Bawimy się w redaktorów gazetki klasowej. Redagujemy wywiad z Adamem Niezgódką..doc

(93 KB) Pobierz
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE IV

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE IV „a”

 

Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela

Czas przeznaczony na realizację tematy: 45 minut.

 

TEMAT LEKCJI: Bawimy się w redaktorów gazetki klasowej. Redagujemy wywiad z Adamem Niezgódką.

 

 

CELE LEKCJI:

Na poziomie umiejętności:

·         Uczeń nabywa kompetencje w zakresie tworzenia wywiadu, jako jednej z form wypowiedzi.

·         Uczeń potrafi wskazać cechy wywiadu.

·         Uczeń potrafi zastosować poznane informacje w praktyce.

·         Uczeń wzorując się na przykładowym tekście umie opracować własny wywiad.

 

Na poziomie wiadomości:

·         Uczeń zna zasady pisania wywiadu.

·         Uczeń potrafi samodzielnie odpowiedzieć na pytania dotyczące lektury („Akademia pana Kleksa”).

·         Uczeń wie, że tytuł w wywiadzie może mieć różne formy (fragmentu wypowiedzi i samodzielnego zdania)

·         Uczeń wie, że zapis dialogu sygnalizujemy w dwojaki sposób: od myślników oraz inicjałów.

 

Na poziomie postaw:

·         Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.

 

MATERIAŁ: „Akademia pana Kleksa”, krzyżówka, „gazetka klasowa”, przykładowe teksty, „kleksy” motywacyjne.

 

METODA: pogadanka heurystyczna, krzyżówka.

 

FORMA PRACY: praca zbiorowa.

 

Etapy lekcji

Czynności

Nauczyciela

Czynności

Ucznia

Umiejętności

Kluczowe

Zaangażowanie

- Informacja o celach lekcji.

- Zasady: 1) aktywność będzie wynagradzana (3 kleksy= „+”, 9 kleksów= 5, 2) siedzimy cicho i słuchamy, co mówią koledzy, 3)Zgłaszamy się, jeżeli chcemy coś powiedzieć, 4) Odpowiadamy na stojąco.

- Prosi ucznia o rozdanie krzyżówek

- Prosi ucznia o przeczytanie rozwiązanie kolejnych haseł

 

- Prosi o przeczytanie rozwiązania.

 

 

 

 

 

 

 

 

- Uczeń rozdaje krzyżówki

 

- Uczniowie wspólnie rozwiązują krzyżówkę (krzyżówka w załączniku)

- Hasłem krzyżówki jest WYWIAD

-umiejętność kreatywnego logicznego myślenia

- efektywne współdziałanie w grupie

- komunikacja: nauczyciel - uczeń

Badanie

- Czym jest wywiad?

 

 

 

 

Żeby móc przeprowadzić wywiad trzeba poznać rozmówcę, by nie pytać o rzeczy mało ważne, nieistotne, i o których już wszyscy wiedzą. Nie powinniśmy zadawać pytań typu: jak się Pan/ Pani czuje?

 

 

Kto bierze udział w wywiadzie?

 

 

- W jakim celu przeprowadza się wywiad?

 

- Wywiad ma formę dialogu. Czy wywiad możemy zapisać, a jeśli tak to gdzie się z taką formą możemy spotkać?

-Z kim można przeprowadzić wywiad?

 

 

Czy postać literacka może być rozmówcą w wywiadzie?

 

- Na dzisiejszej lekcji nauczymy się pisać wywiady wcielając się w postać Adasia Niezgódki. Będzie on rozmówcą wywiadu dla gazetki klasowej.

-Zapiszmy temat lekcji (nauczyciel zapisuje temat na tablicy)

BAWIMY SIĘ W REDAKTORÓW GAZETKI KLASOWEJ. REDAGUJEMY WYWIAD Z ADAMEM NIEZGÓDKĄ.

- Zanim zaczniemy pisać wywiad z Adasiem, musimy dowiedzieć się, jak się pisze wywiady.

- Prosi uczniów o „przekręcenie” krzyżówek na drugą stronę.

- Wybiera 4 uczniów i prosi o odczytanie tekstów na role.

Proponowane odpowiedzi:

Wywiad jest to rozmowa pomiędzy dwiema osobami, w której prowadzący zadaje pytania w celu uzyskania pewnych informacji.

 

 

 

 

 

 

 

- W wywiadzie bierze udział prowadzący i rozmówca (rozmówcy).

- Wywiad przeprowadza się, by dowiedzieć się czegoś o rozmówcy.

 

- Można zapisać wywiad. Spotykamy się z nim w gazetach, Internecie itp.

 

- Wywiad można przeprowadzić z piosenkarką, z aktorami, z autorami książek itp.

 

- TAK/ NIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Uczniowie zapisują w zeszycie temat lekcji.

 

 

 

 

 

 

 

 

- Uczniowie odczytują tekst na role.

- efektywne współdziałanie w grupie

- skuteczne porozumiewanie się

- poprawność językowa

- rozumowanie

- komunikacja: się nauczyciel- uczeń

 

Prezentacja

-Co zauważyliście w tych wywiadach? Czym one się różnią?

-Jaki jest tytuł w pierwszym, a jaki w drugim?

 

-Jak zaczynają się wypowiedzi? Jak oznacza się dialog?

 

-Jaki jest styl wypowiedzi?

 

 

- W pierwszym tytule jest to wypowiedzenie (w formie zdania lub równoważnika zdania), a w drugim jest to fragment wypowiedzi.

- Pierwszy zaczyna się od pauz (myślników), a drugi od imion i nazwisk, a potem inicjałów.

- Styl wypowiedzi jest potoczny, swobodny.

- czytanie

- przetwarzanie informacji

Przekształcanie

- Prosi ucznia o rozdanie „gazetek”.

- Prosi o przeczytanie notatki o wywiadzie.

- Nauczyciel prosi o przeczytanie polecenia do ćwiczenia 1.

- Nauczyciel prosi uczniów o zgłaszanie się do poszczególnych odpowiedzi i sam zapisuje je na tablicy, po czym zajmuje się kontrolą uzupełniania notatek uczniów.

- Uczeń rozdaje gazetki

 

- Uczeń odczytuję notatkę.

 

- Uczeń odczytuje polecenie do ćw.1.

- Uczniowie czytają wywiad i razem z nauczycielem uzupełniają jego treść.

- łączenie teorii z praktyką

- redagowanie tekstu

- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce

Posumowanie

Powtórzmy sobie, więc: Czym jest wywiad?

 

Jaki może być tytuł wywiadu?

 

Jak sygnalizujemy zapis dialogu?

 

 

 

Nauczyciel wskazuje zadanie domowe.

 

(GDY WYSTARCZY CZASU:

1.      KILKA PAR ODCZYTA NA ROLE WYWIAD Z ADASIEM.

2.      UCZNIOWIE W PARACH MAJĄ ZASTANOWIĆ SIĘ, JAKIE PYTANIA MOGĄ ZADAĆ PANU KLEKSOWI- KONTROLA PRACY UCZNIÓW

3.      GŁOŚNE ODCZYTANIE PROPOZYCJI).

 

Jest to rozmowa, w której prowadzący zadając pytania, usiłuje dowiedzieć się pewnych rzeczy.

Może mieć charakter wypowiedzenia lub fragmentu wypowiedzi.

Zapis dialogu sygnalizujemy od pauz, lub pisząc imię i nazwisko prowadzącego oraz rozmówcy, a potem ich inicjały.

 

- mówienie

- poprawność językowa

-samokształcenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin