REGULAMIN FLOTY JARMERYKA.doc

(64 KB) Pobierz
REGULAMIN WEWNĘTRZNY FLOTY JARMERYKA

REGULAMIN WEWNĘTRZNY FLOTY JARMERYKA

 



Dla zachowania tradycji , której zalążki powstały ponad czterdzieści lat temu nad jeziorem Narie koło Morąga i rozwoju tej idei związanej z żeglarską kulturą Wikingów,           poniższy regulamin przedstawiam jako zasady do stosowania wszystkim,                        którzy są przyjmowani do grona załóg Floty Jarmeryka .
 


§ 1


Ustala się następujące cele do realizacji przez załogi Floty :

1). inicjowanie budowy łodzi w oparciu o wzory historyczne ;
2) kształtowanie wiedzy historycznej z zakresu kultury żeglarskiej Wikingów oraz ich epoki ;

3) Nabywanie wiedzy i praktyki z zakresu żeglarstwa;
4) utrzymanie w sprawności technicznej łodzi i ich wyposażenia służącego wyprawom oraz utrzymanie sprawności technicznej naszej siedziby w Wolinie ;
5) organizowanie corocznych wypraw łodziami wraz z udziałem Floty lub jej części

w imprezach promocyjnych, reklamowych, kontraktowanych i tym podobnych ;
6) odbywanie okresowo zwoływanych Althingów w miarę organizacyjnych potrzeb ;
7) prowadzenie kroniki dziejów i archiwizacji materiałów publikowanych , fotograficznych , filmowych i tym podobnych ;
8) pozyskiwanie nowych członków załóg oraz ich szkolenie w zakresie żeglarstwa na łodziach Floty ;
9) pozyskiwanie środków na realizacje powyższych celów;
 


§ 2

 

Flotę Jarmeryka stanowią :
1) Dowódca Floty – Jarmeryk ;
2) Starszyzna ;
3) załogi lodzi ;
 


§ 3


Pełna i jednoosobowa odpowiedzialność za wykonywanie celów określonych w regulaminie ponosi Dowódca Floty – Jarmeryk . Do niego należą niepodzielnie wszystkie decyzje istotne w osiąganiu celów z § 1 . Dowódca Floty może przekazywać swoje uprawnienia innym członkom Floty .
 

 

 

 

 

 


§ 4


Starszyznę tworzą doświadczeni, wyróżniający się odpowiedzialną postawą członkowie załogi . Powoływani są przez Dowódcę Floty i wchodzą w skład Rady Starszyzny stanowiącej organ doradczy Dowódcy Floty. Członkiem Starszyzny może zostać osoba, która co najmniej 10 lat brała udział w przedsięwzięciach Floty.

 

 

§ 5


Załogę łodzi stanowią
1) Sternik ;
2)Bosman łodzi ;
3) Wiosła (w przypadku wypraw śródlądowych)

4) Wachty (w przypadku wypraw morskich)

5) Honorowi Uczestnicy Wyprawy;

ad 3) Wiosło to grupa kilku wioślarzy ze swym dowódcą .

ad 4) Wachty to grupa kilku żeglarzy ze swym dowódcą – Oficerem Wachtowym

ad 5) Honorowy Uczestnik Wyprawy to osoba z załogi zwolniona z pracy na łodzi (wiosłowanie, praca na takielunku itp.) w Sytuacji Zwyczajnej. Osobę taką honoruje Dowódca Floty. Honorowy Uczestnik Wyprawy nie przynależy do Wacht.
 


§ 6


Wikingiem – członkiem Floty Jarmeryka może zostać osoba pełnoletnia przyjmująca bez zastrzeżeń postanowienia niniejszego regulaminu . Osoby młodsze mogą zostać takim członkiem pod warunkiem, iż są pod opieka starszego uczestniczącego w wyprawie Wikinga , o czym decyduje Dowódcą Floty .
 


§ 7


Funkcyjni na łodzi to :
1) Sternik ;

2) Oficer wachtowy;

3) Dowódca Wiosła ;

4) Bosman ;
5) Szlakowy ;
6) Wzorowy ;
7) Cieśla okrętowy;
 

 

 

 

 

 


§ 8


Sternik jest mianowany przez Dowódcę Floty i jemu bezpośrednio podlega . Sprawuje funkcje dowódcze nad Bosmanem swej łodzi , Dowódcami Wioseł i wioślarzami, Oficerami Wachtowymi i Wachtami;
 


§ 9


Bosman sprawuje pieczę nad sprawnością techniczną lodzi oraz nad wszystkimi sprawami dotyczącymi wyposażenia (sprzęt, olinowanie , żagiel , narzędzia) . Podlega bezpośrednio Sternikowi . Wydaje rozkazy dotyczące swoich kompetencji w imieniu Sternika .
 


§ 10


Dowódca Wiosła :
1) jest osobą mianowaną przez Sternika w porozumieniu z Dowódcą Floty ;
2) zachowuje swoje uprawnienia w stosunku do członków Wiosła na wodzie i lądzie w czasie trwania całej wyprawy ;
3) dowodzi grupą wioślarzy, z których każdy przypisany jest do odpowiedniej dulki ;
4) zajmuje miejsce na łodzi tak , by mógł nadzorować pracę swego Wiosła ;
5) sprawuje szczególny nadzór nad początkującymi wioślarzami doskonaląc ich umiejętności;


 

§ 11

 

Oficer Wachtowy:

1) jest osobą mianowaną przez Sternika za porozumieniem Dowódcą Floty ;
2) zachowuje swoje uprawnienia w stosunku do Wachty na wodzie i lądzie w czasie trwania całej wyprawy ;
3) dowodzi grupą żeglarzy stanowiącą Wachtę;

4) sprawuje szczególny nadzór nad początkującymi żeglarzami doskonaląc ich umiejętności ;

 

 

§ 12

 

Wyróżnia się typy Wacht:

1) nawigacyjna

2) wiktowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 13

 

Do obowiązków Wachty nawigacyjnej należy:

1) trymowanie żagla, obsługa takielunku i sprzętu;

2) prowadzenie nieprzerwanej obserwacji akwenu;

3) prowadzenie nieprzerwanej obserwacji innych jednostek znajdujących się na akwenie;

4) prowadzenie nieprzerwanej obserwacji warunków atmosferycznych;

5) dozór stanu technicznego łodzi i sprzętu;

 

 

§ 14

 

Do obowiązków Oficera Wachtowego Wachty nawigacyjnej należy:

1) dowodzenie Wachtą i dbałość o efektywną pracę Wachty;

2) asystowanie sternikowi w nawigacji: wypełnianie dziennika pokładowego, branie namiarów, określanie i nanoszenie na mapy pozycji i kursów; zliczanie pozycji;

3) w Sytuacjach Alarmowych i Nadzwyczajnych na rozkaz sternika przejmowanie steru lub steru i komendy, prowadzenie nasłuchu radiowego i prowadzenie łączności radiowej i satelitarnej;

 

 

§ 15

 

1) Do obowiązków Wachty wiktowej należy przygotowywanie posiłków i sprzątanie po nich, nadzór nad stanem żywności, utrzymywanie czystości na łodzi, dokonywanie zakupów z Ekonomem lub na jego polecenie;

2) Oficer Wachty wiktowej dowodzi Wachtą wiktową;

 

 

§ 16

 

Wachty pracują w systemie zmianowym. O ilości Wacht i systemie zmian decyduje Sternik w porozumieniu z Dowódcą Floty;

 

 

§ 17


Bosman , Oficer Wachtowy, Dowódca Wiosła , Ekonom wyprawy , Cieśla okrętowy, członek Starszyzny na wodzie pełnią funkcje wioślarzy, wchodzą w skład Wacht;

Sternicy zmieniają się odrębnym trybem ustalonym między sobą. Sternicy nie przynależą do Wacht.
 

 

 

 

 

 

 

 


§ 18


„Szlakowym” jest pierwszy wioślarz zajmujący dulkę z prawej burty , „Wzorowym” – pierwszy z lewej burty . Funkcje te występują gdy łódź jest na wodzie i wyznacza je Sternik . Szlakowy i Wzorowy wchodzą w skład pierwszego Wiosła . Ustalają oni między sobą system i czas trwania zmian wioślarskich. Zmiany wioślarskie mogą być prowadzone tylko w Sytuacji Zwyczajnej.
 


§ 19


Sprawy ekonomiczne podczas wyprawy prowadzi Ekonom wyprawy . Jest to funkcja autonomiczna , niezależna od hierarchii poszczególnych załóg lodzi . Ekonom mianowany jest przez Dowódcę Floty na czas określony . Trzyma on kasę, dysponuje (w porozumieniu z Dowódcą Floty) , wspólnymi pieniędzmi przeznaczonymi na cele bytowe , dokonuje zakupów , nadzoruje kuchnię i rozlicza się z Dowódcą Floty .
Do pomocy przy zaopatrzeniu i obsłudze kuchni ma prawo dysponować członkami załogi - w porozumieniu z Dowódcą Floty.

 


§ 20

 

Cieśla okrętowy to kompetentna osoba mianowana przez Dowódcę Floty. Do jej obowiązków należy konserwacja i remonty prowadzone na łodzi. Cieśla okrętowy dobiera sobie do poszczególnych prac pomocników w porozumieniu z Dowódcą Floty.
 

 

§ 21

 

Wyróżnia się trzy sytuacje rejsu:

 

1)     Sytuacja Zwyczajna – regularne pokonywanie dystansu w sprzyjających warunkach pogodowych. Obowiązuje zmianowy system Wacht.

 

2)     Sytuacja Nadzwyczajna – Sytuacje Nadzwyczajne to:

a)      cumowanie i puszczanie się brzegu

b)     wchodzenie i wychodzenie z portu

c)      przeprowadzane szkolenia

d)     pokonywanie dystansu w trudnych warunkach pogodowych

e)      zły stan zdrowia załogi np. choroba morska

f)       zły stan zdrowia lub wycieńczenie Sterników

g)     inne wprowadzone na bieżąco przez Sterników

W Sytuacji Nadzwyczajnej pracują wszystkie Wachty i Honorowi Uczestnicy Wyprawy.

Sytuację Nadzwyczajną wprowadza Sternik.

 

 

 

 

 

3)     Sytuacja Alarmowa – Sytuacje Alarmowe to:

a)      alarm człowiek za burtą – ogłaszany przez załoganta, który pierwszy zauważył człowieka za burtą

b)     alarm wodny – ogłaszany przez Sternika, gdy łodzi grozi zatonięcie

c)      alarm łodziowy – ogłaszany przez Sternika, gdy należy opuścić łódź

d)     alarm pożarowy – ogłaszany przez załoganta, który pierwszy zobaczył na łodzi płomień lub wybuch

W Sytuacji Alarmowej pracują wszystkie Wachty i Honorowi Uczestnicy Wyprawy.

 

 

§ 22


Członek Floty Jarmeryka może być uczestnikiem wyprawy jeżeli:
1) Przyjmuje realizacje celów wyznaczonych przez Dowódcę Floty .
2) Wniesie osobisty wkład pracy w przygotowanie wyprawy bądź ekwiwalent pieniężny , którego wysokość każdorazowo określi Dowódcą Floty .
3) Własnym staraniem przygotuje sobie odzież i osobiste wyposażenie zgodne z wzorami historycznymi .
4) Wniesie opłatę stanowiąca udział we wspólnym kotle oraz pokryciu kosztów ogólnych wyprawy w tym ubezpieczenia załogi , leków , transportu , opłat drogowych i tym podobnych. Jej wysokość w kwocie przeliczonej na każdy dzień wyprawy ustala Dowódca Floty w porozumieniu z Radą Starszyzny .
Opłatę tę należy wnieść:

a) w przypadku wypraw morskich w całości przed wyprawą

b) w przypadku wypraw śródlądowych przynajmniej w wysokości pięćdziesięciu procent przed rozpoczęciem wyprawy

W obu przypadkach opłata nie podlega zwrotowi gdy uczestnik dobrowolnie rezygnuje z udziału w wyprawie.
W przypadkach losowych, niezależnych od wnoszącego opłatę może nastąpić jej zwrot (w całości lub częściowo) . O zwrocie opłaty decyduje Dowódca Floty po zasięgnięciu opinii Rady Starszyzny.
 


§ 23


Uczestnictwo w wyprawie może być nieodpłatne tylko w przypadku decyzji Dowódcy Floty .
 


§ 24


Za uczestnictwo w wyprawie członek załogi nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia .
 


§ 25


Środki pozyskane z działalności komercyjnej (przewóz turystów , udział w imprezach kontraktowanych) mogą być częściowo dzielone według zasad ustalonych przez Dowódcę Floty po konsultacji z Radą Starszyzny .

 


§ 26


Załoga realizuje cele wyprawy od momentu załadunku łodzi na środek transportu do jej rozładunku po wyprawie w miejscu stacjonowania . Powyższe ramy czasowe określają czas trwania wyprawy, w którym zawiera się czas rejsu, pobytu w porcie, odbywania szkoleń na lądzie i wodzie.
Podczas wyprawy może następować wymiana członków załóg , przy czym ostatnia zmiana doprowadza łodzie i sprzęt do miejsca stacjonowania .
Samowolne odstąpienie członka wyprawy od obowiązków w ostatniej fazie wyprawy stanowi samowykluczenie członka załogi z przynależności do Floty .
 

 

§ 27

 

Dowódca Floty może w przypadku niesubordynacji członka załogi w trakcie wyprawy wykluczyć go z dalszego udziału w wyprawie. W przypadku, gdy wykluczenie następuje na wodzie, osoba wykluczona opuszcza łódź i Flotę w najbliższym zaplanowanym porcie niezależnie od kraju, w którym znajduje się port. Flota nie finansuje powrotu osoby wykluczonej do rodzimego kraju.

 

§ 28

 

Na czas wyprawy zawieszone zostaje funkcjonowanie hierarchii istniejących w drużynach i bractwach, do których należą członkowie załogi. Obowiązuje tylko jedna hierarchia flotowa określona w regulaminie. 
 


§ 29


Dla zachowania i kontynuacji tradycji Wikingów Floty Jarmeryka ustala się następujące zasady :
1) Obowiązek zachowania prawdy o historii i tradycji naszej Floty .

2) Poszanowanie symboli Floty (proporzec, naszywki)
3) Dbałość o dobre imię Floty i załóg łodzi .

4)...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin