Biuletyn PTD 3(11) 2011 - Agnieszka Krajewska.pdf

(477 KB) Pobierz
Layout 1
4zdoswdczenLyout 1 12/12/11 9:57 AM e 51
Agnieszka Krajewska
Na lekcji jzyka obcego
1001 pomysw praktyka
W swojej pracy spotykam wiele dzieci, uczniw,
studentw, osoby dorose kada z nich ma inny styl
uczenia si, inne oczekiwania, inny bagadowiadcze
i inne problemy Nie kady chce lub potrafi o swo-
ich problemach mwi. Niektrzy nie s wiadomi, e
ich trudnoci z uczeniem si mog wynika z dyslek-
sji. Staram sipozna moich uczniw i dowiedzie si
o ich trudnociach, aby kadego, w szczeglnoci
najmodszych, naucza zgodnie z indywidualnymi po-
trzebami. Jednym z symptomw cechujcych dzieci
z dysleksj jest deficyt koncentracji uwagi: dzieci a-
two ulegaj rozproszeniu przez otaczajce je dwiki
i obrazy oraz szybko si nudz prac z podrcznikiem
i zeszytem (Szstak 2009). Na etapie wczesnoszkol-
nym symptom ten, cho rzeczywicie w rnym stop-
niu, dotyczy wikszoci uczniw, ktrzy nudz sizbyt
dug prac z podrcznikiem, wykonywaniem tego
samego zadania, nawet ciekawego, i atwo rozprasza-
j si innymi bodcami (prba znalezienia przez na-
uczyciela cieki na odtwarzaczu, pisanie na tablicy,
uwaga kolegi itp.). Dlatego warto zadba o podstawo-
we potrzeby uczniw, dobrze zorganizowa proces
nauczania, wykorzysta wszystkie zmysy, a do tego
zaproponowa uczniom i rodzicom kilka metod, kt-
re uatwi im przyswajanie materiau, organizowanie
procesu uczenia si czy powtarzania.
Organizacjaprzestrzeniklasyi przebiegulekcji
Podrczniki
Wiadomo, e dobrze zorganizowany i przejrzysty prze-
bieg lekcji pozwala na lepsz koncentracj. Kada
lekcja powinna mie jasny cel lub cele, z ktrymi za-
poznajemy rwnie uczniw. Na pocztku roku szkol-
nego nawet z najmodszymi ogldamy podrcznik
rozdzia po rozdziale (jeli jest to moliwe, rwnie
z rodzicami). Zwracamy uwag, jak oznakowane
srne zadania (symbol CD, owka itp), gdzie znaj-
duje si sowniczek i materiay dodatkowe. Cieka-
wym wiczeniem, ktre pozwala co pewien czas po-
wtrzy te wiadomoci, jest polecenie: znajd
w ksice. Poniej przykad do ksiki English Adven-
ture 3, ktry zarazem pozwala powtrzy liczebniki:
Nauczyciel: Where is the green-yellow teapot
Ucze: Page.......... (13)
Inne pytania nauczyciela:
Where is the racoon
Where is the tornado
Where is the BIG shark
Where is the world
Nauczyciel: What is on the page 7273
Ucze: picture dictionary
Inne pytania nauczyciela:
What is on the page 69 (the pictures of London)
What is on the page 67 (weather poster)
Najwaniejsze aspekty pracy:
dobra organizacja miejsca pracy i procesu nauczania,
wykorzystanie ruchu i nauczanie wielozmysowe.
Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
51
763703510.025.png 763703510.026.png 763703510.027.png 763703510.028.png 763703510.001.png 763703510.002.png 763703510.003.png
4zdoswdczenLyout 1 12/12/11 9:57 AM e 52
What is on the page 2 (the alphabet)
wy), warto j pokaza (sygna wzrokowy) i wzmocni
komunikatem niewerbalnym zapisa stron na tabli-
cy, czsto konkretnym kolorem i w odpowiednim miej-
scu tablicy. Ja wykorzystujdo tego prawy grny rg
tablicy, a po zapisie stoj tam chwil i w momencie
pyta nie denerwujsi, nie odpowiadam, tylko wska-
zuj stron na tablicy i w ksice. Uczniowie czsto
najpierw zwracaj sio pomoc do kolegi z awki, po-
tem dopiero podnosz gow. W przypadku, gdy jeden
ucze otworzy ksikna zej stronie, lepiej cicho po-
dej do niego i znale dobr stron ni upomina go
na forum, co rozprasza caklas. Zachmy uczniw
do odpowiedzi na kilka prostych pyta: Can you see
a dog What colour is it , a potem do wsplnego
omwienia wiczenia zamiast przystpowa od ra-
zu do pisania. Pozwoli to uczniom unikn bdw, ale
telepiej zapamita stron, na ktrej pracowali w kla-
sie (wicej bodcw uatwi zapamitanie). Tak samo
postpujmy z zadaniem domowym.
Kolorowa kreda przykuwa uwag uczniw, a dua
tablica pozwala na wykonanie naprawd duych obraz-
kw obszernymi ruchami rk. W modszych klasach
czsto wykorzystuj arkusze szarego papieru, stare
kalendarze czy plakaty, aby da moliwo malowania
i pisania na duym formacie. Relaksuje si przy tym
rce, a w grupach przedszkolnych nawet stopy.
Pisanie na tablicy bywa bardzo stresujce, pozwa-
lam wic uczniom zabraze sob mikkpieczk czy
maskotk, aby mogy j ciska w drugiej rce. Dzie-
ci majtrudnoci z porwnywaniem zapisu w ksice
z tym na tablicy, nie warto ich te wtedy dodatkowo
stresowa cigymi poprawkami i zmazywaniem, wy-
starczy, e zachcimy ca klas do wsplnego litero-
wania wyrazu, ktry ma by zapisany, moemy te
podpowiada litery w momencie zawahania ucznia.
Kolorowa kreda przydaje si tedo zaznaczania proble-
matycznych czci wyrazw:
ho rr ible , di ff icult ,
h our , cas t le
W wypadku, gdy okadki ksiki i wicze maj
rny kolor, mona posugiwa si nazw The blue bo-
ok czy The yellow book , zamiast uywa trudnych ter-
minw typu students book czy workbook. Cho z dru-
giej strony warto wprowadzi wiczenie suchowe,
polegajce na podniesieniu odpowiedniej rzeczy: stu-
dents book , workbook albo exercise book . Wszystkie
instrukcje musz by krtkie i jasne. Do kolorw oka-
dek dopasujmy kolorow kred, na przykad do zapi-
sania zadania domowego. Innym sposobem na zapa-
mitanie zadania domowego jest wykorzystanie
kolorowych, samoprzylepnych karteczek do zazna-
czania strony w ksice, na ktrej znajduje siwicze-
nie do wykonania lub tekst do przeczytania.
Tablica
Warto wprowadzi i konsekwentnie przestrzega zasa-
dy, e temat lekcji pojawia si w konkretnym miejscu
tablicy, zapisany jest innym kolorem i zostaje tam
do koca lekcji. Zadanie domowe, ktre naley poda
i dokadnie omwi, co w praktyce czsto oznacza wy-
konanie jednego czy dwch przykadw, rwnie war-
to zapisywa wybranym kolorem w staym miejscu ta-
blicy. Stukaniem w tablic czy dzwoneczkiem
mona przykuuwag suchowcw, zanim zapiszemy
wane informacje dotyczce zadania. Mona tepuci
ustalony kawaek piosenki czy melodii, ktry bdzie
sygnaem, e nauczyciel podaje zadanie domowe.
Jeli to moliwe, mona stworzy osobn tablic
do zapisywania zada domowych, a w klasach wspo-
maganych platformami e-learningowymi, osobnza-
kadk z zadaniem domowym.
Wydajc polecenia, warto skorzysta z zasady po-
prawnej instrukcji opisanej przez M. Grindera (1993)
w ksice ENVoY i wielu poradnikach metodycznych.
Kada z tych metod wymaga jednak od nauczyciela
konsekwencji w jej wdraaniu. Proszc uczniw
o otwarcie ksiki na konretnej stronie (sygna sucho-
52 Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
763703510.004.png 763703510.005.png 763703510.006.png 763703510.007.png
4zdoswdczenLyout 1 12/12/11 9:57 AM e 53
(ta, mao widoczna pomaga zapita, e danej li-
tery si nie wymawia). Zauwayam, e grupa lepiej
pamita raz uyte kolory nija, i domaga si konse-
kwentnego ich uywania.
Co pewien czas burz te liniowy zapis na tablicy
i wpisuj pionowo poczone ze sob wyrazy (tzw.
w), a uczniowie odnajduj skadowe wyrazy (tema-
tycznie dopasowane do materiau lekcji) i wpisuj je
poziomo jak w krzywk, albo na odwrt: ja pisz po-
ziomo, a uczniowie pionowo. Wpisanie wyrazw bez
odstpw zabiera nauczycielowi chwilk, a uczniom
daje moliwo powiczenia pisowni. Takie wiczenie
jest wspaniaym pomysem na rozpoczcie zaj. Jest
to rwnie dobre zadanie domowe. Pamitajmy jednak,
aby nie prosiuczniw o przepisanie takiego tasiem-
ca do zeszytu, ale samych wyrazw, ktre z niego
powstay.
l
i
o
n
s
n
a
k
e
rhino
eszyt
Zachcam swoich najmodszych uczniw do kupienia
cienkiego, ale duego zeszytu (formatu A4), do ktrego
o wiele atwiej przepisa dokadnie to, co jest na tabli-
cy. Uczniowie mog pisa wikszymi literami, by atwiej
mogli odrni „o” od „a”, mog terysowawiksze
rysunki i zmieci notatk z jednej lekcji na dwch stro-
nach obok siebie. Kada lekcja to nowa strona, co po-
zwala atwiej znale kolejne jednostki.
Zadanie domowe wpisywane jest na przykad
na marginesie albo na dole strony umwionym kolo-
rem (w wypadku formatu A4 jest na to miejsce).
Uczniowie mog przepisa je w kadym czasie i atwiej
jest im znale je w caoci notatek. Starszych
uczniw, ktrzy przygotowuj dusze wypowiedzi pi-
semne, prosz, aby drukowali je na kremowym papie-
rze albo dobierali odpowiedni kolor czcionki. Czasa-
mi granatowy tekst na biaym papierze jest atwiejszy
do czytania. Studenci wybieraj te rodzaj czcionki
frog
Zapis na tablicy i w zeszycie moe te od razu podpo-
wiada znaczenie wyrazw (piktogramy):
Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
53
763703510.008.png 763703510.009.png 763703510.010.png 763703510.011.png 763703510.012.png 763703510.013.png
4zdoswdczenLyout 1 12/12/11 9:57 AM e 54
(Comic Sans uwaany jest za najbardziej przyjazny ze
wzgldu na ksztat liter). Nie naley pozwala uczniom
pisa zbyt ozdobnymi czcionkami (chyba, e prosimy
o przygotowanie zaproszenia) i stanowczo ogranicza
niepotrzebne ozdobniki czy wyrnienia.
Pirnik
Dobrze zorganizowany pirnik rwniepomaga w pro-
cesie uczenia si. Zachcam dzieci i rodzicw, aby
na lekcji jzyka angielskiego w modszych grupach za-
miast pirnikw, ktre zajmuj p awki, dzieci mia-
y kubeczki albo tzw. jeyki, w ktrych kada kredka jest
osobno i jest widoczna. Jest to bardzo wane w trak-
cie zada suchowych, gdy trzeba „usysze kolor”
i szybko znale odpowiedni kredk. Otwieranie pir-
nika i poszukiwanie kredki rozprasza ucznia i prowadzi
do „zgubienia si” w suchanym tekcie. Dodatkowe
przybory (klej, noyczki itp.) mog pozosta w pir-
niku. Zachcam uczniw do trzymania w rce maej,
mikkiej pieczki lub innego przedmiotu, ktry dziaa
odprajco w trakcie piewania, odpowiedzi ustnych
czy pisania na tablicy.
Klasa
Jeli dana grupa ma zawsze lekcj w tej samej klasie,
moemy rwnie w specjalny sposb zorganizowa
przestrze, na przykad podzieli klas na cz
do pracy w awkach (tam zostawiamy podrczniki,
zeszyty i przybory) i na cz do pracy na stojco (ra-
czej nie przy oknie), gdzie znajduj si dywan lub koc,
magnetofon, tablica na plakaty, prace uczniw i obrazki
oraz pacynki do opowiadania historyjek.
nazwa zwierzaka i z liter powstaje obrazek tego zwie-
rzaka (duo kolorw i ruchu).
http://www.poissonrouge.com/abc/
Strona z alfabetem po klikniciu litery jest czytany
wyraz, ktry zaczyna sina tliter, pojawia siob-
razek, a potem krtka prezentacja tematyczna z zada-
niem do wykonania.
http://learnenglishkids.britishcouncil.org/
Strona zawiera midzy innymi zestaw gier do wicze-
nia pisania. Baloniki z literami w rodku, na dole po-
jawia si obrazek, na przykad wanna i kreski, jak
w popularnym wisielcu. Zadaniem dzieci jest zestrze-
li odpowiednie baloniki, aby uoy wyraz.
Komputer
Internet to bogactwo interaktywnych wicze, warto
poszuka tych sprawdzonych przez innych nauczycieli
czy rodzicw, poniej tylko kilka propozycji przetesto-
wanych przeze mnie i moich uczniw:
http://www.bemboszoo.com/Bembo.swf
Strona z alfabetem po klikniciu litery pojawia si
54 Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
763703510.014.png 763703510.015.png 763703510.016.png 763703510.017.png 763703510.018.png 763703510.019.png
4zdoswdczenLyout 1 12/12/11 9:57 AM e 55
http://www.youtube.com/watchvhx8i-Wqjtc&fe-
aturerelated
Przyimki w wesoy sposb wiczy piosenka In on un-
der , ktr piewali nawet gimnazjalici. Oprcz weso-
ych sw (rymowanki), wesoe obrazki przedstawia-
jce sowa piosenki s widoczne na dole ekranu.
Starsi uczniowie najpierw uzupeniali przygotowany
przeze mnie tekst (czyli rymujce si czci tekstu),
a potem suchali piosenki i wstawiali przyimki:
minie, da upust energii i pozwoliuczniom zrelak-
sowa si po dugim pisaniu czy monotonnych wi-
czeniach. Ruch pozwala rwnie na wykorzystanie
zmysw i lepsze poznanie otoczenia. Oczywicie, e
mona na tablicy namalowa schody ze strzak do g-
ry upstairs , ale warto wzmocniprzekaz i raz napraw-
d zej z grup na d i wej po schodach, wyma-
wiajc przy tym odpowiednie komendy ( upstairs ,
downstairs ). Przy okazji mona schody policzy po an-
gielsku, starsze dzieci poprosi o wchodzenie co dru-
gi schodek i liczenie po dwa (2, 4, 6), a przy schodze-
niu po jednym, ale od koca (11, 10, 9). Otwarcie
drzwi przez 30 uczniw, aby przewiczy open i clo-
se jest niewtpliwie czasochonne, ale zoenie kartki
na p i namalowanie klamki pozwala juna odpowied-
ni ruch rki i wiczenie open/close .
ierszyki
Rymowanki na pocztek czy koniec lekcji daj moli-
wo powtrzenia zwrotw, sprawnego rozpoczcia
czy zakoczenia lekcji wedug ustalonego schematu
(klasowe rytuay):
Look at the board, close the book, close the pencil ca-
se, close your bag, stand up, say goodbye, open the
door, see you, bye!
Stand up, close the book, clap your hands, stamp your
feet, open the door, turn around, wave your hand, say
goodbye!
Gimnastyka
Wprowadzenie wicze ruchowych nie musi ozna-
cza utraty cennego czasu lekcji, jak czsto uwaaj
nauczyciele. Przeplatanie rnorodnych wicze
i miejsc pracy moe na pocztku kojarzy si z cha-
osem wstawania i siadania na dywanie, daje jednak
uczniom moliwo odprenia si i odwieenia
umysu. Oprcz wicze relaksacyjnych i gimnastyki
mzgu mona zawsze dopasowa rodzaj wicze
do przerabianego materiau:
Czci ciaa
Znana jest wszystkim piosenka Head and shoul-
1. Wheres the mouse .... the house
Wheres the cat .... the hat
Wheres the fish .... the dish
Where are you .... the classroom
2. Wheres the bear .... the chair
Wheres the snake .... the cake
Wheres the guitar .... the car
Where are you .... the chair too
mysyi ruch
Im wicej cieek, jakimi informacja dociera do od-
biorcy, tym atwiej bdzie j zapamita, nawet jeli
ucze ma trudnoci z percepcj wzrokow czy sucho-
w. Przykady wicze opisane zostay przeze mnie
w artukule „Nauczanie wielozmysowe stara meto-
da w nowoczesnej szkole” (red. D. Sikora-Bana-
sik 2009). Ruch to istotny element w procesie naucza-
nia i uczenia si, dlatego warto wplata wiczenia
ruchowe w lekcje jzyka angielskiego, aby odpry
Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
55
763703510.020.png 763703510.021.png 763703510.022.png 763703510.023.png 763703510.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin