czynniki. wpływające na optymalny rzowój dzieckapdf.pdf

(251 KB) Pobierz
95237088 UNPDF
Mgr Anna Falicka
Czynniki wpływające na optymalny rozwój
dziecka w ujęciu najnowszych koncepcji
pedagogiki specjalnej
1. Pojęcie i podział upośledzenia umysłowego
Zagadnieniem upośledzenia umysłowego zajmowało się wielu badaczy.
W określeniu osób, które pod względem umysłowym odbiegają od normy
ogólnej w sensie ujemnym, nie ma jednak nadal dostatecznej jednoznaczności.
W Polsce z kilku istniejących w tym zakresie terminów w użyciu są najczęściej
następujące: „upośledzenie umysłowe”, „niedorozwój umysłowy”, „oligofrenia”
(Greckie: oligos - mało, phren - myślę, umysł), „opóźnienie w rozwoju
umysłowym”, „obniżona sprawność umysłowa”.
Wyróżnia się trzy perspektywy badawcze upośledzenia
umysłowego:
1. Kliniczna – traktuje upośledzenie umysłowe jako defekt biologiczny,
który w sposób nieodwracalny uszkadza struktury i funkcje układu
nerwowego.
2. Rozwojowa – polega ona na traktowaniu upośledzenia jako
niepowodzenia w procesie rozwoju człowieka.
1
3. Społeczna – upośledzenie umysłowe to proces wchodzenia w społeczną
rolę osoby upośledzonej zgodnie ze społecznymi oczekiwaniami,
w konsekwencji, niektóre zaburzenia zachowania obserwowane u osób
upośledzonych umysłowo nie muszą wynikać z ograniczonego
uszkodzenia mózgu, ani z upośledzonego rozwoju, ale ze społecznego
naznaczenia wynikającego z nietolerancji.
Można wyróżnić też pedagogiczną perspektywę upośledzenia umysłowego.
Polega ona na ograniczonym lub nieprawidłowym uczeniu się, które negatywnie
rzutuje na biografię danej osoby.
Definicje wyjaśniające te zjawisko są także dosyć rozbieżne. Jest ich dużo
i są one różne w zależności od podejścia do upośledzenia umysłowego
kryteriów oceniających ten stan.
Literatura amerykańska podaje, iż jest to przede wszystkim opóźnienie
zdolności przystosowania społecznego.
Według A. M. Clarke, A. B. Clarke niedorozwój umysłowy oznacza
funkcjonowanie intelektu poniżej przeciętnej, upośledzenie to powstaje
w okresie rozwojowym i towarzyszy mu obniżenie zdolności przystosowania
się.
J. Kostrzewski proponuje określić upośledzenie umysłowe jako „istotnie
niższy od przeciętnego poziom funkcjonowania intelektualnego, występujący
łącznie z upośledzeniem w zakresie przystosowania się, wiążący się ze
zmianami w ośrodkowym układzie nerwowym”. Przy czym za istotnie niższy
poziom funkcjonowania rozumie się co najmniej dwu standardowe odchylenie
od normy (J. Kostrzewski, 1976).
2
K. Kirejczyk podaje jeszcze bardziej rozbudowaną definicję.
Upośledzenie umysłowe określa jako „istotnie niższy od przeciętnego w danym
środowisku (o co najmniej dwa odchylenia standardowe) globalny rozwój
jednostki, z nasilonymi równocześnie trudnościami w zakresie uczenia się
i przystosowania, spowodowany we wczesnym okresie rozwojowym przez
czynniki dziedziczne, wrodzone i nabyte po urodzeniu (w tym w sporadycznych
przypadkach przez czynniki socjalno-kulturowe) wywołujące trwałe (względnie)
zmiany funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego” (K. Kirejczyk,
1981).
Obecnie najbardziej wszechstronna i ujmująca wszystkie aspekty
upośledzenia umysłowego wydaje się definicja stworzona przez Amerykańskie
Towarzystwo ds. Upośledzenia Umysłowego oraz Amerykańskiego
Psychiatrycznego (DSM-IV). Przyjmuje ona za podstawę funkcjonalny model
upośledzenia umysłowego. Niedorozwój umysłowy nie jest chorobą w sensie
medycznym ani zaburzeniem psychicznym, ale szczególnym, specyficznym
stanem funkcjonowania, powstającym w okresie dzieciństwa, w którym istotnie
niższy
poziom
funkcjonowania
intelektualnego
współwystępuje
z ograniczeniami w zakresie umiejętności przystosowawczych. Definicja
ta zawiera trzy kryteria rozpoznawania upośledzenia umysłowego.
Upośledzenie jest definiowane jako istotnie niższy niż przeciętny ogólny
poziom funkcjonowania intelektualnego (kryterium A) któremu towarzyszą
istotne ograniczenia w zakresie dwóch lub więcej spośród następujących
zdolności przystosowawczych: porozumiewania się, samoobsługi trybu życia
domowego, kontaktów społecznych, korzystania z dóbr społeczno-kulturowych,
kierowania sobą, troski o zdrowie i bezpieczeństwo zdolności szkolnych, oraz
sposobu organizowania wolnego czasu i pracy (kryterium B). Niższy poziom
funkcjonowania intelektualnego i istotne ograniczenia w zachowaniu
przystosowawczym muszą wystąpić przed 18. rokiem życia (kryterium C).
3
Istotnie niższy niż przeciętny oznacza niższy o dwa odchylenia standardowe
(J. Wyczesany, 1999). Nie rozpoznajemy upośledzenia u jednostki o I.I.
niższym niż 70, jeśli nie towarzyszy mu odpowiednio niski poziom
funkcjonowania przystosowawczego.
Od 1 stycznia 1968r. w Polsce obowiązuje czterostopniowa klasyfikacja
upośledzenia umysłowego uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Światowej
Organizacji Zdrowia. Wyróżnia się cztery stopnie upośledzenia umysłowego:
1) lekki niedorozwój umysłowy o ilorazie inteligencji 52-67,
mieszczący się między dwoma i trzema odchyleniami
standardowymi;
2) umiarkowany niedorozwój umysłowy o ilorazie inteligencji
36-51, mieszczący się między trzema i czterema odchyleniami
standardowymi;
3) znaczny niedorozwój umysłowy o ilorazie inteligencji 20-35,
mieszczący się między czterema i pięcioma odchyleniami
standardowymi;
4) głęboki niedorozwój umysłowy o ilorazie inteligencji 0-19,
mieszczący się między pięcioma i większą liczbą odchyleń
standardowych.
4
2. Charakterystyka osób z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym
Kierując się klasyfikacją upośledzenia umysłowego należy pamiętać, że:
1. U dzieci z tym samym ilorazem inteligencji opóźnienie w rozwoju
może mieć charakter gatunkowy.
2. Przedziały ilorazów inteligencji są tak duże, że różnice między
dziećmi górnej i dolnej granicy przedziałów są znaczne ze względu na
dynamikę rozwoju i maksymalne możliwości (pułap rozwoju).
3. Zaburzenia dynamiki procesów nerwowych o różnym charakterze
i nasileniu modyfikują obraz funkcjonowania dziecka.
Zapoznając się z charakterystyką danej niepełnosprawności (w tym
wypadku upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym) należy
zatem wziąć pod uwagę fakt, że każda jednostka jest inna
i niepowtarzalna, ze posiada cechy jedyne i charakterystyczne tylko dla
siebie.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE W STOPNIU UMIARKOWANYM
Informacje ogólne:
Iloraz inteligencji waha się w granicach od 35 do 51 (Światowa
Organizacja Zdrowia) lub od 40 do 54 ( skala W. Wechslera).
Jako jednostki dorosłe nie przekraczają poziomu ogólnego rozwoju
intelektualnego 8-letniego dziecka. Pod względem dojrzałości społecznej
osiągają poziom dziecka 10-letniego (K. Kirejczyk, 1981).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin