NOWA FALA
Nowa Fala (Nouvelle vague):
· 1959-1964
· Koniec lat 50. był przełomowym okresem w historii sztuki filmowej. Wydawało się wówczas, ze pewien typ kina - nazwijmy go klasycznym - oparty na atrakcyjnej, dobrze opowiedzianej tabule, przezroczystości narracji i systemie gwiazd doszedł swego kresu. W różnych częściach świata młodzi filmowcy zaczęli się nagle buntować przeciw ograniczeniom „starego kina'. Bunt ten miał różne przyczyny
1) Przyczyny techniczne: nowa, lekka kamera umożliwiała reporterska ruchliwość i stuprocentowa rejestrację dźwięku, czułe taśmy me zmuszały już do sztucznego oświetlania planu
2) Przyczyny psychospołeczne: estetyczny gorset kina klasycznego nie pasował do aktualnego tempa życia i rozluźnienia tradycyjnych norm etycznych
· Ten ogólnoświatowy proces znalazł akurat we Francji swoją nazwę i najdobitniejszy, najbardziej adekwatny wyraz.
· Geneza samego terminu łączyła się z polityką. W grudniu 1957 roku tygodnik „LExpress" (przygotowujący społeczne nastroje przed powstaniem V Republiki i powrotem, do władzy generała de Gaulle'a) opublikował tekst ankiety, adresowanej do ośmiu milionów młodych Francuzów między 18 a 30 rokiem życia. Celem ankiety było sportretowanie świadomości tego pokolenia. Wyniki ankiety, z komentarzem do niej, przedstawione zostały w następnym roku w książce Francoise Giroud „La Nouvelle Vague. Portraits de jeunesse" (Nowa fala. Portrety młodzieży). Termin przyjął się i stosowany był powszechnie w toku długotrwałej dyskusji wokół nowej generacji.
· W tym samym czasie, w ciągu sezonu 1958/59, weszło po kolei na ekrany kilka filmów, których problematyka świetnie korespondowała z toczącą się dyskusją. Były to utwory początkujących reżyserów. W listopadzie 1958 roku odbyła się premiera Kochanków Louisa Malle'a, w lutym 1959 wszedł na ekrany Piękny Sergiusz, debiut znanego już krytyka Claude'a Chabrola, a w marcu kolejny film tego autora - Kuzyni, w maju, zaraz po triumfie na festiwalu w Cannes (Nagroda Specjalna Jury), pojawiło się w kinach Czterysta batów Francois Truffauta. Wówczas już zmiana znaczeniowa terminu okazała się nieodwracalna: Nowa Fala oznaczała odtąd nowy nurt w sztuce filmowej.
· Pierwszy użył terminu w odniesieniu do kina krytyk Pierre Billard, który określił mianem Nowej Fali pełnometrażowe debiuty filmowców wywodzących się z redakcji miesięcznika „Cahiers du Cinema
· Douchet wyróżnia dwa nowofalowe pokolenia:
1) Pokolenie, które klęska w 1940 roku zastała w młodości, ludzie urodzeni między rokiem 1918 a 1925 ® Andre Bazin, Jacąues Doniol-Valcroze, Pierre Kast (1920), Maurice Scherer (czyli przyszły Eric Rohmer), Chris Marker, Alain Resnais, Alexandre Astruc.
- Zetknęli się oni z intensywnym życiem politycznym jeszcze przed 1939 rokiem
- Wcześnie musieli sobie wpoić konieczność rzeczywistego zaangażowania, co manifestowała najpierw w czasie okupacji, potem w okresie wyzwolenia.
- Życie intelektualne tego pokolenia zdominowane było przez literaturę, toteż i wymienieni autorzy rozpoczęli je od literackiej praktyki.
- Kinem zajęli się późno, klasykę filmową - niemal nie wyświetlaną przed wojną - znali słabo.
- Ukochanym kinem ich młodości był amerykański film lat trzydziestych
- Nigdy nie stracili szacunku dla wybitnych filmowców swego kraju sprzed wybuchu wojny, czyli w pierwszym rzędzie - dla twórców realizmu poetyckiego.
- Wyobrażeniem wielkiego reżysera pozostawał dla nich Marcel Carne®Brzask był ulubionym przedmiotem wszelkich poczynań edukacyjnych Bazina.
2) Pokolenie, które przeżyło okupację w dzieciństwie® Jacąues Rivette, Agnes Varda , Claude Chabrol, Jean-Luc Godard , Jacques Deray, Louis Malle, Francois Truffaut
- Byli maniakami lektury, ale literatura współczesna albo była im niedostępna, albo niewiele miała im do powiedzenia.
- Kino francuskie tworzone w czasie wojny, otwierało im oczy na świat.
- Kinofila® krążenie wokół kin, wpatrywanie się w fotosy wystawione w hallu, snucie wyobrażeń wokół plakatów, tworzenie klimatu strachu, zakazu, zagrożenia, wywoływanie w sobie poczucia winy podsycanego przez pożądanie, oddawanie się - w tajemnicy nocnej projekcji - samotnej przyjemności, która wzmagała poczucie wspólnictwa z filmem.
- Niebawem właśnie oni (wyjątkiem był Eric Rohmer) utworzyli grupę janczarów, młodych wściekłych krytyków z redakcji „Cahiers du Cinema".
· Trzy główne ośrodki stanowiły odpowiednik trzech faz kształcenia przyszłych filmowców:
1) Kluby filmowe, z ich systemem prelekcja - film – dyskusja:
- Pierwszy klub filmowy założył w listopadzie 1921 roku Louis Delluc, aby rozpropagować „siódmą sztukę" i wymknąć się ograniczeniom finansowym i przymusom cenzuralnym.
- Prawdziwą erupcję klubów przyniosło wyzwolenie
- Rozprzestrzeniwszy się na cały kraj, ruch klubowy wyłonił wkrótce swoje najsilniejsze ośrodki: w Lyonie i w Paryżu.
- Poważniejszą rolę w utworzeniu się grupy przyszłych nowofalowców odegrały dwa kluby:
a) Objectif 49:
v Założony w grudniu 1948 roku przez Andre Bazina
v Radzie przewodniczył Jean Cocteau
v Celem klubu było skonsolidowanie środowisk filmowców i krytyków, a jego specjalnością - wyświetlanie premier, najatrakcyjniejszych nowości ze świata z udziałem zaproszonych twórców.
v Oprócz stołecznej śmietanki, zaproszono tam także wyróżniającą się klubową młodzież, której przedstawiciele nocowali w centrum miasta, w wieloosobowych salach liceum. To tam, w czasie długich nocnych dyskusji, poznali się i zbliżyli Jacąues Rivette, Claude Chabrol, Jean-Luc Godard, Jean Douchet i Truffaut, który choć młodszy od nich i mniej obyty, jako „sekretarz Bazina" wszędzie miał zapewniony wstęp i kredyt zaufania
v Ci młodzi ludzie, na ogól po raz pierwszy uczestniczący w tego rodzaju imprezie, nie zaakceptowali jej sztuczności. W toku prowadzonych między sobą rozmów jednoczyli się w buncie przeciw snobistycznej elicie i marzyli o jakimś wspólnym, pokoleniowym przedsięwzięciu.
b) Klub Dzielnicy Łacińskiej:
v Założony przez ucznia Maurice Scherera (profesora francuskiego w paryskich liceach) .Wkrótce uczeń zachęcił swego profesora do wygłaszania prelekcji.
v Specjalnością klubu stało się wyświetlanie nikomu nieznanych amerykańskich filmów „klasy B" z lat trzydziestych.
2) Projekcje w Filmotece, uczące języka kina:
- Założona przez Henri Langlois’a
- Pionierskie pokazy odbywały się w salce przy avenue de Messine
- Gromadziło się tam niepowtarzalne towarzystwo, łącząc po raz pierwszy obydwa nowofalowe pokolenia. Stałymi gośćmi stali się - obok Bazina, Astruca i Doniola - także Rohmer, Godard, Rivette, Truffaut i Chabrol
- Podstawową atrakcją wieczorów był program. Składał się on początkowo z dwóch, później z trzech seansów. Większość widzów starała się uczestniczyć we wszystkich trzech, ponieważ stanowiły one całość.
- Langlois lubił łączyć na afiszu filmy możliwie odległe, i to pod każdym względem: tonacji (dramat obok komedii), gatunku (melodramat poprzedzany przez western), czasu akcji (film kostiumowy razem ze współczesnym), daty powstania (film niemy przy dźwiękowym), kraju produkcji (rosyjski obok amerykańskiego). Wybierał je w ten sposób, ponieważ ust...
klaus_kinski