pakietzokl.pdf
(
1276 KB
)
Pobierz
WSTĘP
SPIS TREŚCI
Pakiet edukacyjny, który proponujemy państwu do wykorzystania, jest częścią kampanii pod nazwą
V Ogólnopolski Dzień Recyklingu „Segregujesz – zyskujesz”. Ta nowa propozycja Fundacji Ekologicznej
ARKA jest odpowiedzią na wciąż narastające problemy związane z nowoczesną gospodarką odpadami
w naszym kraju. Edukacja w tej dziedzinie jest podstawą do wdrożenia nowoczesnych systemów gospo-
darowania odpadami w gminach. Dlatego nasza kampania, skierowana do szkół i samorządów, obej-
muje lekcje tematyczne, wystawy, konkursy, happeningi, pochody i festyny organizowane w szkołach.
W przeprowadzeniu kampanii pomocą ma służyć niniejszy pakiet edukacyjny przeznaczony dla klas
IV-VI szkoły podstawowej. Zawiera on podstawowe informacje dla nauczycieli, przykładowe scenariu-
sze zajęć oraz karty pracy ucznia. Zamieszczamy także do państwa dyspozycji słowniczek ważniejszych
pojęć, fakty o śmieciach oraz literaturę i ciekawe strony internetowe do wykorzystania w trakcie prowa-
dzenia zajęć lekcyjnych i szkolnych kampanii. Na końcu zachęcamy do wzięcia udziału w akcjach i kam-
paniach Fundacji Ekologicznej ARKA.
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Spis treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
1. Przepisy „odpadowe” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
2. Zapobiegaj powstawaniu odpadów – zacznij od zakupów . . . . . . . . . . . . . .10
3. Segregacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
4. Recykling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
5. System gospodarki odpadami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Przykładowe scenariusze zajęć lekcyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Wojciech Owczarz
prezes zarządu Fundacji Ekologicznej ARKA
Nasze programy edykacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
4
Segregujesz - zyskujesz!
5
Fundacja Ekologiczna ARKA
1. PRZEPISY
„ODPADOWE”
Ogólne cele, sposób realizacji oraz przybliżone terminy racjonalnej gospodarki odpadami określone są w
Polityce Ekologicznej Państwa. Nakłada ona obowiązek sporządzania na szczeblu krajowym, wojewódzkim,
powiatowym i gminnym, planów gospodarki odpadami.
Z
agospodarowanie odpadów wytwarzanych przez człowieka staje się coraz większym problemem w
skali świata i kraju. Rosnąca liczba ludności oraz rozwój cywilizacyjny pociąga za sobą coraz większą produk-
cję dóbr konsumpcyjnych, a tym samym wzrost ilości powstających odpadów.
Zrównoważona gospodarka odpadami kieruje się trzema podstawowymi zasadami (tzw. zasada „3R” – z
ang.: reduce, reuse, recycle):
1. Zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ich ilości oraz negatywnego oddziaływania od-
padów na środowisko przy wytwarzaniu i użytkowaniu produktów i po zakończeniu ich użytkowania
(reduce).
2. Zapewnienie zgodnego z zasadami ochrony środowiska odzysku (reuse).
3. Zapewnienie zgodnego z zasadami ochrony środowiska unieszkodliwiania odpadów (recycle).
Podstawowym aktem prawnym Unii Europejskiej określającym zasady postępowania z odpadami jest
Dyrektywa Rady 75/442/EWG z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów, zmieniona dyrektywami Rady:
91/156/EWG i 91/692/EWG, decyzją Komisji 96/350/WE oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i
Rady (WE) nr 1882/2003 (Dz. Urz. WE/194 25.07.1975, str. 39, z póżn. zm.).
W Polsce głównym aktem prawnym regulującym problem gospodarki odpadami jest ustawa z dnia 27
kwietnia 2001 r. o odpadach. Ustawa określa zasady postępowania z odpadami w sposób zapewniający
ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Specyiczne zagadnienia gospodarki odpadami regulują ustawy:
•
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
•
Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
•
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach
•
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
•
Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest
•
Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych
•
Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi
odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej
•
Ustawa z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów
•
Ustawa z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
•
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne i górnicze
•
Ustawa z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych
•
Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe
Plan taki zawiera:
•
aktualny stan gospodarki odpadami
•
prognozowane zmiany w zakresie gospodarki odpadami
•
działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarowania odpadami
•
instrumenty inansowe służące realizacji zamierzonych celów
•
system monitoringu i oceny realizacji zamierzonych celów
Plan powinien być poddawany aktualizacji nie rzadziej niż co 4 lata.
Wszystkie odpady uznane są za uciążliwe dla środowiska naturalnego, prowadząc do zanieczyszczenia
wód powierzchniowych, gruntowych, gleby, skażenia powietrza oraz obniżania walorów estetycznych i kra-
jobrazowych. Stopień uciążliwości odpadów zależny jest od ich szkodliwości dla środowiska naturalnego i
zdrowia ludzkiego. Dlatego w kolejnych artykułach spróbujemy opisać w sposób prosty i przystępny jak wy-
gląda droga odpadu od momentu zakupu do składowania z uwzględnieniem procesów segregacji i odzysku
w zgodzie z obowiązującymi przepisami.
Słowniczek podstawowych pojęć
Odpady
Odpady to substancje lub przedmioty, których posiadacz pozbywa się lub ma obowiązek się pozbyć.
Odpady najczęściej dzielimy w zależności od źródeł powstawania. Są to m.in. odpady komunalne, odpady
opakowaniowe, wiele rodzajów odpadów poprodukcyjnych (przemysłowych), odpady medyczne i weteryna-
ryjne, odpady z rolnictwa, sadownictwa, leśnictwa i inne. Natomiast ze względu na stopień uciążliwości bądź
poziom zagrożeń dla życia lub zdrowia ludzi oraz środowiska wyszczególnia się również odpady niebezpiecz-
ne.
Odpady przemysłowe
Odpady przemysłowe to uboczne produkty działalności gospodarczej i procesów produkcyjnych (np. gór-
nictwo węgla kamiennego, górnictwo i hutnictwo rud żelaza i metali kolorowych, przemysł energetyczny).
Zalicza się do nich m.in.: oleje, żużel i popiół, odpady mineralne i odpady metaliczne.
6
Segregujesz - zyskujesz!
7
Fundacja Ekologiczna ARKA
Odpady komunalne
Odpady komunalne to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także w małych irmach
(np. handlowych, usług komunalnych), biurach i instytucjach (np. szkoły, urzędy), które ze względu na swój
charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych, ale nie zawierają
odpadów niebezpiecznych.
Osiągnięcia:
Wskazanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka w środowisko.
Przykładowy temat lekcji do realizacji:
Co to za odpad? Czy rosnąca ilość i różnorodność odpadów ma
wpływ na środowisko?
Odpady niebezpieczne
Odpady niebezpieczne to takie, które ze względu na swoje pochodzenie, skład chemiczny, biologiczny i
inne właściwości (np. drażniące, żrące, wybuchowe, rakotwórcze) stanowią zagrożenie dla życia lub zdrowia
ludzi albo środowiska naturalnego.
Odpady opakowaniowe
Odpady opakowaniowe to zużyte, wcześniej wprowadzone do obrotu, wyroby wykonane z jakichkolwiek
materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji wszelkich
produktów, od surowców do towarów przetworzonych, a także części opakowań i elementy pomocnicze.
Materiał można wykorzystać zgodnie z podstawą programową dla II etapu nauczania – szkoła podstawo-
wa – do realizacji jednostek lekcyjnych z zakresu
Przyroda
.
Cele edukacyjne:
Wyrobienie poczucia odpowiedzialności za środowisko.
Zadania szkoły:
Kształtowanie postawy szacunku do zwierząt i przyrody oraz odpowiedzialności
za ich stan.
Treści nauczania
: Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze.
Osiągnięcia:
Dostrzeganie wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze lub edukacja
ekologiczna.
Cele edukacyjne:
Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym nas środowisku oraz ich warto-
ściowanie.
Zadania szkoły:
Ukazanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka.
Treści nauczania:
Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy i pracy na stan
środowiska naturalnego.
8
Segregujesz - zyskujesz!
9
Fundacja Ekologiczna ARKA
Plik z chomika:
kiciusia13
Inne pliki z tego folderu:
broszura_dobre_rady.pdf
(8259 KB)
pakietzokl.pdf
(1276 KB)
segregacja.JPG
(120 KB)
ekologia(1).JPG
(85 KB)
segregacja śmieci.JPG
(99 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!! NOWE KOLOROWANKI O TACIE
!!! NOWE KOLOROWANKI O MAMIE
★-=zamek=-★
2 rączki
bajkowe kolorowanki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin