Pedagogika społeczna EGZAMIN.docx

(50 KB) Pobierz

Podstawowe kategorie pojęć pedagogiki społecznej

 

1.       opieka

·         Radlińska – działalność kompensacyjno-rewalidacyjną, podejmowaną wobec jednostek niezdolnych do samodzielnej egzystencji (warunek), łącząca się z podjęciem przez opiekuna odpowiedzialności za losy owych jednostek i ich ubezwłasnowolnieniem (główne cechy), której celem jest stopniowe doprowadzenie podopiecznego do samodzielności i niezależności; ma miejsce, gdy występują zjawiska niekorzystne dla rozwoju człowieka tj. zaburzenia psychofizyczne, schorzenia, wyczerpanie fizyczne, samotność, nałogi;

·         Pieter – wychowanie opiekuńcze;

·         Jakubowski – związana z warunkami i czynnościami wychowawczo-społecznymi;

·         Kamiński:

- wąski sens – świadczenia materialne i psychiczne w stosunku do osób niezdolnych do zaspokojenia potrzeb, nie mogących dać sobie rady w życiu, osób dotkniętych klęską życiową;

- szeroki sens – pomoc udzielana społeczeństwu w celu zapobiegania wszelkiego rodzaju nieprzystosowaniu, dezintegracji społecznej, brakom zdrowotnym, moralnym, materialnym;

·         Dąbrowski – obiektywnie konieczne czynności i zachowania podmiotów opieki wobec zależnych niesymetrycznych od nich przedmiotów, polegające na ciągłym zaspokojeniu ich ponadpodmiotowych potrzeb i kompensowaniu niedyspozycji do samozachowania lub samosterowania;

·         Maciaszkowa – ogół działań podejmowanych przez osoby i instytucje w celu stworzenia warunków do zaspokojenia potrzeb przede wszystkim dzieci i młodzieży (podejmowanie świadomie);

·         Krzeczkowski – system pomocy stosowany wobec członków społeczeństwa niezdolnych do samodzielnej egzystencji materialnej;

·         Babicki – dziedzina, której domeną jest zaspokajanie rozlicznych, różnorodnych potrzeb podopiecznych, których nie są oni w stanie samodzielnie zaspokajać i regulować w oparciu o środki publiczne;

·         Zalak, Pilch – działanie ubezwłasnowolniające, ograniczające lub uniemożliwiające własną zaradność podopiecznego, za którego opiekun przejmuje odpowiedzialność, które nie ma powszechnego charakteru, nie propaguje swych instytucji i ogranicza zakres podopiecznych;

 

 

2.       wychowanie

·         jako:

- oddziaływanie – Godlewski, Krawcewicz, Wujek

- działanie – Sośnicki, Wroczyński, Muszyński

- czynność – Rowid

- przygotowanie – Krzysztoszek

- urabianie - Sośnicki

·         Muszyński – wąsko – wszelkie zamierzone działania mające na celu wywołanie trwałych, pożądanych zmian w osobowości dzieci, dotyczących kształtowania kierunkowych dyspozycji osobowych, jak: postawy, przekonania, uznawane wartości;

·         psychologowie – szeroko – dynamiczny, złożony układ oddziaływań społecznych wywołujących zmiany w osobowości człowieka poddawanego tym oddziaływaniom; lub – proces kształtowania osobowości przez oddziaływania względnie stałe powtarzające się lub sporadyczne, budzące silne emocje, prowadzące do powstawania w jednostce systemu regulującego jej stosunki ze światem w którym żyją;

·         socjologowie – część socjalizacji, w obrębie której mają miejsce działania planowe celowo podejmowane, kształtujące cechy osobowości pożądane z punktu widzenia interesów grupy i ideałów kultury;

·         Miller – interwencja w proces socjalizacji i w proces rozwoju osobowości;

·         Tchorzewski – ustawiczna propozycja wychowujących skierowana na wychowanka, którą może on zaakceptować lub odrzucić

·         Przecławska- spotkanie, które ma w sobie wymowę czegoś bezpośredniego i osobowego, nadając podmiotowy charakter działaniom wychowawcy i wychowanka;

·         Kwieciński – przechodzenie od przygotowywania dla ściśle określonych i reglamentowanych przyszłych ról pracowniczych i obywatelskich do przeżywania dzieciństwa i młodości oraz uczestniczenia młodzieży w życiu publicznym, przestrzegania jej prawa do wyboru, do szczęścia, do samostanowienia o sobie;

·         Izdebska – tworzenie warunków do tego, by dziecko nie tylko coraz lepiej rozumiało świat i zdobywało umiejętności komunikowania się z tym światem, ale żeby coraz lepiej rozumiało siebie, posiadło umiejętności poznawania i budowania siebie, dokonywania wyborów, podejmowania decyzji;

·         Katula – swoisty stymulator postępowania i działania, dokonywanie wyboru, przewidywanie pewnych sytuacji, nakazujący przyjęcie określonych ról i postaw społecznie użytecznych;

 

 

3.       profilaktyka społeczna prewencja;

Zalak, Pilch – dziedzina wiedzy i umiejętności praktycznych w skali mikro- i makrospołecznej, służącej zapobieganiu występowania tzw. dewiacyjnych i patologicznych zjawisk społecznych (problemów społecznych), ewentualnie służących nierozprzestrzenianiu się tychże zjawisk;

- zadanie: opis, wyjaśnianie i przewidywanie rozwoju zjawisk chorobliwych, szkodliwych, celem skonstruowania programów strategii i procedur ich zwalczania w wymiarze społecznym, globalnym oraz lokalnym i indywidualnym;

- współpraca: prawo, socjologia, pedagogika, psychologia, demografia, kryminologia, medycyna

- rodzaje:

ü       pozytywna – stosowanie w skali globalnej środków pozytywnych, inicjujących, konstruktywnych

ü       negatywna – niedopuszczanie do dewiacji i dysfunkcji poprzez środki negatywne: blokada, zakaz, mandat, sankcja, odstraszanie, napiętnowanie;

 

 

4.       kompensacja

- Zalak, Pilch – złożony proces uzupełniania, wyrównywania braków oraz zastępowania deficytów rozwojowych, narządów i przystosowania się na innej możliwej drodze;

 

 

5.       ratownictwo

 

 

6.       praca socjalna

·         Radlińska – praca społeczna – wydobywanie i pomnażanie sił ludzkich, ich usprawnianie i organizowanie wspólnego działania dla dobra ludzi (ratownictwo, pomoc, opieka);

·         Marynowicz-Hetka – praca socjalno-wychowawcza – działalność o charakterze pomocy w rozwoju jednostce, grupie i społeczności, która przez ulepszanie lub przekształcanie środowiska optymalizuje rozwój wychowanka, podopiecznego;

·         Smolińska-Theiss – odkrywa siły działające w określonym środowisku, pokazuje „jak ludzie budują warunki swojego życia, jak wypełniają je wspólnotami i stowarzyszeniami lokalnymi, jak pokonują trudności i tworzą własną rzeczywistość”;

·         Kamiński:

1)       skierowanie dóbr i usług tam, gdzie istnieje indywidualna potrzeba jednostki;

2)       przygotowanie jednostki do właściwego spożytkowania otrzymanych dóbr i świadczonych usług zgodnie z jej własnym interesem i interesem społeczeństwa, odpowiednie wychowanie jednostki, które pozwoli przekształcić przez wyzwolenie własnej aktywności uczestnika nie tylko jego samego, ale i środowisko;

·         Izdebska – łączy się nie tylko z pracą opiekuńczą, ale również z psychoterapią, wychowaniem, uczestnictwem w kulturze; formy:

- doraźna (ratownictwo)

- długofalowa, wspomagająca rozwój jednostek i grup;

·         Zalak, Pilch – celowa i zorganizowana pomoc współczesnych społeczeństw swoim niewydolnym ekonomicznie, społecznie lub fizycznie członkom;

- 1) cel: pomaganie w osobistym i społecznym usamodzielnieniu się członkom społeczeństwa potrzebującym tej pomocy; 2) zawodowe kwalifikacje konieczne do wykonywania tej pracy; 3) adresaci – osoby, grupy, społeczności;

- metody: indywidualnych przypadków, grupowa, środowiskowa;

- techniki: psychoterapia, poradnictwo, mediacja, rzecznictwo

·          

7.       polityka społeczna

 

 

8.       wsparcie społeczne

Zalak, Pilch – rodzaj interakcji społecznej podjętej przez jedną lub dwie strony w sytuacji problemowej,  której dochodzi do wymiany informacji emocjonalnej lub instrumentalnej (jednostronna lub dwustronna, stała lub zmienna);

- 5 płaszczyzn:

ü       wsparcie emocjonalne

ü       wsparcie wartościujące

ü       wsparcie instrumentalne

ü       wsparcie informacyjne

ü       wsparcie duchowe

- cztery podstawowe układy ludzkiego życia:

ü       człowiek-człowiek

ü       człowiek-grupa

ü       człowiek-instytucje

ü       człowiek-szersze układy

 

 

Grupy rówieśnicze

 

1.       pojęcie

·         grupa społeczna: mała, pierwotna, nieformalna, a zrzeszanie się młodych w grupy równolatków jest cechą współżycia zbiorowego;

·         Cooley – wskazanie że grupa rówieśnicza posiada cechy grupy pierwotnej:

ü       mała liczebność – bezpośrednia styczność

ü       prosta organizacja oraz ubóstwo ról i pozycji

ü       dobrowolność akcesu oraz silna identyfikacja

·         Znaniecki – powszechny składnik środowiska społecznego dziecka i nastolatka (obok rodziny i sąsiedztwa);

·         Pilch – organizm społeczny wyróżniony spośród innych nie ze względu na wspólną cechę demograficzną wieku, lecz ze względu na typ więzi, bliskie i nacechowane wzajemną aprobatą uczestnictwo;

2.       struktura:

·         struktura komunikacji:

- gwiazdy;

- koła;

- szprychowa;

- bezpośrednia;

- łańcuchowa;

·         role:

- przypisywana - formalna;

- postrzegana – oczekiwania jednostki;

- pełniona – postępowanie;

·         sprawowanie władzy:

typy grup:

- grupa hierarchiczno-autorytarna – przywódca; sztywna hierarchia; wysoka skuteczność; szybkie efekty działań;

- arystokratyczna (liberalna) – kilku przywódców; niska sprawność i skuteczność;

- demokratyczna - przywódca; elastyczna hierarchia; wysoka skuteczność w dłuższym czasie;

typy kierowania:

- przodownictwo;

- przywództwo;

- panowanie;

 

3.       typy

·         nieformalne grupy rówieśnicze:

ü       dziecięca grupa zabawowa

- 3-4 do 11-12 lat;

- potrzeba zabawy w zespole;

- dobór partnerów za każdym razem inny;

- role społeczne przez naśladownictwo;

- podział ról zróżnicowany dla chłopców i dziewcząt;

- brak norm własnych;

- najmniej konfliktowa w stosunkach z dorosłymi;

ü       paczka lub klika:

- od 12 lat;

- 4-5 osób;

- dobór członków o wyrównanym poziomie dojrzałości, podobnych postawach moralnych, dążeniach, poglądach;

- obie płcie;

- względna trwałość;

- silna więź i wysoki stopień solidarności;

- równorzędność członków;

ü       gang lub banda:

- od 8-9 lat;

- wysokie zorganizowanie i zintegrowanie; wyraźne role, autokratyczny przywódca;

- zbliżona do formalnej – trwalsza;

- własna subkultura, tradycje

- silna więź i solidarność podkreślana ubiorem, odznakami, przydomkami;

- skłonność do opozycji względem dorosłych;

·         formalne  - zasady organizacji wiadome są z góry;

4.       Procesy zachodzące w grupie - Rylke Hanna

ü       Wpływ na działanie jednostki w grupie: facylitujący (łatwe zadania, aktywność fizyczna, niska motywacja jednostki) i hamujący(trudność zadania, duży wysiłek intelektualny, wysoka motywacja jednostki)

ü       Współzawodnictwo

ü       Spójność (przyjazne interakcje, kooperacja, status grupy, zagrożenie z zewnątrz, styl kierowania)

ü       Konformizm, normy grupowe i socjalizacja

ü       Kierowanie grupą i dynamika grupowa

5.       Komunikacja w grupie – Rylke Hanna

·         Wzory komunikacji:

ü       Jednokierunkowa – przekazywanie przez osobę kierującą poleceń lub własnych interpretacji; szybszy ale mniej dokładny

ü       Dwukierunkowa – przekazywanie informacji i opinii przez kierującego, zachęta do pytań i wyrażania własnych opinii przez uczestników; trwa dłużej ale daje lepsze rezultaty; 

·         Czynniki wpływające na wybór wzoru komunikacji:

ü       Charakter zadania

ü       Czas do dyspozycji

ü       Wielkość grupy

ü       Potrzeby uczestników

ü       Potrzeby kierującego

ü       Poglądy kierującego

 

6. Cechy społeczne klasy – Doyle Walter

·         Wielowymiarowość – klasa: pomieszczenie, mieszczące wielu l...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin