1) Anna Kozłowska
2) Temat: Opis przedmiotu i postaci. Klasa IV Czas: 90 minut
3) Cele nauczania:
a) Cele ogólne:
· Zapoznanie uczniów z cechami opisu przedmiotu
· Zapoznanie uczniów z cechami opisu postaci
· Kształcenie umiejętności redagowania opisu przedmiotu i postaci
b) Cele operacyjne:
Uczniowie:
· Zapisują cechy opisu przedmiotu
· Wykonują zadania w zeszycie ćwiczeń
· Opisują wybrany przez siebie przedmiot
· Opisują samochód i statek powietrzny przedstawione na ilustracjach w książce
· Potrafi posługiwać się poznanym słownictwem
· Dobierają wyrazy bliskoznaczne
· Stosują wyrazy oceniające
· Zapisują cechy opisu postaci
· Opisują wybraną przez siebie osobę
4) Metody pracy:
· Heureza
· Praca z zeszytem ćwiczeń
· Podająca
5) Formy pracy:
· Indywidualna
· Zbiorowa
6) Środki dydaktyczne:
· Ćwiczenia
· Karty pracy
7) Tok lekcji:
a) Faza wstępna:
· Przywitanie się z uczniami
· Sprawdzenie obecności
· Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji
b) Faza właściwa:
c) Faza końcowa:
· Nauczyciel rozdaje karty pracy
· Uczniowie wykonują zadania z karty pracy
Karta Pracy:
Zadanie 1.
Przyjrzyj się koleżance lub koledze z ławki. Wypisz wszystkie elementy jego ubioru, dokładnie je opisując. Użyj określeń wyrażających opinię.
np. gruby, w kolorowe paski, wełniany, nieco za długi, przyjemny w dotyku, bardzo ładny sweter
sweter/ bluza/ koszulka itp.
...................................................
spodnie/ spódnica/ sukienka itp.
skarpetki/ rajstopy itp.
buty/ kozaki/ trampki itp.
dodatki (takie jak: gumka do włosów, zegarek, wisiorek, kolczyki, bransoletka)
Zadanie 2.Do podanych przymiotników dopisz wyrazy przeciwstawne.
kwadratowy - ............ biały - ............
długi - ............ interesujący - ............
wąski - ............ zabawny - ............
śliczny - ............ lekki - ............
ogromny - ............ niski.......
zadanie 3.
Do poniższej tabeli wpisz przymiotniki określające podane cechy rzeczowników.
rzeczownik
kształt
kolor
rozmiar
materiał
stół
serwetka
piórnik
akwarium
INSPIRACJE