pakietzokl.pdf

(1276 KB) Pobierz
812496515.045.png
812496515.056.png 812496515.067.png
WSTĘP
SPIS TREŚCI
Pakiet edukacyjny, który proponujemy państwu do wykorzystania, jest częścią kampanii pod nazwą
V Ogólnopolski Dzień Recyklingu „Segregujesz – zyskujesz”. Ta nowa propozycja Fundacji Ekologicznej
ARKA jest odpowiedzią na wciąż narastające problemy związane z nowoczesną gospodarką odpadami
w naszym kraju. Edukacja w tej dziedzinie jest podstawą do wdrożenia nowoczesnych systemów gospo-
darowania odpadami w gminach. Dlatego nasza kampania, skierowana do szkół i samorządów, obej-
muje lekcje tematyczne, wystawy, konkursy, happeningi, pochody i festyny organizowane w szkołach.
W przeprowadzeniu kampanii pomocą ma służyć niniejszy pakiet edukacyjny przeznaczony dla klas
IV-VI szkoły podstawowej. Zawiera on podstawowe informacje dla nauczycieli, przykładowe scenariu-
sze zajęć oraz karty pracy ucznia. Zamieszczamy także do państwa dyspozycji słowniczek ważniejszych
pojęć, fakty o śmieciach oraz literaturę i ciekawe strony internetowe do wykorzystania w trakcie prowa-
dzenia zajęć lekcyjnych i szkolnych kampanii. Na końcu zachęcamy do wzięcia udziału w akcjach i kam-
paniach Fundacji Ekologicznej ARKA.
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Spis treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
1. Przepisy „odpadowe” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
2. Zapobiegaj powstawaniu odpadów – zacznij od zakupów . . . . . . . . . . . . . .10
3. Segregacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
4. Recykling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
5. System gospodarki odpadami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Przykładowe scenariusze zajęć lekcyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Wojciech Owczarz
prezes zarządu Fundacji Ekologicznej ARKA
Nasze programy edykacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
4 Segregujesz - zyskujesz!
5
Fundacja Ekologiczna ARKA
812496515.075.png
 
812496515.001.png 812496515.002.png 812496515.003.png
 
1. PRZEPISY
„ODPADOWE”
Ogólne cele, sposób realizacji oraz przybliżone terminy racjonalnej gospodarki odpadami określone są w
Polityce Ekologicznej Państwa. Nakłada ona obowiązek sporządzania na szczeblu krajowym, wojewódzkim,
powiatowym i gminnym, planów gospodarki odpadami.
Z agospodarowanie odpadów wytwarzanych przez człowieka staje się coraz większym problemem w
skali świata i kraju. Rosnąca liczba ludności oraz rozwój cywilizacyjny pociąga za sobą coraz większą produk-
cję dóbr konsumpcyjnych, a tym samym wzrost ilości powstających odpadów.
Zrównoważona gospodarka odpadami kieruje się trzema podstawowymi zasadami (tzw. zasada „3R” – z
ang.: reduce, reuse, recycle):
1. Zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ich ilości oraz negatywnego oddziaływania od-
padów na środowisko przy wytwarzaniu i użytkowaniu produktów i po zakończeniu ich użytkowania
(reduce).
2. Zapewnienie zgodnego z zasadami ochrony środowiska odzysku (reuse).
3. Zapewnienie zgodnego z zasadami ochrony środowiska unieszkodliwiania odpadów (recycle).
Podstawowym aktem prawnym Unii Europejskiej określającym zasady postępowania z odpadami jest
Dyrektywa Rady 75/442/EWG z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów, zmieniona dyrektywami Rady:
91/156/EWG i 91/692/EWG, decyzją Komisji 96/350/WE oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i
Rady (WE) nr 1882/2003 (Dz. Urz. WE/194 25.07.1975, str. 39, z póżn. zm.).
W Polsce głównym aktem prawnym regulującym problem gospodarki odpadami jest ustawa z dnia 27
kwietnia 2001 r. o odpadach. Ustawa określa zasady postępowania z odpadami w sposób zapewniający
ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Specyiczne zagadnienia gospodarki odpadami regulują ustawy:
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest
Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych
Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi
odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej
Ustawa z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów
Ustawa z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne i górnicze
Ustawa z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych
Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe
Plan taki zawiera:
aktualny stan gospodarki odpadami
prognozowane zmiany w zakresie gospodarki odpadami
działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarowania odpadami
instrumenty inansowe służące realizacji zamierzonych celów
system monitoringu i oceny realizacji zamierzonych celów
Plan powinien być poddawany aktualizacji nie rzadziej niż co 4 lata.
Wszystkie odpady uznane są za uciążliwe dla środowiska naturalnego, prowadząc do zanieczyszczenia
wód powierzchniowych, gruntowych, gleby, skażenia powietrza oraz obniżania walorów estetycznych i kra-
jobrazowych. Stopień uciążliwości odpadów zależny jest od ich szkodliwości dla środowiska naturalnego i
zdrowia ludzkiego. Dlatego w kolejnych artykułach spróbujemy opisać w sposób prosty i przystępny jak wy-
gląda droga odpadu od momentu zakupu do składowania z uwzględnieniem procesów segregacji i odzysku
w zgodzie z obowiązującymi przepisami.
Słowniczek podstawowych pojęć
Odpady
Odpady to substancje lub przedmioty, których posiadacz pozbywa się lub ma obowiązek się pozbyć.
Odpady najczęściej dzielimy w zależności od źródeł powstawania. Są to m.in. odpady komunalne, odpady
opakowaniowe, wiele rodzajów odpadów poprodukcyjnych (przemysłowych), odpady medyczne i weteryna-
ryjne, odpady z rolnictwa, sadownictwa, leśnictwa i inne. Natomiast ze względu na stopień uciążliwości bądź
poziom zagrożeń dla życia lub zdrowia ludzi oraz środowiska wyszczególnia się również odpady niebezpiecz-
ne.
Odpady przemysłowe
Odpady przemysłowe to uboczne produkty działalności gospodarczej i procesów produkcyjnych (np. gór-
nictwo węgla kamiennego, górnictwo i hutnictwo rud żelaza i metali kolorowych, przemysł energetyczny).
Zalicza się do nich m.in.: oleje, żużel i popiół, odpady mineralne i odpady metaliczne.
6 Segregujesz - zyskujesz!
7
Fundacja Ekologiczna ARKA
812496515.004.png
 
812496515.005.png 812496515.006.png 812496515.007.png
 
Odpady komunalne
Odpady komunalne to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także w małych irmach
(np. handlowych, usług komunalnych), biurach i instytucjach (np. szkoły, urzędy), które ze względu na swój
charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych, ale nie zawierają
odpadów niebezpiecznych.
Osiągnięcia: Wskazanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka w środowisko.
Przykładowy temat lekcji do realizacji: Co to za odpad? Czy rosnąca ilość i różnorodność odpadów ma
wpływ na środowisko?
Odpady niebezpieczne
Odpady niebezpieczne to takie, które ze względu na swoje pochodzenie, skład chemiczny, biologiczny i
inne właściwości (np. drażniące, żrące, wybuchowe, rakotwórcze) stanowią zagrożenie dla życia lub zdrowia
ludzi albo środowiska naturalnego.
Odpady opakowaniowe
Odpady opakowaniowe to zużyte, wcześniej wprowadzone do obrotu, wyroby wykonane z jakichkolwiek
materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji wszelkich
produktów, od surowców do towarów przetworzonych, a także części opakowań i elementy pomocnicze.
Materiał można wykorzystać zgodnie z podstawą programową dla II etapu nauczania – szkoła podstawo-
wa – do realizacji jednostek lekcyjnych z zakresu Przyroda .
Cele edukacyjne: Wyrobienie poczucia odpowiedzialności za środowisko.
Zadania szkoły: Kształtowanie postawy szacunku do zwierząt i przyrody oraz odpowiedzialności
za ich stan.
Treści nauczania : Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze.
Osiągnięcia: Dostrzeganie wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze lub edukacja
ekologiczna.
Cele edukacyjne: Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym nas środowisku oraz ich warto-
ściowanie.
Zadania szkoły: Ukazanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka.
Treści nauczania: Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy i pracy na stan
środowiska naturalnego.
8 Segregujesz - zyskujesz!
9
Fundacja Ekologiczna ARKA
812496515.008.png
 
812496515.009.png
 
812496515.010.png 812496515.011.png 812496515.012.png 812496515.013.png 812496515.014.png 812496515.015.png 812496515.016.png 812496515.017.png 812496515.018.png 812496515.019.png 812496515.020.png 812496515.021.png 812496515.022.png 812496515.023.png 812496515.024.png 812496515.025.png 812496515.026.png 812496515.027.png 812496515.028.png 812496515.029.png 812496515.030.png 812496515.031.png 812496515.032.png 812496515.033.png 812496515.034.png 812496515.035.png 812496515.036.png 812496515.037.png 812496515.038.png 812496515.039.png 812496515.040.png 812496515.041.png 812496515.042.png 812496515.043.png 812496515.044.png 812496515.046.png 812496515.047.png 812496515.048.png 812496515.049.png 812496515.050.png 812496515.051.png 812496515.052.png 812496515.053.png 812496515.054.png 812496515.055.png 812496515.057.png 812496515.058.png 812496515.059.png 812496515.060.png 812496515.061.png 812496515.062.png 812496515.063.png 812496515.064.png 812496515.065.png 812496515.066.png 812496515.068.png 812496515.069.png 812496515.070.png 812496515.071.png 812496515.072.png 812496515.073.png 812496515.074.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin