SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Data zajęć: 21.03.2011
Prowadzący: Agnieszka S…
Grupa wiekowa: 5-6-latki
Temat kompleksowy: Witamy wiosnę
Temat dnia: Wiosenne zmiany
Zapis w dzienniku:
Interpretacja powiedzenia W marcu jak w garncu. Opowiadanie o marcowej pogodzie. Wymienianie pierwszych oznak rozpoczynającej się wiosny. Wymienianie nazw wiosennych kwiatów. Wprowadzenie kalendarza pogody. Ustalenie symboli do kalendarza pogody.
Nazywanie obrazków (dzielenie nazw na sylaby) i wskazywanie na nich zjawisk atmosferycznych i rzeczy charakterystycznych dla kolejnych pór roku. Tworzenie zbiorów rzeczy pasujących do poszczególnych pór roku. Przeliczanie liczebności powstałych zbiorów. Kolorowanie obrazków i wspólne tworzenie kalendarza o porach roku. Omawianie wyglądy Pani Wiosny na podstawie wysłuchanego wiersza. Tworzenie ilustracji do wiersza. Składanie obrazka Pani Wiosny z części.
Obserwacja otoczenia szkoły w poszukiwaniu pierwszych oznak wiosny.
Cele ogólne:
- Rozumienie i dostrzeganie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianami pór roku
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania
- Wspomaganie rozwoju mowy
- Rozwijanie małej motoryki
- Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i wzrokowej
- Kształtowanie umiejętności pracy w grupie
Cele operacyjne:
Dziecko:
- Tłumaczy powiedzenie W marcu jak w garncu
- Ustala z kolegami umowne symbole do kalendarza pogody
- Wymienia dni tygodnia
- Obserwuje i poszukuje oznak wiosny w najbliższym otoczeniu
- Wymienia pierwsze oznaki wiosny
- Wymienia oznaki charakterystyczne dla poszczególnych pór roku
- Omawianie wyglądu Pani Wiosny na podstawie wysłuchanego wiersza
- Odzwierciedla w formie plastycznej treść wiersza
- Składa obrazek z części
- Dzieli wyrazy na sylaby
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna jednolita, grupowa
Metody pracy: słowne, oglądowe, działań praktycznych
Środki dydaktyczne: Kalendarz pogody, obrazki symbolizujące pogodę, ilustracje przedstawiające oznaki poszczególnych pór roku, kredki, ilustracje Pani Wiosny, Lato, Jesieni, Zimy, wiersz D. Gellner „Pani Wiosna”, farby, pędzle, kartki, Karty pięciolatka cz.4, s. 9, kartony, klej
Treści z podstawy programowej:
- rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku
- potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku
- wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr
- rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu
- grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne
- dzieli wyrazy na sylaby
- słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami
- zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym
- umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych
- potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach
- dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania
SYTUACJE EDUKACYJNE
DZIAŁANIA DZIECI I NAUCZYCIELA
CELE OPERACYJNE
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Zabawa dydaktyczna
Interpretacja przysłowia W marcu jak w garncu. Wskazywanie cech pogody charakterystycznych dla marca. Rozmowa o zmienności pogody. Wprowadzenie kalendarza pogody
Kalendarz pogody, obrazki symbolizujące pogodę
Nazywanie obrazków, które przedstawiają rzeczy i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla kolejnych pór roku.
Dzielenie nazw na sylaby. Tworzenie zbiorów zjawisk charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Przeliczanie liczebności powstałych zbiorów.
Kolorowanie wybranych obrazków, przyklejanie ich na dużych kartkach i tworzenie kalendarza o porach roku.
- Wymienia oznaki wszystkich pór roku
Ilustracje przedstawiające oznaki poszczególnych pór roku, kredki, ilustracje Pani Wiosny, Lato, Jesieni, Zimy, kartony, klej
Praca z wierszem
Uważne słuchanie wiersza D. Gellner „Portret Wiosny”. Omawianie wyglądu Pani Wiosny na podstawie wysłuchanego wiersza.
Wiersz D. Gellner „Pani Wiosna”
Wykonanie zadania w kartach pięciolatka
Wypychanie z tekturki części układanki.
Układanie obrazka z rozsypanych części i naklejenie go na karton.
Karty pięciolatka cz.4, s. 9, kartony, klej
Praca plastyczna
Malowanie farbami – grupowe wykonanie ilustracji do wysłuchanego wiersza.
Farby, pędzle, kartki
Obserwacja środowiska
Obserwacja i poszukiwanie oznak wiosny w najbliższym otoczeniu szkoły. Zwracanie uwagi na budzenie się roślin do życia, zmiany w zachowaniu zwierząt (śpiew ptaków),
Aggie31