ZABURZENIA OKRESU DZIECINSTWA I ADOLESCENCJI.
è do początku XX wieku:
- psychopatologia dziecięca poza zainteresowaniem klinicystów, słabo rozwinięta;
- brak odpowiednich narzędzi diagnostycznych – rozszerzony za pomocą zabiegu „cofnięcia w czasie” system oceny osób dorosłych;
- pogląd: „dzieci = mali dorośli”
è epidemiologia: ogółem dot. 17-22% populacji dzieci
- Bad. Podłużne W Nowej Zelandii, gr 1600 os – zaburzenia u co 4 (McGee, Feehan, Williams, 1995);
- Zill, Schoenborn (1990) – współczynniki zaburzeń okr. dzieciństwa zmieniają się w zależności od płci: wyższe są
§ Chłopcy: zaburzenia emocjonalne
§ Dziewczęta : zaburzenia odżywiania
ZACHOWANIE NIEPRZYSTOSOWANE W RÓŻNYCH OKRESACH ŻYCIA:
! W przebiegu normalnego rozwoju pojawia się wiele powodujących problemy zagrożeń i zachowań związanych z procesem PRZYSTOSOWANIA – 2 obszary badań:
(1) nauka o rozwoju
(2) psychopatologia
Istotne jest by zachowanie dziecka zawsze odnosić do normalnego przebiegu rozwoju w okr. dzieciństwa.
RÓŻNE OBRAZY KLINICZNE:
Zaburzenia okr. dzieciństwa =/= zaburzenia w innych okr. życia
tzn.
- trwają względnie krócej
- bywają mniej specyficzne
+ wyższe wskaźniki samobójstw u os., które między 5 a 17 r.ż. przebywały jako pacjenci na oddziałach psychiatrycznych.
SZCZEGÓLNA PODATNOŚĆ DZIECI MŁODSZYCH:
Ze względu na:
- nieukształtowany i mało realistyczny pogląd na siebie i swój świat;
- niedostateczne rozumienie samych siebie;
- niedostatecznie rozwinięte i ustalone poczucie tożsamości;
- niedostateczne rozumienie stawianych im oczekiwań oraz niemożność poradzenia sobie z nimi (słaba znajomość własnych zasobów i możliwości);
- dostrzeganie zagrożeń tu i teraz, bez odniesienia do przeszłych doświadczeń i przyszłości (nieproporcjonalnie ważne);
- ograniczoną perspektywę i wytworzone na jej kanwie nierealistyczne koncepcje dla wyjaśniania zdarzeń (np. samobójstwo w celu połączenia się ze zmarłym zwierzątkiem);
- większą niż u dorosłych zależność od innych (większa podatność na odrzucenie, rozczarowania i skutki działań nieodpowiedzialnych dorosłych)
ALE: dzięki w/w niedostatkom szybciej dochodzą do siebie po doznanych urazach (vs łatwe denerwowanie się mało istotnymi sprawami)
*** Problemy z przystosowaniem psychicznym u dzieci w następstwie tragicznych wydarzeń***
Dzieci są szczególnie narażone na urazy będące skutkiem silnie stresujących sytuacji towarzyszących tragicznym wydarzeniom, tj.
· klęski żywiołowe
· wypadki samochodowe
· utrata kogoś bliskiego
· etc.
w następstwie których:
· nasilają się specyficzne lęki (+ lęk separacyjny)
· wzrasta zależność od os dorosłych
· pojawiają się problemy ze snem
· wzmaga się drażliwość
· mogą pojawić się zachowania regresywne (moczenie się, brudzenie kałem)
· pojawia się długotrwały PTSD
dlatego: dla zapobieżenia – program interwencji kryzysowej (Vogel, Vernberg 1993):
1. Przygotowanie przed mającym nadejść tragicznym wydarzeniem
2. Interwencja tuż po tragicznym wydarzeniu (doradztwo kryzysowe nastawione na skrajnie ostre reakcje)
3. Krótkotrwała interwencja adaptacyjna ( wychodzenie z kryzysu -> pomoc w powrocie do normalnej aktywności, również: terapia rodzin)
4. Przedłużona reakcja adaptacyjna (psychoterapia indywidualna lub terapia rodzin u dzieci szczególnie dotkniętych zdarzeniem/przejawiających silne reakcje traumatyczne)
KLASYFIKACJA ZABURZEŃ OKRESU DZIECIŃSTWA I ADOLESCENCJI.
2 METODY KLASYFIKACJI:
a) określenie kategorii – stosowane przez klinicystów; w DSM-IV :
Przegląd piśmiennictwa dotyczącego diagnoz związanych z zachowaniami, które określają daną klasę dzieci
Stworzenie klasy lub kategorii opisowej
è
* stwierdzenie zaburzenia wymaga obecności niewielu objawów
* jej celem jest zaklasyfikowanie zachowań dzieci stwarzających problemy do określonych klas zab. psych. – chorobowy model psychopatologii.
b) określenie wymiaru – stosowane przez badaczy:
- gromadzenie informacji na podstawie:
o Obserwacji dokonanych przez: nauczycieli, rodziców, lekarzy
o Obserwacji własnych
- użycie metod statystycznych, aby wyznaczyć wymiary zachowania obecne u dziecka.
* stwierdzenie istnienia zaburzenia wymaga istnienia kilku powiązanych ze sobą objawów;
* zmierza do określenia obiektywnego schematu klasyfikacji.
ZABURZENIA OKRESU DZIECIŃSTWA:
1. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)
a) charakterystyka: trudności wpływające na skuteczność zachowań nastawionych na wykonywanie zadania – impulsywność, nadmierna aktywność ruchowa, trudności z utrzymaniem uwagi.
b) epidemiologia: - 3-5% dzieci w wieku szkolnym; ogółem 16,1%; - częściej u chłopców przed okresem adolescencji (6-9 x częściej niż u dz.) - najczęściej ujawnia się przed 8 r.ż. (później częstość wyst. spada, epizody skracają się)
c) obraz kliniczny: - nadmierna, przesadna aktywność mięśni; - trudności z utrzymywaniem uwagi (roztargnienie, niezdolność do podążania za instrukcją, do wypełniania poleceń); - impulsywne zachowanie; - niska tolerancja frustracji; - niższy niż przeciętnie poziom inteligencji (7 do 15 pkt.); - skłonność do nieprzerwanego mówienia; - niedojrzałość społeczna (stają się towarzysko niepożądane)+ na ogół wpływają niekorzystnie na otoczenie; mają trudności w stosunkach z rodzicami (nie przestrzegają zasad); negatywnie spostrzegane przez rówieśników; słabe wyniki w szkole (trudności z uczeniem się, czytaniem).
d) Przyczyny: czynnik genetyczny + wpływ środowiskapodkreśla się: - występowanie rodzinne; - rolę temperamentu; - rolę czynników zw. z uczeniem się;~ wpływ środowiska domowego (np. problemy osobowościowe rodziców).
e) Leczenie: farmakoterapia : osłabianie obj. behawioralnych (1/2 do ¾ przypadków) - ritalin (wycofany w Polsce ze względu na podobieństwo do kokainy; obniża agreywność),- amfetamina (substancje pobudzające działają odwrotnie na dzieci) à obniża nadmierną aktywność, roztargnienie jednocześnie zwiększając uwagę i zdolność koncentracji - pemolina – znacznie i długotrwale poprawia funkcjonowanie w zakresie procesów poznawczych + mniej skutków ubocznychterapia behawioralna: techniki tj. wzmacnianie pozytywne, strukturowanie zadań i materiału (minimalizacja błędów + zwiększenie możliwości bezpośredniego osiągnięcia sukcesu) – doraźne korzyści.
f) Zespół nadpobudliwości psychoruchowej po okresie dojrzewania: - zachowania zw. z nadpobudliwością stają się z czasem coraz mniej intensywne (u niektórych dzieci); - znaczny procent dzieci wchodzi z ADHD nawet we wczesną dorosłość (problemy z nadmierną agresywnością, używaniem subst. psychoaktywnych); - u dzieci leczonych farmakologicznie w przyszłości wyst. niższy poziom wykształcenia, udział w większej ilości wypadków drogowych, częstsze zmiany miejsca pobytu;
2. Zaburzenie zachowania i zaburzenie opozycyjno-buntownicze:
a) charakterystyka: są to zaburzenia dot. stosunku dzieci i młodzieży do norm społecznych i reguł zachowania (w tym również reguł prawa). Główna cecha: zachowania antyspołeczne i agresywne.# dokonanie rozróżnienia pomiędzy zaburzeniem zachowania, wzorcem zachowania poprzedzającym wyst. zach. Przestępczych i wczesnymi stadiami rozw. osobowości antyspołecznej jest b. trudne!# u niektórych dzieci problem zachowań destrukcyjnych od okresu dzieciństwa stopniowo narasta i się nasila# wyraźne trwanie zab. zachowania o wczesnym początku od okresu dzieciństwa do dorosłościale: nie u wszystkich dzieci tak się dzieje!
b) Występowanie: - zaburzenie opozycyjno – buntownicze: zwykle ok. 6 r.ż - zaburzenie zachowania: zwykle ok. 9 r.ż.
c) Obraz kliniczny zaburzenia opozycyjno-buntowniczegoPodstawowa cecha: powtarzający się wzorzec utrzymujących się przez okres co najmniej 6 miesięcy: - zachowań negatywistycznych i buntowniczych - nieposłuszeństwa - zachowań nacechowanych wrogością, skierowanych przeciw autorytetom.# zwykle zaczyna się przed 6 r.ż.# zdarza się w pełni rozwinięte zab. zachowania, które zaczyna się u dzieci w 9 r.ż. lub później# stwierdzona sekwencja rozwojowa: zab. opozycyjno-buntownicze à zab. zachowania + wspólny czynnik ryzyka: konflikty w rodzinie, złe warunki ekonomiczne, zachowanie antyspołeczne rodziców.
d) Obraz kliniczny zaburzenia zachowania:Podstawowa cecha: uparte i powtarzające się łamanie zasad oraz nieliczenie się z prawami innych.+ niedostatki w zakresie zachowań społecznych+ otwarta/ukryta wrogość+ nieposłuszeństwo+ agresja fizyczna/słowna+ kłótliwość, mściwość+ skłonność do destrukcji+ kłamstwa, kradzieże, napady, akty wandalizmu, możliwe podpalenia, a także zabójstwa+ brak hamulców seksualnych i skłonność do przemocy seksualnej# często współwystępuje ze skłonnością do nadużywania substancji psychoaktywnych lub objawami depresji# jest czynnikiem ryzyka niechcianej ciąży i uzywania subst. uzależniających u dziewcząt
e) Przyczyny: # samonapędzający się mechanizm: uruchamiany przez uwarunkowania genetyczne prowadzące do niskiej inteligencji werbalnej, łagodnych problemów neuropsychicznych i trudności temperamentalnych ; w efekcie prowadzący do powstawania zab. zach. o wczesnym początku.+ osłabienie przywiązania do rodziców przez ich „złe” rodzicielstwo spowodowane trudnym usposobieniem dziecka+ niski poziom inteligencji werbalnej i deficyty neuropsychiczne (wzmacniane przez reakcje środowiska mogą wpływać na braki w zakresie funkcji samokontroli, co sprzyja wstąpieniu na drogę przestępczą # początki zaburzenia i jego związki z osobowością antyspołeczną: - większe prawdopodobieństwo wystąpienia psychopatii lub osobowości antyspołecznej gdy zaburzenie zachowania ma wczesny początek (25-40%).ale: 80% chłopców z wczesnym początkiem zab. zach. w życiu dorosłym ma różnorakie problemy ze złym funkcjonowaniem społ. przy niespełnieniu wszystkich kryteriów osobowości antyspołecznej czy psychopatii.+ nie stwierdza się tej zależności u chłopców, u których zaburzenie zachowania miało początek w okresie adolescencji.# czynniki rodzinne i środowiskowe: - niejasny obraz głównego opiekuna + pogmatwane relacje z nim => dezorganizacja wczesnej więzi + agresja => odrzucenie (początek spirali następstw) => zwrócenie się do gr o charakterze przestępczym lub podobnie agresywnej - nieskuteczne rodzicielstwo, odrzucenie, surowość, a jednocześnie niekonsekwencja w wychowaniu i zaniedbywanie; brak kontroli, konsekwentnej dyscypliny - socjopatia, zaburzenia emocjonalne u rodziców => brak oparcia, akceptacji, uczucia; - nieustabilizowany związek małżeński rodziców; konflikty, rozwód; - niski status ekonomiczny, biedne sąsiedztwo.
f) Leczenie i jego wyniki:koncentracja na dysfunkcjonalnych wzorcach rodziny + poszukiwanie sposobów zmiany agresywnych i nieprzystosowanych zach. dziecka.# model spójnej rodziny: - Środki prowadzące do zmiany środowiska dziecka! - założenia: brak konsekwencji rodzicówà nieprawidłowe zach. dziecka+ignorowanie krytycyzmu rodzicówà wzrost krytycyzmu rodziców+nasycone gniewem relacje z dzieckiemà modelowanie agresji w dzieckuà krytycyzm rodziców nasila negatywne zachà rozwinięcie się zaburzenia zachowaniadlatego: terapia skoncentrowana na interakcji między rodzicami a dzieckiem;+ nauka rodzica pełnienia prawidłowej roli rodzicielskiej;+ czasami resocjalizacja dziecka w zakładzie# techniki behawioralne: - uczenie rodziców technik kontroli, wzmacniania zachowań pożądanych u dziecka, zmiany warunków środowiska wzbudzających zach. niepożądane.
3. Zaburzenia lękowe
# charakterystyka ogólna dziecka „lękowego”: nadwrażliwość, nieśmiałość, bojaźliwość, strach nie mający związku z rzeczywistym zagrożeniem, ogólne poczucie nieudolności, zaburzenia snu i lęk przed szkołą.+ próby obrony przed strachem przez uzależnianie się od innych.
# epidemiologia: dość powszechne w populacji ogólnej.
Dadds, Spence i in. : - 9,7% - zab. lękowe (przewaga dziewcząt) - 0,5 – 2% - zab. kompulsyjno-obsesyjne - mogą trwać w okresie dojrzewania i wczesnej dorosłości
# Przyczyny:
1. Niezwykła wrażliwość konstytucjonalna à łatwość w warunkowaniu się na bodźce awersyjne.zdenerwowanie à trudności w uspokojeniu à utrwalenie i uogólnienie reakcji lękowej.
2. Wcześnie przebyte choroby, wypadki, utrata powodująca ból i cierpienie.urazà utrata pewności siebie + poczucie nieudolności
3. Nadmiernie lękowi i nadopiekuńczy rodzice. - uwrażliwiają dziecko na niebezpieczeństwa i zagrożenia otaczającego świata; - nadopiekuńczość = komunikat o braku zaufania do możliwości dziecka w radzeniu sobie à wzmacnia poczucie nieudolności
4. Obojętność i brak zaangażowania rodziców.brak wsparcia w nauce podst umiejętności społ. à powtarzające się porażki wynikające z braku umiejętności à lęk/wycofanie
5. Czynniki społeczne i środowiskowe. - wyższy poziom lęku w kulturach, w których przychylnie traktuje się powściągliwość, uległość i posłuszeństwo.
6. Narażenie na przemoc à obniżenie poczucia bezpieczeństwa i dobrostanu psychicznego+ poczucie braku kontroli
# Leczenie:
- farmakologiczne: (np. imipramina) – coraz bardziej powszechne; należy zachować ostrożność ze względu na możliwość błędnego rozpoznania (np. lęk w depresji, ADHD)
- terapia behawioralna...
justina_przedszkolanka