E-3 Sentry.doc

(58 KB) Pobierz

 

Boeing

E-3 Sentry



 



E-3 jest uniwersalnym, odpornym na zakłócenia powietrznym stanowiskiem zwiadu radarowego oraz dowodzenia (AWACS - Airborne Warning And Control System - Powietrzne Stanowisko Wczesnego Ostrzegania i Dowodzenia). Projektowanie tego systemu zakończono w 1976 r. 
Radar i awionikę testowano na EC-137D. Pierwsze E-3 Siły Powietrzne USA otrzymały do czerwca 1984. Pierwszy E-3A dostarczono do 552 skrzydła TAC w bazie Tinker, Oklahoma 24 Marca 1977 r. Status operacyjny otrzymał w kwietniu 1978 r. W różnym czasie dostarczono także E-3 do baz na Islandii, w Niemczech, Arabii Saudyjskiej, Sudanu, w obszar morza Śródziemnego, południowo - zachodniej Azji oraz Pacyfiku. 
Samoloty E-3 są także wykorzystywane przez DEA (Agencja Zwalczania Narkotyków) do kontroli samolotów przewożących narkotyki z Kolumbii. 1 stycznia 1979 Sentry rozpoczął pracę dla Dowództwa Lotnictwa Strategicznego (SAC) i NORADU. 552 skrzydło posiada trzy dywizjony E-3 plus jednostki wsparcia (tankowce itp). Poza U.S.A. są między innymi w 960, 961 i 962 dywizjonie AWAC bazujących m.in w Bazie Lotnictwa Morskiego Keflawik na Islandii, bazie lotnictwa Kadena na Okinawie w Japonii i bazie lotnictwa Elmendorf na Alasce zapewniając kontrolę i dowodzenie dla dowództwa Obszaru Atlantyku (CINCLANT) i Pacyfiku (CINCPAC).
Konstrukcja: E-3 oparta jest na pasażerskim Boeingu 707 (nowa wersja na Boeingu 767), całkowicie metalowa ze stopów aluminium.
Napęd: zapewniają cztery silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney TF33-PW-100/100A, każdy o ciągu 93,4 kN, zamontowane na pylonach podskrzydłowych po dwa na skrzydło. Paliwo w integralnych zbiornikach skrzydłowych, 90528 l. Możliwość uzupełniania paliwa w locie. W wersji Francuskiej, Angielskiej i Saudyjskiej cztery silniki CFM56-2A-2/3.
Kokpit / Kabina:  E-3A załoga 17: 13 operatorów AWACS i 4 obsługi samolotu (dwóch pilotów, nawigator, mechanik). E-3B/C mają dodatkowych pięciu operatorów AWACS. Patrząc od przodu za kokpitem mamy: kabinę z urządzeniami komunikacyjnymi, przetwarzania danych i inne konsole wielozadaniowe (komunikacja, nawigacja, identyfikacja), kabinę wypoczynkową, kambuz i stelaż ze spadochronami.
Awionika: Okrągła osłona anteny radarowej 
Westinghouse AN/APY-1/ AN/APY-2 (z poprzecznym układem nadawczo-odbiorczym) o średnicy 9,14 m i 1,83 wysokości, zamontowana na stelażu, 3,35 m nad kadłubem. W osłonie mieści się także antena IFF/TADIL-C. Urządzenia wspomagające takie jak chłodzenie anteny AN/APY itp mieszczą się w stelażu. Podczas zwiadu antena (wraz z osłoną) obraca się z prędkością 6 obrotów na minutę, podczas przelotu 1/4 obrotów na minutę, napęd hydrauliczny. Radar pracuje w paśmie E/F w trybie impulsowym lub / i impulsowym Dopplerowskim.



 

Specyfikacja :

Model/Typ/Wersja

E-3C

Model Silnika

4 x TF33-PW-100

Ciąg 

93,4 kN

bez dopalania

Rozpiętość skrzydeł całkowita

44,42 m

Długość całkowita

46,61 m

Wysokość całkowita

12,73 m

Masa pustego

 

Masa startowa bojowa

 

Masa startowa maksymalna

150820 kg

Ilość paliwa wewn max

70510 kg

Max prędkość przelotowa

853 km/h

Max prędkość wznoszenia

 

Limity przeciążeń

 

Pułap operacyjny

9145 m

Zasięg bojowy

 

Zasięg maksymalny
bez uzupełniania paliwa w locie

 

Rozbieg

 

Dobieg

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin