przepisy_sip.pdf
(
197 KB
)
Pobierz
SPOŁECZNA INSPEKCJA PRACY
SPIS TRE
CI
I.
Regulacje prawne ……………………………………………………… 2
II. Społeczny nadzór w zakresie ochrony pracy ………………………… 3
1/ Rola zwi
zków zawodowych w zakresie ochrony pracy …………… 3
2/ Zadania i organizacja społecznej inspekcji pracy w zakładach pracy .3
2a/ Wybory społecznych inspektorów pracy ………………………….… 4
2b/ Warunki jakie powinien spełnia
kandydat na społecznego
inspektora pracy ……………………………………………….….… 4
2c/ Odwołanie z funkcji społecznego inspektora pracy ………………… 5
III.
Uprawnienia
i
zasady
post
powania
społecznych
inspektorów
pracy ………………………………………………………………….… 6
IV.
Obowi
zki pracodawcy wobec społecznej inspekcji pracy ……….… 7
1/ Ochrona prawna w okresie sprawowania mandatu, zakładowego
społecznego inspektora pracy ……………………………………...… 7
2/ Zadania pracodawcy wobec społecznej inspekcji pracy …………...… 7
3/ Warunki przyznawania
wiadczenia finansowego zakładowemu
społecznemu inspektorowi pracy …………………………………… 8
V. Współdziałanie społecznej inspekcji pracy z Pa
stwow
Inspekcj
Pracy oraz innymi
organami
nadzoru
i
kontroli
w
zakresie
poprawy
warunków
pracy
………………………………………………….……………………………… 9
VI.
Spis
podstawowych
aktów
prawnych
dotycz
cych
bezpiecze
stwa
i higieny pracy /Stan prawny na dzie
28 lutego 2005r./ ………........… 10
Ustawa o SIP i wytyczne działania ………………………………… 11
I. REGULACJE PRAWNE
Ustaw
Sejmow
z dnia 4 lutego 1950 roku została powołana do
ycia instytucja społecznej
inspekcji pracy jako organ zakładowych organizacji zwi
zkowych upowa
niony do wzmo
enia
kontroli nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy oraz w celu podniesienia stanu
bezpiecze
stwa i higieny pracy w zakładach pracy.
W dniu 24 czerwca 1983 roku została dokonana nowelizacja ustawy o społecznej inspekcji
pracy(Dz.U. Nr.35 poz.163 z pó
n. zm.) , która po niewielkich zmianach obowi
zuje do chwili
obecnej.
Rozwini
cie niektórych postanowie
ustawowych zawarte zostało w uchwale Rady Pa
stwa z
dnia 6 lipca 1983r. w sprawie wytycznych do działalno
ci społecznych inspektorów pracy( M. P. Nr
23, poz. 128). Ponadto
pewne uregulowania w tym przedmiocie mieszcz
si
równie
w ustawie z
dnia 23 maja 1991r. o zwi
zkach zawodowych ( Dz. U. 01. Nr 79, poz. 854 z pó
n. zm.).
Z samej nazwy wynika, i
społeczna inspekcja pracy jest ,, słu
b
społeczn
” pełnion
przez
pracowników maj
c
na celu zapewnienie przez pracodawców bezpiecznych i higienicznych
warunków pracy oraz ochron
uprawnie
pracowniczych okre
lonych w przepisach prawa pracy.
1
Ta ,,słu
ba społeczna” ma reprezentowa
interesy wszystkich pracowników w zakładach pracy bez
wzgl
du na ich przynale
no
zwi
zkow
i zgodnie z art. art. 4 i 23 ustawy o zwi
zkach
zawodowych
jest kierowana przez zakładowe organizacje
zwi
zkowe.
Bardzo wa
ne dla działalno
ci społecznej inspekcji pracy jest rozporz
dzenie Rady
Ministrów z dnia 28 lipca 1998r. w sprawie ustalenia okoliczno
ci i przyczyn wypadków przy pracy
oraz sposobu ich dokumentowania, a tak
e zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze
wypadków przy pracy( Dz. U. Nr 115, poz.744, z pó
n. zm.).
Uregulowania dotycz
ce działalno
ci
sip
znajduj
si
tak
e w przepisach ustawy z dnia 26
czerwca 1974r. Kodeks pracy( Dz. U. 98. Nr 21, poz.94 z pó
n. zm.).
Nowelizacja Kodeksu pracy z dnia 2 czerwca 1996 r.( Dz.U. Nr.23, poz. 141 z pó
n. zm.)
bardzo znacz
co wzmocniła rang
i pozycj
instytucji społecznego nadzoru nad warunkami pracy.
W szczególno
ci przejawia si
to w nast
puj
cych zapisach Kodeksu pracy:
-
w art. 18/5/ §1. okre
lono, i
,,społeczn
kontrol
przestrzegania prawa pracy, w tym
przepisów i zasad bhp sprawuje społeczna inspekcja pracy”. Zapisem tym usytuowano
społeczn
inspekcj
pracy jako organ społecznego nadzoru i kontroli przestrzegania prawa
obok takich organów pa
stwowej kontroli jak Pa
stwowa Inspekcja Pracy czy Pa
stwowa
Inspekcja Sanitarna.
-
w art. 207 § 2. ust.4 okre
lono, i
do podstawowych obowi
zków pracodawcy m.in nale
y
zapewnienie wykonania zalece
społecznego inspektora pracy.
-
w art.237/12/ § 1 i 2 zapisano, i
pracodawca zatrudniaj
cy wi
cej ni
250 pracowników
powołuje komisj
bezpiecze
stwa i higieny pracy – funkcje wiceprzewodnicz
cego tej
komisji powierza si
społecznemu inspektorowi pracy.
II. SPOŁECZNY NADZÓR W ZAKRESIE OCHRONY PRACY
1
/
.
Rola zwi
zków zawodowych w zakresie ochrony pracy.
Zgodnie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991r. o zwi
zkach
zawodowych/Dz.U.01.Nr.79,poz.854 z pó
n. zm./ - organizacjom zwi
zkowym przypada
szczególna rola, sprawowania kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy oraz uczestniczenia, na
zasadach okre
lonych odr
bnymi przepisami w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad
bezpiecze
stwa i higieny pracy.
Ponadto w/w ustawa okre
liła, i
zwi
zki zawodowe reprezentuj
interesy pracowników w
zakresie warunków pracy i warunków socjalno – bytowych oraz broni
ich praw w tym zakresie.
Zadania swoje zakładowa organizacja zwi
zkowa wykonuje bezpo
rednio lub po
rednio – kieruj
c
działalno
ci
społecznej inspekcji pracy oraz współdziałaj
c w tym zakresie z Pa
stwow
Inspekcj
Pracy.
Je
eli w sprawach, o których mowa w art.23 ust. 1 w/w przepisu, zdaniem zwi
zku
zawodowego post
powanie organu administracji pa
stwowej i samorz
du terytorialnego lub
pracodawcy jest niezgodne z prawem lub narusza zasady sprawiedliwo
ci, zwi
zek mo
e wyst
pi
do wła
ciwego organu z
daniem spowodowania usuni
cia we wła
ciwym trybie stwierdzonej
nieprawidłowo
ci.
2/.
Zadania i organizacja społecznej inspekcji pracy w zakładach pracy.
Funkcjonowanie społecznej inspekcji pracy w zakładach pracy reguluje ustawa z dnia 24
czerwca 1983r. o społecznej inspekcji pracy ( Dz. U. Nr. 35poz. 163 z pó
n. zm. ).Zadania
szczegółowe społecznych inspektorów pracy okre
la art.4 ustawy , który stanowi , i
społeczni
inspektorzy pracy realizuj
c swoje zadania ustawowe koncentruj
si
na trzech blokach spraw a
mianowicie:
2
-
w zakresie bezpiecze
stwa pracy-
na eliminowaniu zagro
e
, które s
przyczyn
wypadków
i chorób zawodowych, przestrzeganiu wymogów technologicznych, wyposa
eniu maszyn i
urz
dze
w osłony i urz
dzenia zabezpieczaj
ce, wyposa
eniu pracowników w sprawny sprz
t
ochrony osobistej, przestrzeganiu przez pracowników przepisów i zasad bezpiecze
stwa pracy,
-
w zakresie higieny pracy-
na zapewnieniu pracownikom norm higienicznych w szczególno
ci
dotycz
cych substancji szkodliwych, zapylenia, hałasu, wibracji, mikroklimatu i o
wietlenia
oraz zapewnienia pracownikom odpowiednich pomieszcze
higieniczno- sanitarnych,
-
w zakresie
prawnej ochrony pracy
- na kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy,
ochrony pracy kobiet,
wiadcze
pieni
nych z tytułu wypadków przy pracy i chorób
zawodowych.
2a/ Wybory społecznych inspektorów pracy.
Organizatorem wyborów społecznych inspektorów pracy s
wył
cznie zwi
zki zawodowe,
które powinny opracowa
i uchwali
regulamin wyborów
sip
. W jednostkach, w których działa
kilka zwi
zków zawodowych, niezb
dne jest wspólne uzgodnienie regulaminu wyborów i ich
przeprowadzenie.
Regulamin wyborów
sip
powinien m.in. okre
la
:
Û
struktur
organizacyjn
społecznej inspekcji pracy,
Û
sposób wyboru przewodnicz
cego zebrania,
Û
porz
dek zebrania,
Û
wybór komisji (wyborczej , skrutacyjnej i wniosków),
Û
tryb zgłoszenia kandydatów na społecznego inspektora pracy i sposób wyborów
sip
(tajne),
Û
ustalenie , kiedy wybory s
prawomocne,
Û
termin wyborów
sip.
2b/ Warunki jakie powinien spełnia
kandydat na społecznego inspektora pracy.
Û
zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o
sip
– społecznym inspektorem pracy mo
e by
pracownik
danego zakładu pracy, który jest członkiem zwi
zku zawodowego i nie zajmuje stanowiska
kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpo
rednio podległego
kierownikowi zakładu pracy,
Û
zakładowe organizacje zwi
zkowe mog
postanowi
,
e społecznym inspektorem pracy
mo
e by
równie
pracownik zakładu pracy nie b
d
cy członkiem zwi
zku zawodowego,
Û
społeczny inspektor pracy powinien posiada
niezb
dn
znajomo
zagadnie
wchodz
cych
w zakres działania społecznej inspekcji pracy,
Û
zakładowy społeczny inspektor pracy powinien posiada
co najmniej pi
cioletni sta
pracy
w bran
y, do której zakład nale
y, i co najmniej dwuletni sta
pracy w danym zakładzie, a
oddziałowy lub grupowy społeczny inspektor pracy – co najmniej dwuletni sta
pracy w tej
bran
y i co najmniej jeden rok pracy w danym zakładzie.
W nawi
zaniu do art. 6 ust.1 ustawy o sip – społecznych inspektorów
pracy wybieraj
i
odwołuj
pracownicy zakładu pracy
. Z art. 6 ust.2 w/w przepisu wynika,
e społecznych
inspektorów pracy wybiera si
na okres 4 lat.
3
W zakładach pracy wybory zakładowych społecznych inspektorów pracy przeprowadzane
s
w trybie bezpo
rednim. W placówkach licz
cych do 300 pracowników,
zakładowych
społecznych inspektorów pracy
wybiera – ogólne zebranie pracowników.
Nale
y nadmieni
, i
do rozstrzygania sporów na tle prawidłowo
ci wyborów
sip
i ich
zgodno
ci z prawem nie jest upowa
niony
aden organ kontroli zewn
trznej ( s
dowy,
Pa
stwowej Inspekcji Pracy, organ prowadz
cy czy pracodawca). St
d te
decyzja pracowników o
wyborze społecznego inspektora pracy jest ostateczn
i podwa
anie jej przez organ zewn
trzny
byłoby naruszeniem prawa/ postanowienie S
du Najwy
szego z dnia 9 listopada 1995r- III P.O.
16/95 OSN Zbiór Urz
dowy 1996r. nr 12 poz.176/.
Odwołanie, przed upływem kadencji społecznego inspektora pracy mo
e, wi
c nast
pi
jedynie w przypadku niewywi
zywania si
ze swoich obowi
zków społecznych w takim
samym trybie jak wybór.
Prawidłowo
wyborów zakładowego społecznego inspektora pracy potwierdza organizator
wyborów, czyli zakładowa organizacja zwi
zkowa.
2c/ Odwołanie z funkcji społecznego inspektora pracy
.
Tryb odwołania społecznego inspektora pracy reguluje art. 7 ust. 1 ustawy o
sip
, z którego
m. in. wynika, i
społeczny inspektor pracy w razie niewywi
zywania si
ze swoich obowi
zków
mo
e by
odwołany przed upływem kadencji w takim samym trybie, w jakim został powołany(
według regulaminu wyborów).
Niewywi
zywanie si
z obowi
zków, oznacza w praktyce niezrealizowanie planu pracy
zatwierdzonego przez zarz
d zz w sposób zawiniony przez społecznego inspektora pracy,
(wykazuje mał
aktywno
w realizacji zada
wynikaj
cych z ustawy o
sip)
, tj. nie przeprowadza
okresowych kontroli i nie realizuje wytycznych ZNP. Odwołanie
sip
mo
e, zatem nast
pi
na
wniosek:
Û
zgodnej decyzji zakładowych organizacji zwi
zkowych działaj
cych w zakładzie pracy,
Û
co najmniej jednej pi
tej pracowników.
Społeczny inspektor pracy przestaje równie
pełni
swoj
funkcj
w wypadku zrzeczenia si
jej,
przej
cia
sip
do innego zakładu pracy w trybie art. 231 Kodeksu /przeniesienie do innej pracy na
podstawie orzeczenia lekarskiego stwierdzaj
cego niezdolno
do wykonywania aktualnej pracy/
lub ustania stosunku pracy.
III. UPRAWNIENIA I ZASADY POST
POWANIA
SPOŁECZNYCH INSPEKTORÓW PRACY
Zgodnie z art. 8 ust.1 /ustawy o sip/ społeczny inspektor pracy ma prawo wst
pu w ka
dym
czasie do pomieszcze
i urz
dze
zakładu pracy
dla wykonania swych zada
okre
lonych w art.
4 tej ustawy. Ponadto zakładowy społeczny inspektor pracy ma wiele uprawnie
, do których
m.in. nale
:
Û
prawo
dania informacji oraz okazywania dokumentów niezb
dnych dla wykonania funkcji
kontrolnych,
Û
prawo wyst
powania o natychmiastowe usuni
cie bezpo
rednich zagro
e
dla zdrowia i
ycia
pracowników,
Û
prawo wydawania zalece
, w tym w szczególno
ci zalece
wstrzymania pracy danego
urz
dzenia technicznego lub okre
lonych robót,
Û
prawo wpisywania uwag,
4
Û
prawo zwracania uwagi pracownikom w przypadkach naruszenia obowi
zuj
cych przepisów
i zasad bhp,
Û
prawo wyst
powania o odsuni
cie pracownika od pracy w przypadkach braku wymaganych
uprawnie
kwalifikacyjnych niezb
dnych do obsługi okre
lonych urz
dze
, czy te
braku
orzeczenia lekarskiego dopuszczaj
cego do wykonywania pracy,
Û
udział w zespołach powypadkowych (jako strony równoprawnej) ustalaj
cych okoliczno
ci i
przyczyny wypadków przy pracy,
Û
prawo wnioskowania do inspektora pracy Pa
stwowej Inspekcji Pracy o przeprowadzenie
kontroli,
Û
prawo wnioskowania do inspektora pracy o wszcz
cie post
powania w sprawach o
wykroczenie przeciwko prawom pracownika,
Û
udział w dokonywanych przez zakład pracy analizach przyczyn powstawania wypadków przy
pracy, chorób zawodowych i innych schorze
spowodowanych warunkami pracy,
Û
prawo uczestniczenia w kontrolach przeprowadzanych przez Pa
stwow
Inspekcj
Pracy,
Û
prawo czuwania nad wykonywaniem decyzji i zalece
organów nadzoru i kontroli warunków
pracy, a w razie ich nie wykonania zawiadomienie tych organów,
Û
prawo uczestnictwa jako wiceprzewodnicz
cy w pracach komisji bezpiecze
stwa i higieny
pracy,
Û
prawo opiniowania projektów planów poprawy warunków pracy i planów rehabilitacji
zawodowej oraz kontrolowanie ich realizacji.
Utrudnianie społecznemu inspektorowi pracy w realizacji wymienionych praw i uprawnie
jest
traktowane jako utrudnianie działalno
ci
sip,
co jest wykroczeniem okre
lonym w art. 22 ust.1
ustawy o sip. Stanowi ona kto działaj
c w imieniu zakładu pracy narusza przepisy ustawy o
społecznej inspekcji pracy, a w szczególno
ci uniemo
liwia działalno
społecznego inspektora
pracy lub nie wykonuje zalecenia zakładowego społecznego inspektora pracy, podlega karze
grzywny do 2500zł.
IV. OBOWI
ZKI PRACODAWCY
WOBEC SPOŁECZNEJ INSPEKCJI PRACY
1.
Ochrona
prawna
w
okresie
sprawowania
mandatu,
zakładowego
społecznego
inspektora pracy
.
Zgodnie z art.13 ust.1 ustawy o sip - zakład pracy nie mo
e wypowiedzie
ani rozwi
za
umowy o prac
z pracownikiem pełni
cym funkcj
społecznego inspektora pracy w czasie trwania
mandatu oraz w okresie roku po jego wyga
ni
ciu, chyba
e zachodz
przyczyny uzasadniaj
ce
rozwi
zanie umowy o prac
bez wypowiedzenia. W takim wypadku rozwi
zanie umowy o prac
mo
e nast
pi
po uprzednim uzyskaniu zgody zarz
du zz.
Ponadto zgodnie z ust. 3 powy
szego przepisu, zakład pracy nie mo
e wypowiedzie
pracownikowi pełni
cemu funkcj
społecznego inspektora pracy warunków pracy i płacy na jego
niekorzy
w okresie ustalonym w ust.1(w okresie kadencji i rok od zako
czenia pełnienia funkcji),
chyba
e wypowiedzenie stało si
koniecznie z przyczyn, o których mowa w art.43 Kp (nowe
zasady wynagradzania dotycz
ce wszystkich pracowników lub orzeczenie lekarskie stwierdzaj
ce
niezdolno
do wykonywania obecnej pracy).
2.
Zadania pracodawcy wobec społecznej inspekcji pracy.
W nawi
zaniu do art. 14 ust.1, 2 ustawy o
sip
pracodawca jest zobowi
zany zapewni
społecznym inspektorom pracy odpowiednie warunki realizacji ich zada
.
Obowi
zki w tym zakresie mo
emy podzieli
na dwie grupy:
Û
do pierwszej grupy nale
y zaliczy
obowi
zek realizacji wniosków i wyst
pie
oraz
zalece
społecznych inspektorów pracy,
5
Plik z chomika:
apd61
Inne pliki z tego folderu:
poradnik_sip.pdf
(154 KB)
Encyklopedia prawa.pdf
(10860 KB)
Zasiłek dla bezrobotnych(1).doc
(34 KB)
Rynek pracy i płace.pdf
(3988 KB)
Prawna Ochrona Pracy.pdf
(750 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dylematy polskiego rynku pracy - Kryńska
Prawo
Testy z prawa (agalos)
Zagadnienia (agalos)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin