Jak opisać jesień...doc

(48 KB) Pobierz

      18.09.2009

 

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

W KLASIE IV „a”

 

 

Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela

Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.

 

 

TEMAT LEKCJI: Jak opisać jesień? Praca z zeszytem ćwiczeń.

 

 

CELE LEKCJI:

Na poziomie umiejętności:

·         Uczeń potrafi opisać jesień.

·         Uczeń umie znaleźć określenia (oddziałujące na różne zmysły) rzeczowników.

·         Uczeń zauważa, w jaki sposób zmienia się pora roku.

 

Na poziomie wiadomości:

·         Uczeń wie, kiedy zaczyna się jesień.

·         Uczeń zna słownictwo, które może posłużyć do opisu jesieni.

 

Na poziomie postaw:

·         Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.

·         Uczeń aktywnie pracuje na lekcji.

 

MATERIAŁY: zeszyt ćwiczeń do języka polskiego (kl. IV „Między nami”), napis „JESIEŃ”, magnesy.

 

METODA: pogadanka heurystyczna, burza mózgów.

 

FORMA PRACY: praca zbiorowa.

 

 

Etapy lekcji

Czynności

Nauczyciela

Czynności

Ucznia

Umiejętności

Kluczowe

Zaangażowanie

-Nauczyciel wita się z klasą
i informuje o celach lekcji;

 

- Nauczyciel wskazuje na tablicę
i prosi, by uczniowie ułożyli litery w pewne słowo (na tablicy wiszą „rozsypane” litery, które układają się w słowo „JESIEŃ”).

-Jakie słowo powstało z tych liter?

 

-Z czym Wam się kojarzy słowo JESIEŃ?

 

 

 

 

 

 

 

 

-Proponowana odpowiedź: Z liter powstało słowo JESIEŃ.

-Uczniowie zgłaszają się i zapisują skojarzenia wokół NAPISU. Proponowane odpowiedzi: dojrzałe owoce, kolorowe liście, odlatujące ptaki, orzechy, żołędzie, kasztany, deszcz, plucha, astry, zimno, grzyby, itp.

-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia

- komunikacja: nauczyciel -uczeń

Badanie

-Nauczyciel mówi: Zapiszmy sobie temat lekcji: JAK OPISAĆ JESIEŃ? PRACA Z ZESZYTEM ĆWICZEŃ.

 

-Powiedzcie mi, kiedy w ogóle zaczyna się kalendarzowa jesień?

-To już niedługo. Zauważyliście może jakieś oznaki jesieni?

 

 

-Jakie kolory charakteryzują jesień?

 

-Uczniowie zapisują temat lekcji
w zeszycie.

 

 

 

-Kalendarzowa jesień zaczyna się 23 września.

-Tak, zaczynają dojrzewać owoce, robi się chłodniej, chodzimy
do szkoły, drzewa zaczynają gubić liście.

Jest to kolor żółty, czerwony, brązowy

- komunikacja: nauczyciel- uczeń

-mówienie

-poprawność językowa

 

Prezentacja

-Przepiszcie teraz to „słoneczko”, które stworzyliśmy na początku lekcji.

-Uczniowie przepisują schemat
do zeszytów.

- pisanie

Przekształcanie

- Nauczyciel mówi: Otwórzcie teraz zeszyt ćwiczeń na stronie 26.

-Przeczytajcie polecenie
do ćwiczenia 1.

 

 

 

 

 

 

 

-Teraz zróbmy ćwiczenie 2, przeczytajcie polecenie.

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Przeczytajcie polecenie
do ćwiczenia 3.

 

 

 

 

 

 

-Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.

-Uczniowie czytają polecenie.

Do jakich zmysłów odwołują się wyrażenia:

-           złote liście- WZROK

-           mokre liście- DOTYK

-           świszczący wiatr- SŁUCH

-           pachnące astry- WĘCH

-           słodkie jabłka- SMAK

 

-Do podanych wyrazów dopisz
po 2 określenia, które odwołują
się do dwóch różnych zmysłów:

-           ziemia- brązowa, mokra

-           trawa- zielona, mokra od rosy

-           liście- żółtoczerwone, latające, szeleszczące

-           wiatr- świszczący, silny, zimny

-           słońce- jasne, ciepłe

-           deszcz- ciepły, jesienny, ponury

-           kwiaty- różnokolorowe, piękne, pachnące

-           drzewa- łysiejące, smutne, kolorowe, szeleszczące

 

-Podkreśl na zielono te wyrazy, które mogą się przydać przy opisywaniu jesieni w nastroju pogodnym, a na czarno w nastroju ponurym:

słoneczna, mokra, dżdżysta, złota, ciepła, późna, pachnąca, ponura, smutna, wczesna, złocista, posępna, słota, szaruga, wilgoć.

- łączenie teorii z praktyką

-mówienie

-pisanie

- komunikacja: nauczyciel- uczeń

 

Podsumowanie

- -Nauczyciel mówi: Kiedy zaczyna się kalendarzowa jesień?

 

-Jakimi przymiotnikami można opisać jesień?

 

-Zapiszcie sobie zadanie domowe: Zeszyt ćwiczeń strona 26, ćwiczenie 3b.

 

 

JEŚLI ZOSTANIE CZASU
TO ZAPYTAĆ SIĘ UCZNIÓW:

1) CZY LUBIĄ JESIEŃ
I DLACZEGO?

2) CO LUBIĄ ROBIĆ
W JESIENNE, DESZCZOWE DNI?

-Proponowane odpowiedzi: Kalendarzowa jesień zaczyna się 23 września.

-Jesień jest złota, kolorowa, słoneczna, ciepła, ale i deszczowa, wilgotna, chłodna i szara.

- Uczniowie przepisują zadanie
z tablicy.

-samokształcenie

- komunikacja nauczyciel-uczeń

-mówienie

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin