100 ras.docx

(42 KB) Pobierz

Sto krótkich, encyklopedycznych opisów ras... Spis ras


1. Ludzie
Co tu dużo pisać o ludziach... To przeniesienie naszej dumnej rasy (homo sapiens) ;D do świata fantasy. Mogę tylko dodać, że to właśnie ludzie stanowią największą populację w większości światów fantasy.

2. Gryfy
Gryf to połączenie lwa i orła. Jako hybryda tych dwóch królewskich zwierząt, jest symbolem władzy i majestatu. W fantastyce występują zazwyczaj przy ludziach, elfach lub krasnoludach.

3. Anioły
Anioły pochodzą z mitologii hebrajskiej, choć nam najbardziej kojarzą się z religią chrześcijańską. Przedstawiane są jako urodziwe kobiety bądź mężczyźni ze skrzydłami. No i są jeszcze upadłe anioły; coś pomiędzy aniołem klasycznym a diabłem. Ta odmiana jest oszpecona i ma czarne skrzydła.

4. Centaury
Centaury to istoty o końskim ciele oraz ludzkiej głowie i torsie. Pochodzą z mitologii greckiej; mit o nich powstał prawdopodobnie wśród hodowców koni z Tesalii. Wsławili się jako pieniacze, awanturnicy i pijacy (centauromachia z Mitologii). Ale są też centaury mądre i spokojne, zaczynając od Chirona i Folosa, po centaury z ,,Magica" (Seton) i z ,,Xanth".

5. Krasnoludy (karły, krzaty)
Te wywodzące się z mitologii germańskiej karzełki to jedna z najbardziej popularnych ras fantasy. Znane są z noszenia brody, z niskiego wzrostu i dużej siły. Często zajmują się kowalstwem i górnictwem. U Tolkiena i w mitologii skandynawskiej powstały z ciała olbrzyma. Dzisiejsze krasnoludy to mieszanka karłów z różnych mitów - od skandynawskich alfów, germańskich krasnoludów kopalnianych do słowiańskich skrzatów. Nazwa ,,krzat" to nieudana próba słowotwórcza tłumacza Łozińskiego Wink

6. Elfy
Elfy to wspaniała, godna i nieśmiertelna rasa. Mają świetny wzrok i słuch. Charakteryzują się wysokim wzrostem, jasnymi włosami (blond lub brązowe) i zaostrzonymi uszami. Żyją w lasach lub w górach, w zgodzie z naturą. Tolkien pisał, że w sercu każdego elfa kryje się tęsknota za morzem... Mistrzowie łuku i celności. Zawsze elokwentni i dumni, co przez innych może być odbierane jako pycha. W wielu sagach skłóceni z krasnoludami. Elfy początkowo były przedstawiane jak w powyższym opisie (u Celtów), potem przez pana Szekspira i innych twórców zmieniły się w głupiutkie duszki leśne, a dzięki Tolkienowi powróciły w chwale i znowu denerwują wszystkich pyszałkowatością... SmileDodam jeszcze, że największa ilość fantastów jest ,,zakochana" właśnie w tej rasie. A, i jeszcze stereotypowym elfom nie rośnie zarost... _-_

7. Pegazy
Pegazy to zazwyczaj śnieżnobiałe rumaki ze skrzydłami. Słynęły z tworzenia nowych źródełek. Najbardziej znanym pegazem był rumak Bellerofonta. Służył mu wiernie, aż do czasu, kiedy jego pan zechciał polecieć na Olimp...

8. Enty (drzewce)
Ta stworzona przez Tolkiena rasa znalazła sobie stałe miejsce w dzisiejszej fantasy. Z wyglądu enty przypominają drzewa; są wysokie i mają grubą skórę. Żyją jedynie pijąc. Mężczyźni (enty) odpowiedzialni byli za drzewa, a kobiety (entiany) za drobniejsze rośliny. Szkoda trochę, że enty nie istnieją naprawdę... WinkEkolodzy byliby górą.

[b]9. Jednorożce[/b]
Jednorożce to piękne, białe konie (czasami kozy) z jednym rogiem na środku głowy. Podobno róg jednorożca miał właściwości lecznicze i jeszcze nasi przodkowie (Słowianie) w to wierzyli i szukali tych magicznych istot.

10. Smoki
Smoki to ogromne, długowieczne bestie. Jest bardzo wiele rodzajów smoków. Z wyglądu przypominają latającego jaszczura ze skrzydłami. Smoki także przeszły swą ewolucję. Od przejętego z zachodu pierzastego węża (symbolu szatana), do dzisiejszej formy. Co ciekawe, na Wschodzie także istnieje mit o smokach. Te smoki jednak różnią się znacznie wyglądem od zachodnich - długi (bardzo!) wąż o rogach jelenia i wąsach suma; lata sobie w chmurach. Ten ,,skośny" smok jednak nie wszedł do fantasty, ustępując swemu europejsko-chrześcijańskiemu odpowiednikowi. Możemy je jednak podziwiać w mangach (japońskich komiksach) itp. A rycerz walczący z ,,naszym" smokiem to stereotypowy rysunek fantasy.

11. Gremliny
Gremliny to tajemnicza rasa chochlików. Przedstawia się ich jako niebiesko- lub zielonoskóre karzełki, czasami pokryte sierścią. Co ciekawe, zawsze mają zaostrzone uszy. Mieszkają zazwyczaj w wieżach. Wymyślone przez amerykańskich pisarzy s-f, częściej pojawiały się w słabych filmach niż większych dziełach. Ale te właśnie gremliny dzisiaj utożsamiły się ze słowem chochlik i oznaczają tego samego, złośliwego stworka. Nic dziwnego - gremlin to po prostu zagraniczny chochlik (takie jest znaczenie tego słowa).

12. Gargulce
Gargulce to ożywione przez magów lub nekromantów rzeźby. Mają skrzydła i potrafią latać. Sposobem tworzenia przypominają golemy. Bardzo często rzeźbione w okresie baroku na katedrach i kościołach. Tak, gargulce to właśnie te rzeźby z Katedry Notre Dame.

13. Golemy
Golemy to ożywieni z kruszców ludzie. Produkowani są zazwyczaj przez magów lub alchemików. Podobno pierwszego golema stworzył niegdyś żydowski alchemik Liwa ben Becalel. Golem to nic innego jak robot, tyle że stworzony magią. Za rodzaj golemów można by też uznać Khalkotauroie, które w mitologii greckiej były bykami zionącymi ogniem, wykutymi z brązu przez Hefajstosa. Błędnie nazwane przez twórców serii ,,Might and Magic" "gorgonami".

14. Dżiny
Dżiny to duchy, zaklęte w lampach. Pochodzą z mitów arabskich. Utożsamia się je z greckimi geniuszami. Przedstawia się je jako mężczyzn (często niebieskoskórych), z wirem powietrza w miejscu nóg. Są czymś w rodzaju arabskich aniołów.

15. Nagi
Słowo ,,naga” oznacza żmiję. Istoty o tym samym mianie przedstawia się jako kobiety z trzema parami rąk i ciele węża (żmii). Wywodzą się z krajów Wschodu. Legenda głosi, ze naga jest to smok/bóg zamieszkujący rzekę Mekong. W hinduizmie zaś jest to swoisty demon, będący posłańcem Wisznu.

16. Tytani
Tytani to olbrzymie istoty podobne do ludzi. Są najwięksi z wszystkich ras w fantasy. Zapewne wielu z was pamięta ,,tytanomachię” czyli walkę bogów z tytanami w mitologii greckiej. Tytani byli bliscy zwycięstwa... ale Zeus to Zeus Wink

17. Olbrzymy (giganci)
Olbrzymy są podobne do wielkich ludzi, jednak nie tak wielkie jak tytany. Nie są też tak potężne jak oni i nie posiadają żadnych specjalnych umiejętności. Bardzo części goście w bajkach. Opisywani przez Rabelaisa w powieści ,,Gargantua i Pantagruel". Występowali w mitach bardzo wielu narodów.

18. Cerbery (i inne ,,piekielne psy”)
Cerber to trójgłowy pies, strażnik Wrót Hadesu. Twórcy dzisiejszego fantasy przenieśli tego stwora do swych światów i dali miejsce koło diabłów. W wyniku tego manewru powstały także inne ,,piekielne psy”, jak chociażby piekielne ogary, czy dwugłowy pies. Podobny to cerbera jest też brytyjski barghest, nic innego, jak piekielny ogar.

19. Ifryty
Ifryty to złe duchy odpowiadające dżinom. Są podobne do dżinów, ale mają czerwoną skórę i poruszają się w wirującym ogniu. No i posiadają w swym wyglądzie coś ,,diabolicznego” WinkPochodzą z podań arabskich.

20. Diabły
Diabły, jak wszyscy zapewne wiedzą, to szatany z religii chrześcijańskiej. Przedstawiane są zazwyczaj jako czerwonoskórzy mężczyźni z bródką, lekko zaostrzonymi uszami i rogami. Ich bronią są zwykle widły lub kosa. W naszych stronach diabłom często dodawano koźle cechy. Ale nie ,,zrosły" się z satyrami, tylko przyjęły wygląd z innych rycin.

21. Szkielety
Szkielety to jedna z ras przyzywanych przez nekromantów. Powstały (jak sama nazwa wskazuje) ze szkieletów zmarłych. Te bezmózgie istoty żyją tak długo, dopóki ich ciało nie ulegnie zniszczeniu. Jak większości chodzących trupów, popularność dały im horrory.

22. Ghoule
Ghoule to kolejne istoty przyzywane przez nekromantów. Podobne są do szkieletów, choć gdzieniegdzie widać im gnijące szczątki ciała. Są zniekształcone fizycznie przez działanie czarnej magii. Słyną z kanibalizmu i okrutności. Podobnie jak większość z ,,martwiaków”, żyją dopóty, dopóki ich ciało nie zostanie zniszczone. Pochodzą z mitów arabskich, gdzie były "pożeraczami zwłok".

23. Zombie
Zombie są tworzone z ciał umarłych, poprzez nekromantów. Są bardzo łatwe do produkcji. Wyglądają jak chodzące trupy, którym co chwila odpada któraś część ciała. Oczywiście żyją tak długo, aż ich ciało nie zostanie unicestwione. Istnieje też możliwość pozszywania kilku ciał (niekoniecznie ludzkich) dla uzyskania silniejszego i bardziej ohydnego zombie.

24. Duchy
Duchy to dusze nie mogące zaznać spokoju, przybierające widzialne ciało. Przywoływać je potrafią nekromanci. Kiedy ciało ducha zostanie zniszczone, dusza wędruje do zaświatów, w końcu doznając spokoju. Kolejna ,,międzynarodowa rasa". O duchach wiele już było powiedziane...

25. Wampiry
Wampiry to potwory podobne do ludzi. Mają bladą cerę i często zaczerwienie oczy. Wampirzyce to najczęściej piękne kobiety. Charakterystyczną cechą wampira są duże, ostre kły. Żyją wysysając soki witalne z innych istot. Ugryziony przez wampira stawał się nim. Wampiry posiadają zdolność metamorfozy w nietoperza. Aby pokonać wampira, należałoby uzbroić się w osikowy kołek, krzyż, czosnek oraz święconą wodę. Nie lubiły też światła. Ten potwór to wytwór naszych przodków (Słowian). Przed Mieszkiem I jeszcze wielu ludzi ginęło za wampirystyczny wygląd...

26. Licze (albo lisze)
Licze to rasa niezwykle podobna do szkieletów. Różni się jedynie tym, że gdzieniegdzie widać szczątki włosów i skóry. Zmieniony w licza posiada też własny, niezależny umysł. Nekromanci zamieniają się w licze w celu pozyskania wielkiej mocy i nieśmiertelności. Niewiele wiadomo o powstaniu tej rasy. Taka lepsza przeróbka szkieletów, strasznie trudna do uzyskania.

27. Nazgule
Nazgule, czyli Upiory Pierścienia z ,,Władcy pierścieni”. To dawni, potężni władcy ludzi, zamienieni w bezcielesne zjawy. Ubierali się na czarno. W sumie to „czarny rycerz” i „władca mroku” z „Heroes III” też przypominają Nazgula...

28. Smoki z kości
Smoki z kości to ożywione przez nekromantów szkielety smoków. Nie są może aż tak potężne jak za życia, ale posiadają inne ciekawe moce. Aby zabić takiego smoka, należało zniszczyć jego ciało.

29. Harpie
Harpie to pochodzące z mitologii greckiej kobiety z ptasimi szponami i skrzydłami. Znane są z porywania dzieci. Ich twarze są wyjątkowo szkaradne, a żyją na pustkowiach i jedzą padlinę.

30. Beholdery (obserwatorzy)
Beholdery, zwane też obserwatorami, to monstra składające się z jednego ogromnego oka i macek służących do poruszania się. Niektóre z beholderów posiadają specjalne zdolności związane z ich „okiem”. Wymyślone przez amerykańskich twórców systemu ,,Dungeons and Dragons". Popularność tej rasie przyniosła stara ale jara gra ,,Beholder's eye".

31. Gorgony i meduzy
Meduza w mitologii greckiej była wstrętnym potworem, o obślizgłym ciele i z wężami w miejsce włosów. Jej siostry i dzieci zwano gorgonami. Wszystkie z nich potrafiły zamieniać w kamień. Meduza często wykorzystywała śpiących mężczyzn i płodziła z nimi szkaradne potomstwo.

32. Minotaury (taureny)
Minotaur w mitologii greckiej był synem podłego króla Minosa. Za złe czyny bogowie obdarzyli Minosa potomkiem potwornym, mającym ludzkie ciało pokryte sierścią, z głową i rogami byka. Minotaur był strasznie okrutny. Minos nakazał wybudować labirynt i tam uwięził minotaura. Nikt ze śmiałków nie potrafił go zabić... aż do czasu, kiedy pojawił się Tezeusz. W fantasy minotaury złagodniały i nabrały dumy

33. Chimery
Chimera z greckiej mitologii była potężnym potworem o głowach lwa i kozy, ciele kozy i trzech wężach w miejsce ogona. Atakowała ziejąc ogniem. Dzisiaj twórcy fantasy różnie przedstawiają to monstrum. Np. tak jak w ,,Warcraftcie III”: jako dwugłowego latającego potwora.

34. Gobliny
Gobliny to najczęściej spotykana zła rasa w grach RPG i cRPG. Są mniejsi i słabsi niż ludzie. Posiadają najczęściej zieloną skórę. Co ciekawe, u Tolkiena gobliny i orkowie to ta sama rasa! Gobliny były takimi chochlikami kojarzonymi z gremlinami, aż do czasu Tolkiena... Wtedy nastąpiło wielkie „bum!” i gobliny rzuciły się na świat WinkNiektórzy twórcy dają im też zdolność konstruowania maszyn, ale daleko odbiegających od gnomów. Krótko: małe i głupie potworki.

35. Wargowie (eteryczne wilki)
Wargowie to przeklęte wilki, hodowane w lochach Mordoru podczas wojny o pierścień we ,,Władcy”. Dosiadali ich orkowie. Były mądrzejszymi istotami od zwykłych wilków. Jeśli zabiło się warga, to najpierw znikała dusza, a potem także ciało. Z wargami utożsamia się często złe wilki z gier cRPG i zazwyczaj służą orkom i goblinom. Wilki musiały pojawić się w fantasy, bo w średniowieczu były ich całe kohorty...

36. Orki (orkowie)
Orkowie to dalecy krewni goblinów. Także mają zieloną skórę (choć są wyjątki). Wzrostem i siłą dorównują ludziom. Od innych ras goblinoidalnych wyróżnia ich jeszcze uzębienie - szczególnie duże kły. Ciekawe są orki Tolkiena - to upodlone przez Morgotha (najgorszego z najgorszych) elfy. No i są tą samą rasą, co gobliny. A większe orki nazywano uruk-hai (ale mistrz Tolkien namieszał! Wink) Dokładnie też nie wiadomo skąd wzięły się orki w fantasy. Prawdopodobnie od goblinów i znowu pojawia się nazwisko T O L K I E N .

37. Ogry
Ogry to bardzo silne i prymitywne istoty. Są niezwykle wysokie i potężnie zbudowane. Często ukazuje się ich jako zielonoskórych, chociaż równie często jest inaczej. Do walki używają zwykle maczug i wszelkiego rodzaju pał. Niektórzy z nich mogą uprawiać szamańską magię. Najczęściej utrzymują sojusz z goblinami i orkami. Pochodzą ze starych bajek brytyjskich. Straszono nimi dzieci. Dzisiaj najbardziej rozpoznawanym ogrem jest Shrek z filmów animowanych.

38. Roki
Roki to pochodzące z wierzeń Wikingów potężne ptaki. Wikingowie wierzyli, że roki mogły zasłaniać słońce! I chyba stąd wizja roka jako „ptaka gromu”. Indianie wierzyli też w różne ptaki burzy i tak dalej. No i po raz kolejny „scaliły się” one w jedność z rokami.

39. Cyklopy
Cyklopy to jednoocy giganci. W mitach Greków pomagali bogu Hefajstosowi wykuwać oręż dla bogów. Są bardzo silni, jednakże niezbyt inteligentni. Grecka wersja olbrzymów.

40. Behemoty
Słowo ,,behemot” w języku hebrajskim oznacza coś ogromnego i przerażającego. Podobnie, jak w przypadku chimery, różnie się go przedstawia. Np. w pewnej powieści był to potwór morski, ale mnie najbliższy jest ten behemot przedstawiony w serii ,,Heroes of Might and Magic”.

41. Wilkołaki
Nasi przodkowie Słowianie bali się i czcili różne zwierzęta. Wierzyli chociażby w to, że człowiek ugryziony przez opętanego wilka przy pełni księżyca zmieniał się w wilkołaka. Wilkołak to nieodzowna część horroru, ale też coraz częściej wykorzystuje się go w fantasty.

42. Reptiliony (jaszczuroludzie, viashino)
Jaszczuroludzie to - jak sama nazwa wskazuje - człekokształtne jaszczury. Coraz częściej reptiliony pojawiają się w fantastyce. W karciance ,,Magic: the Gathering” określani mianem ,,Viashino”. Podam jeszcze dwa tytuły, w których występują: ,,Heroes 3” i ,,Warhammer”. Mówi samo za siebie...

43. Wielkie robaki (oślizgi, modliszki itp.)
To nic innego jak powiększone owady, czasami dysponujące trucizną lub innymi mocami. Wiadomo: ważki, modliszki itp. Myślę, że fani serialu ,,Wiedźmin” (a są jacyś?) Winkpamiętają też gigantyczną gąsienicę, która zaatakowała driadę.

44. Bazyliszki
Bazyliszki pochodzą ze słowiańskich mitów z terenów dzisiejszej Europy środkowo-wschodniej. Pamiętamy też polski (warszawski) mit o bazyliszku. Bazyliszek był jaszczuropodobną kreaturą, która potrafiła wzrokiem zmieniać w kamień.

45. Wiwerny
Wiwerny to dalsi kuzyni smoków. Mają nawet niektóre wspólne cechy, ale są o wiele mniejsze i słabsze, nie mają też przedniej pary łap. Atakują wytwarzaną przez siebie silną trucizną. Nie wiem czemu, ale skrzydlate bestie, których dosiadały Nazgule, zawsze kojarzą mi się z wiwerną.

46. Hydry
Hydry to kolejny jaszczuropodobne potwory. Istnieje nawet dzisiaj zwierzę, nazywające się hydra, a słynie ze zdolności regeneracji. A hydra mityczna była straszliwym monstrum, któremu ze ściętej głowy wyrastały dwie nowe. Tak więc była niepokonana. Zabił ją dopiero Herakles, zasypując ją kamieniami.

47. Sylfy
Sylfy to duszki leśne z mitologii germańskiej. Często przedstawia się ich jako młodych, pięknych ludzi ze skrzydłami motyla. Kobiety sylfy nazywa się sylfidami. Szekspirowska wersja elfów (faerie) też została ,,wciągnięta" przez sylfy.

48. Driady (nimfy, rusałki)
Driady to podobnie jak sylfy duszki leśne, jednak wywodzą się z mitycznej Grecji i wyróżniało się jedynie płeć żeńską. Były opiekunkami drzew. Każda driada dostawała jedno drzewo pod opiekę i żyła tak długo jak ono. Dziś coraz częściej utożsamia się driady z sylfami, chociaż początkowo były czym innym...

49. Żywiołaki
Na początku żywiołakami nazywano: driady - boginki lasów, hamadriady - drzew, oready - gór, nereidy - mórz, okeanidy - oceanów, najady - źródeł i rzek. Dziś jednak żywiołaki to bezmyślne stwory, przyzywane przez przywoływaczy (elementalistów). Wyglądają jak postacie z tego, z czego powstały - np. żywiołak ziemi wygląda jak chodząca postać zrobiona z ziemi.

50. Feniksy
Feniksy to płonące ptaki, wielkości orła lub większe. Wywodzą się z wierzeń Egipcjan, a następnie przeszły do podań Greków. Feniksy były długowieczne, a ludzie widywali je rzadko: raz na 500 lat, kiedy umierał ojciec ptaka. Po tym feniks przylatywał do egipskiej Wioski Słońca i w miejscu narodzenia przodka składał jego popioły; następnie ojciec feniksa znów się odradzał.

51. Niziołki (hobbici, hobbity, halflingi)
Wszyscy bardzo dobrze znają Froda, Sama, Merry’ego i Pippina. Wiadomo, największy rozgłos hobbitom dały dzieła Tolkiena, ale to nie on wymyślił niziołki! Te stworki, podobne do małych, mocniej owłosionych ludzi, z kręconymi włosami i dużymi, owłosionymi, twardymi stopami, istniały już w niektórych baśniach Celtów, pod nazwą ,,halflings”. Mistrz Tolkien wymyślił dla nich nowe określenie, połączenie HOle (dziura, korytarz) i raBBIT (królik). Natomiast ,,niziołek” to spolszczona wersja ,,halflinga”.

52. Mumie
Jak zapewne wiadomo, po śmierci egipskich Faraonów balsamowano ich ciała, a następnie bandażowano. Wynikiem tego procesu była mumia. Twórcy filmów i książek w gatunku horror ,,ożywili” ich zwłoki i stworzyli nowego potwora: mumię. Mumia coraz częściej wchodzi do fantasy jako część armii nieumarłych.

53. Trolle
Trolle to kolejna „ogromna” rasa. Są to głupie i silne olbrzymy, bojące się światła. Kolor ich skóry jest zależny od miejsca zamieszkania. Przyjęło się, że trolle mieszkają pod mostem, co byłoby całkiem możliwe, gdyż prowadzą koczowniczy tryb życia. W RPG ,,Warhammer” wymyślono, że kwas żołądkowy trolla, jest najlepszą trucizną WinkA Tolkien pisał, że trolle powstały jako szyderstwo entów. (ent - drzewo, troll - kamień). Aby zabić takiego, należało to zrobić najlepiej jednym ciosem, gdyż wszystkie trolle posiadają zdolność regeneracji.

54. Syrenowie i syreny
Każdy potrafi sobie wyobrazić syrenę. Były to na pół piękne kobiety, a na pół ryby. Potrafiły ślicznie śpiewać, co niektórych doprowadzało do szaleństwa i skoków za głosem, do wody. Syreny spotkał także Odys, podczas swego powrotu do Itaki. A syrenowie to nic innego jak mężczyźni – syreny.

55. Satyrowie (faunowie)
Satyrowie utożsamiani z rzymskimi faunami byli bożkami uprawy i wina. Wchodzili w skład orszaku Dionizosa - boga wina. Wyglądali jak ludzie z nogami kozła i koźlimi rogami na głowie. Zazwyczaj na ilustracjach obdarzano ich zaostrzonymi uszami. Satyrowie nadal są ciekawą rasą dla twórców fantasy (Warcraft3, Heroes4), a diaboł Sapkowskiego, też przypomina satyra...

56. Sfinksy
Sfinksy to rasa pochodząca z Egiptu, a potem przejęta przez Greków. Grecy przedstawiali sfinksa jako potwora o ciele lwa, skrzydłach, głowie i piersiach kobiety. W mitologii Greckiej zadawał trudne zagadki, a tych, którzy nie umieli ich rozwiązać - pożerał. Jedynie Edypowi udało się rozwikłać jego zagadkę.

57. Węże morskie
Węże morskie, zwane też smokami morskimi, to jedne z najczęściej spotykanych potwór wodnych. Monstrum to było długim, ogromnym wężem, słynącym z pożerania statków i wszystkiego, na co się natknie.

58. Krakeny
Krakeny to drugie pospolite potwory morskie. Były to ogromne ośmiornice, podobnie jak węże morskie zjadające wszystko, co napotkały na swej drodze. Mit o krakenie pochodzi z mitologii greckiej.

59. Wodniki (i inne oceaniczne rasy, np. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin