18.09.2009
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
W KLASIE IV „a”
Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela
Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.
TEMAT LEKCJI: Jak opisać jesień? Praca z zeszytem ćwiczeń.
CELE LEKCJI:
Na poziomie umiejętności:
· Uczeń potrafi opisać jesień.
· Uczeń umie znaleźć określenia (oddziałujące na różne zmysły) rzeczowników.
· Uczeń zauważa, w jaki sposób zmienia się pora roku.
Na poziomie wiadomości:
· Uczeń wie, kiedy zaczyna się jesień.
· Uczeń zna słownictwo, które może posłużyć do opisu jesieni.
Na poziomie postaw:
· Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.
· Uczeń aktywnie pracuje na lekcji.
MATERIAŁY: zeszyt ćwiczeń do języka polskiego (kl. IV „Między nami”), napis „JESIEŃ”, magnesy.
METODA: pogadanka heurystyczna, burza mózgów.
FORMA PRACY: praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Czynności
Nauczyciela
Ucznia
Umiejętności
Kluczowe
Zaangażowanie
-Nauczyciel wita się z klasą i informuje o celach lekcji;
- Nauczyciel wskazuje na tablicę i prosi, by uczniowie ułożyli litery w pewne słowo (na tablicy wiszą „rozsypane” litery, które układają się w słowo „JESIEŃ”).
-Jakie słowo powstało z tych liter?
-Z czym Wam się kojarzy słowo JESIEŃ?
-Proponowana odpowiedź: Z liter powstało słowo JESIEŃ.
-Uczniowie zgłaszają się i zapisują skojarzenia wokół NAPISU. Proponowane odpowiedzi: dojrzałe owoce, kolorowe liście, odlatujące ptaki, orzechy, żołędzie, kasztany, deszcz, plucha, astry, zimno, grzyby, itp.
-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia
- komunikacja: nauczyciel -uczeń
Badanie
-Nauczyciel mówi: Zapiszmy sobie temat lekcji: JAK OPISAĆ JESIEŃ? PRACA Z ZESZYTEM ĆWICZEŃ.
-Powiedzcie mi, kiedy w ogóle zaczyna się kalendarzowa jesień?
-To już niedługo. Zauważyliście może jakieś oznaki jesieni?
-Jakie kolory charakteryzują jesień?
-Uczniowie zapisują temat lekcji w zeszycie.
-Kalendarzowa jesień zaczyna się 23 września.
-Tak, zaczynają dojrzewać owoce, robi się chłodniej, chodzimy do szkoły, drzewa zaczynają gubić liście.
Jest to kolor żółty, czerwony, brązowy
- komunikacja: nauczyciel- uczeń
-mówienie
-poprawność językowa
Prezentacja
-Przepiszcie teraz to „słoneczko”, które stworzyliśmy na początku lekcji.
-Uczniowie przepisują schemat do zeszytów.
- pisanie
Przekształcanie
- Nauczyciel mówi: Otwórzcie teraz zeszyt ćwiczeń na stronie 26.
-Przeczytajcie polecenie do ćwiczenia 1.
-Teraz zróbmy ćwiczenie 2, przeczytajcie polecenie.
.
-Przeczytajcie polecenie do ćwiczenia 3.
-Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.
-Uczniowie czytają polecenie.
Do jakich zmysłów odwołują się wyrażenia:
- złote liście- WZROK
- mokre liście- DOTYK
- świszczący wiatr- SŁUCH
- pachnące astry- WĘCH
- słodkie jabłka- SMAK
-Do podanych wyrazów dopisz po 2 określenia, które odwołują się do dwóch różnych zmysłów:
- ziemia- brązowa, mokra
- trawa- zielona, mokra od rosy
- liście- żółtoczerwone, latające, szeleszczące
- wiatr- świszczący, silny, zimny
- słońce- jasne, ciepłe
- deszcz- ciepły, jesienny, ponury
- kwiaty- różnokolorowe, piękne, pachnące
- drzewa- łysiejące, smutne, kolorowe, szeleszczące
-Podkreśl na zielono te wyrazy, które mogą się przydać przy opisywaniu jesieni w nastroju pogodnym, a na czarno w nastroju ponurym:
słoneczna, mokra, dżdżysta, złota, ciepła, późna, pachnąca, ponura, smutna, wczesna, złocista, posępna, słota, szaruga, wilgoć.
- łączenie teorii z praktyką
-pisanie
Podsumowanie
- -Nauczyciel mówi: Kiedy zaczyna się kalendarzowa jesień?
-Jakimi przymiotnikami można opisać jesień?
-Zapiszcie sobie zadanie domowe: Zeszyt ćwiczeń strona 26, ćwiczenie 3b.
JEŚLI ZOSTANIE CZASU TO ZAPYTAĆ SIĘ UCZNIÓW:
1) CZY LUBIĄ JESIEŃ I DLACZEGO?
2) CO LUBIĄ ROBIĆ W JESIENNE, DESZCZOWE DNI?
-Proponowane odpowiedzi: Kalendarzowa jesień zaczyna się 23 września.
-Jesień jest złota, kolorowa, słoneczna, ciepła, ale i deszczowa, wilgotna, chłodna i szara.
- Uczniowie przepisują zadanie z tablicy.
-samokształcenie
- komunikacja nauczyciel-uczeń
INSPIRACJE