z odpowiednim
wnioskiem. Dyrektor szko³y nie mo¿e te¿ samodzielnie stwierdziæ, ¿e zdarzenie
nie jest wypadkiem ucznia bêd¹cego pod opieka szko³y i z tego powodu zaniechaæ
przeprowadzenia postêpowania powypadkowego.
Ustalaj¹c okolicznoœci i przyczyny wypadku, zespó³ powypadkowy nie doszuku-
je siê winy – nie wskazuje na osobê winn¹ powstania wypadku. Ustala tylko fakty
potrzebne do sporz¹dzenia protoko³u powypadkowego.
Procedura postêpowania powypadkowego w szkole w zasadzie nie ró¿ni siê od po-
stêpowania w przypadku wypadków przy pracy. Zespó³ powypadkowy powinien
niezw³ocznie, przyst¹piæ do ustalenia okolicznoœci i przyczyn wypadku. W tym
celu powinien:
dokonaæ oglêdzin miejsca wypadku,
zebraæ dowody rzeczowe,
wys³uchaæ wyjaœnieñ poszkodowanego ucznia (jeœli stan jego zdrowia na to po-
zwala),
zebraæ informacje od œwiadków wypadku,
zasiêgn¹æ opinii lekarza oraz opinii innych specjalistów, w zakresie niezbêd-
nym do oceny rodzaju i skutków wypadku.
Ogl¹daj¹c miejsce wypadku nale¿y zwróciæ szczególn¹ uwagê na:
stan techniczny – urz¹dzeñ (instalacji), zabezpieczeñ i ochron oraz
ogólne warunki nauczania w szkole.
Oględziny
Wszelkie spostrze¿enia mog¹ce pomóc w ustaleniu okolicznoœci i przyczyn wy-
padku zespó³ powypadkowy powinien utrwaliæ w postaci szkiców, fotografii b¹dŸ
opisów.
Zespó³ powypadkowy jest obowi¹zany wykorzystaæ równie¿ materia³y zebrane
przez organy prowadz¹ce œledztwo lub dochodzenie, je¿eli zostan¹ mu one udo-
stêpnione.
Dokumen-
towanie
maj 2007
5
162343481.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin