1) Anna Kozłowska II rok FP z historią
2) Temat: Jak polubić szkołę?
3) Cele nauczania:
a) Cele ogólne:
· Zapoznanie uczniów z treścią utworu
· Kształcenie języka uczniów
· Kształcenie umiejętności redagowania rad
· Kształcenie umiejętności mówienia o swoich problemach
b) Cele operacyjne:
· Uczniowie zapoznają się z treścią utworu
· Uczniowie streszczają tekst
· Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące tekstu
· Uczniowie dowiadują się, w jaki sposób mogą mówić o swoich problemach
· Uczniowie zapisują, co może być przyczyną niepowodzeń w szkole
· Uczniowie z pomocą nauczyciela redagują rady dla kolegi mającego trudności w szkole
· Uczniowie z pomocą nauczyciela nazywają przeżycia i uczucia ucznia mającego trudności w szkole
4) Metody pracy:
· Pogadanka(wprowadzająca w temat lekcji)
· Opis i opowiadanie( streszczenie tekstu)
· Poszukująca(praca z książką)
5) Formy pracy:
· Zbiorowa
· Grupowa
· Indywidualna
6) Środki dydaktyczne:
a) Podręcznik
7) Tok lekcji:
a) Faza wstępna:
· Przywitanie się z uczniami
· Pogadanka wprowadzająca do nowego tematu lekcji(pogadanka na temat szkoły)
Pytania:
Ø Lubicie chodzić do szkoły?
Ø Za co lubicie szkołę i dlaczego?
Ø Za co nie lubicie szkoły i dlaczego?
Ø Czy lubicie wszystkie zajęcia, czy macie jakieś swoje ulubione?
Ø Czy szkoła jest w ogóle potrzebna?(dlaczego jest lub dlaczego nie jest potrzebna)
b) Faza właściwa:
· Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji
· Uczniowie zapoznają się z treścią tekst- praca z książką
· Uczniowie streszczają tekst- praca z tekstem
· Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące tekstu:
Ø Co powoduje stres w szkole i jakie sytuacje są stresujące dla ucznia?
Ø Co może być przyczyną niepowodzeń uczniów w szkole?
Ø Jak radzić sobie ze stresem?(sposoby uczniów radzenia sobie ze stresem)
Ø Co sprawia, że chodzenie do szkoły jest czymś miłym i przyjemnym?
Ø Czy stres może mieć jakieś zalety?
Ø Jakich porad dotyczących przezwyciężania stresu szkolnego udziela nam autorka tekstu?
· Uczniowie z pomocą nauczyciela redagują rady dla kolegi mającego trudności w szkole-uczniowie zapisują je do zeszytów( 5 rad )
· Uczniowie z pomocą nauczyciela nazywają przeżycia i uczucia ucznia mającego trudności w szkole, zestawiają je z uczuciami ucznia, który nie ma problemów z nauką- metoda graficzna tabelka:
przeżycia i uczucia ucznia mającego trudności w szkole
przeżycia i uczucia ucznia, który nie ma trudności w szkole
c) Faza końcowa:
· Uczniowie wypisują skojarzenia związane ze słowem „szkoła”- metoda graficzna słoneczko
· Zadanie domowe- Lubię szkołę, bo… Nie lubię szkoły, bo…
praca grupowa-jedna z grup zapisuje za co lubi szkołę, druga grupa za co nie lubi szkoły
· Szkoła moich marzeń- uczniowie w kilku zdaniach opisują jak miałaby, wyglądać szkoła ich marzeń
1. Prowadzi lekcję
2. Zapisujesz w nim swoje notatki
3. Może być niezapowiedziana
4. Nie zawsze są dobre
5. Spędzasz z nimi przerwy
6. Chodzisz do niej codziennie
Hasło:
5
INSPIRACJE