Boeing
E-3 Sentry
E-3 jest uniwersalnym, odpornym na zakłócenia powietrznym stanowiskiem zwiadu radarowego oraz dowodzenia (AWACS - Airborne Warning And Control System - Powietrzne Stanowisko Wczesnego Ostrzegania i Dowodzenia). Projektowanie tego systemu zakończono w 1976 r. Radar i awionikę testowano na EC-137D. Pierwsze E-3 Siły Powietrzne USA otrzymały do czerwca 1984. Pierwszy E-3A dostarczono do 552 skrzydła TAC w bazie Tinker, Oklahoma 24 Marca 1977 r. Status operacyjny otrzymał w kwietniu 1978 r. W różnym czasie dostarczono także E-3 do baz na Islandii, w Niemczech, Arabii Saudyjskiej, Sudanu, w obszar morza Śródziemnego, południowo - zachodniej Azji oraz Pacyfiku. Samoloty E-3 są także wykorzystywane przez DEA (Agencja Zwalczania Narkotyków) do kontroli samolotów przewożących narkotyki z Kolumbii. 1 stycznia 1979 Sentry rozpoczął pracę dla Dowództwa Lotnictwa Strategicznego (SAC) i NORADU. 552 skrzydło posiada trzy dywizjony E-3 plus jednostki wsparcia (tankowce itp). Poza U.S.A. są między innymi w 960, 961 i 962 dywizjonie AWAC bazujących m.in w Bazie Lotnictwa Morskiego Keflawik na Islandii, bazie lotnictwa Kadena na Okinawie w Japonii i bazie lotnictwa Elmendorf na Alasce zapewniając kontrolę i dowodzenie dla dowództwa Obszaru Atlantyku (CINCLANT) i Pacyfiku (CINCPAC). Konstrukcja: E-3 oparta jest na pasażerskim Boeingu 707 (nowa wersja na Boeingu 767), całkowicie metalowa ze stopów aluminium. Napęd: zapewniają cztery silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney TF33-PW-100/100A, każdy o ciągu 93,4 kN, zamontowane na pylonach podskrzydłowych po dwa na skrzydło. Paliwo w integralnych zbiornikach skrzydłowych, 90528 l. Możliwość uzupełniania paliwa w locie. W wersji Francuskiej, Angielskiej i Saudyjskiej cztery silniki CFM56-2A-2/3. Kokpit / Kabina: E-3A załoga 17: 13 operatorów AWACS i 4 obsługi samolotu (dwóch pilotów, nawigator, mechanik). E-3B/C mają dodatkowych pięciu operatorów AWACS. Patrząc od przodu za kokpitem mamy: kabinę z urządzeniami komunikacyjnymi, przetwarzania danych i inne konsole wielozadaniowe (komunikacja, nawigacja, identyfikacja), kabinę wypoczynkową, kambuz i stelaż ze spadochronami. Awionika: Okrągła osłona anteny radarowej Westinghouse AN/APY-1/ AN/APY-2 (z poprzecznym układem nadawczo-odbiorczym) o średnicy 9,14 m i 1,83 wysokości, zamontowana na stelażu, 3,35 m nad kadłubem. W osłonie mieści się także antena IFF/TADIL-C. Urządzenia wspomagające takie jak chłodzenie anteny AN/APY itp mieszczą się w stelażu. Podczas zwiadu antena (wraz z osłoną) obraca się z prędkością 6 obrotów na minutę, podczas przelotu 1/4 obrotów na minutę, napęd hydrauliczny. Radar pracuje w paśmie E/F w trybie impulsowym lub / i impulsowym Dopplerowskim.
Specyfikacja :
Model/Typ/Wersja
E-3C
Model Silnika
4 x TF33-PW-100
Ciąg
93,4 kN
bez dopalania
Rozpiętość skrzydeł całkowita
44,42 m
Długość całkowita
46,61 m
Wysokość całkowita
12,73 m
Masa pustego
Masa startowa bojowa
Masa startowa maksymalna
150820 kg
Ilość paliwa wewn max
70510 kg
Max prędkość przelotowa
853 km/h
Max prędkość wznoszenia
Limity przeciążeń
Pułap operacyjny
9145 m
Zasięg bojowy
Zasięg maksymalny bez uzupełniania paliwa w locie
Rozbieg
Dobieg
tomek291