ABC metodyki języka polskiego.docx

(30 KB) Pobierz

ABC metodyki języka polskiego, Maria Nagajowa

Technika nauczania to szczególny sposób pracy nauczyciela pomagający w osiągnięciu założonego celu lekcji, zwykle powiązany z metoda nauczania. Spełnia ona funkcję dydaktyczną, czyli pomaga w efektywniejszym przekazaniu i osiągnięciu wiedzy oraz zaciekawieniu ucznia jej zdobywanie.

Techniką uczenia nazywamy z kolei sposoby samodzielnej pracy ucznia.

Metody dydaktyczne:

  1. Metoda heurystyczna – pogadanka, heureza. Jedna z metod poszukujących kieruje myśleniem i działalności ucznia za pomocą zadań, jest to rodzaj metody aktywizującej ucznia. Wybiera się ją gdy materiał nauczania nie nadaje się aby zastosować metodę podającą.
    1. Heureza pozorna – zadawanie zbyt dużej liczby pytań i uszczegóławianie ich, uczeń niema pobudek do myślenia i formułowania dłuższych odpowiedzi.
    2. Heureza „sylabowa” – zadawanie pytań w których po części znajduje się odpowiedź np. nauczyciel: „jaka to część mowy? Że …”, uczeń: „…czownik
  2. Metoda oglądowa – oparta na obserwacji, przeciwna werbalizmowi (słowne zastąpienie tego co uczeń osiąga, co robi). Pełni ona funkcje dydaktyczną pozwala na szybsze i skuteczniejsze uczenie niż za pomocą słów.
    1. Oglądowość ilustratywna – pokazywanie ilustracji, przedmiotów
    2. Oglądowość operatywna – tworzenie przez ucznia ilustracji, przedmiotów, itd.
  3. Metoda podająca – przekazywanie przez nauczyciela gotowej porcji materiału i zapamiętaniu jej przez ucznia. Wybiera się ją gdy lekcja ma charakter poznawczy, materiał jest trudny lub nowy, na jego realizacje jest określona liczba czasu.

a.       Opis i opowiadanie

b.       Pogadanka podająca

c.       Praca z książką

d.       Wykład, referat

e.       Instruktarz

  1. Metoda problemowa – kształci myślenie produktywne, krytycyzm, postawę badawczą, samodzielność, motywacje do utrwalania wiedzy. Dobierana przy lekcjach poznawczych i kształceniowych, gdy uczeń ma już odpowiedni zasób wiedzy, materiał jest dostępny, a czas pozwala na tę metodę
  2. Metoda zajęć praktycznych – oparta na działalności praktycznej ucznia, wiązaniu teorii z praktyką, czyli stosowaniu wiedzy w sytuacjach programowych.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin