Przebieg zajęć:
Czynności nauczyciela
Czynności dzieci
Rodzaje edukacji
Metody
Formy pracy/
organizacyjne
Środki dydaktyczne
Czas
1. Rozpoczyna od zadania uczniom zagadek, czyta i prosi o odpowiedz „chórem” :
Jak się nazywa mama naszej mamy,Którą tak bardzo kochamy?Zgadnijcie dzieci, a łatwe to będą debaty:Kim jest dla was ojciec waszego taty?
Wyrazy będące rozwiązaniami zagadek nauczyciel umieszcza na tablicy i komentuje: jak za pewne się domyślacie tematem naszych dzisiejszych zajęć będzie Dzień Babci i Dziadka.
Odpowiadają razem :
Babcia
Dziadek
polonistyczna
Słowna,
Podająca , praktyczna
zbiorowa
Zagadki,
Tablica,
kreda
3 min
Uważnie słuchają
Podają swoje odpowiedzi- „burza mózgów”
Podająca
Wiersze H. Livor- Piotrowski- „Dziadek”i E. Skarżyńska „Dlaczego kochamy babcię?”
5 min
Uczniowie w grupach wypisują na małych karteczkach wszystkie skojarzenia, jakie im się nasuwają w związku z dziadkami. Dyskutują, naradzają się, zapisują propozycje na karteczkach.
Odczytują je na forum.
Komentują,
Podsumowują je wspólnie z nauczycielem.
grupowa
Karteczki dla dzieci, tablica, kolorowa kreda
6 min
4. Rozmawia z uczniami o roli dziadków i babć w ich życiu, bazując na poznanych przez uczniów wierszach, podanych przez nich skojarzeniach i ich własnych doświadczeniach. Prosi by opowiedzieli coś o swoich dziadkach.
Jak spędzacie czas z dziadkami? Czego uczycie się od dziadków? Kiedy obchodzimy święto Babci i Dziadka? Jak można spędzić z dziadkami te dni?
Odpowiadają na pytania, mówią o swoich dziadkach i babciach, wypowiadają się, wyrażają swoje emocje i uczucia z nimi związane, opowiadają rozmaite historie, dzielą się wspomnieniami.
Polonistyczna,
Społeczna
Zbiorowa, indywidualna
Zapisują temat zajęć do zeszytu w linie, a następnie przepisują i uzupełniają podane zdania według własnych myśli i odczuć, każdy indywidualnie.
Kilkoro dzieci odczytuje swoje propozycje.
indywidualna
Tablica, zeszyty w linie
12 min
6. Proponuje uczniom zabawa ruchową „Pomagamy babci i dziadkowi”, prosi by wstali , komentuje: Teraz będziemy pokazywać czynności, w których możemy pomóc babci i dziadkowi. Podaje propozycje, np. odkurzanie, noszenie zakupów, prasowanie, a następnie prosi uczniów, aby teraz oni podali swoje propozycje.
Wstają, pokazują czynności mówione i pokazywane przez nauczyciela.
Podają swoje propozycje czynności, które mogą wykonywać za dziadków, pokazują i powtarzają je.
fizyczna
7. Proponuje utrwalenie zasad pisowni wyrazów z „ch” i „h” i prosi o przypomnienie ich słownie, następnie o wykonanie kart pracy. Rozdaje karty pracy i wspólnie z uczniami przypomina i omawia zasady pisowni „ch” i „h”. Następnie prosi o samodzielne wykonanie ćwiczeń. Czyta kolejno polecenia, objaśnia szczegółowo sposoby ich wykonywania.
Mniej więcej w połowie czasu zaplanowanego na to zadanie, zaprasza uczniów do zabawy ruchowej „Wiatr słaby i mocny”. Tłumaczy zasady zabawy i rozdaje uczniom po kilka pasków z bibuły. Prosi e aby wstały i naśladowały wiatr zgodnie z jego instrukcjami. Komentuje: „jesteś wietrzykiem, delikatnym, muskasz tylko, ale po chwili zaczynasz wiać coraz mocniej i stajesz się coraz groźniejszym wiatrem, a teraz jesteś prawdziwym huraganem , który zdmuchnie wszystko co stanie mu na drodze”. Po zakończonej zabawie proponuje uczniom dokończenie kart pracy.
Po zakończonej pracy wspólnie z uczniami omawia wszystkie ćwiczenia, prosi wybranych kolejno uczniów o odczytanie swoich rozwiązań. Komentuje, poprawia, chwali uczniów.
Powracają do ławek, siadają, uważnie słuchają, wypowiadają się na temat zasad pisowni z „ch” i „h”. Następnie próbują samodzielnie wykonać ćwiczenia.
W razie problemów proszą nauczyciela o ponowne wytłumaczenie.
Wstają i naśladują wiatr wedle instrukcji nauczycielki- dmuchają w paski bibuły, początkowo słabo, potem coraz mocniej, i najmocniej jak tylko się da. (powtarzają zabawę 3 razy)
Wracają do ławek i kontynuują rozwiązywanie kart pracy.
Po zakończonej pracy odczytują kolejno wykonane przez siebie ćwiczenia, uzasadniają, dopytują, sprawdzają czy dobrze je wykonali.
Polonistyczna
Fizyczna
Indywidualna, zbiorowa
Karta pracy (załącznik).
Paski bibuły do zabawy ruchowej.
50-55 min
W tym przerwa na zabawę ruchową (ok.7min.)
8. Zaprasza uczniów do rozwiązywania zadań matematycznych w ks. Str. 62-63, wspólnie rozwiązuje je z dziećmi , komentuje, naprowadza, tłumaczy. Prosi uczniów o odczytywanie wyników , a pozostałych o sprawdzanie ich w trakcie. Przy zadaniach tekstowych zaprasza chętnych uczniów do rozwiązania ich na tablicy. Sprawdza u pozostałych poprawność wykonania, w razie potrzeby indywidualnie tłumaczy.
Rozwiązują z nauczycielem ćw. matematyczne na mnożenie, czytają na głos swoje propozycje obliczeń, uzasadniają, w razie wątpliwości podchodzą do n. i razem z nim rozwiązują przykład przy tablicy.
Do zadań tekstowych chętni uczniowie rozwiązują je na tablicy.
matematyczna
Podająca , praktyczna, programowa
Podr. Str. 62-63, tablica, kreda
15 min
justina_przedszkolanka