Powrót taty.doc

(32 KB) Pobierz
1)

1)      Anna Kozłowska

 

2)      Temat: Siła miłości i wiary w wierszu  A. Mickiewicza pt. „Powrót taty”.  Czas realizacji  1 jednostka lekcyjna.         

 

3)      Cele nauczania:

 

a)      Cele ogólne:

·         Zapoznanie uczniów z treścią utworu

·         Kształcenie języka uczniów

·         Kształcenie wrażliwości poetyckiej uczniów

·         Kształtowanie w uczniach umiejętności odnajdywania w utworze cech różnych gatunków literackich

 

b)      Cele operacyjne:

·         Uczniowie zapoznają się z treścią utworu

·         Uczniowie streszczają utwór

·         Uczniowie wymieniają i zapisuje bohaterów

·         Uczniowie charakteryzują bohaterów

·         Uczniowie oceniają postawy bohaterów

·         Uczniowie sporządzają z pomocą nauczyciela plan wydarzeń utworu

·         Uczniowie podają definicję baśni i ballady

·         Uczniowie wskazują w tekście cechy baśni i ballady i wypisują je

·         Uczniowie odczytują i podkreślają modlitwy odmawiane przez dzieci

·         Uczniowie analizują jaki wpływ miały modlitwy dzieci na zmianę postawy zbójcy

·         Uczniowie podkreślają w tekście zdania pytające, rozkazujące i znaki przestankowe

·         Uczniowie odczytują ponownie utwór z podziałem na role z uwzględnieniem intonacji i znaków przestankowych

·         Uczniowie wskazują rymy w tekście

 

4)      Metody pracy:

 

a)      Metody podające:

·         Pogadanka(wprowadzająca w temat lekcji)

·         Opis i opowiadanie(charakterystyka bohaterów, streszczenie utworu)

·         Poszukująca(praca z książką)

 

b)      Zajęć praktycznych:

·         Odnajdywanie, podkreślanie, wypisywanie informacji na podstawie tekstu

 

c)      Metody autonomiczne:

·         Filologiczna(nauczyciel tłumaczy niejasności w tekście i wyjaśnia je uczniom)

·         Egzegeza(czytanie i interpretowanie tekstu przez uczniów)

·         Intuicyjna(emocjonalne i intuicyjne poznanie wiersza)

·         Rozbioru dokumentacyjnego(praca z tekstem oparta na sądach uczniów  popartych cytatami)

 

 

 

5)      Formy pracy:

 

a)      Indywidualna- odpowiedź

b)      Zbiorowa- pogadanka

c)      Grupowa- zróżnicowana(każda grupa ma inne zadanie)

 

6)      Środki dydaktyczne:

 

a)      Podręcznik

 

7)      Tok lekcji:

 

a)      Faza wstępna:

·         Sprawdzenie obecności

·         Sprawdzenie zadania domowego

·         Odpytanie poszczególnych uczniów z poprzedniej lekcji lub wyrywkowe zadawanie pytań uczniom w celu przypomnienia i utrwalenia poprzedniej lekcji

·         Pogadanka wprowadzająca do nowego tematu lekcji(wspomnienia uczniów związane z ich ojcami, rola ojca w rodzinie)

 

b)      Faza właściwa:

·         Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji

·         Uczniowie zapoznają się z treścią utworu- praca z książką

·         Uczniowie streszczają utwór- praca z tekstem

·         Uczniowie wymieniają i wypisują bohaterów- praca z tekstem

·         Uczniowie charakteryzują bohaterów- praca z tekstem, uczniowie przytaczają fragmenty wiersza odnoszące się do danych postaci

·         Uczniowie oceniają postawy bohaterów- uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela

·         Uczniowie sporządzają z pomocą nauczyciela plan wydarzeń utworu- praca z tekstem, jeden z uczniów zapisuje plan na tablicy

·         Uczniowie podają definicję baśni i ballady- uczniowie odwołują się do wiadomości, które już przyswoili 

·         Uczniowie wskazują w tekście cechy baśni i ballady i wypisują je- praca z tekstem, uczniowie przytaczają odpowiednie fragmenty, metoda graficzna- tabelka:

Cechy baśni

Cechy ballady

 

 

 

 

 

 

 

·         Uczniowie odczytują i podkreślają modlitwy odmawiane przez dzieci- praca z tekstem

·         Uczniowie analizują jaki wpływ miały modlitwy dzieci na zmianę postawy zbójcy- uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, przytaczają odpowiednie fragmenty tekstu, uczniowie zapisują od myślników zamiary zbójcy przed usłyszeniem modlitw i po ich wysłuchaniu 

·         Uczniowie podkreśla w tekście zdania pytające, rozkazujące i znaki przestankowe- praca z tekstem

·         Uczniowie odczytują ponownie utwór z podziałem na role z uwzględnieniem intonacji i znaków przestankowych- praca z tekstem

·         Uczniowie wskazują rymy w tekście- praca z tekstem

c)      Faza końcowa:

·         Praca w grupach- 4 grupy po 6 osób, metoda graficzna- słoneczko, 2 grupy wypisują skojarzenia do słowa ojciec(tata), 2 grupy do słowa zbójca

·         Zadanie domowe- uczniowie uczą się streszczać utwór na podstawie sporządzonego planu wydarzeń

 

 

 

 

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin