przepisy_sip.pdf

(197 KB) Pobierz
SPOŁECZNA INSPEKCJA PRACY
SPIS TRE CI
I.
Regulacje prawne ……………………………………………………… 2
II. Społeczny nadzór w zakresie ochrony pracy ………………………… 3
1/ Rola zwi zków zawodowych w zakresie ochrony pracy …………… 3
2/ Zadania i organizacja społecznej inspekcji pracy w zakładach pracy .3
2a/ Wybory społecznych inspektorów pracy ………………………….… 4
2b/ Warunki jakie powinien spełnia kandydat na społecznego
inspektora pracy ……………………………………………….….… 4
2c/ Odwołanie z funkcji społecznego inspektora pracy ………………… 5
III.
Uprawnienia
i
zasady
post powania
społecznych
inspektorów
pracy ………………………………………………………………….… 6
IV.
Obowi zki pracodawcy wobec społecznej inspekcji pracy ……….… 7
1/ Ochrona prawna w okresie sprawowania mandatu, zakładowego
społecznego inspektora pracy ……………………………………...… 7
2/ Zadania pracodawcy wobec społecznej inspekcji pracy …………...… 7
3/ Warunki przyznawania wiadczenia finansowego zakładowemu
społecznemu inspektorowi pracy …………………………………… 8
V. Współdziałanie społecznej inspekcji pracy z Pa stwow Inspekcj Pracy oraz innymi
organami
nadzoru
i
kontroli
w
zakresie
poprawy
warunków
pracy
………………………………………………….……………………………… 9
VI.
Spis
podstawowych
aktów
prawnych
dotycz cych
bezpiecze stwa
i higieny pracy /Stan prawny na dzie 28 lutego 2005r./ ………........… 10
Ustawa o SIP i wytyczne działania ………………………………… 11
I. REGULACJE PRAWNE
Ustaw Sejmow z dnia 4 lutego 1950 roku została powołana do ycia instytucja społecznej
inspekcji pracy jako organ zakładowych organizacji zwi zkowych upowa niony do wzmo enia
kontroli nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy oraz w celu podniesienia stanu
bezpiecze stwa i higieny pracy w zakładach pracy.
W dniu 24 czerwca 1983 roku została dokonana nowelizacja ustawy o społecznej inspekcji
pracy(Dz.U. Nr.35 poz.163 z pó n. zm.) , która po niewielkich zmianach obowi zuje do chwili
obecnej.
Rozwini cie niektórych postanowie ustawowych zawarte zostało w uchwale Rady Pa stwa z
dnia 6 lipca 1983r. w sprawie wytycznych do działalno ci społecznych inspektorów pracy( M. P. Nr
23, poz. 128). Ponadto pewne uregulowania w tym przedmiocie mieszcz si równie w ustawie z
dnia 23 maja 1991r. o zwi zkach zawodowych ( Dz. U. 01. Nr 79, poz. 854 z pó n. zm.).
Z samej nazwy wynika, i społeczna inspekcja pracy jest ,, słu b społeczn ” pełnion przez
pracowników maj c na celu zapewnienie przez pracodawców bezpiecznych i higienicznych
warunków pracy oraz ochron uprawnie pracowniczych okre lonych w przepisach prawa pracy.
1
Ta ,,słu ba społeczna” ma reprezentowa interesy wszystkich pracowników w zakładach pracy bez
wzgl du na ich przynale no zwi zkow i zgodnie z art. art. 4 i 23 ustawy o zwi zkach
zawodowych jest kierowana przez zakładowe organizacje zwi zkowe.
Bardzo wa ne dla działalno ci społecznej inspekcji pracy jest rozporz dzenie Rady
Ministrów z dnia 28 lipca 1998r. w sprawie ustalenia okoliczno ci i przyczyn wypadków przy pracy
oraz sposobu ich dokumentowania, a tak e zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze
wypadków przy pracy( Dz. U. Nr 115, poz.744, z pó n. zm.).
Uregulowania dotycz ce działalno ci sip znajduj si tak e w przepisach ustawy z dnia 26
czerwca 1974r. Kodeks pracy( Dz. U. 98. Nr 21, poz.94 z pó n. zm.).
Nowelizacja Kodeksu pracy z dnia 2 czerwca 1996 r.( Dz.U. Nr.23, poz. 141 z pó n. zm.)
bardzo znacz co wzmocniła rang i pozycj instytucji społecznego nadzoru nad warunkami pracy.
W szczególno ci przejawia si to w nast puj cych zapisach Kodeksu pracy:
-
w art. 18/5/ §1. okre lono, i ,,społeczn kontrol przestrzegania prawa pracy, w tym
przepisów i zasad bhp sprawuje społeczna inspekcja pracy”. Zapisem tym usytuowano
społeczn inspekcj pracy jako organ społecznego nadzoru i kontroli przestrzegania prawa
obok takich organów pa stwowej kontroli jak Pa stwowa Inspekcja Pracy czy Pa stwowa
Inspekcja Sanitarna.
-
w art. 207 § 2. ust.4 okre lono, i do podstawowych obowi zków pracodawcy m.in nale y
zapewnienie wykonania zalece społecznego inspektora pracy.
-
w art.237/12/ § 1 i 2 zapisano, i pracodawca zatrudniaj cy wi cej ni 250 pracowników
powołuje komisj bezpiecze stwa i higieny pracy – funkcje wiceprzewodnicz cego tej
komisji powierza si społecznemu inspektorowi pracy.
II. SPOŁECZNY NADZÓR W ZAKRESIE OCHRONY PRACY
1 / . Rola zwi zków zawodowych w zakresie ochrony pracy.
Zgodnie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991r. o zwi zkach
zawodowych/Dz.U.01.Nr.79,poz.854 z pó n. zm./ - organizacjom zwi zkowym przypada
szczególna rola, sprawowania kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy oraz uczestniczenia, na
zasadach okre lonych odr bnymi przepisami w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad
bezpiecze stwa i higieny pracy.
Ponadto w/w ustawa okre liła, i zwi zki zawodowe reprezentuj interesy pracowników w
zakresie warunków pracy i warunków socjalno – bytowych oraz broni ich praw w tym zakresie.
Zadania swoje zakładowa organizacja zwi zkowa wykonuje bezpo rednio lub po rednio – kieruj c
działalno ci społecznej inspekcji pracy oraz współdziałaj c w tym zakresie z Pa stwow Inspekcj
Pracy.
Je eli w sprawach, o których mowa w art.23 ust. 1 w/w przepisu, zdaniem zwi zku
zawodowego post powanie organu administracji pa stwowej i samorz du terytorialnego lub
pracodawcy jest niezgodne z prawem lub narusza zasady sprawiedliwo ci, zwi zek mo e wyst pi
do wła ciwego organu z daniem spowodowania usuni cia we wła ciwym trybie stwierdzonej
nieprawidłowo ci.
2/. Zadania i organizacja społecznej inspekcji pracy w zakładach pracy.
Funkcjonowanie społecznej inspekcji pracy w zakładach pracy reguluje ustawa z dnia 24
czerwca 1983r. o społecznej inspekcji pracy ( Dz. U. Nr. 35poz. 163 z pó n. zm. ).Zadania
szczegółowe społecznych inspektorów pracy okre la art.4 ustawy , który stanowi , i społeczni
inspektorzy pracy realizuj c swoje zadania ustawowe koncentruj si na trzech blokach spraw a
mianowicie:
2
- w zakresie bezpiecze stwa pracy- na eliminowaniu zagro e , które s przyczyn wypadków
i chorób zawodowych, przestrzeganiu wymogów technologicznych, wyposa eniu maszyn i
urz dze w osłony i urz dzenia zabezpieczaj ce, wyposa eniu pracowników w sprawny sprz t
ochrony osobistej, przestrzeganiu przez pracowników przepisów i zasad bezpiecze stwa pracy,
- w zakresie higieny pracy- na zapewnieniu pracownikom norm higienicznych w szczególno ci
dotycz cych substancji szkodliwych, zapylenia, hałasu, wibracji, mikroklimatu i o wietlenia
oraz zapewnienia pracownikom odpowiednich pomieszcze higieniczno- sanitarnych,
- w zakresie prawnej ochrony pracy - na kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy,
ochrony pracy kobiet, wiadcze pieni nych z tytułu wypadków przy pracy i chorób
zawodowych.
2a/ Wybory społecznych inspektorów pracy.
Organizatorem wyborów społecznych inspektorów pracy s wył cznie zwi zki zawodowe,
które powinny opracowa i uchwali regulamin wyborów sip . W jednostkach, w których działa
kilka zwi zków zawodowych, niezb dne jest wspólne uzgodnienie regulaminu wyborów i ich
przeprowadzenie.
Regulamin wyborów sip powinien m.in. okre la :
Û struktur organizacyjn społecznej inspekcji pracy,
Û sposób wyboru przewodnicz cego zebrania,
Û porz dek zebrania,
Û wybór komisji (wyborczej , skrutacyjnej i wniosków),
Û tryb zgłoszenia kandydatów na społecznego inspektora pracy i sposób wyborów sip (tajne),
Û ustalenie , kiedy wybory s prawomocne,
Û termin wyborów sip.
2b/ Warunki jakie powinien spełnia kandydat na społecznego inspektora pracy.
Û zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o sip – społecznym inspektorem pracy mo e by pracownik
danego zakładu pracy, który jest członkiem zwi zku zawodowego i nie zajmuje stanowiska
kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpo rednio podległego
kierownikowi zakładu pracy,
Û zakładowe organizacje zwi zkowe mog postanowi , e społecznym inspektorem pracy
mo e by równie pracownik zakładu pracy nie b d cy członkiem zwi zku zawodowego,
Û społeczny inspektor pracy powinien posiada niezb dn znajomo zagadnie wchodz cych
w zakres działania społecznej inspekcji pracy,
Û zakładowy społeczny inspektor pracy powinien posiada co najmniej pi cioletni sta pracy
w bran y, do której zakład nale y, i co najmniej dwuletni sta pracy w danym zakładzie, a
oddziałowy lub grupowy społeczny inspektor pracy – co najmniej dwuletni sta pracy w tej
bran y i co najmniej jeden rok pracy w danym zakładzie.
W nawi zaniu do art. 6 ust.1 ustawy o sip – społecznych inspektorów pracy wybieraj i
odwołuj pracownicy zakładu pracy . Z art. 6 ust.2 w/w przepisu wynika, e społecznych
inspektorów pracy wybiera si na okres 4 lat.
3
W zakładach pracy wybory zakładowych społecznych inspektorów pracy przeprowadzane
s w trybie bezpo rednim. W placówkach licz cych do 300 pracowników, zakładowych
społecznych inspektorów pracy wybiera – ogólne zebranie pracowników.
Nale y nadmieni , i do rozstrzygania sporów na tle prawidłowo ci wyborów sip i ich
zgodno ci z prawem nie jest upowa niony aden organ kontroli zewn trznej ( s dowy,
Pa stwowej Inspekcji Pracy, organ prowadz cy czy pracodawca). St d te decyzja pracowników o
wyborze społecznego inspektora pracy jest ostateczn i podwa anie jej przez organ zewn trzny
byłoby naruszeniem prawa/ postanowienie S du Najwy szego z dnia 9 listopada 1995r- III P.O.
16/95 OSN Zbiór Urz dowy 1996r. nr 12 poz.176/.
Odwołanie, przed upływem kadencji społecznego inspektora pracy mo e, wi c nast pi
jedynie w przypadku niewywi zywania si ze swoich obowi zków społecznych w takim
samym trybie jak wybór.
Prawidłowo wyborów zakładowego społecznego inspektora pracy potwierdza organizator
wyborów, czyli zakładowa organizacja zwi zkowa.
2c/ Odwołanie z funkcji społecznego inspektora pracy .
Tryb odwołania społecznego inspektora pracy reguluje art. 7 ust. 1 ustawy o sip , z którego
m. in. wynika, i społeczny inspektor pracy w razie niewywi zywania si ze swoich obowi zków
mo e by odwołany przed upływem kadencji w takim samym trybie, w jakim został powołany(
według regulaminu wyborów).
Niewywi zywanie si z obowi zków, oznacza w praktyce niezrealizowanie planu pracy
zatwierdzonego przez zarz d zz w sposób zawiniony przez społecznego inspektora pracy,
(wykazuje mał aktywno w realizacji zada wynikaj cych z ustawy o sip) , tj. nie przeprowadza
okresowych kontroli i nie realizuje wytycznych ZNP. Odwołanie sip mo e, zatem nast pi na
wniosek:
Û zgodnej decyzji zakładowych organizacji zwi zkowych działaj cych w zakładzie pracy,
Û co najmniej jednej pi tej pracowników.
Społeczny inspektor pracy przestaje równie pełni swoj funkcj w wypadku zrzeczenia si jej,
przej cia sip do innego zakładu pracy w trybie art. 231 Kodeksu /przeniesienie do innej pracy na
podstawie orzeczenia lekarskiego stwierdzaj cego niezdolno do wykonywania aktualnej pracy/
lub ustania stosunku pracy.
III. UPRAWNIENIA I ZASADY POST POWANIA
SPOŁECZNYCH INSPEKTORÓW PRACY
Zgodnie z art. 8 ust.1 /ustawy o sip/ społeczny inspektor pracy ma prawo wst pu w ka dym
czasie do pomieszcze i urz dze zakładu pracy dla wykonania swych zada okre lonych w art.
4 tej ustawy. Ponadto zakładowy społeczny inspektor pracy ma wiele uprawnie , do których
m.in. nale :
Û prawo dania informacji oraz okazywania dokumentów niezb dnych dla wykonania funkcji
kontrolnych,
Û prawo wyst powania o natychmiastowe usuni cie bezpo rednich zagro e dla zdrowia i ycia
pracowników,
Û prawo wydawania zalece , w tym w szczególno ci zalece wstrzymania pracy danego
urz dzenia technicznego lub okre lonych robót,
Û prawo wpisywania uwag,
4
Û prawo zwracania uwagi pracownikom w przypadkach naruszenia obowi zuj cych przepisów
i zasad bhp,
Û prawo wyst powania o odsuni cie pracownika od pracy w przypadkach braku wymaganych
uprawnie kwalifikacyjnych niezb dnych do obsługi okre lonych urz dze , czy te braku
orzeczenia lekarskiego dopuszczaj cego do wykonywania pracy,
Û udział w zespołach powypadkowych (jako strony równoprawnej) ustalaj cych okoliczno ci i
przyczyny wypadków przy pracy,
Û prawo wnioskowania do inspektora pracy Pa stwowej Inspekcji Pracy o przeprowadzenie
kontroli,
Û prawo wnioskowania do inspektora pracy o wszcz cie post powania w sprawach o
wykroczenie przeciwko prawom pracownika,
Û udział w dokonywanych przez zakład pracy analizach przyczyn powstawania wypadków przy
pracy, chorób zawodowych i innych schorze spowodowanych warunkami pracy,
Û prawo uczestniczenia w kontrolach przeprowadzanych przez Pa stwow Inspekcj Pracy,
Û prawo czuwania nad wykonywaniem decyzji i zalece organów nadzoru i kontroli warunków
pracy, a w razie ich nie wykonania zawiadomienie tych organów,
Û prawo uczestnictwa jako wiceprzewodnicz cy w pracach komisji bezpiecze stwa i higieny
pracy,
Û prawo opiniowania projektów planów poprawy warunków pracy i planów rehabilitacji
zawodowej oraz kontrolowanie ich realizacji.
Utrudnianie społecznemu inspektorowi pracy w realizacji wymienionych praw i uprawnie jest
traktowane jako utrudnianie działalno ci sip, co jest wykroczeniem okre lonym w art. 22 ust.1
ustawy o sip. Stanowi ona kto działaj c w imieniu zakładu pracy narusza przepisy ustawy o
społecznej inspekcji pracy, a w szczególno ci uniemo liwia działalno społecznego inspektora
pracy lub nie wykonuje zalecenia zakładowego społecznego inspektora pracy, podlega karze
grzywny do 2500zł.
IV. OBOWI ZKI PRACODAWCY
WOBEC SPOŁECZNEJ INSPEKCJI PRACY
1.
Ochrona
prawna
w
okresie
sprawowania
mandatu,
zakładowego
społecznego
inspektora pracy .
Zgodnie z art.13 ust.1 ustawy o sip - zakład pracy nie mo e wypowiedzie ani rozwi za
umowy o prac z pracownikiem pełni cym funkcj społecznego inspektora pracy w czasie trwania
mandatu oraz w okresie roku po jego wyga ni ciu, chyba e zachodz przyczyny uzasadniaj ce
rozwi zanie umowy o prac bez wypowiedzenia. W takim wypadku rozwi zanie umowy o prac
mo e nast pi po uprzednim uzyskaniu zgody zarz du zz.
Ponadto zgodnie z ust. 3 powy szego przepisu, zakład pracy nie mo e wypowiedzie
pracownikowi pełni cemu funkcj społecznego inspektora pracy warunków pracy i płacy na jego
niekorzy w okresie ustalonym w ust.1(w okresie kadencji i rok od zako czenia pełnienia funkcji),
chyba e wypowiedzenie stało si koniecznie z przyczyn, o których mowa w art.43 Kp (nowe
zasady wynagradzania dotycz ce wszystkich pracowników lub orzeczenie lekarskie stwierdzaj ce
niezdolno do wykonywania obecnej pracy).
2.
Zadania pracodawcy wobec społecznej inspekcji pracy.
W nawi zaniu do art. 14 ust.1, 2 ustawy o sip pracodawca jest zobowi zany zapewni
społecznym inspektorom pracy odpowiednie warunki realizacji ich zada .
Obowi zki w tym zakresie mo emy podzieli na dwie grupy:
Û do pierwszej grupy nale y zaliczy obowi zek realizacji wniosków i wyst pie oraz
zalece społecznych inspektorów pracy,
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin