scenariusz zajec WIOSENNE ZMIANY.doc

(58 KB) Pobierz
Temat kompleksowy: POZNAJĘ KOLEGÓW I MOJE NOWE OTOCZENIE

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Data zajęć: 21.03.2011

Prowadzący: Agnieszka S

Grupa wiekowa: 5-6-latki

Temat kompleksowy: Witamy wiosnę

Temat dnia: Wiosenne zmiany

 

Zapis w dzienniku:             

Interpretacja powiedzenia W marcu jak w garncu. Opowiadanie o marcowej pogodzie. Wymienianie pierwszych oznak rozpoczynającej się wiosny. Wymienianie nazw wiosennych kwiatów. Wprowadzenie kalendarza pogody. Ustalenie symboli do kalendarza pogody.

Nazywanie obrazków (dzielenie nazw na sylaby) i wskazywanie na nich zjawisk atmosferycznych i rzeczy charakterystycznych dla kolejnych pór roku. Tworzenie zbiorów rzeczy pasujących do poszczególnych pór roku. Przeliczanie liczebności powstałych zbiorów. Kolorowanie obrazków i wspólne tworzenie kalendarza o porach roku. Omawianie wyglądy Pani Wiosny na podstawie wysłuchanego wiersza. Tworzenie ilustracji do wiersza. Składanie obrazka Pani Wiosny z części.

Obserwacja otoczenia szkoły w poszukiwaniu pierwszych oznak wiosny.

 

Cele ogólne:

-       Rozumienie i dostrzeganie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianami pór roku

-       Kształtowanie umiejętności klasyfikowania

-       Wspomaganie rozwoju mowy

-       Rozwijanie małej motoryki

-       Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i wzrokowej

-       Kształtowanie umiejętności pracy w grupie

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

-       Tłumaczy powiedzenie W marcu jak w garncu

-       Ustala z kolegami umowne symbole do kalendarza pogody

-       Wymienia dni tygodnia

-       Obserwuje i poszukuje oznak wiosny w najbliższym otoczeniu

-       Wymienia pierwsze oznaki wiosny

-       Wymienia oznaki charakterystyczne dla poszczególnych pór roku

-       Omawianie wyglądu Pani Wiosny na podstawie wysłuchanego wiersza

-       Odzwierciedla w formie plastycznej treść wiersza

-       Składa obrazek z części

-       Dzieli wyrazy na sylaby

 

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna jednolita, grupowa

Metody pracy: słowne, oglądowe, działań praktycznych

Środki dydaktyczne: Kalendarz pogody, obrazki symbolizujące pogodę, ilustracje przedstawiające oznaki poszczególnych pór roku, kredki, ilustracje Pani Wiosny, Lato, Jesieni, Zimy, wiersz D. Gellner „Pani Wiosna”, farby, pędzle, kartki, Karty pięciolatka cz.4, s. 9, kartony, klej

 

Treści z podstawy programowej:

-       rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku

-       potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku

-       wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr

-       rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu

-       grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne

-       dzieli wyrazy na sylaby

-       słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami

-       zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym

-       umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych

-       przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych

-       potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach

-       dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania

-       przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych

 

 

SYTUACJE EDUKACYJNE

DZIAŁANIA DZIECI I NAUCZYCIELA

CELE OPERACYJNE

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

Zabawa dydaktyczna

Interpretacja przysłowia W marcu jak w garncu. Wskazywanie cech pogody charakterystycznych dla marca. Rozmowa o zmienności pogody. Wprowadzenie kalendarza pogody

-        Tłumaczy powiedzenie W marcu jak w garncu

-        Ustala z kolegami umowne symbole do kalendarza pogody

-        Wymienia dni tygodnia

Kalendarz pogody, obrazki symbolizujące pogodę

Zabawa dydaktyczna

Nazywanie obrazków, które przedstawiają rzeczy i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla kolejnych pór roku.

Dzielenie nazw na sylaby. Tworzenie zbiorów zjawisk charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Przeliczanie liczebności powstałych zbiorów.

Kolorowanie wybranych obrazków, przyklejanie ich na dużych kartkach i tworzenie kalendarza o porach roku.

-        Wymienia oznaki wszystkich pór roku

-        Wymienia pierwsze oznaki wiosny

-        Dzieli wyrazy na sylaby

Ilustracje przedstawiające oznaki poszczególnych pór roku, kredki, ilustracje Pani Wiosny, Lato, Jesieni, Zimy, kartony, klej

Praca z wierszem

Uważne słuchanie wiersza D. Gellner „Portret Wiosny”. Omawianie wyglądu Pani Wiosny na podstawie wysłuchanego wiersza.

-        Omawianie wyglądu Pani Wiosny na podstawie wysłuchanego wiersza

Wiersz D. Gellner „Pani Wiosna”

Wykonanie zadania w kartach pięciolatka

Wypychanie z tekturki części układanki.

Układanie obrazka z rozsypanych części i naklejenie go na karton.

-        Składa obrazek z części

Karty pięciolatka cz.4, s. 9, kartony, klej

Praca plastyczna

Malowanie farbami – grupowe wykonanie ilustracji do wysłuchanego wiersza.

-        Odzwierciedla w formie plastycznej treść wiersza

Farby, pędzle, kartki

Obserwacja środowiska

Obserwacja i poszukiwanie oznak wiosny w najbliższym otoczeniu szkoły. Zwracanie uwagi na budzenie się roślin do życia, zmiany w zachowaniu zwierząt (śpiew ptaków),

-        Obserwuje i poszukuje oznak wiosny w najbliższym otoczeniu

-        Wymienia pierwsze oznaki wiosny

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin