biuletyn20_marzec08.pdf

(4439 KB) Pobierz
biulety sod marzec - n 2008.pmd
CZĦSTOCHOWA
BIULETYN EDUKACYJNY
NUMER DWUDZIESTY - MARZEC 2008
SPIS TREĺCI
Wspomnienie o Krystynie PraŇmowskiej - K. Skalik .................................................................................................... 3
PROPOZYCJE
Fatal alkohol syndrome - R. Przytulska ........................................................................................................................... 5
Przykþadowe wskazania dla nauczyciela do pracy z uczniem z ograniczonymi moŇliwoĻciami
wyboru zawodu i szkoþy ze wzglħdu na stan zdrowia - D. Czarnecka, E. Augustyniak-BrĢgiel ................................. 8
Uczeı niepeþnosprawny w szkole oglnodostħpnej - A. Jaþowiecka-Frania,
M. Znosko-Abrataıska, B. Golachowska .......................................................................................................................... 13
Artterapia-metoda stymulujĢca rozwj psychiczny, emocjonalny, spoþeczny - I. Kieþczykowska,
G. Radusiewicz ................................................................................................................................................................. 18
Terapia metodĢ Tomatisa - H. Olech ............................................................................................................................. 21
Bliskie spotkania z psychostymulacjĢ metodĢ ksztaþtowania i rozwoju mowy oraz myĻlenia -
- moje wþasne doĻwiadczenia - K. Piotrowska .............................................................................................................. 23
Wspþpraca logopedy poradni z nauczycielem przedszkola - jakie sĢ realia,
a jakie oczekiwania nauczycieli - K. Piotrowska ........................................................................................................... 25
Problem dysleksji u dzieci w wieku szkolnym - J. Walczak ......................................................................................... 27
O dostosowaniu wymagaı edukacyjnych do specjalnych potrzeb edukacyjnych w autyzmie -
J. Għsiarz, A. Chrzanowska-Maıka ................................................................................................................................. 30
DoĻwiadczenia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z autyzmem
i pokrewnymi zaburzeniami w ZSS nr 23 w Czħstochowie - J. Miħkina, H. Iwaıczak-Lewandowska,
I. Wojtal, A. ņurek, K. Podoba-Mielcarz .......................................................................................................................... 33
Problem dostosowania programu nauczania oglnego do potrzeb edukacyjnych
i moŇliwoĻci psychofizycznych ucznia z dysfunkcjami - J. Smoliıska ....................................................................... 36
Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych - B. Pala ....................................................................... 38
"Niepeþnosprawni sĢ wĻrd nas"- refleksje na temat pracy w klasie integracyjnej - E. Zalejska ......................... 40
Integracja w szkolnej bibliotece - R. Sowada ............................................................................................................... 43
Praca z dzieckiem z dysfunkcjami oraz z dzieckiem zdolnym w Miejskim Przedszkolu
Integracyjnym nr 43 w Czħstochowie - A. Bulica, B. Polak, U. Jagieþa, W. Socha, A. Wrbel .................................. 44
Nasze doĻwiadczenia w pracy z dzieęmi z dysfunkcjami w szkole oglnodostħpnej -
M. Niemiec-Wilk, K. Zaþucka ............................................................................................................................................ 47
Dziecko zdolne w przedszkolu - D. Lis, E. Kurzynoga ................................................................................................. 48
Moje doĻwiadczenia w pracy z uczniem zdolnym - G. Muskaþa-Cierniewska ........................................................... 50
Praca z uczniem uzdolnionym artystycznie - M. Domaıska, M. Chybowska ............................................................. 54
ABC twrczego myĻlenia - T. Kaþa, M. Koþodziejczyk ................................................................................................. 57
Mþody homo faber - przykþad rozwiĢzaı metodycznych w pracy z uczniem zdolnym
w bibliotece szkolnej - A. Romianowska ......................................................................................................................... 60
WYDARZENIA, KOMUNIKATY, INFORMACJE
Rola rodzicw we wspieraniu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych - D. Sikora .................... 67
Informator o szkoþach i placwkach ksztaþcenia integracyjnego i specjalnego
w Czħstochowie - M. Gliıska-Walczyıska, E. Augustyniak-BrĢgiel .............................................................................. 68
BIULETYN EDUKACYJNY NR 14 (20) / 2008
1
447902007.002.png 447902007.003.png
BIULETYN EDUKACYJNY
ISSN 1643-1219
WYDAWCA:
SAMORZġDOWY OĺRODEK DOSKONALENIA
RADA PROGRAMOWA:
Anna Gamalczyk, Zbigniew Janus (przewodniczĢcy), Jarosþaw Jeziorowski, Tadeusz Macioszczyk, Maria Przymus, Dorota Sobala
ZESPìý REDAKCYJNY:
Agnieszka Frejlich, Maria Przymus (redaktor naczelny), Iwona Skrzypczyk-Gaþkowska, Jzef ņmudziıski
Redakcja zastrzega sobie prawo dokonywania skrtw, adiustacji, nadawania
wþasnych tytuþw i Ļrdtytuþw, odrzucania materiaþw bez zwracania ich autorowi.
Teksty autorskie nie powinny byę wczeĻniej publikowane (oĻwiadczenie).
Do wydruku komputerowego prosimy doþĢczyę streszczenie artykuþu
oraz dyskietkħ z plikiem w formacie Rich Text Format (*.RTF).
Literatura powinna byę zapisana zgodnie z zasadami opisu bibliograficznego.
Redakcja nie odpowiada za treĻę reklam.
Uprzejmie Paıstwa informujemy,
Ňe temat nastħpnego numeru Biuletynu Edukacyjnego
bħdzie zwiĢzany z obchodami
JUBILEUSZU 90. ROCZNICY ODZYSKANIA NIEPODLEGOĺCI PRZEZ POLSKĦ.
Szczegþowa informacja przekazana zostanie do szkþ i placwek
stosownym pismem, w pŅniejszym terminie.
Serdecznie zapraszamy
ADRES REDAKCJI:
Czħstochowa 42-200, ul. Ireny Kosmowskiej 5, tel./fax 034/ 362-51-05
Skþad, þamanie, druk i oprawa: áPoligrafÑ Czħstochowa, ul. Rwnolegþa 59, tel. 034/ 363-25-12
Nakþad: 400 egzemplarzy
2
BIULETYN EDUKACYJNY NR 14 (20) / 2008
447902007.004.png
WSPOMNIENIE
O KRYSTYNIE PRAņMOWSKIEJ
Gdy w naszym Ňyciu spotykamy ludzi, takich jak Krystyna PraŇmowska, to moŇemy siħ uznaę za szczħĻciarzy. JeĻli
z takimi osobami þĢczĢ nas dodatkowo: wsplna praca, przyjaŅı, zmagania z troskami Ňycia codziennego, to moŇemy siħ
uznaę za wybraıcw losu. Rzadko bowiem spotyka siħ takĢ dobroę, mĢdroĻę, skromnoĻę i profesjonalizm zawodowy
w jednej osobie. Wszystkie te cechy byþy wizytwkĢ Krysi. Dawaþy siħ zauwaŇyę juŇ przy pierwszym z niĢ kontakcie,
zarwno na gruncie zawodowym jak i prywatnym. We wszystkich widziaþa dobro, nigdy nikogo nie krytykowaþa, staraþa siħ
zrozumieę problem, ocenię go i na miarħ moŇliwoĻci pomc.
W paŅdzierniku ubiegþego roku odeszþa na zawsze, przegraþa walkħ z rakiem, moja droga przyjaciþka. Do koıca
lojalna, szczera i troskliwa. Mimo lħku i blu pogodna i peþna optymizmu, oddana rodzinie, przyjacioþom i pracy na rzecz
dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dla caþego szeroko pojħtego Ļrodowiska edukacyjnego konsultant ds. pedagogiki
specjalnej przy RODN ÐWOMÑ w Czħstochowie, pracownik naukowy WSP w Czħstochowie, edukator, ekspert -
niekwestionowany autorytet w dziedzinie pedagogiki specjalnej.
ZmyĻlĢ o najsþabszych i najbardziej skrzywdzonych przez los dzieciach podejmowaþa mnstwo dziaþaı. Wykazywaþa
przy tym wiele wþasnej inicjatywy, aktywizowaþa i scalaþa szkolnictwo specjalne, integracyjne i oglnodostħpne. Na zawsze
w naszej pamiħci pozostanĢ organizowane z jej inicjatywy fora wymiany doĻwiadczeı w zakresie integracji, autyzmu, pracy
z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a takŇe grupa wsparcia dla nauczycieli szkolnictwa integracyjnego, liczne
kursy, warsztaty, szkolenia rad pedagogicznych w rŇnych miejscach byþego wojewdztwa czħstochowskiego i nie tylko. To
wþaĻnie za jej sprawĢ szkolnictwo specjalne wþĢczyþo siħ wmiħdzynarodowĢ wymianħ w ramach programu Sokrates Comenius.
Jak dobry duch wspieraþa wszystkich jego
uczestnikw swojĢ wiedzĢ merytorycznĢ i bardzo
dobrĢ znajomoĻciĢ jħzyka angielskiego. UdzielajĢc
pomocy i wsparcia, wykazywaþa siħ ogromnym
wyczuciem i taktem.
PoniewaŇ wszystko, czego podejmowaþa
siħ Krysia, miaþo gþħbszy sens, þatwo gromadziþa
wokþ siebie ludzi o podobnej pasji. WþaĻnie tak
byþo z poczĢtkiem naszej znajomoĻci - poþĢczyþa
nas praca, pasja dziaþania, entuzjazm do
wprowadzania zmian w podejĻciu do
niepeþnosprawnoĻci. Z wzajemnego szacunku
i zrozumienia zrodziþa siħ przyjaŅı. Dla mnie
wyjĢtkowa, jedyna i niepowtarzalna w swoim
rodzaju.
Warszawa, Konstancin - Jeziorna,
Krakw, Katowice, Rybnik, Rabka , Bielsko - Biaþa
- to miejsca peþne wspomnieı zwiĢzanych
z KrystynĢ. Jest ich bardzo wiele, szczeglnie tych
sytuacyjnych, zabawnych i wesoþych. Wielokrotnie
ĻmiaþyĻmy siħ, wspominajĢc pierwszy wyjazd na
realizacjħ ÐgrantÑu do Rybnika.
JechaþyĻmy samochodem, padaþ ulewny
deszcz. Okoþo 20 km przed Rybnikiem straciþyĻmy
orientacjħ, czy jedziemy w dobrym kierunku.
Kiedy na drodze pojawiþ siħ mħŇczyzna z maþym
chþopcem, zatrzymaþyĻmy siħ, aby zapytaę go
o drogħ. Odpowiedziaþ, Ňe wskaŇe nam drogħ, ale
jak ich podwieziemy do wioski (tu wymieniþ
nazwħ, ktra nam nic nie mwiþa). Deszcz padaþ
coraz bardziej, dzieciak byþ caþy przemokniħty,
a tatuĻ na lekkim rauszu. PopatrzyþyĻmy tylko na
siebie, decyzja mogþa byę tylko jedna: szkoda
dzieciaka, podwozimy autostopowiczw.
Wszystko jedno, czy nadþoŇymy drogi, czy nie,
niech tylko dziecko dalej nie moknie. Pan caþĢ
drogħ tþumaczyþ dojazd do naszego docelowego
miejsca w Rybniku w sposb nieco zawiþy,
powtarzajĢc w kþko: "Na rondzie w prawo, na
BIULETYN EDUKACYJNY NR 14 (20) / 2008
3
447902007.005.png
rondzie w lewo". Po piĢtym " Na rondzie..." Krysia nie wytrzymaþa i pyta: "Czy na pewno trzeba tyle razy wjechaę na rondo
?". Pan, lekko oburzony brakiem wiary w jego tþumaczenie, hardo odpowiedziaþ: "Moja pani Rybnik jest zrondowany". I od
tego czasu na hasþo "grant" lub "Rybnik" zawsze padaþ odzew "zrondowany".
Do innych szczeglnie waŇnych i zapadajĢcych mi w serce wspomnieı naleŇy wyjazd po recenzjħ mojego programu
do pani profesor z Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Program byþ przesþany znacznie wczeĻniej, oceniony pozytywnie,
recenzja miaþa byę przygotowana, a my miaþyĻmy ambitny plan: po odebraniu recenzji odwiedzię krakowskie sklepy. Niestety,
pani profesor byþa bardzo zajħta, recenzji nie zdĢŇyþa przygotowaę, miaþa za to wiele pytaı i to niekoniecznie zwiĢzanych
z programem. Dyskusja przedþuŇaþa siħ, ja juŇ byþam lekko zmħczona i zirytowana kolejnym tþumaczeniem rŇnicy miħdzy
nauczaniem integracyjnym a nauczaniem zintegrowanym, rozumieniem pojħcia zbioru pustego przez ucznia i nauczyciela
itp. itd. Byþam gotowa sobie odpuĻcię, przyjechaę ponownie po recenzjħ w innym terminie. Wtedy do akcji wkroczyþa Krysia
i swoim niezwykle ciepþym gþosem po raz kolejny wytþumaczyþa pani profesor koncepcjħ programu, dodajĢc przy tym
z czarujĢcym uĻmiechem: "Pani profesor, proszħ zrozumieę Krysiħ, wþoŇyþa w ten program wiele pracy i serca, dlatego
traktuje go jak wþasne dziecko, stĢd zaleŇy jej na czasie. RozmawiaþyĻmy wczeĻniej i pani profesor oceniþa program bardzo
wysoko. Co zatem, zdaniem pani profesor, Krysia powinna jeszcze zmienię bĢdŅ poprawię, zanim pani profesor przygotuje
recenzjħ?". Wobliczu siþy argumentw i uroku Krysi pani profesor poddaþa siħ, poprosiþa o godzinkħ czasu na przygotowanie
recenzji. Co prawda niewiele sklepw odwiedziþyĻmy, ale recenzja byþa w kieszeni. DziĻ wiem na pewno, Ňe gdyby Krysi
wtedy ze mnĢ nie byþo, droga do zatwierdzenia w MEN programu byþaby dwa razy dþuŇsza.
Wspomnieı jest wiele, caþa masa dotyczy nie pracy, ale naszego prywatnego Ňycia. To sĢ wsplne wypady na dobrĢ
kawħ, obiad, babskie pogaduchy o dzieciach, modzie, wodzie i pogodzie, kurs salsy nazwany przez nas "salsĢ geriatrycznĢ".
Wszystko dookoþa jest niby takie samo jak przed 10 paŅdziernika - numer w telefonie komrkowym pod hasþem "Krynia",
esemesy (ostatnie trzy), wiele pamiĢtek z jej licznych wojaŇy do Japonii, Hiszpanii, Wþoch i z ostatniego wyjazdu do Stanw
Zjednoczonych - piħkny kaszmirowy szal oraz zamieszczone wyŇej zdjħcie.
To byþo tak niedawno: jemy razem Ļniadanie, podjadamy na obiad chþodnik litewski, bawimy siħ z ýucjĢ, dyskutujemy
nad sensem Ňycia, czytamy... wspomnienia sĢ Ňywe, ĻwieŇe i niech takie pozostanĢ, bo myĻlħ, Ňe kiedy wspominamy dobrych
ludzi sami stajemy siħ troszkħ lepsi.
Krystyna SKALIK -
psycholog,
dyrektor
Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2
w Czħstochowie
4
BIULETYN EDUKACYJNY NR 14 (20) / 2008
PROPOZYCJE
FETAL ALCOHOL SYNDROME (FAS) -
- PýODOWY ZESPìý ALKOHOLOWY
Pþodowy zespþ alkoholowy jest to choroba polegajĢca na uszkodzeniu oĻrodkowego ukþadu nerwowego dziecka
pod wpþywem alkoholu wypijanego przez matkħ podczas ciĢŇy.Alkohol jest teratogenem neurobehawioralnym, tzn. Ňe dziaþanie
alkoholu uszkadza mzg dziecka i wpþywa na zachowanie. Do uszkodzenia mzgu dziecka wystarczy niewielka iloĻę
spoŇytego przez matkħ alkoholu, natomiast deformacje fizyczne np. niskorosþoĻę, dysmorfia twarzy ĻwiadczĢ o duŇej iloĻci
wypijanego alkoholu przez brzemiennĢ kobietħ.
Badania dowodzĢ, Ňe nie istnieje bezpieczna dawka alkoholu, ktrĢ matka moŇe wypię, ani bezpieczny okres rozwoju
pþodu, w ktrym spoŇycie alkoholu nie zagroziþoby rozwojowi prenatalnemu i ontogenetycznemu dziecka. Wedþug badaı
opublikowanych w periodyku "Science" jednorazowe upicie siħ w ciĢgu ostatniego trymestru ciĢŇy wystarczy, by spowodowaę
uszkodzenie pþodu. Mechanizm dziaþania alkoholu na mzg polega na teratogennej ingerencji na podstawowy ukþad
transmiterw w mzgu, doprowadzajĢc komrki nerwowe do samounicestwienia (apoptoza komrki). Mzg jest najbardziej
wraŇliwy na dziaþanie alkoholu w okresie tzw. synaptogenezy - wþaĻnie wtedy mzg rozwija siħ bardzo intensywnie. Okres
ten trwa od trzeciego trymestru rozwoju pþodowego i jest kontynuowany do wczesnego dzieciıstwa.
Amerykaıscy badacze dowiedli, Ňe alkohol uszkadza rwnieŇ nerwy obwodowe odpowiedzialne za prawidþowĢ
pracħ rĢk i ng.
Z klinicznego punktu widzenia moŇna wyrŇnię nastħpujĢce zaburzenia charakterystyczne dla dzieci z FAS:
¤ nadpobudliwoĻę,
¤ deficyt uwagi, rozproszenie,
¤ osþabienie reakcji hamujĢcych, brak opanowania,
¤ nietypowy chd,
¤ sþabo rozwiniħte funkcje motoryczne,
¤ zaburzenia duchowoĻci,
¤ zaburzenia mowy,
¤ wady sþuchu,
¤ labilnoĻę emocjonalna,
¤ trudnoĻci ze ssaniem i jedzeniem,
¤ opŅniony rozwj psychofizyczny,
¤ obniŇony poziom funkcjonowania umysþowego (upoĻledzenie umysþowe),
¤ trudnoĻci w uczeniu siħ,
¤ zaburzenia zachowania,
¤ znieksztaþcenia twarzy (dysmorfia).
NadpobudliwoĻę jest skutkiem uszkodzenia podwzgrza, wzgrza i pþata czoþowego. Objawia siħ to m.in. czħstymi
napadami zþoĻci. Dzieci wpadajĢ w furiħ, co utrudnia im dopasowanie siħ do Ļrodowiska i sytuacji. Nie umiejĢ czekaę na
swojĢ kolej. Pochopnie rozumiejĢ kierowane do nich uwagi lub wskazwki. Nie potrafiĢ usiedzieę spokojnie, by siħ nie
wiercię, krħcię, machaę nogami. Dzieci nadpobudliwe sĢ bardzo czħsto impulsywne, podejmujĢ dziaþanie, zanim pomyĻlĢ.
Deficyt uwagi, rozproszenie to wynik uszkodzenia pþata czoþowego i mŇdŇku. Objawia siħ sþabĢ koncentracjĢ
dzieci na wykonywanej czynnoĻci. Dzieci z FAS sĢ bardzo czħsto nadwraŇliwe na dŅwiħk i na dotyk. Nie radzĢ sobie ze zbyt
dĢŇĢ iloĻciĢ docierajĢcych bodŅcw i dlatego wszystko je rozprasza. Nauka staje siħ bardzo trudna lub prawie niemoŇliwa.
Nie koıczĢ rozpoczħtego dziaþania, wymagajĢ ciĢgþego napominania dotyczĢcego tego, co majĢ robię.
Osþabienie reakcji hamujĢcych, brak opanowania sĢ skutkami uszkodzenia pþata czoþowego.
Objawia siħ niemoŇliwoĻciĢ powstrzymania siħ od szkodliwego dziaþania, nawet jeĻli dziecko zauwaŇy, Ňe robi Ņle. Samo
dziecko czħsto mwi: "ja wiem, Ňe nie powinienem, ale nie mogþem przestaę tego robię".
Nietypowy chd jest wynikiem uszkodzenia pnia mzgu i/lub mŇdŇku. Dzieci z uszkodzonymi tymi obszarami
mzgu "dziwnie chodzĢ": koþyszĢ siħ, szurajĢ nogami, potykajĢ siħ bardzo czħsto i, najoglniej mwiĢc, poruszajĢ siħ
niezgrabnie. ChodzĢ z opuszczonĢ nisko gþowĢ, poniewaŇ patrzĢ pod nogi z powodu sþabej organizacji planowania
przestrzennego.
Sþabo rozwiniħte funkcje motoryczne w obrħbie tzw. duŇej i maþej motoryki spowodowane sĢ uszkodzeniem
mŇdŇku. MŇdŇek dziaþa jako "asystent" mzgu przy koordynacji ruchw koıczyn. Aby chodzię, biegaę, jeŅdzię na rowerze,
pisaę czy malowaę potrzebna jest koordynacja poszczeglnych grup miħĻni z napiħciem miħĻniowym, rwnowagĢ,
planowaniemmotorycznym i wolĢ samego czþowieka. Do wykonywania niektrych czynnoĻci niezbħdna jest pamiħę niektrych
odruchwmotorycznych. Dzieciom z FAS czasem jest trudno nauczyę siħ pewnych czynnoĻci lub wykonujĢ je nieprawidþowo.
Bardzo czħstym objawem zaburzeı maþej motoryki jest nieprawidþowe trzymanie dþugopisu, zbyt duŇe napiħcie miħĻniowe
BIULETYN EDUKACYJNY NR 14 (20) / 2008
5
447902007.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin