Powtórne przyjście Pana Jezusa Chrystusa - Rene Pache.txt

(628 KB) Pobierz
Rene Pache 
POWT�RNE PRZYJ�CIE PANA JEZUSA CHRYSTUSA

WST�P
ZNACZENIE I CECHY PROROCTW BIBLIJNYCH


I. Miejsce, jakie zajmuje w Biblii objawienie prorockie.
Ca�o Pismo �wi�te zawiera wiele proroctw. Z 39 Ksi�g Starego Testamentu 17 Ksi�g to Ksi�gi prorockie, nie licz�c licznych przepowiedni zawartych w Ksi�gach Moj�eszowych i Psalmach. R�wnie� i Ksi�gi Nowego Testamentu zawieraj� proroctwa, np. niekt�re rozdzia�y Ewangelii, odcinki list�w, a przede wszystkim Objawienie �w. Jana. Wierzymy razem z Paw�em, �e: "Ca�e Pismo przez Boga jest natchnione i po�yteczne do nauki, do wykrywania b��d�w, do poprawy, do wychowania w sprawiedliwo�ci. Aby cz�owiek by� doskona�y, do wszelkiego dobrego dzie�a przygotowany" (2 Tym. 3,16-17).
Je�eli uwa�amy siebie za chrze�cijan, to czy nam si� podoba, czy nie, musimy przyj�� i przyswoi� sobie wszystkie proroctwa Pisma �wi�tego. Wielu tak zwanych wierz�cych nie przywi�zuje nale�ytego znaczenia do proroctw, gdy� ich nie rozumie, a nawet si� ich obawia. Ale wtedy �atwo mo�na spostrzec, �e w ich duchowym pokarmie brakuje wa�nego sk�adnika, a w ich �yciu i dzia�aniu w�a�ciwego wska�nika prowadz�cego do celu. Pobo�no�� ich jest podobna do kompasu, kt�rego rozmagnesowana ig�a nie wskazuje ju� �adnego kierunku. Nie zapominajmy o tym, �e proroctwa i cuda to dwa wa�ne elementy s�u��ce do obrony prawdziwo�ci religii chrze�cija�skiej. Proroctwa udowadniaj� w s�owach, a cuda w dzia�aniu to, co w niej ponadnaturalnego. S�owa i cuda �wiadcz� o wszechwiedzy i wszechmocy Boga.
Proroctwa znajdujemy tylko w Biblii, gdy� tylko w niej zawarte jest S�owo Bo�e, inne religie s� pozbawione prorockiego poselstwa, poniewa� s� fa�szywymi naukami. Poza tym dla ludzi �yj�cych w obecnym, pe�nym udr�ki czasie, niema�� pociech� jest to, �e proroctwa wskazuj� na Boga jako na tego, kt�ry sprawuje pe�n� kontrol� nad wszystkimi wydarzeniami na ziemi i we wszech�wiecie.

II. G��wne cechy proroctw biblijnych.
Aposto� Piotr w spos�b doskona�y wyja�nia w listach sam� istot� proroctw biblijnych: "Zbawienia tego poszukiwali i wywiadywali si� o nie prorocy, kt�rzy "prorokowali o przeznaczonej dla was �asce, staraj�c si� wybada�, na kt�ry albo na jaki to czas wskazywa� dzia�aj�cy w nich Duch Chrystusowy, kt�ry przepowiada� cierpienia maj�ce przyj�� na Chrystusa, ale te� maj�ce potem nasta� uwielbienie" (1 Ptr. 1,10-12). "Gdy� oznajmili�my wam moc i powt�rne przyj�cie Pana naszego, Jezusa Chrystusa, nie opieraj�c si� na zr�cznie zmy�lonych ba�niach, lecz jako naoczni �wiadkowie jego wielko�ci. Mamy wi�c s�owo prorockie jeszcze wi�cej potwierdzone, a wy dobrze czynicie, trzymaj�c si� go niby pochodni �wiec�cej w ciemnym miejscu, dop�ki dzie� nie za�wita i nie wzejdzie jutrzenka w waszych sercach. Przede wszystkim to wiedzcie, �e wszelkie proroctwo Pisma nie podlega dowolnemu wyk�adowi. Albowiem proroctwo nie przychodzi�o nigdy z woli ludzkiej, lecz wypowiadali je ludzie Bo�y, natchnieni Duchem �wi�tym" (2 Ptr. 1,16.19-21). Wy�ej wymienione wiersze S�owa Bo�ego m�wi� nam o nast�puj�cych bezropnych faktach:
1. Jezus Chrystus jest g��wn� postaci� proroctw (1 Ptr. 1,11).
2. Proroctwa m�wi� o czasie i okoliczno�ciach pierwszego jak i drugiego przyj�cia Chrystusa (1 Ptr. 1,11).
3. Istnieje ca�kowita zgodno�� mi�dzy proroctwami Starego i Nowego Testamentu (1 Ptr. 1,12).
4. Jedynym autorem proroctw jest Duch �wi�ty (1 Ptr. 1,10-12; 2 Ptr. 1,21).
5. Sami prorocy starali si� zg��bi� znaczenie powierzonych im przez Ducha �wi�tego przepowiedni (1 Ptr. 1,10-12).
6. Anio�owie pragn� wejrze� w te cudowne sprawy, kt�re B�g oznajmia przez swoje s�ugi (1 Ptr. 1,12).
7. "Wy dobrze czynicie, trzymaj�c si� tego s�owa" (2 Ptr. 1,19).
8. S�owo prorockie "jest pochodni� �wiec�c� w ciemnym miejscu" (2 Ptr. 1,19).
9. Wszelkie proroctwo Pisma nie podlega dowolnemu wyk�adowi (2 Ptr. 1.20-21).

III. " Zaiste, nie czyni Wszechmog�cy Pan nic, je�eli nie objawi� swojego planu swoim s�ugom prorokom" (Amos 3,7).
Jezus, kiedy m�wi� uczniom o swoim powt�rnym przyj�ciu, powiedzia� tak: "Wy tedy baczcie: Przepowiedzia�em wam wszystko" (Mk 13,23).
To powiedzenie Pana Jezusa ma szczeg�lne znaczenie, gdy� �wiadczy o tym, �e mo�emy by� pewni, i� proroctwa zawieraj� przynajmniej wyra�ne zarysy g��wnych wydarze�, kt�re b�d� si� dzia�y a� do powt�rnego przyj�cia Chrystusa (a wkr�tce si� przekonamy, �e tak jest istotnie).
Spogl�daj�c wstecz widzimy wyra�nie, �e nie by�o wydarzenia znaczniejszej wagi, a zw�aszcza wydarzenia o charakterze s�du, na kt�re by B�g nie usi�owa� przygotowa� �wiat, a w g��wnej mierze wierz�cych. Oto przyk�ady:
1. B�g nie zes�a� potopu niespodziewanie i znienacka, lecz na d�ugo przed tym ostrzega� pokolenie Noego o gro��cym s�dzie i karze i wszystko przygotowa�, co by�o potrzebne do uratowania swojego s�ugi (1 Moj. 67).
2. Zniszczenie Sodomy i Gomory zosta�o r�wnie� zapowiedziane, a Pan przynagla� Lota do ucieczki, nim b�dzie za p�no (1 Moj. 18-19).
3. Gdy B�g postanowi� zniszczy� Niniw�, pierwej nakaza� Jonaszowi, aby ostrzeg� mieszka�c�w miasta (Jonasz 3). Mieszka�cy Niniwy us�uchali ostrze�enia i dlatego unikn�li zag�ady.
4. Nebukadnesar i Baltazar r�wnie� zostali w czas uprzedzeni o odj�ciu im w�adzy kr�lewskiej. R�wnie� wyra�nie B�g zapowiedzia� zdobycie i zniszczenie Babilonu przez Med�w i Pers�w (Dan. 4-5).
5. Na d�ugo przed zburzeniem Jerozolimy i Samarii i uprowadzeniem do niewoli jej mieszka�c�w, ca�y nar�d izraelski zosta� powiadomiony przez prorok�w o czekaj�cym go a nieuniknionym losie, lecz oni pogardzili s�owami prorok�w i dlatego wina ich by�a wielka (2 Kron. 36,15-16). 
Nie inaczej by�o w czasie poprzedzaj�cym zburzenie Jerozolimy w 70 roku naszej ery. Ludzie �yj�cy w czasach Jezusa wiedzieli przecie� co ich czeka i mieli do�� czasu, aby si� na to przygotowa� (�uk. 19,41-44; 21,29-34). Mo�na by mno�y� przyk�ady. Lecz i te wystarcz�, aby sobie u�wiadomi�, jak B�g usi�uje przygotowa� sw�j Ko�ci�, r�wnie� i ca�y �wiat, do tych wielkich wydarze� przysz�o�ci. Powt�rne przyj�cie Jezusa Chrystusa i towarzysz�ce jemu zjawiska zosta�y przepowiedziane tak szczeg�owo, �e ka�dy jest w stanie poj�� z nich przynajmniej to, co najwa�niejsze.
Przyjmijmy te ostrze�enia i przechowujmy je g��boko w naszych sercach, i pami�tajmy o apostolskim napomnieniu: "Proroctw nie lekcewa�cie"! (1 Tes. 5,20).

IV. Spos�b obja�niania proroctw.
1. Wyk�adnia dos�owna i symboliczna.
Wiele tekst�w biblijnych mo�na wyk�ada� w dwojaki spos�b. Najcz�ciej obok znaczenia dos�ownego kryje si� inna my�l, my�l duchowa, por�wnanie lub przeno�nia. Dotyczy to wielu wydarze� z historii Izraela opisanych w Starym Testamencie: "A to wszystko na tamtych przysz�o dla przyk�adu i jest napisane ku przestrodze dla nas, kt�rzy znale�li�my si� u kresu wiek�w" (1 Kor. 10,11). Oczywi�cie, �e aposto�owie wierzyli i� przytoczone przez nich wydarzenia ze Starego Testamentu faktycznie mia�y miejsce, nie przeszkadza�o to im jednak nada� im g��bszego, duchowego znaczenia. A oto kilka przyk�ad�w:
a) Ska�a, w kt�r� Moj�esz uderzy� na g�rze Horeb, aby da� wod� ludowi, by�a obrazem Chrystusa, Jego cierpienia, �mierci na Golgocie (2 Moj. 17,1-6; 1 Kor. 10,4).
b) Manna, kt�r� �ydzi �ywili si� na pustyni, by�a symbolem �yciodajnego chleba, kt�ry zst�pi� z nieba, symbolem Chrystusa (2 Moj. 16; Jan 6,31- 35,48-51). 
c) Ofiarowanie baranka wielkanocnego by�o symbolem ofiary z�o�onej przez Baranka Bo�ego, kt�ry ofiarowa� si� za nas (2 Moj. 12; 1 Kor. 5,7). 
d) Hagar i Sara - obie �ony Abrahama - uosabiaj� pierwsze i drugie przymierze, przymierze zakonu i przymierze �aski (Gal. 4,22-26). 
R�wnie� i te proroctwa, kt�re si� wype�ni�y podczas pierwszego przyj�cia Chrystusa, cz�sto zawieraj� r�wnolegle do tekstu literalnego znaczenie obrazowe lub duchowe, przy czym jedno znaczenie mo�e by� podporz�dkowane drugiemu. Os�d�my sami:
1. W Psalmie 22 przepowiedziane zosta�y cierpienia Jezusa Chrystusa, przy czym w niekt�rych wierszach przy pomocy powszechnie u�ywanych wyra�e� jest mowa o sprawach, kt�re wype�ni�y si� dos�ownie: B�g opu�ci� Chrystusa wisz�cego na krzy�u (wiersz 2). Chrystus by� okryty ha�b� i wyszydzany przez w�asny nar�d (wiersze 7-9).
R�ce jego i nogi zosta�y przebite (wiersz 17). �o�nierze podzielili mi�dzy siebie jego szaty, a o sukni� rzucali los (wiersz 19).
Inne wiersze natomiast przedstawiaj� sprawy obrazowo, a nawet zawieraj� nieco poezji:
Otoczy�o mnie mn�stwo cielc�w (wiersz 13). 
Oto psy otoczy�y mnie (wiersz 17). 
Ocal dusz� moj� od miecza. 
Z psich �ap jedyne dobro moje! 
Wybaw mnie z paszczy lwa. 
I od rog�w bawo��w (wiersze 21-22).
Sens tych wierszy jest r�wnie� zrozumia�y, a ich tre�� wype�ni�a si� niemniej realnie.
2. Prorok Izajasz w rozdziale 53 opisuje dos�ownie to, co Pan Jezus musia� wycierpie�; �e by� wzgardzony i opuszczony przez sw�j nar�d, m�� bole�ci i do�wiadczony w cierpieniu (wiersz 3). Zn�cano si� nad nim, lecz on znosi� to w pokorze, z wi�zienia i s�du zabrano go (wiersze 7-8), i wyznaczono mu gr�b w�r�d bezbo�nych (wiersz 9). Ale jednocze�nie rozdzia� ten zawiera nast�puj�ce symbole: 
Wyr�s� bowiem przed nim jako latoro�l i jako korze� z suchej ziemi (wiersz 2).
Nie otworzy� ust swoich jak jagni� na rze� prowadzone (wiersz 7). 
Dlatego z mocarzami b�dzie dzieli� �upy (wiersz 12).
W tym miejscu mo�na by wymieni� jeszcze wiele wierszy ze S�owa Bo�ego. W ka�dym razie przyjmijmy jako zasad�, �e w ten sam spos�b nale�y wyk�ada� i te proroctwa, kt�rych wype�nienia si� dopiero oczekujemy. 
Dlatego:
a) w pierwszej kolejno�ci nale�y usi�owa� zrozumie� ich dos�owne znaczenie i znale�� najw�a�ciwsze zastosowanie. W Starym Testamencie b�d� one dotyczy�y przewa�nie narodu izraelskiego;
b) a nast�pnie poszukiwa� ich najbardziej prawdopodobnego, symbolicznego znaczenia, ich duchowego sensu. Przy czym musimy pozwoli� na to, �eby samo S�owo skierowa�o nasze my�li we w�a�ciwym kierunku, a je�eli tre�� jego jest niezbyt jasna, poszukujmy innych miejsc w S�owie Bo�ym, burdzie zrozumia�ych, dotycz�cych tego samego...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin