Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się na lekcjach przyrody.pdf
(
155 KB
)
Pobierz
763703466 UNPDF
Profesjonalny warsztat
sPecjalisty teraPii Pedagogicznej
Moduł 5
dostosowanie wymagań edukacyjnych
do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych
uczniów ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się na lekcjach przyrody
autor:
Beata talarczyk-rumińska
Ogólne propozycje dostosowania wymagań adekwatne do symptomów zaburzeń
Materiał poniższy opracowałam na podstawie własnej wiedzy, długoletnich doświadczeń i spo-
strzeżeń w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, literatury psychologiczno-pe-
dagogicznej oraz korzystając z doświadczeń i spostrzeżeń innych nauczycieli terapeutów. Przed-
stawiam objawy zaburzeń funkcji zaangażowanych w proces czytania i pisania na lekcjach przyrody
oraz proponuję adekwatne do rodzaju zaburzeń formy dostosowania wymagań edukacyjnych.
w nauczaniu przyrody uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się istotne jest stosowa-
nie odpowiednich metod pracy, do których należą metody poszukujące, obserwacyjne i badawcze.
nauczanie przez przeżywanie i osobisty odbiór natury rozwija w dziecku potrzeby poznawcze. Po-
znaje ono przyrodę głównie przez działanie, dlatego warto wzbogacać lekcje o ciekawe i różnorod-
ne zadania, doświadczenia, eksperymenty, tablice dydaktyczne, eksponaty, filmy, wycieczki itp.
warto pamiętać o stopniowaniu trudności i stosowaniu zasady „od bliższego do dalszego”, która
pozwala przezwyciężać trudności i kształtować pozytywne nastawienie do zdobywania nowych
wiadomości i umiejętności przyrodniczych.
Dostosowanie wymagań:
•
powinno dotyczyć głównie form i metod pracy z uczniem,
•
nie może polegać na takiej zmianie treści nauczania, która powoduje obniżanie wymagań
wobec uczniów z normą intelektualną,
•
nie oznacza pomijania haseł programowych, tylko ewentualne realizowanie ich na poziomie
wymagań koniecznych lub podstawowych,
•
nie może prowadzić do nierealizowania podstawy programowej, a zdobyta wiedza i umie-
jętności powinny dać szansę uczniowi na sprostanie wymaganiom kolejnego etapu eduka-
cyjnego.
Trudności, na które napotykają uczniowie z dysleksją na lekcjach przyrody
•
czytanie ciche i głośne ze zrozumieniem (teksty w podręczniku, dodatkowe źródła informacji
typu: przewodnik, atlas, książka przyrodnicza),
•
odczytywanie ze zrozumieniem poleceń w ćwiczeniach,
•
odczytywanie z mapy wysokości bezwzględnej punktów,
•
wyszukiwanie w tekście treści kluczowych dla danego zagadnienia,
•
orientacja na mapie, planie, korzystanie z legendy oraz odczytywanie nazw geograficznych,
•
poruszanie się na mapie zgodnie z kierunkami świata,
•
orientacja przestrzenna w terenie,
•
samodzielne formułowanie wniosków w formie ustnej i pisemnej,
•
zapisywanie odpowiedzi poprawnych pod względem graficznym, ortograficznym i stylistycz-
nym,
Moduł 5
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się na lekcjach przyrody
•
wpisywanie wyrazów do krzyżówek, zdań z lukami, uzupełnianek wyrazowych,
•
zamykanie myśli w krótkich, poprawnie zbudowanych pod względem logicznym i stylistycznym
zdaniach,
•
uzasadnienie swoich sądów (ze względu na mały zasób słownictwa),
•
rozumienie nowych pojęć,
•
zapamiętywanie i wyjaśnianie podstawowych pojęć, zjawisk, następstw i zależności wystę-
pujących w przyrodzie,
•
mylenie pojęć podobnych pod względem brzmieniowym, wzrokowym (kotlina–dolina) lub
znaczeniowym (góra–szczyt),
•
porządkowanie, na przykład barw do warstwic na mapie poziomicowej czy pięter roślinności
w górach,
•
klasyfikowanie poznanych organizmów,
•
rozpoznawanie form terenu i ukształtowania terenu,
•
rozpoznawanie i przyswajanie gatunków roślin i zwierząt,
•
osłabiona koncentracja uwagi,
•
niska motywacja do nauki, szybkie zniechęcenie.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych z przyrody do potrzeb psychofizycznych uczniów
z dysleksją
Praca korekcyjno-kompensacyjna
Czytanie
teksty do ćwiczeń w czytaniu zawsze muszą być zapisane powiększoną czcionką – najmniejsza
to 14 (w zależności od stopnia występujących trudności). Ćwiczenia w czytaniu:
•
czytanie krótkich tekstów – zwracanie uwagi na treści kluczowe, uczeń zaznacza je kolorem,
otacza pętlą, podkreśla,
•
czytanie definicji – objaśnianie ich własnymi słowami, podawanie przykładów, powtarzanie
trudnych nazw, samodzielne zapisywanie na kartkach,
•
odczytywanie z mapy nazw geograficznych, z planu znaków topograficznych, korzystanie
z legendy, dobór odpowiednich i czytelnych dla dziecka map i atlasów,
•
czytanie wykresów i tabel ze zwróceniem uwagi na dane zapisane w pionie i poziomie, uczenie
poprawnego odczytywania szczegółów, takich jak jednostki miary, czasu, pojemności itp.
•
głośne i ciche czytanie poleceń z przeanalizowaniem treści zadania,
•
czytanie ciekawostek przyrodniczych usprawniające tempo czytania i poszerzające zaintere-
sowanie dziecka światem przyrody.
Pisanie
Ćwiczenia w poprawnym pisaniu:
•
przepisywanie,
Moduł 5
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się na lekcjach przyrody
•
stosowanie krótkich zdań,
•
wdrażanie do samokontroli przez wykorzystanie wzmocnień pozytywnych na przykład
naklejka lub pieczątka za poprawne przepisanie notatki lub zapisanie odpowiedzi na zadane
pytanie,
•
wyrabianie czujności ortograficznej przez przypominanie i utrwalanie zasad.
Ćwiczenia rozwijające procesy poznawcze
•
usprawnianie logicznego myślenia,
•
rozwijanie płynności skojarzeniowej, na przykład łańcuch skojarzeń do „las”: drzewa, mchy,
ptaki, grzyby, paprocie itp.
•
kształtowanie twórczego i oryginalnego myślenia, przełamywanie schematów w myśleniu,
•
praca metodą „burzy mózgów” – pobudzanie do twórczego wielokierunkowego myślenia,
rozwijanie wyobraźni,
•
ćwiczenie pamięci wzrokowej: odkrywanki, podpisywanie ilustracji, wyszukiwanie szczegółów,
memory,
•
ćwiczenia pamięci słuchowej: „głuchy telefon”, rozpoznawanie głosów przyrody, naśladowanie
głosów przyrody, rymowanki,
•
ćwiczenie koncentracji uwagi.
Postępowanie psychoterapeutyczne
•
budowanie wiary w siebie i we własne możliwości przez odkrywanie mocnych stron, pochwały
ustne i pisemne, nagrody w postaci naklejek, pieczątek, plusów, słowa uznania na forum
klasy,
•
zachęcanie do przezwyciężania trudności pochwałami słownymi i gestami,
•
wyrabianie samodzielności w pracy, wdrażanie do stosowania samokontroli,
•
wdrażanie do systematycznej i wytrwałej pracy,
•
mobilizowanie do aktywnego udziału w zajęciach,
•
dostrzeganie i podkreślanie na forum klasy postępów ucznia w nauce.
Postępowanie psychodydaktyczne
(dostosowanie form i metod pracy do indywidualnych
możliwości uczniów na lekcjach przyrody)
•
niewymaganie głośnego czytania w obecności klasy, jeżeli uczeń nie chce lub ma z tym prob-
lem,
•
dawanie więcej czasu na czytanie poleceń słownych i zadań tekstowych zarówno podczas
lekcji, jak i w czasie prac kontrolnych,
•
zaznaczanie kluczowych fragmentów z podręcznika, zachęcanie do korzystania z książek
mówionych,
Moduł 5
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się na lekcjach przyrody
•
sprawdzanie rozumienia zadań tekstowych (czy uczeń zdążył przeczytać i zrozumiał treść),
•
dawanie więcej czasu podczas sprawdzianów,
•
poprzedzanie sprawdzianów lekcjami powtórzeniowymi, na których utrwala się kluczowe
wiadomości i umiejętności z danego działu,
•
regularne sprawdzanie zeszytów i ćwiczeń szkolnych ucznia, zaznaczanie błędów, mobilizo-
wanie do wnikliwej poprawy oraz wdrażanie do samokontroli,
•
stosowanie metod aktywnych, angażujących jak najwięcej zmysłów (ruch, dotyk, wzrok,
słuch),
•
nieobniżanie ocen za brzydkie pismo i błędy ortograficzne w pracach pisemnych,
•
dawanie więcej czasu na wypowiedź ustną, niewyrywanie ucznia do natychmiastowej
odpowiedzi (dać krótki czas na zastanowienie), gdyż może on mieć trudności z szybkim
przypominaniem sobie nazw, reguł, definicji; w razie potrzeby można dyskretnie ukierunkować
myślenie ucznia,
•
stosowanie jak największej liczby ćwiczeń i praktycznych doświadczeń,
•
systematyczne utrwalanie podstawowych wiadomości i umiejętności poprzez wyodrębnianie
treści kluczowych,
•
rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: słuchania innych, udziału w rozmowie, pogadance,
dyskusji, wyrażaniu swoich sądów i opinii,
•
zapewnienie udziału w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych na terenie szkoły
.
DOWIEDZ SIĘ
jakie ćwiczenia pomogą dziecku opanować i zrozumieć trudne terminy i po-
jęcia specyficzne dla danego przedmiotu? Podpowiedzi poszukaj w książce
jill McMinn
Pomóż dziecku z… zaburzeniami mowy i komunikacji językowej
,
s. 92–98.
SPRAWDŹ SIĘ
Podaj pomysły na metody i formy pracy stymulujące rozwój uczniów ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się na lekcjach przyrody.
ZAPLANUJ
zaplanuj strukturę efektywnej lekcji przyrody z dzieckiem ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się.
5
Moduł 5
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się na lekcjach przyrody
Plik z chomika:
ewaska6
Inne pliki z tego folderu:
jastrząb_z_9.pdf
(406 KB)
instrukcja_dla_nauczyciela_kl_2.pdf
(768 KB)
Dysleksja_1_NET.pdf
(391 KB)
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się na lekcjach przyrody.pdf
(155 KB)
Diagnoza_instrukcja.pdf
(148 KB)
Inne foldery tego chomika:
AUDIOBOOKI
bajki terapeutyczne
Ćwiczenia do zajęć wyrównawczych
CWICZENIA NA KONCENTRACJE UWAGI
filmy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin