PMNGO-Konspektpracyzaliczeniowej (1).pdf

(816 KB) Pobierz
Projekt partnerstwa organizacji pozarządowych dotyczący edukacji i wsparcia
pracowników instytucji finansowych w zakresie profesjonalnej i kompleksowej
obsługi klienta z niepełnosprawnością powstały na potrzebę zaliczenia
szkolenia „Profesjonalny Menedżer NGO” realizowany przez KMS Inicjatywy i
Collegium Civitas w Warszawie.
Autorzy:
Magdalena Okoniewska
Michał Radzki
Scholastyka Śniegowska
Konstancja Z. Tanjga
Adam Zawisny
1 | Strona
810764706.008.png
Wstęp
Tytuł: “Obsługa klienta z niepełnosprawnością” - Projekt wsparcia dla
pracowników banku z zakresu obsługi klienta z niepełnosprawnością.
Celem Projektu “Obsługa klienta z niepełnosprawnością” jest poprawa
świadczenia usług bankowych oraz zapewnienie ich pełnej dostępności dla osób z
niepełnosprawnością.
W Projekcie uczestniczy pięć organizacji pozarządowych, które działają na rzecz
osób z niepełnosprawnością:
1. Platforma Integracji Osób Niepełnosprawnych (w tym Stowarzyszenie EKON) -
Warszawa;
2. Fundacja Integracja - Warszawa;
3. Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego RG - Warszawa;
4. Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym - Warszawa;
5. Kolomotywa - Łódź;
Zadaniem tego Projektu jest uwrażliwienie pracowników banku zaangażowanych
bezpośrednio w obsługę klientów na problem niepełnosprawości i wsparcie ich w
zapewnianiu profesjonalnej obsługi klienta niepełnosprawnego.
Tło problemu społecznego oraz opis potrzeb wskazujących na
konieczność wykonania zadania:
W/g ostatniego Narodowego Spisu Ludności, w Polsce żyje 5.456 tys. osób
niepełnosprawnych, co stanowi 14,3% mieszkańców.
Powody dla rozwiązania lub złagodzenia których powstał niniejszy Projekt:
Niepełnosprawność jest jedną z najczęstszych przyczyn wykluczenia finansowego,
czyli niemożności korzystania z podstawowych usług bankowych*;
Osoby niepełnosprawne są jedną z najliczniejszych grup osób nie korzystających z
usług bankowych z uwagi na niską wiedzę i brak świadomości korzyści płynących
z korzystania z usług finansowych**;
Wykluczenie finansowe jest składową wykluczenia społecznego, które definiowane
jest jako.... sytuacja w której dana jednostka będąca członkiem społeczeństwa
nie może normalnie uczestniczyć w działaniach obywateli tego społeczeństwa,
przy czym ograniczenie to nie wynika z jej wewnętrznych przekonań, ale znajduje
się poza kontrolą wykluczonej jednostki. Wykluczenie społeczne jest zjawiskiem
wielowymiarowym i w praktyce oznacza niemożność uczestnictwa w życiu
gospodarczym, politycznym jak i społecznym oraz deprywacji potrzeb.***
Jak wynika z powyższego opisu, wykluczenie finansowe ze względu na
niepełnosprawność stanowi duży problem, dlatego zasadnym jest złagodzenie go
poprzez realizacje przedstawionego Projektu.
*, ** w oparciu o badania Narodowego Banku Polskiego nt. wykluczenia finansowego Polaków (2010
r.) oraz artykuł Fundacji Kronenberga pt.:”Stan wiedzy finansowej Polaków” z 2009r;
2 | Strona
810764706.009.png
*** Encyklopedia zarządzania, Wykluczenie społeczne;
Opis grupy adresatów zadania:
Grupę docelową stanowią pracownicy sieci Banku BOŚ bezpośrednio zaangażowani
w obsługę Klienta niepełnosprawnego i pełniący funkcje kierownicze w placówkach
objętych projektem w Warszawie i w Łodzi.
Rozmowy dotyczące możliwości szkoleń w ramach projektu prowadzone były z
pięcioma sieciami banków zlokalizowanymi na terenie miasta Warszawy i Łodzi.
Największe zainteresowanie projektem wyraził bank BOŚ. Współpraca ma być
jednym z elementów budowy skutecznej strategii działań CSR firmy (Corporal Social
Responsibility).
Do szkoleń bank wytypował 500 pracowników z Warszawy oraz 250 z Łodzi do
przeszkolenia w ciągu roku. 10% wytypowanych pracowników stanowić będzie kadra
kierownicza, a pozostałe 90% pracownicy bezpośrednio obsługujący klientów.
Dla pracowników biorących udział w szkoleniach oraz po ich roku pracy z osobami
niepełnosprawnymi, dyrekcja banku ogłosi i przeprowadzi konkurs na pracownika
najlepiej obsługującego osoby niepełnosprawne. Jako główną nagrodę przewidziano
2.tygodniową wycieczkę do Japonii.
Planowana liczba beneficjentów ostatecznych zadania w Łodzi i Warszawie wynosi
750 osób.
Zakładane cele realizacji zadania:
Celem Projektu “Obsługa klienta z niepełnosprawnością” jest poprawa
świadczenia usług bankowych oraz ich pełna dostępność dla osób z
niepełnosprawnością. Cel wynika wprost ze zidentyfikowanych i uzasadnionych
problemów opisanych powyżej.
Wyznaczony cel osiągniemy poprzez szereg kompatybilnych działań skierowanych
do pracowników banku biorącego udział w Projekcie: internetową platformę
edukacyjną, szkolenia-warsztaty, audyt www, podręcznik.
Opis poszczególnych działań w zakresie realizacji zadania:
Cel główny zostanie zrealizowany poprzez następujące narzędzia, które spośród wielu zostały
wybrane jako najbardziej efektywne w realizacji tego przedsięwzięcia:
1. Internetowa platforma edukacyjna/e-learningowa dla pracowników
Platforma internetowa stanowić będzie kompedium wiedzy przekazanej na szkoleniach.
Zawarte treści umożliwią pracownikom przypomnienie i ugruntowanie zdobytych informacji.
Ponadto platforma umożliwi wymianę doświadczeń i przekazanie pozytywnych przykładów
rozwiązywania problemów. Pozwoli także na skorzystanie z porad specjalistów, co umożliwi
dodatkową motywację do podnoszenia nabytych umiejętności.
2. Szkolenia pracowników banków z obsługi klienta z niepełnosprawnością
Obecnie zapewnienie najwyższego poziomu obsługi każdego klienta jest kluczowe.
Profesjonalne przygotowanie do obsługi klienta z różnymi niepełnosprawnościami to
ważny element dostępności wszystkich firm i instytucji. Oferowane w ramach naszego
3 | Strona
810764706.010.png
projektu szkolenia służą przekazaniu wiedzy i umiejętności na temat różnych rodzajów
niepełnospranwości i wynikających z tego potrzeb w kontekście obsługi klienta.
Szkolenia koordynowane będą przez organizacje pozarządowe uczestniczące
w projekcie. Odbiorcami szkoleń są pracownicy banków oddziałów Łódzkich i
Warszawskich, z udziałem Skarbu Państwa. Szkolenia kierowane są jednorazowo do
30 osób – w pierwszy dzień, natomiast drugiego dnia - warsztaty - zaplanowaliśmy
dwie grupy po 15 osób. Czyli grupa 750 uczestników zostanie podzielona na 25 grup
30.osobowych. Szkolenia trwać będą cały rok czyli 2 grupy w miesiącu.
Szkolenia służą kształtowaniu pozytywnej postawy wobec klientów z
niepełnosprawnością, wyjaśniają mity i stereotypy dotyczące tej grupy osób,
analizują problemy, z którymi spotykają się osoby z niepełnosprawnością, kształtują
prawidłowe zachowania i postawy wobec tychże klientów.
Integralną częścią szkoleń są warsztaty rozpoczynające się happeningiem
w wykonaniu wolontariuszy NGO. Zaplanowana została także symulacja z
wykorzystaniem wózków inwalidzkich, opasek na oczy i lasek oraz innych narzędzi,
dzięki którym każdy uczestnik będzie mógł postawić się w sytuacji osoby z
niepełnosprawnością.
3. Podręcznik „Standardy obsługi klienta z niepełnosprawnością”
Każdy uczestnik szkolenia otrzyma podręcznik w wersji elektronicznej i
papierowej prezentujący dobre praktyki instytucji finansowych na rzecz osób
z niepełnosprawnością, które powinny być standardem w dostępności oraz
obsłudze klientów z niepełnosprawnością.
Zawartość podręcznika:
1. Powitanie klienta
2. Pożegnanie klienta
3. Stanowisko z pierwszeństwem obsługi
4. Stanowisko obsługi z wysoką ladą
5. Zarządzanie kolejką
6. Spotkanie z klientem: poruszającym się na wózku, niedosłyszącym lub
niesłyszącym, niewidomym lub niedowidzącym, chorującym psychicznie i
niepełnosprawnym intelektualnie.
7. Reagowanie w sytuacjach trudnych
8. Zwroty i słowa, których nie należy używać
4. Audyt stron WWW
instytucji finansowych biorących udział w projekcie.
Dostępne stają się obiekty użyteczności publicznej i ulice, po których osoby z
dysfunkcjami ruchu mogą się swobodnie poruszać. Dostępne stają się również
instytucje kulturalne i finansowe dla osób niewidomych, nie słyszących oraz z
niepełnosprawnością intelektualną.
Dostępność internetu dla tychże osób nie jest jeszcze tak szeroka mimo, że to
właśnie internet jest ich głównym źródłem rozrywki, informacji oraz narzędziem
komunikacji. Dzięki temu osoby niepełnosprawne mają szansę na samodzielne
życie.
4 | Strona
810764706.011.png
Audyt, który oferujemy w ramach naszego projektu będzie polegał na
sprawdzeniu, przez odpowiednie programy, jakie bariery występują w serwisach
internetowych instytucji bankowych i jakie powodują utrudnienia dla osób z
różnymi dysfunkcjami (np. osoby niewidome korzystające z programów do
czytania stron WWW, osoby nie korzystające z myszki komputerowej, czy osoby
głuchonieme). Efektem audytu będą konkretne zalecenia do zastosowania do
istniejących serwisów lub nowopowstających stron WWW.
W 2006 roku ministrowie w poszczególnych krajach Unii Europejskiej
odpowiedzialni za integrację, podpisali deklarację, w której zapowiedzieli, że
zostaną zwiększone wysiłki w zakresie dostępności publikacji elektronicznych w
internecie. Dodatkowo zobowiązali się do walki z wykluczeniem społecznym, na
które narażone są również osoby z niepełnosprawnością. Ministrowie zobowiązali
się również, że do 2010 roku publiczne strony internetowe w ich krajach będą
zbudowane zgodnie ze światowymi standardami określanymi przez konsorcjum
WWC (World Wide Web Consortium).
Przez cały czas trwania realizacji Projektu monitorować będziemy wszystkie
zadania. Odbędą sie co najmniej 4 spotkania ewaluatorskie, które służyć będą
poprawie skuteczności i efektywności działań., Jeżeli okaże sie, ze zachodzi
potrzeba zmian, będziemy ich dokonywać w taki sposób aby realizacja Projektu
była w 100% satysfakcjonująca.
Zadbamy również o to aby wzmacniać osiągnięte efekty i rezultaty poprzez
utrzymywanie kontaktu z pracownikami i uaktualnianie ich wiedzy.
Harmonogram:
Projekt realizowany będzie w cyklu dwuletnim.
Poszczególne działania w zakresie
realizowanego zadania
Terminy realizacji poszczególnych
działań
Rekrutacja instytucji finansowych.
Wykonanie badań pod wzgledem
potrzeb placówki bankowej oraz jej
zasobów.
styczeń 2013
Badanie poziomu posiadanej
wiedzy pracowniczej na temat
niepełnosprawności co pozwoli
na indywidualizację szkoleń dla
poszczególnych placówek.
luty 2013
Szkolenia pracowników w cyklu
dwudniowym
pierwszy dzień wykłady, drugi dzień
warsztaty.
Opracowanie treści platformy
edukacyjnej, wprowadzenie audytu
25 grup x 30 osób = 750 osób
szkolenia w ciagu 12 miesięcy: od marca
2013 do marca 2014
5 | Strona
810764706.001.png 810764706.002.png 810764706.003.png 810764706.004.png 810764706.005.png 810764706.006.png 810764706.007.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin