USŁUGA PILOTARSKA
1) DEFINICJA PRAWNA ( JEŹELI ISTNIEJE).
Pilot wycieczek – osoba towarzysząca w imieniu organizatora turystyki, uczestnikom imprezy turystycznej, sprawująca opiekę nad nimi i czuwająca nad sposobem wykonania na ich rzecz usług.[1]
Pilot to osoba, która w ramach umowy zawartej z biurem podróży (organizatorem imprezy) uczestniczy w imprezie turystycznej, by jako przedstawiciel tego biura zapewnić jego klientom właściwą realizację usług objętych programem.[2]
2) ISTOTA TEJ USŁUGI.
Do zadań pilota wycieczek należy:
- sprawowanie, w imieniu organizatora turystyki, opieki nad uczestnikami imprezy turystycznej w niezbędnym zakresie, wynikającym z charakteru imprezy,
- czuwanie nad sposobem wykonywania usług świadczonych na rzecz uczestników podczas imprezy,
- reprezentowanie organizatora turystyki wobec kontrahentów świadczących usług w trakcie trwania imprezy.[3]
Funkcje pilota:
- kierownicza,
- organizacyjna,
- opiekuńcza,
- informacyjna,
· Inf. Organizacyjna
· Inf. Krajoznawcza
- reprezentacyjna,
- handlowa.
Prawa pilota:
- prawo do korzystania z takich samych usług jak zagwarantowano turystom,
- prawo do zwrotu kosztów poniesionych podczas wypełniania obowiązków służbowych,
- prawo do wynagrodzenia,
- prawo do otrzymania diety z tytułu podróży służbowej,
- prawo do otrzymania pełnomocnictwa do działania w imieniu organizatora,
- prawo do używania legitymacji pilota wycieczek,
- prawo do ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywanego zawodu.
3) TYPOLOGIA.
Formy zatrudniania pilotów:
- umowa zlecenie;
- umowa o pracę:
· na okres próbny,
· na czas określony,
· na czas nieokreślony;
- umowa o dzieło;
- pilot jako niezależny podmiot gospodarczy.
4) PODSTAWA PRAWNA.
- Ustawa o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 578);
- regulacje zawarte w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2001 r. w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz. U. z 2001r. Nr 55, poz. 578);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2000 r. w sprawie dokumentowania znajomości języka obcego przez przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz. U. Nr 70, poz. 824).
5) WYMOGI PRAWNE.
Uprawnienia pilota wycieczek otrzymuje osoba, która:
- ukończyła 18 lat,
- ukończyła szkołę średnią,
- posiada stan zdrowia umożliwiający wykonywanie zadań pilota wycieczek,
- nie była karana za przestępstwa umyślne lub inne popełnione w związku z wykonywaniem zadań pilota wycieczek,
- odbyła szkolenie i praktykę oraz zdała egzamin na pilota wycieczek.[4]
6) NR PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) i EKD (Europejska Klasyfikacja Działalności).
Nr PKD 63. 30. 14 - usługi świadczone przez pilotów wycieczek i przewodników.
63 – działalność wspomagająca transport; działalność związana z turystyką;
63. 3 - działalność związana z turystyką;
63. 30 - działalność związana z turystyką;
63. 30. D – pozostała działalność turystyczna.
Nr EKD 633 / 6330 – działalność agencji turystycznych, pilotów i przewodników wycieczek, pozostała działalność związana z turystyką, gdzie indziej niesklasyfikowana.
7) PRZYKŁADOWY USŁUGODAWCA:
- pilot jako niezależny podmiot gospodarczy,
- pilot zatrudniany przez organizatora turystyki na zasadach:
· Umowy zlecenia,
· Umowy o pracę (na okres próbny, na czas określony, na czas nieokreślony),
· Umowy o dzieło.
8) PRZYKŁADOWE CENY.
- Wynagrodzenie pilota wynika z umowy zawartej przez niego z biurem podróży.
- Pilotowi nie będącemu pracownikiem biura podróży przysługuje wynagrodzenie liczone od ilości dni trwania imprezy, powiększone jednak o czas, w jakim pilot pozostawał do dyspozycji biura w związku z rozpoczęciem imprezy, a także powiększone o jedną lub dwie stawki dzienne ze względu na obowiązek przygotowania i rozliczenia imprezy.
100 – 200 (wyjazdy zagraniczne do 300) PLN + VAT / dzień
- Pilot korzysta również z diet (ekwiwalent pieniężny na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży służbowej), która wynosi 12 PLN / doba.[5]
9) FEDERACJA USŁUGODAWCÓW.
- Polskie Stowarzyszenie Pilotów Wycieczek Zagranicznych;
- Polska Izba Turystyki (reprezentowanie interesów gospodarczych swoich członków).
10) PERSPEKTYWY DLA TEJ USŁUGI.
- zapotrzebowanie na usługę pilotarską uzależnione jest od rozwoju turystyki zorganizowanej,
- zagrożeniem dla tej usługi może być jednak zwiększająca się liczba wyjazdów indywidualnych,
- sytuacja usługi pilotarskiej na rynku turystycznym nie powinna jednak w najbliższych latach zostać zachwiana.
1
[1] Ustawa o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r., Rozdział 1, Przepisy ogólne, Art. 3. 7 b.
[2] Zygmunt Kruczek (red.), Kompendium pilota wycieczek, PROKSENIA, Kraków 2001, s. 41.
[3] Ustawa o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r., Rozdział 4, Art. 20. 1. 3.
[4] Ustawa o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r., Rozdział 4, Art. 22.
[5] Zygmunt Kruczek, poz. cyt., s. 67.
emka1