Nauczanie etykiety a jej uzasadnienie.pdf

(167 KB) Pobierz
Microsoft Word - EtykietaUzasadnienie.doc
Jan F. Jacko (2008) Nauczanie etykiety a jej uzasadnienie. W: red. W. Drzewowski, W. Maliszewski.
Komunikacja spoþeczna a zarzĢdzanie we wspþczesnej szkole. Toruı: Wyd. Adam Marszaþek: 422-33.
Nauczanie etykiety a jej uzasadnienie
Mamy dziĻ do dyspozycji rozlegþĢ i fachowĢ literaturħ dotyczĢcĢ etykiety, ktra zawiera
rady dotyczĢce tego, jak naleŇy siħ zachowywaę w okreĻlonych sytuacjach. MajĢ one zwykle
postaę przykazaı zaczynajĢcych siħ od ánigdyÑ, ázawszeÑ, ápod Ňadnym pozorem nie wolnoÑ
itp. Te oglne kwantyfikatory podkreĻlajĢ waŇnoĻę omawianych zasad i motywujĢ do nauki,
ale bywajĢ mylĢce, gdyŇ reguþy etykiety zmieniajĢ siħ w zaleŇnoĻci od Ļrodowiska i kultury.
MajĢ teŇ wyjĢtki w specyficznych sytuacjach. Nauka etykiety powinna to uwzglħdniaę, jeĻli
jej celem ma byę umiejħtnoĻę zachowania w rŇnych sytuacjach. Szkolenie moŇe zaczynaę siħ
áoglnikamiÑ, ale potem powinno wprowadzaę w nietypowe sytuacje i uczyę sposobw
twrczego znajdowania rozwiĢzaı.
WyjĢtki od oglnych reguþ stajĢ siħ zrozumiaþe w kontekĻcie zasad, ktre decydujĢ o tym,
Ňe te reguþy obowiĢzujĢ. Dlatego uczĢc etykiety naleŇy uwzglħdnię jej uzasadnienie. W innym
razie przekazuje siħ naiwnĢ wiedzħ i schematyczne umiejħtnoĻci, ktre prowadzię mogĢ do
powaŇnych bþħdw w nietypowych sytuacjach, a zwþaszcza w kontaktach miħdzykulturowych.
Nauka etykiety w racjonalnym modelu postħpowania (o ktrym bħdzie mowa w czħĻci 5)
rŇni siħ od indoktrynacji i tresury gþwnie tym, Ňe ukazuje ona racje obowiĢzywania norm,
co pozwala zrozumieę wyjĢtki od nich i ich kulturowĢ rŇnorodnoĻę. Niniejszy artykuþ ma
czħĻciowo wypeþnię to zadanie podejmujĢc zagadnienie uzasadnienia etykiety. Przy tej okazji
omawia on niektre aspekty rŇnic kulturowych, uwarunkowaı sytuacyjnych i ewolucji
etykiety.
1. Etykieta. Definicja regulujĢca
Etykieta, nazywana takŇe reguþami dobrego wychowania, okreĻlana francuskim
okreĻleniem savoir vivre, system norm i wzorcw (stereotypw, prototypw, paradygmatw)
zachowania, mwienia, ubierania siħ itp. uznanych przyjħtych przez danĢ spoþecznoĻę za
wþaĻciwe. StanowiĢ one kryterium ocen etykietalnych: To, co zgodne z etykietĢ uwaŇane jest
za taktowne, eleganckie i grzeczne, etc. To, co nie jest zgodne z etykietĢ, traktuje siħ jak
oznakħ braku dobrego wychowania, elegancji i taktu. 1
W niektrych kodach jħzykowych zakres pojħcia etykiety ma czħĻę wsplnĢ z zakresem
moralnoĻci lub prawa. W pracy niniejszej odrŇnia siħ etykietħ od moralnoĻci i prawa w
aspekcie ich uzasadnienia. W przyjħtym tu sensie etykieta nie ma ani moralnego ani prawnego
uzasadnienia; takŇe inne sĢ spoþeczne konsekwencje þamania zasad etykiety, prawa i
moralnoĻci Î postħpowanie niezgodne z etykietĢ nie niesie ani moralnej ani prawnej sankcji.
Jest to definicja regulujĢca, ktra nie przesĢdza tego, jaka konwencja jħzykowa jest sþuszna.
PowyŇsze rozstrzygniħcie znaczeniowe nie przeczy teŇ temu, Ňe ta sama norma w
zaleŇnoĻci od tego jak jĢ uzasadnimy moŇe naleŇeę jednoczeĻnie do etykiety, moralnoĻci lub
prawa. Na przykþad, zakaz palenia uzasadniony zwyczajowo Î to norma etykietalna, gdy jest
on oparty na panujĢcym prawie Î ma charakter prawny, a gdy ktoĻ odwoþuje siħ do
szkodliwoĻci palenia Î przypisuje temu zakazowi charakter moralny. Kontekst sytuacyjny
czħsto decyduje o tym, ktre z uzasadnieı wchodzi w grħ, a wiħc teŇ o tym czy dana reguþa
ma moralny, prawny, czy czysto etykietalny charakter. Kontekst sytuacyjny moŇe zmieniaę
1 Por. Leary M. (1999) Wywieranie wraŇenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Przekþ. A. Kacmajor i M.
Kacmajor. Gdaısk: GWP; Perenal, E. (2000) Taktownie, profesjonalnie, elegancko, czyli etykieta w biznesie.
Gdaısk: OĻrodek Doradztwa. Wolf I. (1994) DŇinsy czy smoking czyli vademekum dobrego wychowania.
Warszawa: Wyd. Penta.
Jan F. Jacko (2008) Nauczanie etykiety a jej uzasadnienie. W: red. W. Drzewowski, W. Maliszewski.
Komunikacja spoþeczna a zarzĢdzanie we wspþczesnej szkole. Toruı: Wyd. Adam Marszaþek: 422-33.
swj charakter w miarħ upþywu czasu. Dlatego moŇe siħ zdarzyę, Ňe niektre normy na majĢ
wpierw moralny lub prawny charakter, a potem, gdy zmienia siħ kontekst spoþeczny, stajĢ siħ
reguþami etykiety. MoŇe teŇ byę odwrotnie - niektre normy etykiety w nowych spoþecznych
okolicznoĻciach tracĢ swj czysto etykietalny charakter i stajĢ siħ elementem moralnoĻci lub
prawa. 2
2. Problem uzasadnienia etykiety
PoĻrednie uzasadnianie norm postħpowania ma podobnĢ strukturħ logicznĢ jak poĻrednie
uzasadnianie prawdziwoĻci twierdzeı Î w obu przypadkach chodzi o pokazanie zwiĢzkw
wynikania zachodzĢcych miħdzy racjami i ich nastħpstwami. 3 Inne sĢ jednak przesþanki i cel
tych rozumowaı: Przesþankami uzasadniania twierdzeı sĢ inne twierdzenia (uznane juŇ za
pewne). Jak pokazaþ m.in. David Hume w jego krytyce etycznego naturalizmu, normy
uzasadnia siħ innymi normami, tj. uzasadniajĢc danĢ normħ nie odwoþujemy siħ tylko do
twierdzenia, ale teŇ do norm (uznanych za obowiĢzujĢce). Zwykle uzasadnienie norm opiera
siħ na normie gþwnej (naczelnej), ktra nie ma poĻredniego uzasadnienia (moŇe mieę
uzasadnienie bezpoĻrednie).
Inne teŇ sĢ cele uzasadniania twierdzeı i norm: Uzasadnianie twierdzeı ma pokazaę, Ňe
dane (uzasadniane) twierdzenie jest prawdziwe. Natomiast uzasadnianie norm ma pokazaę, Ňe
norma obowiĢzuje. Dlatego normy nie sĢ áprawdziweÑ ani áfaþszyweÑ w dosþownym sensie
tego sþowa. MogĢ byę natomiast átrafne/nietrafneÑ, ásþuszne/niesþuszneÑ lub ádobre/zþeÑ itp.
ze wzglħdu na normħ gþwnĢ. 4
UczĢc etykiety naleŇy odpowiedzieę na pytania o uzasadnienie propagowanych norm -
áDlaczego etykieta obowiĢzuje?Ñ OdpowiadajĢc na to pytanie rozwaŇyę trzeba rŇne racje,
ktre mogĢ stanowię uzasadnienie etykiety. Jak postaram siħ pokazaę, moŇe mieę ona 3 typy
uzasadnieı ze wzglħdu na normħ naczelnĢ: konwencjonalistyczne (normĢ naczelnĢ jest
konsens - konsensus spoþeczny), utylitarne (normĢ naczelnĢ jest poŇytek-dobro ludzi) lub
pragmatyczne (normĢ naczelnĢ jest wolnoĻę podmiotu podejmujĢcego decyzjħ).
2 Podobny áprzepþywÑ norm ma czasem miejsce miħdzy prawem i moralnoĻciĢ.
3 Chodzi tu o uzasadnianie w sensie logicznym, ktre odrŇnię naleŇy od motywowania (uzasadniania w sensie
psychologicznym). Uzasadnienie w sensie logicznym, to doprowadzenie Ï na podstawie przyjħtych w danej
nauce zasad Ï do uznania jakiegoĻ zdania (twierdzenia). Polega ono na wykazaniu, Ňe jakieĻ twierdzenie speþnia
warunki pozwalajĢce jĢ uznaę za prawdziwe lub sþuszne (uzasadnianie caþkowite) lub, co najmniej
prawdopodobne lub prawdopodobnie sþuszne (uzasadnianie czħĻciowe). Uzasadnienie jest bezpoĻrednie, jeĻli
uznanie danego twierdzenia nastħpuje na podstawie bezpoĻredniego doĻwiadczenia lub wynika z samej struktury
tego twierdzenia; uzasadnianie jest poĻrednie, jeĻli do uznania danego twierdzenia dochodzi siħ przez
wywnioskowanie go z innych twierdzeı, przyjħtych uprzednio za uzasadnione (prawdziwe lub wystarczajĢco
prawdopodobne ze wzglħdu na okreĻlony cel). Wnioskowanie jest rozumowaniem, ktre opiera siħ na wynikaniu.
Wynikanie to zwiĢzek zachodzĢcy miħdzy zdaniami, z ktrych jedno jest racjĢ nastħpstwa a drugie
nastħpstwem racji. ZwiĢzek jest okreĻlony przez nastħpujĢce postulaty: ilekroę racja jest prawdziwa, tylekroę
prawdziwe jest nastħpstwo; racje zdania faþszywego sĢ zawsze faþszywe; racje zdania prawdziwego oraz
nastħpstwa zdania faþszywego mogĢ byę prawdziwe lub faþszywe.
O rŇnych typach wnioskowania, por.: Ajdukiewicz K. (2006) Jħzyk i poznanie. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN T. I i II; Kotarbiıski T. (1986) Elementy teorii poznania, logiki formalnej i
metodologii nauk. Warszawa: PWN; Poletyþo M. (1988) Uzasadnianie. W: red. W. Marciszewaki, Maþa
encyklopedia logiki. Wrocþaw (etc.): Zakþ. Nar. Im. Ossoliıskich: 212-4; Ziembiıski Z. (1974) Logika
praktyczna. Warszawa: PWN.
4 PowyŇsze uwagi dotyczĢ teŇ norm moralnych i prawnych. Por. Broad, C. D. (1930) Five Types of Ethical
Theory, New York: Harcourt, Brace and Co; Hume, D. (1978) A Treatise of Human Nature. Ed. L. A. Selby-
Bigge, rev. P. H. Nidditch. Oxford: Clarendon Press; Moore G. E. (1903) Principia Ethica. Cambridge:
Cambridge University Press; Styczeı, T. (1972) Problem moŇliwoĻci etyki. Lublin: Tow. Naukowe KUL;
Ziembiıski, Z. (1974) dz. cyt.: 108-12.
Jan F. Jacko (2008) Nauczanie etykiety a jej uzasadnienie. W: red. W. Drzewowski, W. Maliszewski.
Komunikacja spoþeczna a zarzĢdzanie we wspþczesnej szkole. Toruı: Wyd. Adam Marszaþek: 422-33.
3. Uzasadnienie konwencjonalistyczne
Uzasadnienie konwencjonalne etykiety opiera siħ na konsensusie (konsensie)
spoþecznym. 5 MoŇe mieę ono postaę konformistycznĢ, tradycjonalistycznĢ lub elitarnĢ.
Konformizm uznaje fakt popularnoĻci stereotypw postħpowania w danym Ļrodowisku za
racjħ ich obowiĢzywania. Norma gþwna gþosi tu, Ňe trzeba postħpowaę tak, jak
spoþeczeıstwo w swojej wiħkszoĻci uwaŇa za sþuszne. TradycjonaliĻci naĻladujĢ zachowanie
przodkw, wychodzĢc z zaþoŇenia, Ňe skoro oni stosowali siħ do danej reguþy postħpowania,
to jest ona wystarczajĢco uzasadniona. Tu normĢ gþwnĢ jest wola i gust przodkw.
Natomiast w elitaryzmie zachowanie elit spoþecznych jest wzorem do naĻladowania i
uzasadnieniem obowiĢzywania tego wzoru Î normħ gþwnĢ wyznaczajĢ elity. Te trzy
stanowiska nie wykluczajĢ siħ wzajemnie. MogĢ þĢczyę siħ z uzasadnieniem utylitarnym i
pragmatycznym, o ktrych zaraz bħdzie mowa.
4. Uzasadnienie utylitarne
Uzasadnieniem utylitarnym obowiĢzywania etykiety jest spoþeczny lub indywidualny
poŇytek wynikajĢcy ze stosowania siħ do niej. Na przykþad, niektre normy etykietalne majĢ
uzasadnienie medyczne Î sþuŇĢ zdrowiu (reguþa jedzenia maþymi kħsami, zasada prostych
plecw przy stole itp), inne - majĢ minimalizowaę ryzyko konfliktw spoþecznych
(grzecznoĻciowe zasady interakcji, wyraŇania negatywnych emocji, ápoprawnoĻci
politycznejÑ itp.) Gdy dana reguþy etykieta przestaje byę poŇyteczna, wtedy traci utylitarne
uzasadnienie.
Utylitarne kryterium ocen byþo przedmiotem wielu dyskusji w etyce dotyczĢcych m.in.
tego, jak naleŇy rozumieę poŇytek, jak moŇna go zmierzyę, o czyj poŇytek chodzi - jednostki,
grupy czy ludzi w ogle i jak rozstrzygaę sytuacje konfliktu, w ktrych jeden typ poŇytku
wyklucza siħ z innym lub, gdy poŇytek jednej osoby lub grupy wiĢŇe siħ z czyjĢĻ szkodĢ.
Podobne wĢtpliwoĻci dotyczĢ uzasadniania norm etykiety. Praca nie bħdzie jednak wchodzię
w kwestie metodologiczne, gdyŇ ma ona tylko pokazaę rolħ uzasadnienia etykiety w
dziaþaniu. 6
5. Pragmatyczne uzasadnienie etykiety: efektywnoĻę i ekonomicznoĻę dziaþania
Racjonalne dziaþanie polega na jego celowoĻci, skutecznoĻci, ekonomicznoĻci i
niekontrproduktywnoĻci. Innymi sþowy racjonalne dziaþanie, to takie, ktre
- ma wyznaczone cele (podmiot wybiera cele i jest Ļwiadomy tego wyboru),
Uzasadnienie utylitarne niesie w sobie wieloznacznoĻę zwiĢzanĢ z kryterium poŇytecznoĻci, ktrĢ moŇna
wyrazię pytaniami: áNa czym polega poŇytek?Ñ, áKto lub co decyduje o rŇnicy miħdzy tym, co poŇyteczne a
tym, co szkodliwe (jakie jest kryterium zyskw i strat)?Ñ, áO czyj poŇytek chodzi?Ñ Por. Brandt, R. (1979) A
Theory of the Good and the Right. New York: Oxford University Press; TegoŇ (1992) Morality, Utilitarianism,
and Rights. Cambridge: Cambridge University Press; Frey, R. G., ed. (1984) Utility and Rights. Oxford: Basil
Blackwell; Mill, J. S. (1998) Utilitarianism. New York: Oxford University Press. Oryginalnie publikowany w
1861; Moore, G. E. (1903) dz. cyt.; TegoŇ (1912) Ethics. New York: Oxford University Press; Rawls, J. (1955)
Two Concepts of Rules. Philosophical Review, 64: 3-32. TegoŇ (1971) A Theory of Justice. Cambridge: Harvard
University Press.
5 O uzasadnianiu przez konsensus (konsens) pisaþem w: J. F. Jacko (2006) Jħzyki demokracji: o uzasadnianiu
przez konsensus w etyce biznesu i etyce polityki. W: ed. T. GobanÎKlasa, Komunikacja marketingowa Î
ksztaþtowanie spoþeczeıstwa konsumpcyjnego? Radom: WyŇsza Szkoþa Handlowa w Radomiu: 173 Î 91.
6
Jan F. Jacko (2008) Nauczanie etykiety a jej uzasadnienie. W: red. W. Drzewowski, W. Maliszewski.
Komunikacja spoþeczna a zarzĢdzanie we wspþczesnej szkole. Toruı: Wyd. Adam Marszaþek: 422-33.
- jest skuteczne, czyli rzeczywiĻcie (nie tylko w przekonaniu podmiotu) prowadzi do
wyznaczonych celw,
- robi to ekonomicznie, a wiħc przy najmniejszym nakþadzie Ļrodkw prowadzi co celu
- nie niweczĢc przy tym innych wyznaczonych przez podmiotu celw (dziaþanie nie jest
kontr-produktywne). Czþowiek zwykle ma wiele wyznaczonych celw. Gdy Ļrodki
realizacji jednego z celw niweczĢ inny wybrany cel - sĢ kontr-produktywne. 7
Nie ma obowiĢzku racjonalnego dziaþania. JeĻli jednak ktoĻ chce dziaþaę racjonalnie
musi respektowaę zwiĢzki zachodzĢce miħdzy Ļrodkami i celami dziaþania, ktre decydujĢ o
tym, czy dziaþania jest racjonalne, czy teŇ nie jest. Kryterium pragmatyczne jest warunkiem
racjonalnoĻci ludzkich dziaþaı.
W racjonalnym modelu dziaþania etykieta nie jest celem w sobie (z wyjĢtkiem sytuacji,
gdy jest ona elementem moralnoĻci, o czy bħdzie mowa w czħĻci 7). Peþni ona wtedy rolħ
Ļrodka, ktry jest uzasadniony (trafny, sþuszny) o tyle o ile prowadzi do celw obranych przez
podmiot. Gdy dana reguþa etykieta do nich zbliŇa w sposb okreĻlony powyŇszymi
postulatami Î jest pragmatycznie uzasadniona. Gdy przestaje peþnię tħ funkcjħ Î traci swoje
pragmatyczne uzasadnienie. SkutecznoĻę i ekonomicznoĻę w osiĢganiu zamierzonych celw
jest wtedy pragmatycznym uzasadnieniem niektrych norm etykiety. Uzasadnienie to moŇe
mieę wymiar indywidualny, gdy cele sĢ zamierzone przez jednostkħ. MoŇe mieę ono teŇ
wymiar wsplnotowy, gdy sĢ zamierzone przez grupħ.
Kryterium pragmatyczne þĢczy siħ z utylitarnym, gdy podmiot dziaþania dĢŇy siħ do
jakiegoĻ poŇytku. MoŇe siħ jednak zdarzyę sytuacja, w ktrej, podmiot wyznacza sobie
szkodliwe cele lub, gdy poŇytek przyniesie mu lub innym ludziom coĻ, co przekreĻla
realizacjħ obranych przez niego celw. Wtedy kryterium pragmatyczne i utylitarne wykluczajĢ
siħ wzajemnie.
Kryterium pragmatyczne uzasadnia etykietħ w aspekcie indywidualnych dziaþaı, gdy
pozwala ona ekonomicznie i skutecznie osiĢgaę cele zamierzone przez czþowieka. Niektre
reguþy etykiety mieę teŇ uzasadnienie w dziaþaniach zbiorowych, gdy sþuŇĢ harmonizacji
dziaþaı w grupie, sprawiajĢc Ňe zbiorowe dziaþanie jest bardziej skuteczne. MogĢ to robię
bezpoĻrednio Î ustalajĢc reguþy zachowania czþonkw grupy w realizacji okreĻlonych celw
lub poĻrednio Î wyznaczajĢc role spoþeczne, hierarchiħ spoþecznĢ i przynaleŇnoĻę do grupy.
Reguþy etykiety mogĢ byę tak rŇne, jak rŇnorodne sĢ ludzkie wybory. Zwykle
pragmatycznym uzasadnieniem etykiety sĢ jej funkcje techniczne, autoprezentacyjne,
estetyczne i jħzykowe, o ktrych bħdzie mowa w dalszych czħĻciach pracy.
5.1. Techniczne funkcje etykiety
Techniczne funkcje etykiety opierajĢ siħ na reguþach, ktre mwiĢ jak wykonaę danĢ
czynnoĻę, by w sposb þatwy i przyjemny osiĢgnĢę zamierzony cel, nie niweczĢc przy tym
innych wyznaczonych celw. Na przykþad wiele reguþ dotyczĢce korzystania ze sztuęcw ma
takie wþaĻnie uzasadnienie: okreĻlone sztuęce sĢ przeznaczone do jedzenia okreĻlonych dania,
dlatego Ňe najlepiej siħ do tego nadajĢ. Gdyby nie byþy one optymalnym Ļrodkiem do
wyznaczonego celu, korzystanie z nich nie miaþoby uzasadnienia pragmatycznego, choę
mogþoby mieę uzasadnienie konwencjonalne.
Na przykþad, gdy ktoĻ pragnie sukcesu i chce byę uczciwy, to osiĢgajĢc sukces w nieuczciwy sposb niweczy
jeden z wyznaczonych przez siebie celw w drodze do realizacji drugiego z nich. MoŇe siħ teŇ zdarzyę, Ňe Ļrodki
skutecznie prowadzĢce do danego celu na krtkĢ metĢ, na dþugĢ metħ go niweczĢ. Wtedy takŇe sĢ kontr-
produktywne. Na przykþad, ktoĻ po to by zdobyę miþoĻę drugiej osoby tworzy grħ pozorw, ktra okazuje siħ
skuteczna na krtkĢ metħ, ale na dþuŇszĢ metħ jest kontr-produktywna, gdyŇ w miarħ upþywu czasu pozory siħ
ározwiewajĢÑ, a odkryte kþamstwo nieodwoþalnie oddala ludzi od siebie.
7
Jan F. Jacko (2008) Nauczanie etykiety a jej uzasadnienie. W: red. W. Drzewowski, W. Maliszewski.
Komunikacja spoþeczna a zarzĢdzanie we wspþczesnej szkole. Toruı: Wyd. Adam Marszaþek: 422-33.
5.2. Jħzykowe funkcje etykiety
Etykieta dookreĻla sens niektrych zachowaı, dlatego moŇe peþnię funkcje jħzykowe,
takie jak wyraŇanie (ekspresja), referencja (oznaczanie i konotacja), komunikowanie iin.
Sposb speþniania tych funkcji jest okreĻlony konwencjami spoþecznymi, ktre obowiĢzujĢ
podobnie jak reguþy kodu jħzykowego. Respektuje siħ je, by skutecznie i trafnie
komunikowaę, wyraŇaę etc.
Ze wzglħdu na funkcjħ jħzykowĢ reguþy etykiety, ktre straciþy swoje pierwotne
pragmatyczne lub utylitarne uzasadnienie, mogĢ zachowaę jħzykowo-pragmatyczne
uzasadnienie, ktre pþynie z konwencji. Wtedy stosujemy siħ do nich ze wzglħdw
jħzykowych, podobnie jak do reguþ danego jħzyka, na przykþad po to, by nie wywoþaę mylnej
interpretacji otoczenia, co zwykle þĢczy siħ z funkcjami autoprezentacyjnymi, o ktrych
bħdzie zaraz mowa.
5.3. Funkcja autoprezentacyjna - wizerunek
Jħzykowe funkcje etykiety mogĢ sþuŇyę tworzeniu wizerunku osoby lub firmy. To jest
funkcja autoprezentacyjna etykiety, ktra jest jej pragmatycznym uzasadnieniem, gdy
postħpowanie zgodne z niĢ wpþywa na wizerunek, w sposb, ktry realizuje cele podmiotu. 8
Proszħ jednak zauwaŇyę, Ňe ze wzglħdw pragmatycznych niekiedy teŇ þamanie zasad
etykiety teŇ moŇe siħ okazaę pragmatycznie uzasadnione. Tak siħ staþo w przypadku Ļp.
Jacka Kuronia, ktry zyskiwaþ sympatiħ wyborcw przez to, Ňe ubieraþ siħ nieformalnie
nawet przy oficjalnych wystĢpieniach. Byþo to odbierane jako wyraz jego solidarnoĻci z
biedniejszĢ czħĻciĢ spoþeczeıstwa. W kampanii prezydenckiej w 1995 zaczĢþ nosię garnitur,
ale prawdopodobnie nie wpþynħþo to pozytywnie na jego wizerunek. Podobnie artyĻci czasem
tworzĢ wizerunek buntownika, celowo þamiĢc niektre reguþy etykiety.
5.4. Funkcja estetyczna
Zwykle reguþy etykiety mwiĢ o tym, jak optymalizowaę pozytywne wraŇenia estetyczne
w dwch aspektach (a) Etykieta moŇe poprawiaę estetykħ wizerunku (np. reguþy þadnego
ubioru, wyglĢdu itp). W tym przypadku uzasadnieniem etykiety jest jej funkcja
autoprezentacyjna (wizerunek), o ktrej byþa juŇ mowa w poprzednim punkcie. Etykieta mwi
wtedy o tym jak optymalizowaę w otoczeniu estetyczne wraŇenia dotyczĢce wþasnej osoby.
(b) Etykieta moŇe teŇ okreĻlaę sposoby zachowania, ktre sþuŇĢ przyjemnym doznaniom np.
podczas spoŇywania posiþkw.
Wizerunek osoby, to Ňywione wzglħdem niej opinie, wraŇenie i postawy wywoþane jej zachowaniem, sþowami,
ubiorem i tym, co jĢ otacza. Jak pisze Jarosþaw Zieliıski: áWizerunek to wyobraŇenie, jakie funkcjonuje w opinii
publicznej (...) Nie jest to obraz rzeczywisty, dokþadny czy szczegþowy, ale raczej mieszanka wielu szczegþw,
odnoszĢcych siħ zarwno do wypowiedzi, dziaþaı, zachowania, wyglĢdu, kontaktw z innymi uczestnikami Ňycia
politycznego.Ñ J. Zieliıski (1998) Wizerunek Polityka. Winter. WiadomoĻci internetowe.
http://www.winter.pl/internet/w0730.html, wizyta 23.09.2006. Por. Sampson, E. (1994) Jak tworzyę wþasny
wizerunek? Przekþ. A. Biaþkowska. Warszawa: DW ABC. Wizerunek jest zwykle skutkiem autoprezentacji.
Autoprezentacja, to sposb zachowania siħ i mwienia, ktry eksponuje okreĻlone cechy tak, by budzię w
ludziach sympatiħ i przekonywaę ich, Ňe podmiot tego dziaþania posiada okreĻlone wþaĻciwoĻci (zdolnoĻci,
umiejħtnoĻci, kompetencje). Por. Leary, M. (1999) Wywieranie wraŇenia na innych. O sztuce autoprezentacji.
Przekþ. A. Kacmajor i M. Kacmajor. Gdaısk: GWP.
6. Niektre nieporozumienia zwiĢzane z normatywnym sensem etykiety
8
118950515.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin