Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV.
Czas trwania zajęć – 45 min.
Temat: Baśniowy świat krasnali na podstawie fragmentu powieści Marii Konopnickiej
pt. O krasnoludkach i sierotce Marysi.
1. Cele lekcji:
a) ogólne:
- zapoznanie uczniów z bohaterami utworu O krasnoludkach…
- zastosowanie słownictwa oceniającego
- kształtowanie wyobraźni uczniów
- wdrażanie umiejętności wyrażania własnych opinii, sądów, wniosków
b) operacyjne:
Uczeń:
- opowiada historię o krasnoludkach
- opisuje postaci utworu
- odnajduje w tekście potrzebne mu informacje
- potrafi poprzeć swoje zdanie odpowiednim fragmentem z książki
- rozwija umiejętności pracy w grupie
- dostrzega cechy baśni
2. Metody i formy pracy:
metoda: słowna, praca z tekstem, dyskusja, praca w grupie, tabela charakteryzująca krasnoludki (załącznik)
formy: indywidualna, zbiorowa
3.Środki dydaktyczne:
- fragment powieści O krasnoludkach…
- słoneczko przygotowane przez prowadzącą (załącznik)
- słownik
4. Przebieg lekcji:
a) faza przygotowawcza:
Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności).
Uczniowie z pomocą nauczyciela odnajdują w słowniku definicję baśni, zapisują ja w zeszytach. Nauczyciel rozdaje uczniom słoneczka przedstawiające cechy baśni (później wkleją je do zeszytów).Zapisuje temat lekcji na tablicy, a uczniowie w zeszytach (wyjaśniam czemu będzie poświęcona lekcja).
b) faza realizacyjna
Nauczyciel odczytuje fragment powieści znajdujący się w podręczniku. Uczniowie streszczają odczytany utwór. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda grupa otrzyma jeden punkt do opracowania. Wyniki ich pracy zostaną zapisane na tablicy w postaci tabeli. Określam zasady pracy w grupach (każda osoba z danej grupy pełni jakąś funkcję – składają się z lidera, sekretarza, prezentera, pomocnika i łącznika z nauczycielem).W celu usprawnienia pracy rozdaje uczniom karteczki o kolorze czerwonym, zielonym i żółtym (czerwony – potrzebujemy pomocy, zielony – zakończyliśmy pracę, żółty – potrzebujemy więcej czasu). W czasie, gdy uczniowie pracują w grupach nauczyciel przerysowuje tabelę na tablicę. Prezenterzy przedstawiają zebrane informacje reszcie klasy i zapisują na tablicy. Wszyscy przerysowują tabelę do zeszytów.
c) faza podsumowująca:
Utrwalenie wiadomości zdobytych na lekcji (pytam uczniów, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe).
5. Praca domowa:
Jak wyobrażasz sobie krasnoludka? Narysuj lub namaluj go.
6. Załączniki:
Załącznik nr 1
KRASNOLUDKI
Jak je nazywano?
Wygląd
Czym się zajmowały?
Jakie były?
Załącznik nr 2
Zakończona morałem (dobro zwycięża zło).
Zwierzęta i przyroda mają ludzkie cechy (posiadają magiczną moc).
Zdarzenia i postacie fantastyczne.
Baśnie na ogół kończą się szczęśliwie.
Nieokreślony czas i miejsce.
2
INSPIRACJE