próbny zamkor 2011.pdf

(1865 KB) Pobierz
641348888 UNPDF
am or
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU
ROZPOCZĘCIA EGZAMINU!
MCH–R1
EGZAMIN MATURALNY
Z CHEMII
KWIECIEŃ
ROK 2011
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 150 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15 stron (zadania
1–27). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nad-
zorującego egzamin.
2. Rozwiązania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczo-
nym przy każdym zadaniu.
3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok rozumo-
wania prowadzący do ostatecznego wyniku oraz pamiętaj o jed-
nostkach.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu / pióra tylko z czarnym tuszem
/ atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
7. Możesz korzystać z karty wybranych tablic chemicznych, linijki
oraz kalkulatora.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla egzami-
natora.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
60 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
PESEL ZDAJĄCEGO
KOD
ZDAJĄCEGO
Z K
641348888.051.png 641348888.055.png 641348888.056.png 641348888.057.png 641348888.001.png 641348888.002.png 641348888.003.png 641348888.004.png 641348888.005.png
am or
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011
2
Informacja do zadań 1. i 2.
Pewien pierwiastek w reakcji z tlenem tworzy tlenki o wzorach XO i XO 2 . Tylko jeden z tych tlenków ma
charakter kwasowy. Liczba atomowa pierwiastka X jest o 2 większa od liczby atomowej pierwiastka znaj-
dującego się w drugiej grupie i drugim okresie układu okresowego.
Zadanie 1. ( 2 pkt ) 1.1 1.2
Na podstawie układu okresowego uzupełnij schemat. Podaj symbol pierwiastka X, jego liczbę atomo-
wą i liczbę masową. Napisz skróconą konigurację elektronową tego pierwiastka.
Koniguracja elektronowa: ............................................................................................................................
Zadanie 2. ( 1 pkt ) 2.1
Określ, który z tlenków – XO czy XO 2 – ma charakter kwasowy. Wybór uzasadnij, pisząc w formie
cząsteczkowej równanie reakcji tego tlenku z zasadą sodową.
Równanie reakcji:
.........................................................................................................................................................................
Zadanie 3. ( 3 pkt ) 3.1
Tabela przedstawia fragment układu okresowego pierwiastków, w którym zaznaczono pierwiastki X, Y i Z.
grupa
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
okres
3
Z
4
Y
5
X
Na podstawie analizy położenia pierwiastków X, Y, Z w układzie okresowym uzupełnij podaną tabelę:
Pierwiastek
X
Y
Z
Liczba elektronów walencyjnych
Liczba powłok elektronowych
Wzór sumaryczny tlenku,
w którym pierwiastek osiąga
najwyższy stopień utlenienia
Z K
641348888.006.png 641348888.007.png 641348888.008.png 641348888.009.png 641348888.010.png 641348888.011.png 641348888.012.png 641348888.013.png 641348888.014.png 641348888.015.png 641348888.016.png 641348888.017.png 641348888.018.png
am or
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011
3
Zadanie 4. ( 3 pkt ) 4.1
Spośród wymienionych niżej substancji wybierz te, które spełniają podany w tabeli warunek, i wpisz
je w odpowiednie rubryki:
azot (g) , amoniak (g) , miedź (s) , grait (s) , bromek sodu (s)
Warunek
Nazwy substancji
Mają wiązania kowalencyjne (atomowe)
Mają wiązania kowalencyjne spolaryzowane
(atomowe spolaryzowane)
Mają budowę jonową
Mogą przewodzić prąd elektryczny w stanie
stałym
Dobrze rozpuszczają się w wodzie
Zadanie 5. ( 3 pkt ) 5.1 5.2 5.3
W celu zbadania charakteru chemicznego tlenku cynku przeprowadzono doświadczenie zilustrowane ry-
sunkami I i II.
I
st. NaOH (aq)
II
HCl (aq)
ZnO (s)
ZnO (s)
a) Uzupełnij opis doświadczenia I i II. W miejsce kropek wpisz wzory produktów zawierających
cynk, wiedząc, że jeden z nich jest związkiem koordynacyjnym, w którym cynk ma liczbę ko-
ordynacyjną 4.
b) Analizując przebieg doświadczenia, wpisz do tabeli, jak zachowuje się tlenek cynku w każdym
doświadczeniu: jak tlenek kwasowy czy jak tlenek zasadowy.
Doświadczenie I
Tlenek cynku zachowuje się jak ………………………
Doświadczenie II
Tlenek cynku zachowuje się jak ………………………
c) Napisz w skróconej formie jonowej równanie reakcji zachodzącej w doświadczeniu I.
.........................................................................................................................................................................
Z K
641348888.019.png 641348888.020.png 641348888.021.png 641348888.022.png 641348888.023.png 641348888.024.png 641348888.025.png 641348888.026.png 641348888.027.png 641348888.028.png 641348888.029.png 641348888.030.png 641348888.031.png 641348888.032.png
am or
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011
4
Zadanie 6. ( 2 pkt ) 6.1 6.2
Zaprojektuj doświadczenie, które umożliwi otrzymanie wodorotlenku żelaza(III) – Fe(OH) 3 ze świe-
żo wytrąconego wodorotlenku żelaza(II) o wzorze Fe(OH) 2 .
W tym celu:
a) Wybierz potrzebny odczynnik spośród wodnych roztworów: kwasu siarkowego(VI), zasady
sodowej, wody utlenionej.
.........................................................................................................................................................................
b) Zapisz przewidywane zmiany, które można zaobserwować podczas doświadczenia.
.........................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................
Zadanie 7. ( 3 pkt ) 7.1 7.2
Tlenki niektórych metali podczas ogrzewania rozkładają się na pierwiastki.
Ogrzano 2 g pomarańczowego tlenku pewnego metalu występującego na drugim stopniu utlenienia. W wy-
niku reakcji chemicznej otrzymano 1,853 g gęstej, srebrzystoszarej cieczy w postaci małych kropelek oraz
gaz, w którego obecności rozżarzone drewienko zapłonęło jasnym płomieniem.
a) Zidentyikuj ten metal i zapisz w formie cząsteczkowej równanie opisanej reakcji chemicznej.
.........................................................................................................................................................................
b) Oblicz, jaką objętość w warunkach normalnych zajmuje powstały w wyniku reakcji gaz. Wy-
nik podaj z dokładnością do trzeciego miejsca po przecinku.
Z K
641348888.033.png 641348888.034.png 641348888.035.png 641348888.036.png 641348888.037.png
am or
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011
5
Zadanie 8. ( 2 pkt ) 8.1
Synteza jodowodoru z pierwiastków przebiega zgodnie z zapisem :
H 2(g) + I 2(g) 2HI (g) ΔH 0 < 0
Oceń poniższe zdania. Przy każdym zdaniu wpisz literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F, jeśli
zdanie jest fałszywe.
Zdania
P/F
Zmniejszenie ciśnienia obniża wydajność reakcji.
Obniżenie temperatury nie wpływa na wydajność reakcji.
Zwiększenie stężenia jodowodoru obniża wydajność reakcji.
Użycie katalizatora zwiększa wydajność reakcji.
Informacja do zadań 9. i 10.
Do doświadczenia użyto wodnych roztworów następujących substancji : Na 2 CO 3 , BaCl 2 , NH 4 Cl, MgSO 4 ,
NaOH, HCl. Roztwory zmieszano parami, tak jak pokazano na rysunkach.
I
B
II
X
III
Z
A
Y
W
Obserwacje zapisano w tabeli :
Probówka
Obserwacje
I Wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz.
II Wytrąca się biały, krystaliczny osad.
III Wydziela się bezbarwny gaz o charakterystycznym zapachu.
Zadanie 9. ( 3 pkt ) 9.1
Przeanalizuj informację wstępną i podaj wzory substancji zmieszanych w probówkach I–III.
Probówka I: A ……………. B …………….
Probówka II: X ……………. Y …………….
Probówka III: Z ……………. W …………….
Z K
641348888.038.png 641348888.039.png 641348888.040.png 641348888.041.png 641348888.042.png 641348888.043.png 641348888.044.png 641348888.045.png 641348888.046.png 641348888.047.png 641348888.048.png 641348888.049.png 641348888.050.png 641348888.052.png 641348888.053.png 641348888.054.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin