Od modernizmu do postmodernizmu.doc

(43182 KB) Pobierz
Od modernizmu do postmodernizmu – 13

Od modernizmu do postmodernizmu – 13.10.2011

 

Sztuka awangardowa

- eksperymenty formalne (kubizm, futuryzm)

- realizacja ewolucyjnych idei przebudowy świata (konstrukcjonizm)

- zwątpienie w sztukę (dadaizm)

 

Zerwanie z tradycją

 

Marcel Duchamp – „ojciec sztuki nowoczesnej”

 

Marcel Duchamp, Akt schodzący po schodach

 

Marcel Duchamp, Koło rowerowe

Robert Mutt (Marcel Duchamp), Fontanna

 

Marcel Duchamp, Suszarka do butelek

 

Marcel Duchamp, LHOOQ

 

Rose Selavy, Portret autorstwa M. Raya

 

Jackson Pollock, Shimmering Substance

 

-Action paiting – ekspresjonizm abstrakcyjny – malarstwo polegające na wykorzystywaniu spontanicznego, nieskrępowanego regułami malarskimi gestu bezpośredniego rozlewania (chlapania) farby na płótno.

-Swój początek miał w Ameryce w latach 40. XX wieku a termin action painting po raz pierwszy użył Harold Rosenberg w 1952 r do opisu twórczości Jacksona Pollocka.

-Action painting wyrasta z założenia, że obraz nie jest ukończonym dziełem, ale zapisem procesu twórczego

 

Jackson Pollock, One

 

Serge Guilbaut

Jak Nowy Jork ukradł Europie ideę sztuki nowoczesnej?

(jak kultura wprzęgnięta została w zmiany polityczne w proces globalizacji)

 

Robert Morris, Ring with Ligot

 

- Minima art. – nurt w sztuce, rozwijający się w latach 60. XX wieku, przede wszystkim w USA

- Twórcy minimalizmu dążyli do ograniczenia w dziele środków plastycznych. Operowano jedynie uproszczona bryłą podstawowymi kształtami (okrąg, trójkąt, prostokąt), gładkimi powierzchniami oraz wielkościami i skałą (szczególnie w przypadku obiektów monumentalnych). W dziełach tych eliminowano „ślad autorski” tworząc prace o anonimowej atmosferze.

- Powstawały w ten sposób obrazy o prostych podziałach, np. modułowych lub całkiem gładkimi, obiekty-rzeźby, jako proste bryły lub zestawy brył, czasami budzące architektoniczne skojarzenia

 

Frank Stella, Telluride

 

Richard Sierra, Five plates, two poles

 

 

 

 

 

 

Sztuka a rzeczywistość

 

Paul Cezanne, Mount St. Victorie

 

Paul Cezanne, Martwa natura z czaszką

 

 

Zmiana stosunku do rzeczywistości w sztuce awangardowej

 

Cechy sztuki w XX wieku wprowadzone przez awangardę:

- zaprzeczenie reprezentacji

Kontruowanie form

Ekspresja

Wywoływanie przezyc estetycznych

 

 

Kubizm analityczny (1907-1912)

- płaskość obrazu

- problem autonomii obrazu oraz autoanaliza języka malarskiego

 

Georges Braque, Portugalczyk

 

Kubizm syntetyczny (1912 – 1914)

- collages (kompozycja z różnych materiałów i tworzyw)

- wprowadzenie w obszar obrazu fragmentów fizycznej rzeczywistości

- próba pokonania antynomii miedzy rzeczywistością przedstawianą a sztuką



       dążenie do zniesienia opozycji miedzy iluzją sztuki a światem rzeczywistym

 

Pablo Picasso, Gitara

 

 

Pablo Picasso, Skrzypce

 

 

Futuryzm (1909 – 1930)

- aprobata dla nowoczesnej cywilizacji, wiara w postęp i technologię

- ruch jako kwintesencja rzeczywistości

- przebudowa świata poprzez technikę oraz wojnę

 

Umberto Boccioni, Dynamizm piłkarza

 

Umberto Boccioni, Kroczący

 

Carlo Carra, Demonstracja interwencyjna

 

Carlo Carra, Wyścigi

Konstruktywizm (od 1913r.)

- związek z rewolucją

- abstrakcja

- rytmizacja

- geometryzacja

- sztuka jako laboratorium materiałów

 

Vladimir Tatlin, Relief

 

Vladimir Tatlin, Kontrrelief

El Lissitsky, Beat the Whites with the Red Wedge

 

 

Fotomontaż

 

Gustav Klucis, plakat

 

Gustav Klucis, plakat na spartakiadę

 

Dadaizm (1915 – 1922)

-          Antysztuka – przeciwko sztuce I kulturze burżuazji

-          Dekompozycja – zaprzeczanie kompozycji

-          Znaczenie przypadku

-          Ready made – przedmiot gotowy

 

Raoul Hausmann, Mechanical Head („The Spirit of the Times”)

 

Meret Oppenheim, Śniadanie na futrze

 

Man Ray, Podarunek

 

Assemblage (asamblaż) – kompozycja z przedmiotów gotowych, trójwymiarowa odmiana kolażu

 

Dadaizm – bunt przeciwko wojnie, sztuka antynazistowska

 

George Grosz, Podpory społeczeństwa

 

 

Surrealizm (od 1924r. – rok ogłoszenia „Manifestu surrealistycznego”)

- znaczenie nieświadomości, rzeczywistości ukrytej, onirycznej, niedostępnej

- wpływy psychoanalizy Freuda, a później Junga

- surrealizm jako inny faszyzm

 

Max Ernst – Ubieranie panny młodej (The robing of the bride)

Max Ernst – Dziecięce nocne mary

 

 

Sztuka surowa (art burt)

- Jean Dubuffet, lata 40. i 50. XX w.

- powoływanie surowej rzeczywistości, zanegowanie kultury zachodnioeuropejskiej

- odwołanie do tego, co istnieje poza tą kulturą – do twórczości prymitywów, dzieci, umysłowo chorych, ludów pierwotnych

- surowe materiały – np. kamień, piasek, drewno

 

Jean Dubuffet, Vue de Paris, le petit commerce

 

Jean Dubuffet, L’oiseau bleu

 

Sztuka materii i informel (od ok. 1950, Francja)

- Jean Fautier i Wols

- znaczenie surowej materii, zdarzenie technologii malarskiej z materiałami pozaartystycznymi (piasek, drewno, kamienie)

 

 

Pop-art. (lata 50. i 60. XX w., gł. Wielka Brytania i Stany Zjednoczone)

- wytwory kultury konsumpcyjnej

- odtwarzanie banalnej rzeczywistości

 

Jasper Johns, Flaga, 1955-56

 

Nowy realizm (franc. Nouveau Réalisme)

- powstał w 1960 roku we Francji, analogiczny do pop-artu

- pomysłodawcą i teoretykiem grupy był francuski krytyk Pierre Restany

- eksponowanie fragmentów rzeczywistości, również rzeczywistości śmietnika, odpadu

- Akumulacje – nagromadzenie przedmiotów (Arman)

 

Arman, Home sweet home. Akumulacja, 1960

 

Arman, Office Fetish, 1984

 

-          Kontestacja

-          rewolta studencka 1967-69 (USA, Niemcy, Francja)

-          M.in. przeciwko wojnie w Wietnamie, dyskryminacji rasowej i płciowej

-          Również krytyka kultury konsumpcyjnej

 

J. Beuys, I like America and America likes me, 1975

 

-          Zmiana stosunku do natury, znienawidzenie jej

-          Pozbawienie elementów cielesności

-          Konstruktywiści

-          Nieludzkość idei

 

Piet Mondrian, The Red Tree (I etap)

 

Piet Mondrian, The Blooming Apple Tree (II etap)

 

Piet Mondrian, Komposition Nr. 6 (III etap)

 

 

Sztuka ziemi (land art), (lata 60. i 70. XX wieku)

- wyjście w przestrzeń otwartą, wyprowadzenie sztuki z galerii

2 podstawy:

1)     Przychylna wobec natury (Richard Long) (jeśli zmieniali naturę, to delikatnie)

2)     Dokonywania na naturze gwałtu (Christo) (krajobraz całkowicie zmieniano)

 

Robert Smithson, Spiral Jetty, Great Salt Lake, Utah, April

Richard Long

 

Robert Smithson, Amarillo Ramp

 

Sztuka a antygatunkowizm

-          Peter Singer, Wyzwolenie zwierząt, oryg. 1975

-          Sztuka międzygatunkowa (interspecies art), bio-art.

 

-          Od czasu radykalnych przemian zapoczątkowanych w sztuce od czasu rewolucji lat 60. XX wieku, zasadniczej zmianie uległ stosunek artystów do świata zwierzęcego. Zwierzęta żywe lub martwe weszły w bezpośrednią orbitę działań artystycznych.

 

- pytania o naszą zwierzęcą naturę

- związki ludzi i zwierząt

- sztuka zwierząt

- byty ludzko-zwierzęce

Kiki Smith, Las Animas

 

Kiki Smith, Tale

 

Damien Hirst, Away From The Flock

Daniel Lee, Origin

 

Oleg Kulik, Rodzina przyszłości

 

Patricia Piccinini, The young family

 

 

Body art (ang. Sztuka ciała) – kierunek w sztuce, w którym materiałem i środkiem ekspresji jako ciało artsty. Nurt pojawił się po raz pierwszy w drugiej połowie lat 60. XX w. w takich działaniach artystycznych, jak performance czy happening.

- Marina Abramović, Bruce Nauman, Vito Acconci, Chris Burden, Gina Pane, Orlan

 

Dennis Oppenheim, Czytając poezję do drugiego stopnia oparzenia (akcja: 5 godzin)

 

 

 

 

 

1921 – Alfred Rosenberg opracowuje podstawy n owej kultury nazistowskiej

1927 – powstaje Kampfbund für deutsche Kultur na rzecz kultury narodowej, ewokującej germańskiego ducha i czystość rasowa

1928 – opublikowane teoretyczną wykładnię Kampfbundu „Kunst und Rasse” Paula Schultzego-Naumburga (sztuka nowoczesna jako forma żydowskiego spisku, jako zdegradowanie, kryzys)

 

George Grosz, Beauty, Thee Will I

 

George Grosz, Podpory społeczeństwa

Karl Hofer, Two women friends

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin