KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE IV „a”
Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela
Czas przeznaczony na realizację tematy: 45 minut.
TEMAT LEKCJI: Bawimy się w redaktorów gazetki klasowej. Redagujemy wywiad z Adamem Niezgódką.
CELE LEKCJI:
Na poziomie umiejętności:
· Uczeń nabywa kompetencje w zakresie tworzenia wywiadu, jako jednej z form wypowiedzi.
· Uczeń potrafi wskazać cechy wywiadu.
· Uczeń potrafi zastosować poznane informacje w praktyce.
· Uczeń wzorując się na przykładowym tekście umie opracować własny wywiad.
Na poziomie wiadomości:
· Uczeń zna zasady pisania wywiadu.
· Uczeń potrafi samodzielnie odpowiedzieć na pytania dotyczące lektury („Akademia pana Kleksa”).
· Uczeń wie, że tytuł w wywiadzie może mieć różne formy (fragmentu wypowiedzi i samodzielnego zdania)
· Uczeń wie, że zapis dialogu sygnalizujemy w dwojaki sposób: od myślników oraz inicjałów.
Na poziomie postaw:
· Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.
MATERIAŁ: „Akademia pana Kleksa”, krzyżówka, „gazetka klasowa”, przykładowe teksty, „kleksy” motywacyjne.
METODA: pogadanka heurystyczna, krzyżówka.
FORMA PRACY: praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Czynności
Nauczyciela
Ucznia
Umiejętności
Kluczowe
Zaangażowanie
- Informacja o celach lekcji.
- Zasady: 1) aktywność będzie wynagradzana (3 kleksy= „+”, 9 kleksów= 5, 2) siedzimy cicho i słuchamy, co mówią koledzy, 3)Zgłaszamy się, jeżeli chcemy coś powiedzieć, 4) Odpowiadamy na stojąco.
- Prosi ucznia o rozdanie krzyżówek
- Prosi ucznia o przeczytanie rozwiązanie kolejnych haseł
- Prosi o przeczytanie rozwiązania.
- Uczeń rozdaje krzyżówki
- Uczniowie wspólnie rozwiązują krzyżówkę (krzyżówka w załączniku)
- Hasłem krzyżówki jest WYWIAD
-umiejętność kreatywnego logicznego myślenia
- efektywne współdziałanie w grupie
- komunikacja: nauczyciel - uczeń
Badanie
- Czym jest wywiad?
Żeby móc przeprowadzić wywiad trzeba poznać rozmówcę, by nie pytać o rzeczy mało ważne, nieistotne, i o których już wszyscy wiedzą. Nie powinniśmy zadawać pytań typu: jak się Pan/ Pani czuje?
Kto bierze udział w wywiadzie?
- W jakim celu przeprowadza się wywiad?
- Wywiad ma formę dialogu. Czy wywiad możemy zapisać, a jeśli tak to gdzie się z taką formą możemy spotkać?
-Z kim można przeprowadzić wywiad?
Czy postać literacka może być rozmówcą w wywiadzie?
- Na dzisiejszej lekcji nauczymy się pisać wywiady wcielając się w postać Adasia Niezgódki. Będzie on rozmówcą wywiadu dla gazetki klasowej.
-Zapiszmy temat lekcji (nauczyciel zapisuje temat na tablicy)
BAWIMY SIĘ W REDAKTORÓW GAZETKI KLASOWEJ. REDAGUJEMY WYWIAD Z ADAMEM NIEZGÓDKĄ.
- Zanim zaczniemy pisać wywiad z Adasiem, musimy dowiedzieć się, jak się pisze wywiady.
- Prosi uczniów o „przekręcenie” krzyżówek na drugą stronę.
- Wybiera 4 uczniów i prosi o odczytanie tekstów na role.
Proponowane odpowiedzi:
Wywiad jest to rozmowa pomiędzy dwiema osobami, w której prowadzący zadaje pytania w celu uzyskania pewnych informacji.
- W wywiadzie bierze udział prowadzący i rozmówca (rozmówcy).
- Wywiad przeprowadza się, by dowiedzieć się czegoś o rozmówcy.
- Można zapisać wywiad. Spotykamy się z nim w gazetach, Internecie itp.
- Wywiad można przeprowadzić z piosenkarką, z aktorami, z autorami książek itp.
- TAK/ NIE
- Uczniowie zapisują w zeszycie temat lekcji.
- Uczniowie odczytują tekst na role.
- skuteczne porozumiewanie się
- poprawność językowa
- rozumowanie
- komunikacja: się nauczyciel- uczeń
Prezentacja
-Co zauważyliście w tych wywiadach? Czym one się różnią?
-Jaki jest tytuł w pierwszym, a jaki w drugim?
-Jak zaczynają się wypowiedzi? Jak oznacza się dialog?
-Jaki jest styl wypowiedzi?
- W pierwszym tytule jest to wypowiedzenie (w formie zdania lub równoważnika zdania), a w drugim jest to fragment wypowiedzi.
- Pierwszy zaczyna się od pauz (myślników), a drugi od imion i nazwisk, a potem inicjałów.
- Styl wypowiedzi jest potoczny, swobodny.
- czytanie
- przetwarzanie informacji
Przekształcanie
- Prosi ucznia o rozdanie „gazetek”.
- Prosi o przeczytanie notatki o wywiadzie.
- Nauczyciel prosi o przeczytanie polecenia do ćwiczenia 1.
- Nauczyciel prosi uczniów o zgłaszanie się do poszczególnych odpowiedzi i sam zapisuje je na tablicy, po czym zajmuje się kontrolą uzupełniania notatek uczniów.
- Uczeń rozdaje gazetki
- Uczeń odczytuję notatkę.
- Uczeń odczytuje polecenie do ćw.1.
- Uczniowie czytają wywiad i razem z nauczycielem uzupełniają jego treść.
- łączenie teorii z praktyką
- redagowanie tekstu
- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
Posumowanie
Powtórzmy sobie, więc: Czym jest wywiad?
Jaki może być tytuł wywiadu?
Jak sygnalizujemy zapis dialogu?
Nauczyciel wskazuje zadanie domowe.
(GDY WYSTARCZY CZASU:
1. KILKA PAR ODCZYTA NA ROLE WYWIAD Z ADASIEM.
2. UCZNIOWIE W PARACH MAJĄ ZASTANOWIĆ SIĘ, JAKIE PYTANIA MOGĄ ZADAĆ PANU KLEKSOWI- KONTROLA PRACY UCZNIÓW
3. GŁOŚNE ODCZYTANIE PROPOZYCJI).
Jest to rozmowa, w której prowadzący zadając pytania, usiłuje dowiedzieć się pewnych rzeczy.
Może mieć charakter wypowiedzenia lub fragmentu wypowiedzi.
Zapis dialogu sygnalizujemy od pauz, lub pisząc imię i nazwisko prowadzącego oraz rozmówcy, a potem ich inicjały.
- mówienie
-samokształcenie
INSPIRACJE