Temat: Czy lubię chodzić do szkoły? – w oparciu o wiersz Joanny Kulmowej „Marzenia”.
Cel ogólny: kształcenie umiejętności aktywnego czytania tekstów poetyckich oraz zachęcanie do podejmowania prób twórczych;
Cele operacyjne:
Uczeń powinien:
- nazywać uczucia i odczucia;
- skutecznie komunikować się z innymi dziećmi;
- podejmować próby twórcze;
- logicznie myśleć;
- podjąć próbę zaprezentowania siebie;
- rozumieć czytany tekst;
- przeczytać głośno wiersz, oddając jego nastrój i sens;
- dokonać przekładu intersemiotycznego, wykonując ilustrację do wskazanego fragmentu wiersza;
- wyszukać przymiotników określających szkołę;
- wyjaśniać znaczenie metafor zawartych w wierszu;
- wypowiedzieć się na temat przesłania wiersza;
- uzupełnić tekst notatki na podstawie wiadomości z lekcji;
- ocenić swój udział i zaangażowanie w czasie lekcji.
Metody i formy pracy: podająca, zajęć praktycznych: „Chór zwierząt”, „ Wiersz połówkowy”, „Krzyżówka skojarzeń”, „Puzzle”, tekst z lukami, „Ludziki”, próby twórcze, przekład intersemiotyczny; formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: tekst wiersza „Marzenia” (Podr. literacki str. 242), arkusz szarego papieru z narysowanymi i podpisanymi kształtami dłoni; karteczki z nazwami zwierząt; tekst wiersza połówkowego; hasło na dużej karcie do „Krzyżówki skojarzeń”; duże puzzle – karty do wykonywania ilustracji; tekst notatki z lukami, plansza z narysowanymi ludzika
PRZEBIEG LEKCJI
I. Zaangażowanie
1. Powitanie
Nauczyciel wita uczniów:
- Witam uczniów, którzy się dziś dobrze czują, są weseli, są smutni, są gotowi do lekcji, na razie nie chce im się pracować.
Uczniowie, którzy czują się powitani, odpowiadają: „Hej!”
2. Ćwiczenie wprowadzające.
Nauczyciel, nawiązując do tematu lekcji, prosi uczniów, aby w kształt odrysowanej wcześniej dłoni wpisali, jak się dziś czują w szkole.
3. Zapisanie tematu lekcji.
II. Badanie
4. Krzyżówka skojarzeń.
Uczniowie otrzymują karteczki z wypisanym na środku pionowo hasłem: „szkoła”. Dopisują poziomo przymiotniki określające szkołę. Wybrane określenia zapisujemy na dużej karcie.
5. Uczniowie dzielą się na grupy („Chór zwierząt”) i przydzielają sobie funkcje: lider, sekretarz, sprawozdawca, strażnik czasu. Wykonują przydzielone zadanie – „Wiersz połówkowy”. Jest to fragment wiersza Joanny Kulmowej „Marzenia”. Sprawozdawcy prezentują efekty pracy grupy. Klasa wypowiada się na temat usłyszanych tekstów. Na koniec tego ćwiczenia czytamy tekst oryginału z podręcznika.
III. Przekształcanie.
Każda grupa otrzymuje jeden element puzzli plakatowych, na którym wykonuje ilustrację do podanego fragmentu wiersza. Po złożeniu i sklejeniu puzzli powstaje ilustracja wiersza, która umożliwi uczniom wyjaśnienie jego przesłania.
Grupa I – „Ja nie lubię chodzić do szkoły, bo w tornistrze nie mieszczą się marzenia.”
Grupa II – „W szkole jest wielki porządek, nikt nie trzyma pod ławką
marzeń.”
Grupa III – „...muszę zostawić je (marzenia) w domu – pod stołem albo w jakiejś szparze.”
Grupa IV – „A one (marzenia) przez ten czas rosną, odbywają samotne podróże...”
Grupa V – „I kiedy wracam ze szkoły za dalekie są i za duże.”
IV. Prezentacja
Uczniowie, prezentując efekty swej pracy, wyjaśniają, dlaczego w taki sposób zilustrowali swój fragment wiersza. Z wypowiedzi dzieci powinno wynikać, dlaczego bohater wiersz nie lubi chodzić do szkoły.
V. Refleksja
Uczniowie otrzymują tekst notatki do uzupełnienia. Korzystają z informacji usłyszanych w czasie prezentacji.
Wypowiadają się na temat, czy oni lubią chodzić do szkoły. Uzasadniają swoją wypowiedź.
Praca domowa. Czy Ty także mógłbyś powiedzieć o sobie: „Ja nie lubię chodzić do szkoły...” Uzasadnij swoją wypowiedź.
Ewaluacja Uczniowie, wychodząc z sali, wpisują swoje imię na ludziku (plansza z ludzikami wspinającymi się po drzewie jest zawieszona na drzwiach), którego miejsce odpowiada ich zaangażowaniu w czasie lekcji. Im wyżej, tym wyższa ocena.
Załącznik do „Krzyżówki skojarzeń”
Załącznik do „Wiersza połówkowego”
Ja nie lubię .............................................................................
choć nic nie ............................................................................
bo w tornistrze się .................................................................
W szkole jest .........................................................................
nikt nie trzyma .......................................................................
muszę zostawiać ....................................................................
pod stołem albo .....................................................................
A one przez ten ......................................................................
odbywają ...............................................................................
i kiedy wracam .....................................................................
i za ........................................................................................
INSPIRACJE