My chcemy grać w zielone.doc

(46 KB) Pobierz

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV szkoły podstawowej

 

 

 

Temat: Dzieci obrońcami przyrody. My chcemy grać w zielone Jerzego

            Bielunasa.

 

 

1.Czas realizacji: 45 min.

 

2.Cele:

  a)ogólne: Uczeń:

·        Rozróżnia podstawowe gatunki liryczne( min. wiersz i piosenkę).

·        Podejmuje decyzje.

·        Formułuje wnioski.

·        Rozróżnia podstawowe środki stylistyczne.

·        Rozwija wyobraźnię.

 

 

  b)operacyjne: Uczeń:

·        Zna pojęcie strofy, refrenu, (bez rozróżniania ich rodzajów).

·        Potrafi w tekście odnaleźć epitety i porównania.

·        Potrafi sporządzić obraz na podstawie informacji zawartych w utworze

·        Potrafi określić czym dla niego jest przyroda.

·        Dostrzega i uzasadnia potrzebę ochrony przyrody.

    

 

3. Metody pracy:

·        Akrostych

·        Drzewko decyzyjne

·        Przekład intersemiotyczny

·        Praca tekstem

·        Pogadanka

 

4.     Formy pracy:

·        Grupowa

·        Jednostkowa

 

5.     Pomoce dydaktyczne:

·        Treść utworu Jerzego Bielunasa My chcemy grać w zielone.

·        Karta pracy.

 

 

 

 

 

 

 

6. Tok lekcyjny:

 

   a)Faza przygotowawcza:

·        Sprawdzenie obecności

·        Uczeń dyżurny zapisuje temat na tablicy

·        Uczniowie z pomocą nauczyciela rozwiązują akrostych – PRZYRODA (załącznik nr 1 ). Następnie uczniowie przepisują akrostych do zeszytów.

 

       b) Faza realizacyjna:

·        Uczeń, poproszony kilka dni wcześniej o przygotowanie, płynnie odczytuje tekst Jerzego Bielunasa

·        Nauczyciel mówi uczniom, że odczytany kilka minut wcześniej utwór, to nie tylko wiersz, ale także piosenka

·        Uczniowie wyszukują w tym tekście elementów, które świadczą o tym, że wiersz Bielunasa to także piosenka (wyodrębniają zwrotki oraz refren)

·        Uczniowie podkreślają w tekście  epitety

·        Uczniowie  rysują w zeszytach świat dorosłych i świat dzieci na podstawie informacji zawartych w My chcemy grać w zielone

·        Uczniowie uzupełniają „drzewko decyzyjne”(załącznik nr 2)

·        Prezenter każdej z grup przedstawia wyniki pracy

 

 

       c)Faza podsumowująca:

·        Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji nauczyciel pomaga dzieciom wyciągnąć ogólne wnioski (np. dzieci opowiadają się za tym, że przyroda jest bardzo ważna i należy ją chronić).

·        Nauczyciel zadaje pracę domowąOpowiedz rodzicom o naszej dzisiejszej lekcji. Przekonaj ich, że naprawdę warto dbać o przyrodę.

·        Nauczyciel wręcza każdemu z uczniów dyplom Obrońcy Przyrody .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1.

 

Przykładowy akrostych: Przyroda

 

P- iękno

R- ozwój

Z- wierzęta

Y-

R- yby

O- wady

D- rzewo

A- ntarktyda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2

 

 

Instrukcja dla grup

ü     dokładnie zapoznajcie się z instrukcją.

ü     w grupie wybierzcie lidera oraz osobę, która zaprezentuje wyniki Waszej pracy.

ü     W trakcie pracy przyjaźnie ze sobą rozmawiajcie.

ü     Wykonujcie zadania w wyznaczonym czasie.

 

                                                                            Życzę twórczych pomysłów

                           

ZADANIE:

Czas: 15min.

  

 

Uzupełnijcie otrzymane „drzewko decyzyjne”.

 

Sytuacja wymagająca rozstrzygnięcia:

                           

                            Czy ludzie powinni chronić przyrodę?

 

 

 

4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin