konspekt-zajęć-Radosław-Skiba.pdf
(
408 KB
)
Pobierz
Podstawy prawno-finansowe działalno
Ś
ci
organizacji pozarz
Ą
dowych.
Adw. Radosław Skiba
„Profesjonalny mened
ż
er w NGO”
rok akademicki 2011/2012
Podstawy prawno - finansowe działania organizacji pozarz
ą
dowych
(materiał dydaktyczny – nie do cytowania)
I.
Zagadnienia ogólne
1.
Powszechnie dost
ę
pne
ź
ródła informacji prawnej:
·
teksty obowi
ą
zuj
ą
cych ustaw:
www.sejm.gov.pl
,
·
przetłumaczone teksty aktów prawnych UE
www.ukie.gov.pl
i
http://eur-lex.europa.eu
,
·
akty wykonawcze (rozporz
ą
dzenia i zarz
ą
dzenia) na stronach ministerstw np.
www.mf.gov.pl
2.
Portale tematyczne
portal dla organizacji pozarz
ą
dowych:
www.ngo.pl
,
portal o wolontariacie:
www.wolontariat.org.pl
,
portal rozwoju spółdzielczo
ś
ci:
www.spoldzielnie.org.pl
,
portal po
ś
wi
ę
cony OPP:
www.pozytek.gov.pl
3.
Konstytucja RP
3.1.Zasada pomocniczo
ś
ci
Zasada pomocniczo
ś
ci (subsydiarno
ś
ci)
zakłada takie zorganizowanie pa
ń
stwa, w którym
kompetencje i zdolno
ść
do działania przypisane s
ą
w pierwszej kolejno
ś
ci partnerom społecznym. W
przypadku, gdy działania tych partnerów oka
żą
si
ę
nie wystarczaj
ą
ce, w drugiej kolejno
ś
ci owe
kompetencje przechodz
ą
na bardziej zło
ż
one instancje wy
ż
sze, by wreszcie – je
ż
eli
ż
adna instancja
społeczna nie oka
ż
e si
ę
skuteczne – przej
ść
w gestie pa
ń
stwa.
Zasada pomocniczo
ś
ci (subsydiarno
ś
ci) – wymieniona została w preambule Konstytucji RP oraz w
art. 5 ust 2 ustawy o działalno
ś
ci po
ż
ytku publicznego i o wolontariacie:
1
„Współpraca o której mowa w ust 1 (pomi
ę
dzy organizacjami a administracj
ą
) odbywa si
ę
na
zasadach:
pomocniczo
ś
ci,
suwerenno
ś
ci stron, partnerstwa, efektywno
ś
ci, uczciwej konkurencji i
jawno
ś
ci”.
3.2.Wolno
ść
zrzeszania si
ę
Wolno
ść
zrzeszania si
ę
to podstawa działania i tworzenia stowarzysze
ń
i innych zrzesze
ń
, która
została okre
ś
lona w art. 58 i 59 Konstytucji RP.
Zgodnie z art. 58 ust 1 Konstytucji RP ka
ż
demu zapewnia si
ę
wolno
ść
zrzeszania si
ę
.
Nale
ż
y
przyj
ąć
,
ż
e art. 58 Konstytucji gwarantuj
ą
cy wolno
ść
zrzeszania (tak
ż
e w uj
ę
ciu negatywnym -
wolno
ść
od przymusowej przynale
ż
no
ś
ci do zrzesze
ń
) nie dotyczy samorz
ą
dów powoływanych przez
ustawodawc
ę
w ramach art. 17 Konstytucji. Natomiast na podstawie art. 59 ust 1 Konstytucji RP
zapewnia si
ę
wolno
ść
zrzeszania si
ę
w zwi
ą
zkach zawodowych, organizacjach społeczno-
zawodowych rolników oraz w organizacjach pracodawców.
Wolno
ść
zrzeszania si
ę
nie ma jednak charakteru absolutnego. Konstytucja RP zawiera przepisy
ograniczaj
ą
ce wolno
ść
zrzeszania si
ę
(art. 31, art. 58 ust 2, art. 13 Konstytucji RP).
Zgodnie z art.31 ust 3 Konstytucji RP mog
ą
by
ć
ustanawiane ograniczenia w zakresie korzystania z
konstytucyjnych wolno
ś
ci i praw, ale tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy s
ą
konieczne w
demokratycznym pa
ń
stwie dla jego bezpiecze
ń
stwa lub porz
ą
dku publicznego, b
ą
d
ź
dla ochrony
ś
rodowiska, zdrowia i moralno
ś
ci publicznej, albo wolno
ś
ci i praw innych osób. Ograniczenia te nie
mog
ą
narusza
ć
istoty wolno
ś
ci i praw. Ingerencja w sfer
ę
praw i wolno
ś
ci okre
ś
lona w art. 31 ust. 3
Konstytucji RP winna by
ć
rozumiana jako wymóg stosowania takich
ś
rodków prawnych, które b
ę
d
ą
skuteczne, a wi
ę
c rzeczywi
ś
cie b
ę
d
ą
słu
ż
yły realizacji zamierzonych przez prawodawc
ę
celów, jak
równie
ż
niezb
ę
dne, w tym sensie,
ż
e chroni
ć
b
ę
d
ą
okre
ś
lone warto
ś
ci w sposób b
ą
d
ź
w stopniu, który
nie mógłby by
ć
osi
ą
gni
ę
ty przy zastosowaniu innych
ś
rodków, jak równie
ż
korzystanie ze
ś
rodków
jak najmniej uci
ąż
liwych dla podmiotów, których prawa lub wolno
ś
ci ulegn
ą
ograniczeniu
1
.
Art. 13 Konstytucji RP zakazuje tworzenia i istnienia partii politycznych i innych organizacji
odwołuj
ą
cych si
ę
w swoich programach do totalitarnych metod i praktyk działania nazizmu, faszyzmu
i komunizmu, a tak
ż
e tych, których program lub działalno
ść
zakłada lub dopuszcza nienawi
ść
rasow
ą
i
narodowo
ś
ciow
ą
, stosowanie przemocy w celu zdobycia władzy lub wpływu na polityk
ę
pa
ń
stwa albo
przewiduje utajnienie struktur lub członkostwa.
1
Wyrok Wojewódzkiego S
ą
du Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 29 pa
ź
dziernika 2009 r., o
sygn. akt I SA/Go 302/09.
2
Natomiast zgodnie z art. 58 ust. 2 Konstytucji RP zakazane jest tworzenie i działanie organizacji,
których cel lub działalno
ść
s
ą
sprzeczne z Konstytucj
ą
lub ustaw
ą
. O odmowie rejestracji lub zakazie
działania takiego zrzeszenia orzeka s
ą
d.
3.3.Wolno
ść
tworzenia i działania organizacji pozarz
ą
dowych
Wolno
ść
działania organizacji pozarz
ą
dowych gwarantuje art. 12 Konstytucji, który stanowi,
ż
e:
„Rzeczpospolita Polska zapewnia wolno
ść
tworzenia i działania zwi
ą
zków zawodowych, organizacji
społeczno-zawodowych rolników, stowarzysze
ń
, ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych
zrzesze
ń
oraz fundacji”.
3.4.Ochrona praw i wolno
ś
ci konstytucyjnych
3.4.1.
Skarga konstytucyjna
Zgodnie z art. 79 ust. 1 Konstytucji RP ka
ż
dy, czyje konstytucyjne wolno
ś
ci lub prawa zostały
naruszone, ma prawo wnie
ść
skarg
ę
do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodno
ś
ci z
Konstytucj
ą
ustawy lub innego aktu normatywnego, na podstawie którego s
ą
d lub organ administracji
publicznej orzekł ostatecznie o jego wolno
ś
ciach lub prawach albo o jego obowi
ą
zkach okre
ś
lonych w
Konstytucji. Przedmiotem skargi mo
ż
e by
ć
tylko normatywna podstawa ostatecznego rozstrzygni
ę
cia,
a nie kwestia konstytucyjno
ś
ci samego rozstrzygni
ę
cia. Nie podlega wi
ę
c ocenie przeprowadzone
post
ę
powanie s
ą
dowe lub administracyjne, które ko
ń
czy si
ę
merytorycznym rozstrzygni
ę
ciem, cho
ć
by
nawet stanowiło o realnym pogwałceniu konstytucyjnych praw jednostki, lecz unormowanie
umo
ż
liwiaj
ą
ce to naruszenie, czyli paradoksalnie "uprawniaj
ą
ce" organ władzy do wydania tego
rozstrzygni
ę
cia.
Szczegółowy tryb i zasady wnoszenia skargi konstytucyjnej reguluje ustawa z dnia 1 sierpnia 1997 r. o
Trybunale Konstytucyjnym.
Zgodnie z art. 46 ust. 1 tej ustawy skarga konstytucyjna mo
ż
e by
ć
wniesiona po wyczerpaniu drogi
prawnej, o ile droga ta jest przewidziana, w ci
ą
gu 3 miesi
ę
cy od dor
ę
czenia skar
żą
cemu
prawomocnego wyroku, ostatecznej decyzji lub innego ostatecznego rozstrzygni
ę
cia. Natomiast art. 48
wprowadza zasad
ę
,
ż
e skarg
ę
musi sporz
ą
dzi
ć
adwokat lub radca prawny. W razie niemo
ż
no
ś
ci
poniesienia kosztów pomocy prawnej, skar
żą
cy mo
ż
e zwróci
ć
si
ę
do s
ą
du rejonowego jego miejsca
zamieszkania o ustanowienie dla niego adwokata lub radcy prawnego z urz
ę
du. Do czasu
rozstrzygni
ę
cia przez s
ą
d wniosku nie biegnie termin przewidziany na wniesienie skargi.
3
3.4.2.
Rzecznik Praw Obywatelskich
Zgodnie z art. 80 Konstytucji RP ka
ż
dy ma prawo wyst
ą
pienia, na zasadach okre
ś
lonych w ustawie,
do Rzecznika Praw Obywatelskich z wnioskiem o pomoc w ochronie swoich wolno
ś
ci lub praw
naruszonych przez organy władzy publicznej. Kompetencje Rzecznika Praw Obywatelskich zostały
okre
ś
lone w ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich. Art. 9 tej ustawy
stanowi,
ż
e podj
ę
cie czynno
ś
ci przez Rzecznika nast
ę
puje mi
ę
dzy innymi na wniosek obywateli lub
ich organizacji. Wniosek kierowany do Rzecznika jest zwolniony od opłat, nie wymaga zachowania
szczególnej formy, lecz powinien zawiera
ć
oznaczenie wnioskodawcy oraz osoby, której wolno
ś
ci i
praw sprawa dotyczy, a tak
ż
e okre
ś
la
ć
przedmiot sprawy. Rzecznik jest uprawniony do podj
ę
cia
działa
ń
nawet w sytuacji, gdy sprawa nie została prawomocnie (ostatecznie) zako
ń
czona.
Co to jest organizacja pozarz
ą
dowa?
3.5.Definicja organizacji pozarz
ą
dowej
Poj
ę
cie organizacji pozarz
ą
dowej zostało zdefiniowane w ustawie o działalno
ś
ci po
ż
ytku publicznego
i o wolontariacie. Zgodnie z art. 3 ust 2 tej ustawy organizacjami pozarz
ą
dowymi s
ą
nieb
ę
d
ą
ce
jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i
niedziałaj
ą
ce w celu osi
ą
gni
ę
cia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadaj
ą
ce
osobowo
ś
ci prawnej, którym odr
ę
bna ustawa przyznaje zdolno
ść
prawn
ą
, w tym
fundacje i
stowarzyszenia
. W tym przepisie jest mowa o jednostkach organizacyjnych, co wyklucza uznanie za
organizacje pozarz
ą
dowe osób fizycznych oraz spółek cywilnych, które nie s
ą
traktowane jako
jednostki organizacyjne. Zgodnie z art. 33 Kodeksu cywilnego (k.c.) osobami prawnymi s
ą
Skarb
Pa
ń
stwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy przyznaj
ą
osobowo
ść
prawn
ą
. Odr
ę
bne przepisy
przyznaj
ą
osobowo
ść
prawn
ą
stowarzyszeniom, zwi
ą
zkom stowarzysze
ń
, fundacjom oraz
spółdzielniom (por. art. 17 ust. 1 i 1a Prawa o stowarzyszeniach, art. 7 ust 2 ustawy o fundacjach i art.
11 § 2 Prawa spółdzielczego).
W jakich formach prawnych działaj
ą
NGO
Ustawa z dnia 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach - stowarzyszenia zwykłe, stowarzyszenia
„rejestrowe”, zwi
ą
zki stowarzysze
ń
.
Ustawa z dnia 16 listopada 1964 r.o Polskim Czerwonym Krzy
ż
u - PCK
Polski Czerwony Krzy
ż
jest organizacj
ą
społeczn
ą
działaj
ą
c
ą
na zasadzie dobrowolno
ś
ci. Posiada
osobowo
ść
prawn
ą
. Jest jedynym prawnie uznanym polskim stowarzyszeniem Czerwonego Krzy
ż
a
4
działaj
ą
cym na obszarze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i uprawnionym do prowadzenia w tym
charakterze działalno
ś
ci w stosunkach z zagranic
ą
. Zabronione jest u
ż
ywanie znaku lub nazwy
"Czerwony Krzy
ż
" lub "Krzy
ż
Genewski", jak równie
ż
wszelkich znaków lub nazw stanowi
ą
cych ich
na
ś
ladownictwo. Zakaz dotyczy równie
ż
u
ż
ywania znaków i nazw "Czerwonego Półksi
ęż
yca" oraz
"Czerwonego Lwa i Sło
ń
ca". Kto wbrew przepisom ustawy u
ż
ywa wy
ż
ej wymienionych godeł,
znaków lub nazw podlega karze grzywny do 2.500 złotych.
Ustawa z dnia 6.04.1984 r. o fundacjach – fundacje.
Ustawa z dnia 16.09.1982 r. Prawo spółdzielcze - spółdzielnie produkcji rolnej, spółdzielnie kółek
rolniczych, spółdzielnie pracy.
Ustawa z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych -spółdzielnie mieszkaniowe.
Ustawa z dnia 27.04.2006 r. o spółdzielniach socjalnych.
Ustawa z dnia 17.05.1989 r. o gwarancjach wolno
ś
ci sumienia i wyznania (ko
ś
cioły i zwi
ą
zki
wyznaniowe).
Ko
ś
cioły podlegaj
ą
rejestracji przez ministra (co najmniej 100 obywateli), podpisy zało
ż
ycieli musz
ą
by
ć
notarialnie po
ś
wiadczone.
Art. 2.
Korzystaj
ą
c z wolno
ś
ci sumienia i wyznania obywatele mog
ą
w szczególno
ś
ci:
- tworzy
ć
wspólnoty religijne, zwane dalej "ko
ś
ciołami i innymi zwi
ą
zkami wyznaniowymi",
zakładane w celu wyznawania i szerzenia wiary religijnej, posiadaj
ą
ce własny ustrój, doktryn
ę
i
obrz
ę
dy kultowe;
- zrzesza
ć
si
ę
w organizacjach
ś
wieckich w celu realizacji zada
ń
wynikaj
ą
cych z wyznawanej religii
b
ą
d
ź
przekona
ń
w sprawach religii;
Art. 24.
1. W celu realizacji działalno
ś
ci charytatywno-opieku
ń
czej ko
ś
cioły i inne zwi
ą
zki
wyznaniowe maj
ą
prawo zakłada
ć
i prowadzi
ć
odpowiednie instytucje, w tym
zakłady dla osób
potrzebuj
ą
cych opieki, szpitale,
ż
łobki i schroniska dla dzieci.
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Pa
ń
stwa do Ko
ś
cioła Katolickiego w Rzeczypospolitej
Polskiej.
Art. 33.
1. Osobom nale
żą
cym do Ko
ś
cioła zapewnia si
ę
swobod
ę
zrzeszania w celu realizacji zada
ń
wynikaj
ą
cych z misji Ko
ś
cioła. Prawo to jest wykonywane w ramach
organizacji ko
ś
cielnych i
katolickich.
Art. 34.
1.
Organizacjami ko
ś
cielnymi
w rozumieniu niniejszej ustawy s
ą
organizacje zrzeszaj
ą
ce
osoby nale
żą
ce do Ko
ś
cioła:
5
Plik z chomika:
ctanjga
Inne pliki z tego folderu:
Ewa-Leś-CC-NOWE-RYZYKA-SPOŁECZNE-A-INNOWACYJNE-FORMY-USŁUG-SPOŁECZNYCH.pdf
(15467 KB)
rozporządzenie-do-zajęć-z-finansów.pdf
(918 KB)
Przemyslaw-Derwich-prezentacja.ppt
(424 KB)
Profesjonalny-menedżer-w-NGO-finanse-Tomasz-Bruski.pptx
(367 KB)
prezentacja-ze-szkolenia-10-11.12.2011-coaching.pdf
(207 KB)
Inne foldery tego chomika:
ANGIELSKI
Bieganie
Camera
ebooki
elle decoration
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin