Polubić szkołę.rtf

(35 KB) Pobierz
Sztuka nauczania na tym między innymi polega, (

Temat: Czy lubię chodzić do szkoły? – w oparciu o wiersz Joanny Kulmowej „Marzenia”.

 

Cel ogólny: kształcenie umiejętności aktywnego czytania tekstów poetyckich oraz zachęcanie do podejmowania prób twórczych;

 

Cele operacyjne:

Uczeń powinien:

-         nazywać uczucia i odczucia;

-         skutecznie komunikować się z innymi dziećmi;

-         podejmować próby twórcze;

-         logicznie myśleć;

-         podjąć próbę zaprezentowania siebie;

-         rozumieć czytany tekst;

-         przeczytać głośno wiersz, oddając jego nastrój i sens;

-         dokonać przekładu intersemiotycznego, wykonując ilustrację do wskazanego fragmentu wiersza;

-         wyszukać przymiotników określających szkołę;

-         wyjaśniać znaczenie metafor zawartych w wierszu;

-         wypowiedzieć się na temat przesłania wiersza;

-         uzupełnić tekst notatki na podstawie wiadomości z lekcji;

-         ocenić swój udział i zaangażowanie w czasie lekcji.

 

 

Metody i formy pracy: podająca, zajęć praktycznych: „Chór zwierząt”, „ Wiersz połówkowy”, „Krzyżówka skojarzeń”, „Puzzle”, tekst z lukami, „Ludziki”, próby twórcze, przekład intersemiotyczny; formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

 

Środki dydaktyczne: tekst wiersza „Marzenia” (Podr. literacki str. 242), arkusz szarego papieru z narysowanymi i podpisanymi kształtami dłoni; karteczki z nazwami zwierząt; tekst wiersza połówkowego; hasło na dużej karcie do „Krzyżówki skojarzeń”; duże puzzle – karty do wykonywania ilustracji; tekst notatki z lukami, plansza z narysowanymi ludzika

 

PRZEBIEG  LEKCJI

 

I.                   Zaangażowanie

1.     Powitanie

Nauczyciel wita uczniów:

-         Witam uczniów, którzy się dziś dobrze czują, są weseli, są smutni, są gotowi do lekcji, na razie nie chce im się pracować.

Uczniowie, którzy czują się powitani, odpowiadają: „Hej!”

2.     Ćwiczenie wprowadzające.

Nauczyciel, nawiązując do tematu lekcji, prosi uczniów, aby w kształt odrysowanej wcześniej dłoni wpisali, jak się dziś czują w szkole.

3.     Zapisanie tematu lekcji.

 

II. Badanie

4.     Krzyżówka skojarzeń.

Uczniowie otrzymują karteczki z wypisanym na środku pionowo hasłem: „szkoła”. Dopisują poziomo przymiotniki określające szkołę. Wybrane określenia zapisujemy na dużej karcie.

5.     Uczniowie dzielą się na grupy („Chór zwierząt”) i przydzielają      sobie funkcje: lider, sekretarz, sprawozdawca, strażnik czasu. Wykonują    przydzielone zadanie – „Wiersz połówkowy”. Jest to fragment wiersza     Joanny Kulmowej „Marzenia”. Sprawozdawcy prezentują efekty pracy grupy. Klasa wypowiada się na temat usłyszanych tekstów. Na koniec tego ćwiczenia czytamy tekst oryginału z podręcznika.

 

III.           Przekształcanie.

      Każda grupa otrzymuje jeden element puzzli plakatowych, na którym wykonuje ilustrację do podanego fragmentu wiersza.               Po złożeniu i sklejeniu puzzli powstaje ilustracja wiersza, która umożliwi uczniom wyjaśnienie jego przesłania.

   Grupa I – „Ja nie lubię chodzić do szkoły, bo w tornistrze nie mieszczą się marzenia.”

   Grupa II – „W szkole jest wielki porządek, nikt nie trzyma pod ławką  

   marzeń.”

   Grupa III – „...muszę zostawić je (marzenia) w domu – pod stołem albo w jakiejś szparze.”

   Grupa IV – „A one (marzenia) przez ten czas rosną, odbywają samotne podróże...”

   Grupa V – „I kiedy wracam ze szkoły za dalekie są i za duże.”

 

IV.            Prezentacja

  Uczniowie, prezentując efekty swej pracy, wyjaśniają, dlaczego w taki sposób zilustrowali swój fragment wiersza. Z wypowiedzi dzieci powinno wynikać, dlaczego bohater wiersz nie lubi chodzić do szkoły.

 

V.               Refleksja

   Uczniowie otrzymują tekst notatki do uzupełnienia. Korzystają z informacji usłyszanych  w czasie prezentacji.

   Wypowiadają się na temat, czy oni lubią chodzić do szkoły. Uzasadniają swoją wypowiedź.

   Praca domowa. Czy Ty także mógłbyś powiedzieć o sobie: „Ja nie lubię chodzić do szkoły...” Uzasadnij swoją wypowiedź.

 

   Ewaluacja                                                                                            Uczniowie, wychodząc z sali, wpisują swoje imię na ludziku (plansza                   z ludzikami wspinającymi się po drzewie jest zawieszona na drzwiach), którego miejsce odpowiada ich zaangażowaniu w czasie lekcji. Im wyżej, tym wyższa ocena.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do „Krzyżówki skojarzeń”







 

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do „Wiersza połówkowego”

 

Ja nie lubię .............................................................................

choć nic nie ............................................................................

Ja nie lubię .............................................................................

bo w tornistrze się .................................................................

W szkole jest .........................................................................

nikt nie trzyma .......................................................................

muszę zostawiać ....................................................................

pod stołem albo .....................................................................

A one przez ten ......................................................................

odbywają ...............................................................................

i kiedy wracam .....................................................................

i za ........................................................................................

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin