1) Anna Kozłowska
2) Temat: Siła miłości i wiary w wierszu A. Mickiewicza pt. „Powrót taty”. Czas realizacji 1 jednostka lekcyjna.
3) Cele nauczania:
a) Cele ogólne:
· Zapoznanie uczniów z treścią utworu
· Kształcenie języka uczniów
· Kształcenie wrażliwości poetyckiej uczniów
· Kształtowanie w uczniach umiejętności odnajdywania w utworze cech różnych gatunków literackich
b) Cele operacyjne:
· Uczniowie zapoznają się z treścią utworu
· Uczniowie streszczają utwór
· Uczniowie wymieniają i zapisuje bohaterów
· Uczniowie charakteryzują bohaterów
· Uczniowie oceniają postawy bohaterów
· Uczniowie sporządzają z pomocą nauczyciela plan wydarzeń utworu
· Uczniowie podają definicję baśni i ballady
· Uczniowie wskazują w tekście cechy baśni i ballady i wypisują je
· Uczniowie odczytują i podkreślają modlitwy odmawiane przez dzieci
· Uczniowie analizują jaki wpływ miały modlitwy dzieci na zmianę postawy zbójcy
· Uczniowie podkreślają w tekście zdania pytające, rozkazujące i znaki przestankowe
· Uczniowie odczytują ponownie utwór z podziałem na role z uwzględnieniem intonacji i znaków przestankowych
· Uczniowie wskazują rymy w tekście
4) Metody pracy:
a) Metody podające:
· Pogadanka(wprowadzająca w temat lekcji)
· Opis i opowiadanie(charakterystyka bohaterów, streszczenie utworu)
· Poszukująca(praca z książką)
b) Zajęć praktycznych:
· Odnajdywanie, podkreślanie, wypisywanie informacji na podstawie tekstu
c) Metody autonomiczne:
· Filologiczna(nauczyciel tłumaczy niejasności w tekście i wyjaśnia je uczniom)
· Egzegeza(czytanie i interpretowanie tekstu przez uczniów)
· Intuicyjna(emocjonalne i intuicyjne poznanie wiersza)
· Rozbioru dokumentacyjnego(praca z tekstem oparta na sądach uczniów popartych cytatami)
5) Formy pracy:
a) Indywidualna- odpowiedź
b) Zbiorowa- pogadanka
c) Grupowa- zróżnicowana(każda grupa ma inne zadanie)
6) Środki dydaktyczne:
a) Podręcznik
7) Tok lekcji:
a) Faza wstępna:
· Sprawdzenie obecności
· Sprawdzenie zadania domowego
· Odpytanie poszczególnych uczniów z poprzedniej lekcji lub wyrywkowe zadawanie pytań uczniom w celu przypomnienia i utrwalenia poprzedniej lekcji
· Pogadanka wprowadzająca do nowego tematu lekcji(wspomnienia uczniów związane z ich ojcami, rola ojca w rodzinie)
b) Faza właściwa:
· Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji
· Uczniowie zapoznają się z treścią utworu- praca z książką
· Uczniowie streszczają utwór- praca z tekstem
· Uczniowie wymieniają i wypisują bohaterów- praca z tekstem
· Uczniowie charakteryzują bohaterów- praca z tekstem, uczniowie przytaczają fragmenty wiersza odnoszące się do danych postaci
· Uczniowie oceniają postawy bohaterów- uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela
· Uczniowie sporządzają z pomocą nauczyciela plan wydarzeń utworu- praca z tekstem, jeden z uczniów zapisuje plan na tablicy
· Uczniowie podają definicję baśni i ballady- uczniowie odwołują się do wiadomości, które już przyswoili
· Uczniowie wskazują w tekście cechy baśni i ballady i wypisują je- praca z tekstem, uczniowie przytaczają odpowiednie fragmenty, metoda graficzna- tabelka:
Cechy baśni
Cechy ballady
· Uczniowie odczytują i podkreślają modlitwy odmawiane przez dzieci- praca z tekstem
· Uczniowie analizują jaki wpływ miały modlitwy dzieci na zmianę postawy zbójcy- uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, przytaczają odpowiednie fragmenty tekstu, uczniowie zapisują od myślników zamiary zbójcy przed usłyszeniem modlitw i po ich wysłuchaniu
· Uczniowie podkreśla w tekście zdania pytające, rozkazujące i znaki przestankowe- praca z tekstem
· Uczniowie odczytują ponownie utwór z podziałem na role z uwzględnieniem intonacji i znaków przestankowych- praca z tekstem
· Uczniowie wskazują rymy w tekście- praca z tekstem
c) Faza końcowa:
· Praca w grupach- 4 grupy po 6 osób, metoda graficzna- słoneczko, 2 grupy wypisują skojarzenia do słowa ojciec(tata), 2 grupy do słowa zbójca
· Zadanie domowe- uczniowie uczą się streszczać utwór na podstawie sporządzonego planu wydarzeń
2
INSPIRACJE